لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران

لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/1/8
لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران

کشور ایران با شرایط آب و هوایی عالی، می‌تواند خواستگاه بسیار خوبی برای رشد گیاهان دارویی مختلف باشد. در سال‌های اخیر نیاز مردم به مصرف و خرید گیاهان دارویی بسیار افزایش پیدا کرده است. دلیل این موضوع را می‌توان در تحقیقات صورت گرفته برای خواص و مزایای مصرف گیاهان دارویی شناخت. این عزیز دارای بیش از 8 هزار گونه گیاهان اختصاصی است که هر کدام می‌توانند نقش بسیار مفیدی در سلامت عمومی بدن به همراه داشته باشند. آشنایی با لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران به افراد کمک می‌کند تا بهترین این گیاهان دارویی را شناسایی کرده و اقدام به مصرف آن‌ها کنند. در ادامه مقاله قصد داریم لیستی از گیاهان دارویی بومی ایران را به شما ارائه کنیم.

لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران

گیاهان دارویی اندمیک (Endemic)، به گیاهان دارویی بومی هر منطقه گفته می‌شوند که می‌توانند با خواص بی نظیر خودشان به سلامت عمومی بدن کمک کنند. زمانی که صحبت از گیاهان دارویی اندمیک در ایران می‌شود، منظور گیاهان دارویی بومی هستند که در ایران رشد می‌کنند و به عنوان ترکیبات مغذی برای تهیه انواع داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کشور ایران با داشتن شرایط آب و هوایی متفاوت در هر یک از مناطق خود، می‌تواند جایگاه بسیار خوبی برای رشد گیاهان دارویی شناخته شود. به طوری که گیاهان دارویی بسیار متنوعی در این کشور با کیفیت حداکثری تهیه می‌شوند و می‌توانند به سایر کشورهای خارجی نیز صادر شوند. با وجود خاک حاصلخیز و شرایط کاشت گیاهان دارویی مختلف در کشور ایران، اما باز هم تجاری سازی گیاهان دارویی در کشور ایران به درستی انجام نشده است. با این حال امید است که تجار و سرمایه گذاران دقت بیشتری روی این گیاهان داشته باشند و برای تجاری سازی آن‌ها تلاش کنند.

از جمله گیاهان دارویی اندمیک ایران که شناخت آن‌ها خالی از لطف نیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. البته باید توجه داشت که گیاهان دارویی اندمیک ایران دارای تنوع بالایی هستند و حداقل 8 هزار گونه گیاهی بومی در کشور ایران شناخته شده است. با این حال در ادامه به معروف‌ترین این گیاهان دارویی اشاره می‌کنیم.

گیاهان دارویی اندمیک ایران- دیجی عطار

1. گل گاو زبان

گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی اندمیک در ایران است. اگرچه در کشورهای دیگر نیز شاهد رشد این گیاه هستیم، اما کشور ایران نیز به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی کوهستانی نیمه مرطوب در مناطق خاص، می‌تواند انتخاب عالی برای کاشت گیاه گل گاو زبان شناخته شود. گیاه گل گاو زبان با فواید بی نظیر خودش، می‌تواند برای کاشت از سوی کشاورزان ایرانی مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. دوره برداشت این گیاه حدود 4 ماه است و از همه مهم‌تر که این گیاه نیاز به آبیاری کمی دارد. به همین خاطر می‌توان با کاشت گیاه گل گاو زبان در ایران، به درآمد بسیار بالایی رسید.

گیاه گل گاو زبان به دلیل اینکه یک گیاه چند ساله است، می‌تواند از فرسایش خاک نیز جلوگیری کند. این گیاه دارای خاصیت آرام بخش بوده و می‌تواند باعث تقویت اعصاب و نشاط شود. همچنین برای درمان افسردگی و اضطراب، از بین بردن سرفه و تقویت سیستم ایمنی می‌توان از این گیاه دارویی استفاده نمود. همچنین برای تنظیم ضربان قلب، استفاده از این گیاه دارویی بسیار پرفایده است.

2. نعناع فلفلی

نعناع فلفلی یکی از گیاهان دارویی اندمیک در ایران است. این گیاه از ترکیب نعناع و پونه آبی بدست می‌آید و طعم و مزه بسیار خاصی دارد. از اسانس نعناع فلفلی برای تهیه داروهای گیاهی، شیرینی پزی، نوشابه، صنایع آرایشی و بهداشتی و... استفاده می‌شود. به همین خاطر اگر تا به حال اقدام به خرید داروهای گیاهی کرده باشید، حتما متوجه به کار رفتن این عصاره در برخی از این داروها شده است. کاربردهای پزشکی نعناع فلفلی بسیار زیاد است و هزینه‌های تولید آن نیز پایین می‌باشد.

نعناع فلفلی در مناطق غیر گرمسیر کشور ایران به خوبی رشد می‌کند و اسانس بسیار خوبی نیز خواهد داشت. اما در مناطق گرمسیر، رشد این گیاه باعث کاهش اسانس آن خواهد شد. از جمله خواص گیاه نعناع فلفلی می‌توان به ضد نفخ بودن آن اشاره کرد. مدر بودن، تسکین درد، کاهش علائم میگرن، کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر و... از جمله فواید مصرف این گیاه محسوب می‌شوند.

3. بابونه

بابونه یک گیاه یک ساله معطر و پرخاصیت است که می‌تواند تا ارتفاع 20 الی 40 سانتی متر رشد کند و خواص بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. در شرایط آب و هوایی متنوع، امکان رشد گیاه بابونه وجود دارد و این یعنی اینکه این گیاه می‌تواند یکی از بهترین گیاهان برای کاشت در ایران محسوب شود.

گیاه بابونه به دلیل داشتن خواص متنوع، در بسیاری از داروهای گیاهی و دمنوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تا به حال اقدام به سفارش دمنوش‌های گیاهی کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که در بسیاری از این دمنوش‌ها، گیاه بابونه نیز به کار رفته است. این گیاه برای درمان سوء هاضمه و بی اشتهایی فوق العاده است. برای مبارزه با عفونت‌ها، کاهش علائم سرماخوردگی، تسکین دردهای ناشی از قاعدگی و کاهش التهاب، می‌توان از این گیاه استفاده نمود. مصرف گیاه بابونه به صورت موضعی برای بهبود سوختگی و زخم‌ها نیز مفید است.

4. به لیمو

به لیمو یکی از گیاهان دارویی اندمیک ایران است. این گیاه به عنوان یک گیاه 5 ساله شناخته می‌شود که هر 3 سال یک بار محصول می‌دهد. به لیمو مواد دارویی بسیار متنوعی را در اختیار قرار می‌دهد و می‌توان از خواص آن در زمان گلدهی بهره مند شد. به لیمو در مناطق مختلف رشد خوبی دارد. اما در اکثر مواقع برای اینکه بتوان از خواص آن بهره مند شد و بیشترین عصاره را از به لیمو گرفت، بهتر است که آن را در هوای گرم کاشت.

در زمستان به دلیل کمیاب بودن گیاه به لیمو، قیمت این گیاه افزایش پیدا خواهد کرد. به لیمو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تهیه دمنوش‌های مختلف است. از جمله خواص به لیمو می‌توان به ترمیم زخم، تقویت اعصاب و افزایش آرامش و رفع خستگی اشاره کرد.

بهترین گیاهان دارویی اندمیک ایران- عطاری آنلاین دیجی عطار

5. آویشن

آویشن یکی از گیاهان دارویی در جهان است که به صورت بومی در کشور ایران نیز کاشته می‌شود. این گیاه به دلیل سازگاری بسیار خوبی که با خشکی دارد، می‌تواند در مناطق مختلف کشور ایران کاشته شود و خواص بسیار خوبی نیز داشته باشد. آویشن نیاز تغذیه‌ای محدود و آبی بسیار کمی دارد و در اکثر نواحی کشور ایران به غیر از نواحی که آب و هوای بسیار سرد یا گرم دارند، رشد خوبی خواهد داشت.

آویشن به دلیل اینکه خواص بسیار زیادی دارد، در بسیاری از تجویزهای طب سنتی نام آن وجود دارد. این گیاه ضد سرفه و خلط آور بوده و اثر ضد باکتری و ضد قارچی دارد. آویشن ضد التهاب است و می‌تواند به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

6. مریم گلی

مریم گلی یکی از گیاهان دارویی مفید چند ساله است که می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. این گیاه پس از یک سال کاشت، می‌تواند برداشت شود. در هر سال، امکان برداشت مریم گلی به مدت 3 بار وجود دارد. اما زمان برداشت این گیاه در مرحله گلدهی و در ساعت 12 ظهر است. چرا که در این زمان گیاه مقدار زیادی اسانس دارد.

این گیاه به دلیل اینکه در شرایط مختلف قابل کاشت است، به یکی از گیاهان بومی ایران تبدیل شده است. می‌توان از این گیاه برای کاهش قند خون، بهبود سلامت استخوان‌ها و مبارزه با انواع سرطان‌ها استفاده کرد. مریم گلی برای به تاخیر انداختن پیری پوست گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود.

7. بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی از انواع گیاهان دارویی علفی و چند ساله است که از خانواده نعناع تشکیل شده و به مدت 5 الی 7 سال می‌توان از آن استفاده کرد. گیاه بادرنجبویه می‌تواند در کشور ایران تولید شود. بسته بندی صحیح و نگهداری اصولی از این گیاه، درآمد حاصل از کاشت آن را افزایش می‌دهد. به همین خاطر در حال حاضر بادرنجبویه به عنوان یکی از گیاهان دارویی اندمیک ایران شناخته می‌شود.

این گیاه یک طعم دهنده بسیار خوب است. بادرنجبویه آرامش بخش بسیار قوی بوده و می‌تواند به درمان تنگی نفس کمک کند. برای جوان کردن پوست صورت، مبارزه با کبد چرب و درمان نفخ و رفلاکس معده، استفاده از این گیاه دارویی توصیه می‌شود.

لیست گیاهان دارویی بومی ایران- عطاری اینترنتی دیجی عطار

8. هواچوبه

در میان لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران، می‌توان نام گیاه هواچوبه را آورد. این گیاه یکی از بهترین گیاهان دارویی از تیره گاوزبان است که می‌تواند به عنوان یک گیاه ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار گیرد. اگر تا به حال اقدام به خرید روغن‌های گیاهی برای درمان سوختگی کرده باشید، احتمالا نام هواچوبه را به عنوان یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان سوختگی شنیده‌اید. روغن این گیاه برای درمان سوختگی و جراحت‌های پوست بسیار مفید است.

9. چای سبز

چای سبز در گروه گیاهان دارویی بومی ایران قرار می‌گیرد. اگرچه در مناطق مختلف جهان نیز این گیاه رشد می‌کند، اما چای سبز ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. چای سبز دارای خاصیت آنتی باکتریالی و ضد ویروسی بسیار قوی است و برای درمان زخم‌های پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص آنتی اکسیدانی چای سبز باعث شده تا این چای برای مبارزه با سرطان به صورت عالی عمل کند.

10. گیاه آب بشقابی

گیاه آب بشقابی از جمله دیگر انواع گیاهان دارویی اندمیک ایران است. طبق تحقیقات صورت گرفته در این مورد این گیاه، مشخص شده است که گیاه آب بشقابی با خواص ضد التهابی خود، می‌تواند نقش موثری در کاهش التهاب و درد در بدن داشته باشد. این گیاه برای سنتز کلاژن بسیار مفید است و می‌تواند نقش موثری در افزایش فعالیت آنتی اکسیدان‌ها داشته باشد. گیاه آب بشقابی طبق تحقیقات صورت گرفته برای ترمیم زخم‌های سوختگی گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود.

گیاهان دارویی اندمیک در ایران- عطاری دیجی عطار

11. اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی اندمیک ایران است که با ترکیبات ضد قارچی خود می‌تواند فواید بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. این گیاه با بوی معطر خودش، به عنوان یک آرام بخش نیز شناخته می‌شود. به همین خاطر در بسیاری از داروهای گیاهی رایحه درمانی از این گیاه استفاده می‌شود.

خرید انواع گیاهان دارویی اندمیک ایران

در این مقاله شما را با گیاهان دارویی اندمیک ایران آشنا کردیم. با شناخت لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران می‌توانید متوجه شوید که ایران منبع غنی از گیاهان دارویی است و مصرف گیاهان دارویی در ایران می‌تواند خواص بسیار زیادی را برای سلامت عمومی بدن به همراه داشته باشد. برای خرید اینترنتی گیاهان دارویی اندمیک ایران، می‌توانید به سایت دیجی عطار مراجعه کنید. عطاری آنلاین دیجی عطار فرصت بسیار خوبی را برای خرید گیاهان دارویی با قیمت مناسب برای مردم در سراسر ایران را فراهم کرده است.

لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
لیست گیاهان دارویی اندمیک ایران
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن