آیا استویا سرطان زاست؟ پاسخ به تمام شایعات و واقعیات

استویا سرطان زاست

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/1/9
استویا سرطان زاست

استویا نام یک درخت بومی آمریکا است که چندین سال پیش به عنوان یک درخت با برگ‌های شیرین کننده شناخته شد. این درخت در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و دارای برگ‌های بسیار شیرین است که به صورت متناوب در کنار یکدیگر روی ساقه رشد کرده‌اند. از زمانی که استویا به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در جهان شناخته شد، تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی این گیاه انجام شد تا در نهایت مشخص شود که آیا مصرف استویا فوایدی را به همراه دارد یا اینکه ممکن است افراد در اثر مصرف استویا دچار سرطان و عوارض مختلفی شوند؟ سوال بسیاری از افرادی که می‌خواهند استویا را به عنوان یک شیرین کننده مورد استفاده قرار دهند این است که استویا سرطان زاست؟ در پاسخ به این سوال باید توضیحاتی را در این مقاله به شما ارائه کنیم که احتمالا برای شما سودمند خواهند بود. بنابراین در ادامه مقاله همراه ما باشید تا عملکرد استویا در سرطان را مورد بررسی قرار دهیم.

بیماری سرطان

سرطان یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که متاسفانه به دلیل جهش‌های ژنتیکی رخ می‌دهد. این بیماری می‌تواند در هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد و علائم متفاوتی را ایجاد کند. بیماری سرطان جزء بیماری‌های شایعی که باعث مرگ و میر نیز می‌شود. اما در حال حاضر با وجود روش‌های درمانی مناسب از جمله شیمی درمانی، می‌توان این بیماری را تا حد زیادی در کنترل گرفت.

بیماری سرطان با روش‌های مختلفی از جمله رعایت رژیم غذایی، داشتن روحیه خوب، شیمی درمانی و پرتودرمانی درمان می‌شود. در برخی از موارد نیز برای خارج کردن تومور سرطانی، نیاز به استفاده از روش جراحی است تا بتوان بافت سرطانی را از داخل بدن خارج کرد. نظارت بر ارزیابی هر گونه عود و شدت گرفتن بیماری از جمله موضوعاتی هستند که باید در اثر این بیماری مورد توجه قرار گیرند. این روزها بسیاری از مردم به دنبال سفارش گیاهان دارویی ضد سرطان هستند تا بتوانند ریسک ابتلا به این بیماری را در طول سال‌ها در بدن خودشان کاهش دهند. بنابرین بدیهی است که هیچ فردی دوست ندارد گیاهان یا ترکیباتی را مصرف کند که ریسک ابتلا به بیماری سرطان را در افراد افزایش می‌دهد.

آیا استویا سرطان زاست و خطر دارد- دیجی عطار

شیرین کننده‌های طبیعی و سرطان

متاسفانه بسیاری از دلایل مرگ و میر در کشور ایران ناشی از بیماری‌های متابولیک است. این بیماری‌ها در اثر نداشتن رژیم غذایی مناسب، عدم تحرک و مصرف شیرین کننده‌های مضر به وجود می‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به دیابت نوع 2، چربی خون بالا، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و... اشاره کرد. استفاده از ترکیبات شیرین کننده در غذاهای مختلف به دلیل کربوهیدرات بالایی که دارد، می‌تواند معایب بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و باعث بروز بیماری‌های مختلف شود. همین موضوعات باعث شده تا نیاز مردم به مصرف شیرین کننده‌های طبیعی که عوارض حداقلی برای بدن دارند، به حداقل برسد.

شیرین کننده‌های طبیعی می‌توانند نقش موثری در سلامت عمومی بدن داشته باشند. این شیرین کننده‌ها چندین سال است که مورد بررسی محققان قرار گرفته‌اند تا اثبات شود مصرف آن‌ها می‌تواند فواید بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. اما موضوع اینجاست که برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که بعضی از این شیرین کننده‌ها، می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان را انجام دهند؛ اما موضوع از کجا شروع شد؟

موضوع در مورد مقاله‌ای بود که از سوی یک دانشمند در مورد تاثیر شیرین کننده‌ها روی سرطان مثانه انجام شده بود. در واقع مشخص شد که یک شیرین کننده طبیعی می‌تواند باعث ایجاد سرطان در موش‌های آزمایشگاهی شود. اما تحقیقات موجود برای اثبات این موضوع کم هستند و فعلا نمی‌توان گفت که شیرین کننده‌های طبیعی می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان را چندین برابر کنند.

استویا و بیماری سرطان

یکی از شیرین کننده‌های معروف که در سال‌های اخیر توانسته حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن داشته باشد و در جهان نیز شناخته شده است، استویا است. استویا حاوی ترکیبات مفید و مغذی است که هر کدام می‌توانند به سلامت عمومی بدن کمک کنند و از طرف دیگر شاخص گلیسمی این شیرین کننده آنقدر پایین است که با مصرف آن بدن شما انسولین ترشح نمی‌کند. شیرین کننده‌های طبیعی کمی در جهان وجود دارند که بدون کالری باشند، اما استویا کالری صفر داشته و هیچ گونه عارضه جدی را به همراه ندارد.

استویا می‌تواند برای بهبود سلامت سیستم قلبی و عروقی مورد استفاده قرار گیرد. مشخص شده است که استویا باعث کاهش قند خون نیز خواهد شد و در کنترل بیماری دیابت نوع 2 نیز موثر است. با مصرف استویا در طول روز، می‌توان یک شیرین کننده چندین برابر شیرین از شکر را داشت که بدون هیچ عارضه جانبی قابل استفاده برای عموم مردم می‌باشد. اما آیا با وجود فواید بی نظیر استویا، احتمال اینکه این گیاه دارویی باعث ایجاد سرطان شود وجود دارد؟

آیا استویا سرطان زاست؟

استویا سرطان زاست؟ این سوال بسیاری از افرادی است که قصد دارند این شیرین کننده را جایگزین شکر و قند کنند. برخی از افراد با شایعات مختلف تصور کردند که استویا یک شیرین کننده سرطان زا است. اما واقعیت این است که هیچ تحقیقی در مورد اینکه استویا باعث ایجاد سرطان شود و یا ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد، تا به امروز منتشر نشده است.

افرادی که نگران ابتلا به سرطان با مصرف استویا هستند، باید به منابع علمی تکیه کنند. برخی از افراد در هنگام خرید انواع داروهای گیاهی نگران عوارض این داروها هستند که در بسیاری از موارد در قالب شایعات در میان ایرانیان منتشر شده‌اند. استویا نیز از آن گروه گیاهان دارویی است که شایعات زیادی در مورد آن وجود دارد و حتی برخی از افراد تصور می‌کنند که استویا سرطان زاست و باید از مصرف آن خودداری کنند.

مجددا تاکید می‌کنیم که هیچ تحقیقی تا به امروز اثبات نکرده است که استویا سرطان زا است. این در حالی است که برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که آنتی اکسیدان‌های موجود در استویا می‌توانند باعث حذف رادیکال‌های آزاد در بدن شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا ریسک ابتلا به سرطان به دلیل خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد با کمک استویا به حداقل برسد.

آیا استویا سرطان زاست- عطاری دیجی عطار

بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند از استویا استفاده کنند؟

موضوع دیگری که باید به آن بپردازیم این است که آیا بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند از استویا استفاده کنند؟ واقعیت این است که برای گیاهان و دمنوش‌های گیاهی که هنوز تحقیقات زیادی در مورد آن‌ها انجام نشده است، نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد. چون به هر حال مشخص نیست که افراد با خرید دمنوش‌های گیاهی و مصرف روزانه آن‌ها، چه تاثیری روی سلول‌های سرطانی می‌گذارند.

استویا از جمله گیاهان دارویی است که مصرف آن می‌تواند فواید بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و باعث کنترل قند و فشار خون شود. اما موضوع اصلی اینجاست که هنوز تحقیقات زیادی پیرامون مضرات استویا در بیماران مبتلا به سرطان انجام نشده است. به همین خاطر توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به سرطان احتیاط بیشتری برای مصرف استویا داشته باشند و در صورت نیاز با پزشک متخصص تغذیه برای جایگزین کردن این شیرین کننده طبیعی با شیرین کننده‌های مصنوعی مشورت کنند.

میزان مصرف استویای ایمن برای جلوگیری از سرطان

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، میزان مصرف استویا بسیار مهم است. واقعیت این است که بسیاری از عوارض شیرین کننده استویا مربوط به مصرف بیش از حد آن است. اگرچه موضوع استویا سرطان زاست با توجه به عدم وجود تحقیقات کافی منتفی است، اما در هر صورت برای اینکه از عوارض مصرف استویا جلوگیری کنید، بسیار مهم است که با میزان مصرف استویا ایمن آشنایی داشته باشید.

با توجه به ترکیبات موجود در استویا که ممکن است مصرف بیش از حد آن‌ها مضرات زیادی را به همراه داشته باشد، میزان مصرف استویا به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در حدود 4 میلی گرم است. به طور مثال یک فرد 100 کیلویی، می‌تواند روزانه 0.4 گرم از این شیرین کننده را مورد استفاده قرار دهد. البته توجه داشته باشید که منظور از این مقدار شیرین کننده استویا، میزان خالص استویا است. اکثر شکرهای استویای موجود در بازار دارای درصد خلوص کمتری هستند و می‌توان با مقدار بیشتری از آن‌ها استفاده کرد.

استویا بر پایه سایر شیرین کننده‌ها و ریسک ابتلا به سرطان

زمانی بحث سرطان زا بودن شیرین کننده‌ها روی کار آمد که تحقیقاتی در مورد اثربخشی آسپارتام روی سرطان انجام شد. نتیجه این تحقیقات این بود که آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را در افراد مختلف افزایش دهد. از این رو اگر نیاز به خرید شکر و فرآورده‌های حاوی استویا را دارید، باید حتما به افزودنی‌های موجود در آن‌ها توجه داشته باشید.

اگرچه محصولات بسیار کمی دارای افزودنی آسپارتام هستند. اما حتما در هنگام خرید این محصولات شیرین کننده به وجود یا عدم وجود آسپارتام در آن‌ها توجه داشته باشید. زمانی استویا سرطان زاست که دارای آسپارتام باشد. البته باید توجه کنید که هنوز هم آسپارتام به عنوان یک ماده سرطان زای احتمالی شناخته می‌شود و هنوز هیچ قطعیتی در مورد اثربخشی آن روی سرطان وجود ندارد. ولی احتیاط شرط عقل است.

مصرف استویا همزمان با پرتودرمانی- عطاری آنلاین دیجی عطار

مصرف استویا همزمان با پرتودرمانی بیماران مبتلا به سرطان

با توجه به خواص استویا برای سلامت عمومی بدن و نقش استویا در پیشگیری از دیابت، فشار خون و بیماری‌های متابولیک، حتی افراد دارای سرطان علاقه مند به مصرف این گیاه هستند. اما باید توجه داشت که همزمان با انجام برخی از اقدامات درمانی مانند پرتودرمانی مصرف استویا می‌تواند مضر باشد.

مکمل‌های حاوی استویا نباید همزمان با پرتودرمانی مورد استفاده قرار گیرند. چرا که استویا بر مسیر بیوشیمیایی به نام استرس اکسیداتیو تاثیر می‌گذارد و می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد و یا حتی باعث از بین بردن اثرات درمانی شود. از این رو در صورت استفاده از روش پرتودرمانی برای درمان سرطان، می‌توانید با یک متخصص تغذیه برای مصرف غذاهای مختلف مشورت کنید تا توضیحات لازم و مربوط به این موضوع به شما داده شوند.

برگ استویا خشک شده را از کجا بخریم؟

طبق توضیحات داده شده در این مقاله، پاسخ به سوال استویا سرطان زاست، منفی است. استویا یک شیرین کننده طبیعی با اثربخشی غیر سرطانی است که می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد و مصرف آن به افراد دیابتی توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید برگ استویا را مورد استفاده قرار دهید، کافیست که اقدام به خرید برگ استویا خشک شده از عطاری آنلاین دیجی عطار کنید. فروشگاه اینترنتی دیجی عطار چندین سال است که به صورت تخصصی در زمینه فروش گیاهان دارویی فعالیت می‌کند و امکان خرید انواع محصولات عطاری از جمله سفارش آنلاین روغن‌های گیاهی و عرقیات باکیفیت را به شما می‌دهد.

استویا سرطان زاست
درمان انواع سرفه با طب سنتی و گیاهان دارویی
استویا سرطان زاست
زنجبیل برای زخم معده مضر است یا مفید است؟
استویا سرطان زاست
خواص بارهنگ برای درمان کیست؟ (بررسی کامل)
استویا سرطان زاست
کرونا، کوچک اما بی رحم
استویا سرطان زاست
خاکشیر و تخم شربتی: خواص آن برای ورزشکاران، کبد و مو