توجه: تمامی سفارشات ثبت شده بعد از تاریخ 1402/12/15 در تاریخ 1403/01/05 ارسال خواهد شد.

درمان دندان درد با لیمو ترش

نکات مهم درباره درمان دندان درد با لیمو ترش

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1400/10/26
درمان دندان درد با لیمو ترش
مشاهده لیست عناوین :
  • علل ایجاد دندان درد چیست؟
  • آیا می­توان دندان درد را در منزل درمان نمود؟
  • آیا ویتامین ث یا اسید سیتریک برای دندان مفید می باشد؟
  • درمان دندان درد با لیمو 
  • مصرف آبلیمو به صورت ناشتا

دندان درد یکی از دردهایی میباشد که میتواند طاقت فرسا باشد، دندان درد می تواند در هر زمان و اغلب بدون هشدار و علائم پبشین ایجاد شود. در برخی اوقات شدت درد میتواند خفیف و ملایم باشد، در مقابل بعضی افراد هم، هستند که از دندان درد مزمن رنج میبرند. بدون در نظر گرفتن جنس و سن فرد،دندان درد شما را به سمت دندانپزشک سوق می دهد.

علل ایجاد دندان درد چیست؟

در بین علل ایجاد کننده دندان‌ درد چند مورد از آنها شایع‌تر می باشند. پوسیدگی دندان، التهاب، آبسه، دندان شکسته شده، بیماری لثه و حساسیت دندان از جمله آنها هستند. در بعضی مواقع مشکل شما به سلامت دندان ارتباطی ندارد. اجازه بدهید به هر یک از آنها جداگانه بپردازیم.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به فرسایش و حفره در سطح خارجی(مینای دندان) می گویند. با قرار گرفتن پلاک دندان روی مینا مراحل تغذیه از قندها و نشاسته باقی مانده از ذرات غذا در دهان شروع می گردد. این عملیات اسیدی تولید می‌کند که بر مینای دندان تاثیرات منفی می‌گذارد و می‌تواند سبب ایجاد مناطق ضعیف و حفره بشود. این مشکل می‌تواند به سوی لایه‌های میانی دندان (دنتین) گسترش یابد و علائمی مثل حساسیت به درجه حرارت یا لامسه ایجاد نماید.

التهاب پالپ دندان

پالپ دندان یا پالپیت به وضعیتی می گویند که بافت در مرکز دندان (پالپ عصب یا دندان) ملتهب و تحریک شده باشد. این التهاب باعث ایجاد بشار داخلی به دندان می‌شود و بر بافت‌های اطراف فشار می‌آورد. علائم پالپ دندان متورم می‌تواند بسته به شدت التهاب خفیف تا شدید باشد. درمان پالپیت بسیار ضروری است چرا که به مرور زمان درد بدتر خواهد شد.

 آبسه

آبسه دندانی ناشی از به وجود آمدن آلودگی باکتریایی درون محفظه پالپ (یا مغز دندان) است. این عفونت پس از آن تلاش می‌کند خود را از ریشه دندان خارج نماید. فشار حاضر از تخلیه عفونت می‌تواند سبب درد گاهی شدید شود.

دندان شکسته شده

دندان‌های شما می‌تواند در طول زمان به دلیل فشار گاز گرفتن یا جویدن ضعیف شود. گاهی یک نیروی وارد شده از یک جسم سخت مانند یخ یا هسته پاپ کورن می‌تواند دندان را بشکند. نشانه‌های دندان ترک خورده ممکن است درد دردناک هنگام گاز گرفتن یا جویدن باشد. همچنین حساسیت به دمای گرم و سرد یا غذاهای شیرین و ترش هم می‌تواند از علائم آن باشد. درمان این مشکل بستگی به محل، جهت ترک و نیز میزان صدمه دارد.

دندان نهفته

زمانی که یک دندان نمی‌تواند جای خود را به دلایلی مثل وجود دندان‌های دیگر، لثه‌ها یا استخوان‌ها در فک پیدا کند، دچار نهفتگی می‌شود یا اصطلاحا دندان در نمی‌آید. شایع‌ترین دندان‌ها که در معرض این مشکل قرار دارند دندان‌های عقل هستند.

بیماری لثه

بیماری لثه، که به اسامی گنگی ویت و پریودنتیت هم شناخته شده است، به عفونت احاطه شده در اطراف دندان گفته می شود. این عفونت در نهایت سبب از دست رفتن استخوان و بدتر شدن وضعیت لثه می گردد. لثه و دندان از هم جدا می‌شوند و فضا برای رشد عفونت فراهم می‌شود. سپس با رشد باکتری‌های بیشتر ریشه‌های دندان در معرض پلاک قرار می‌گیرند و دچار پوسیدگی شده و حساسیت به گرما، سرما و لامسه ایجاد می گردد.

دندان‌های حساس

برخی اوقات ممکن است متوجه شوید دندان‌هایتان یا یک دندان خاص به هوای سرد، مایعات و غذاها حساس هستند. افراد بسیاری به این عارضه، که به آن دندان حساس گفته می‌شود، دچار می‌شوند. دندانپزشک احتمالا به شما مسواک زدن با یک خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس (مانند Sensodyne) توصیه کند. افزون بر این شاید پیشنهاد استفاده از فلوراید یا فلورایدتراپی را برای دندان‌های شما تجویز نماید.

آیا می­توان دندان درد را در منزل درمان نمود؟

نه! پیشنهاد داریم در صورت بروز دندان­ درد شدید، سریعا به دندان­پزشک مراجعه فرمایید. دندان ­دردهایی با منشأ عفونی، برای درمان به جراحی دندان و عصب­ کشی نیاز دارند. بی­توجهی و سهل ­انگاری در مورد درمان هر نوع عفونت، خطر گسترش عفونت به سایر اعضا و حتی شوک سپتیک (با خطر مرگ) را به دنبال خواهد داشت. بنابراین بسیار ضروری می باشد  برای درمان دردهای عفونی پیش از هرکار به پزشک متخصص مراجعه گردد.

آیا ویتامین ث یا اسید سیتریک برای دندان مفید می باشد؟

سالهاست که ویتامین C به عنوان تقویت­ کننده سیستم ایمنی شناخته شده­ است. افزون بر این ویتامین C می­تواند بافت نرم دهان و لثه­ها را تقویت کرده و لثه را در برابر تحلیل­ رفتگی مقاوم کند. در مواردی که لثه­ ها ضعیف شده و دندان­ها در جای خود سست هستند، می­توان با مشورت پزشک از مکمل ویتامین سی استفاده نمود.

البته لازم به ذکر است ویتامین سی، دارای خاصیت اسیدی می باشد و به همین جهت تماس مداوم این ماده با دندان، به دلیل ویژگی خورندگی اسید،  به مینای دندان آسیب رسانده و آن را ضعیف و نازک می­کند.

درمان دندان درد با لیمو 

ممکن است درمان دندان درد با لیمو باورش برایتان کمی سخت باشد. ولی با لیمو ترش می توانید از شر درد دندان خلاص شوید.البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که تسکین دندان درد با لیمو یک درمان موقتی هست و شما باید در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

لیمو در دندان درد هایی با منشا عفونت باکتریایی، بسیار تاثیر گذار می باشد و میتواند سبب کمتر شدن قابل ملاحظه‌ای از درد دندان شود. برای این موضوع می‌توانید لیمو ترش را برش داده و بر روی محل درد قرار دهید. هنگامی که لیمو را با دندانتان فشار می دهید آب لیمو با از بین بردن باکتری ها باعث کاهش درد لثه و دندان شما خواهد شد. چون اسید موجود در لیمو خاصیت ضد التهابی و باکتریایی دارد.

همچنین شما می توانید محلولی از لیمو ترش و آب نمک درست کرده و آن را قرقره نمایید. هم نمک و هم لیمو هر دو خاصیت ضد باکتریایی داشته و باعث کاهش چشمگیر درد دندانتان خواهد شد.

توجه کنید که در دردهایی که منشا حساسیت دندانی دارد درمان دندان درد با لیمو نه فقط سبب کاهش درد نمیشود بلکه ممکن است آن را افزایش داده و درد شدید تری را متحمل کند. چرا که اسید موجود در این نوع میوه ها باعث افزایش حساسیت دندانی شما خواهد شد.

مصرف آبلیمو به صورت ناشتا

ترکیب آب­گرم و آب لیمو ترش تازه، و نوشیدن آن با معده خالی، می­تواند سیستم گوارش را تقویت نموده و عمل هضم غذا را راحت نماید.

افزون بر این نوشیدن ترکیب آب گرم و لیموترش، سوخت­ و ساز بدن را افزایش می­دهد. بنابراین افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می­توانند از این راهکار بهره­ مند شوند.

تنظیم تعادل اسیدیته محیط داخلی بدن از دیگر مزایای نوشیدن آب­گرم و لیموترش، به صورت ناشتا است. بهتر است لیموترش با آب گرم ترکیب شود، چرا که خاصیت اسیدی آن در بعضی موارد موجب تحریک معده می گردد.


درمان دندان درد با لیمو ترش
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
درمان دندان درد با لیمو ترش
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
درمان دندان درد با لیمو ترش
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
درمان دندان درد با لیمو ترش
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
درمان دندان درد با لیمو ترش
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن