گیاهان دارویی برای بواسیر خونی (8 روش موثر)

گیاهان دارویی برای بواسیر خونی

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/4
گیاهان دارویی برای بواسیر خونی (8 روش موثر)

یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند به علت یبوست در افراد رخ دهد، بواسیر یا هموروئید است. بواسیر خونی به علت متراکم شدن رنگ‌ها در ناحیه مقعد رخ می‌دهد و می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. این بیماری معمولا افراد بین 40 تا 60 سال را درگیر می‌کند. خونی شدن ناحیه مقعد می‌تواند به دلیل زخم‌های متعدد در این ناحیه باشد که با مصرف برخی از گیاهان دارویی، می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. گیاهان دارویی برای بواسیر خونی زمانی پرفایده خواهند بود که بواسیر در مراحل ابتدایی باشد. تشدید بواسیر می‌تواند علائم شدیدی را به همراه داشته باشد که معمولا نیاز به جراحی خواهد داشت. در صورتی که بواسیر شما شدت زیادی ندارد، می‌توانید آن را با کمک گیاهان دارویی و مصرف آب فراوان درمان کنید.

بواسیر چیست و چه علائمی دارد؟

بواسیر یکی از بیماری‌های شایع در سنین 40 تا 60 سالگی است که به دلیل متورم شدن و دردناک شدن وریدهای مقعد و راست روده رخ می‌دهد. این بیماری در همه سنین احتمال بروز دارد. ولی معمولا در همان سنین ذکر شده رخ می‌دهد. این بیماری معمولا به علت یبوست و اجابت مزاج سخت تشدید می‌شود. به همین خاطر با درمان یبوست می‌توان بسیاری از علائمی بواسیر را نیز بهبود بخشید. می‌توانید با توجه به طرز استفاده شیر خشت برای یبوست، این بیماری را کنترل کرده و علائم آن را کاهش دهید.

میزان بواسیر بیرون زده از ناحیه مقعد می‌تواند کم و زیاد باشد. معمولا با لمس این ناحیه می‌توانید متوجه بیرون زدگی آن شوید. اما به غیر از این موضوع، علائمی دیگری مانند خونریزی، درد در ناحیه به ویژه در هنگام نشستن و اجابت مزاج و ترشحات مختلف نیز وجود دارند که نشان دهنده بواسیر خونی هستند.

گیاهان دارویی برای بواسیر خونی- عطاری آنلاین دیجی عطار

گیاهان دارویی برای بواسیر خونی

به طور کلی بواسیر خونی را می‌توان با تغییر سبک زندگی، مصرف آب فراوان و مصرف ملین‌ها تا حد زیادی بهبود بخشید. گیاهان دارویی برای بواسیر خونی نیز تا حدی موثر هستند و می‌توانند سلامت جسمی را بهبود ببخشند. با این حال معمولا گیاهان دارویی به صورت مستقیم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بلکه روغن‌ها و عصاره‌های این گیاهان است که باعث کنترل و درمان بواسیر خونی خواهند شد. در سال‌های اخیر انواع داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌های مختلف روی کار آمده‌اند تا بتوان از خواص این داروها بهره مند شد. برای درمان بواسیر خونی نیز می‌توان از این داروها استفاده کرد که هر کدام نقش موثری را در سلامت جسمی ایفا می‌کنند.

بعضی از گیاهان و روغن‌هایی که برای بواسیر خونی استفاده می‌شوند، معمولا در مراحل اولیه مفید هستند. با تشدید بواسیر احتمال اینکه روش‌های خانگی برای درمان بواسیر خونی موثر نباشند، وجود دارد. با این حال وظیفه خود می‌دانیم که در این مقاله به انواع گیاهان دارویی که برای بواسیر خونی موثر هستند را به شما معرفی کنیم.

1. روغن زیتون برای درمان بواسیر خونی

روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌هایی است که می‌تواند برای درمان بواسیر خونی مورد استفاده قرار گیرد. این روغن خاصیت ضد التهابی داشته و برای تسکین درد ناشی از بیرون زدگی بواسیر مناسب است. روغن زیتون با خاصیت ضد التهابی که دارد می‌تواند به کنترل علائم بواسیر به صورت موضعی کمک کند.

این روغن باعث نرم شدن ناحیه مقعد شده و خارش و سوزش آن ناحیه را کاهش می‌دهد. برای درمان گیاهی بیرون زدگی بواسیر می‌توانید روزانه یک قاشق از روغن زیتون را روی یک پنبه بریزید. سپس به آرامی در محل بواسیر قرار بدهید و ماساژ بدهید. در نهایت باید توجه کنید که برای استفاده موضعی باید ناحیه مقعد تمیز و خشک باشد. می‌توانید بعد از هر بار مدفوع مجددا از روغن زیتون استفاده کنید تا شاهد کاهش درد و التهاب در ناحیه مقعد باشید.

روغن گیاهی برای بواسیر- عطاری آنلاین دیجی عطار

2. روغن نارگیل برای کاهش التهاب مقعد

روغن نارگیل مانند روغن زیتون دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌تواند برای کاهش التهاب و تورم مورد استفاده قرار گیرد. این روغن با خاصیت ضد درد و ضد باکتریایی که دارد، می‌تواند به بهبود هموروئید کمک کند. با خواص بی نظیر روغن نارگیل می‌توانید آن را به صورت خارجی و داخلی مورد استفاده قرار دهید. این روغن حاوی ویتامین A است که نوعی ملین محسوب می‌شود و می‌تواند یبوست را درمان کند.

برای اینکه از روغن نارگیل به صورت موضعی استفاده کنید، کافیست که مقداری از آن را روی پنبه بریزید. سپس به آرامی پنبه را در ناحیه بواسیر قرار دهید. اگر روزانه باید در آب گرم بنشینید، می‌توانید در لگن آب گرم مقداری روغن نارگیل نیز بریزید. روغن نارگیل به مرور زمان علائم التهاب مقعد را کاهش می‌دهد.

3. زردچوبه برای درمان گیاهی بواسیر

درمان گیاهی بواسیر و کاهش علائم آن نیاز به مصرف آنتی اکسیدان‌های مختلف دارد. زردچوبه یکی از آنتی اکسیدان‌های مفیدی است که می‌تواند برای درمان بیرون زدگی هموروئید موثر باشد. برای استفاده از زردچوبه کافیست که آن ر به شکل خمیر در بیاورید و روی زخم قرار دهید. برای این کار لازم است که از مقداری ژل آلوئه ورا یا آب استفاده کنید و با ترکیب کردن آن‌ها با زردچوبه، یک خمیر ضد التهاب با پودر زردچوبه داشته باشید. معمولا این خمیر می‌تواند به کاهش درد و التهاب در ناحیه مقعد کمک کند. اگر دو بار در روز از این خمیر استفاده کنید، احتمال کاهش درد و التهاب در ناحیه مقعد شما به حداقل می‌رسد.

ژل آلوئه ورا برای درمان بواسیر خونی- عطاری آنلاین دیجی عطار

4. آلوئه ورا برای کاهش درد و سوزش مقعد

گیاه آلوئه ورا یکی از بهترین گیاهانی است که با خاصیت آبرسانی خون می‌تواند زخم‌ها را مرطوب کرده و آن‌ها را بهبود ببخشد. آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی نیز هست و به کاهش درد و سوزش در ناحیه مقعد کمک بسیار زیادی می‌کند. از آلوئه ورا می‌توان برای درمان بواسیر خونی استفاده کرد و خارش و سوزش این ناحیه را کاهش داد.

اگر آلوئه ورای تازه در دسترس دارید، آن را از وسط برش دهید تا ژل آن بیرون بزند. سپس ژل گیاه را به صورت مستقیم روی محل زخم قرار دهید. حتی می‌توانید ژل آلوئه ورا را پس از منجمد کردن به صورت شیاف برای درمان یبوست استفاده کنید. به جای آلوئه ورای تازه، کرم آلوئه ورا نیز می‌تواند برای کاهش سوزش موثر باشد. اما آلوئه ورای تازه اثربخشی بهتری دارد.

5. سرکه سیب برای درمان گیاهی هموروئید

یکی از گیاهان دارویی برای بواسیر خونی که تاثیر بسیار مثبتی روی سلامت جسمی شما خواهد داشت، سیب است. البته سیب به صورت موضعی و مستقیم قابل استفاده نبوده و باید حتما از سرکه آن استفاده کرد. سرکه سیب یک ماده گیاهی برای ضد عفونی کردن ناحیه مقعد است که می‌تواند عفونت را درمان کند و باعث تسکین علائم ناشی از بیرون زدگی رگ‌ها شود.

برای استفاده از سرکه سیب جهت درمان بواسیر خونی، باید داخل لگن مقداری آب گرم بریزید و مقداری سرکه سیب به آن اضافه کنید. سپس 15 دقیقه صبر کنید تا سرکه اثر خود را بگذارد. سپس ناحیه مقعد را با آب ولرم بشویید. اگر روزانه دو بار در لگن بنشینید، اثربخشی سرکه سیب را برای کاهش التهاب ناحیه مقعد مشاهده خواهید کرد. برای خرید سرکه سیب و خرید انواع روغن‌های گیاهی می‌توانید از طریق سایت دیجی عطار اقدام کنید.

6. بابونه یکی از گیاهان دارویی برای بواسیر خونی

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که می‌تواند در زیبایی پوست، مو و سلامت بدن موثر باشد. بابونه در چای و دمنوش‌های مختلف استفاده می‌شود و طعم بسیار مطبوعی دارد. مصرف بابونه باعث کاهش خطر سکته قلبی و مغزی شده و تقویت سیستم ایمنی به همراه دارد.

برای کاهش علائم بواسیر خونی می‌توان از چای خوراکی بابونه استفاده کرد. بابونه به افزایش سوخت و ساز در بدن کمک کرده و باعث کنترل علائم بواسیر خواهد شد. برای برطرف کردن علائم بواسیر می‌توانید روزانه مقداری از چای بابونه را میل کنید. می‌توانید گل بابونه شیرازی باکیفیت را از طریق سایت دیجی عطار سفارش دهید.

7. نارون کوهی برای رفع بواسیر

نارون کوهی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای بواسیر خونی است. نارون کوهی قابض و جمع کننده عروق است. به همین خاطر می‌تواند برای کاهش التهاب و ورم هموروئید مورد استفاده قرار گیرد. نارون کوهی در داروخانه‌ها به شکل پدهای مرطوب یافت می‌شود که می‌توان آن را به مدت چند دقیقه روی مقعد قرار داد. همچنین امکان تهیه برگ نارون کوهی از طریق فروشگاه‌های عطاری که اقدام به فروش انواع دمنوش‌های گیاهی می‌کنند، وجود دارد.

درمان بواسیر خونی با گیاهان دارویی- عطاری آنلاین دیجی عطار

8. موم عسل برای نرم کردن مقعد

در ناحیه مقعد زخم‌هایی در اثر بواسیر ایجاد می‌شوند که برای تسکین التهاب و درد آن‌ها نیاز به موم عسل است. موم عسل طبیعی می‌تواند به صورت موضعی استفاده شود و به کاهش درد در ناحیه مقعد کمک کند. همچنین می‌توانید برای کاهش علائم یبوست خودتان مقداری از عسل طبیعی را با آب گرم مخلوط کرده و صبح‌ها میل کنید تا از اثربخشی عسل بهره مند شوید. بهتر است که پس از زدن عسل به ناحیه دارای زخم و درد، اجازه دهید تا آن محل به مدت 10 دقیقه استراحت کند و سپس ناحیه مورد نظر را با آب ولرم یا گرم شستشو دهید.

عرقیات گیاهی برای بواسیر خونی

تا به اینجای مقاله در مورد گیاهان دارویی برای بواسیر خونی با شما صحبت کردیم. هر یک از این گیاهان می‌توانند تاثیر مثبتی روی درمان بواسیر داشته باشند. به غیر از این گیاهان، می‌توانید از برخی از عرقیات گیاهی نیز برای درمان بواسیر استفاده کنید. اگرچه این عرقیات به صورت موضعی قابل استفاده نیستند، اما مصرف آن‌ها به صورت خوراکی می‌تواند درد ناشی از بواسیر و علائم آن را کاهش دهد.

  1. عرق بابونه یکی از بهترین عرقیات گیاهی است که برای بواسیر خونی استفاده می‌شود. مصرف روزانه یک فنجان از این عرق باعث کاهش علائم بواسیر و التهاب در بدن خواهد شد.
  2. عرق اسفرزه نیز می‌تواند برای درمان بواسیر و یبوست استفاده شود. این عرق باعث کاهش یبوست شده و درد ناشی از بواسیر را کاهش می‌دهد.
  3. از عرق بومادران نیز می‌توان برای درمان بواسیر استفاده کرد. این عرق گیاهی نقش موثری را در کنترل بواسیر داشته و باعث کنترل علائم آن خواهد شد.

دیجی عطار، بهترین عطاری برای درمان بواسیر با طب سنتی

در این مقاله در مورد گیاهان دارویی برای بواسیر خونی صحبت کردیم. انواع روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن بادام شیرین و بسیاری از روغن‌های دیگر می‌توانند برای درمان بواسیر موثر باشند. علاوه بر این خرید دمنوش‌های گیاهی برای درمان بواسیر موثر است. مصرف روزانه 8 لیوان آب برای کنترل علائم این بیماری توصیه می‌شود. به غیر از این موضوع می‌توانید از ملین‌های گیاهی مختلفی که در سایت دیجی عطار به فروش می‌روند، استفاده کنید.

روغن-زیتون-بی-بو-1-لیتر
روغن زیتون بی بو - 1 لیتر
250,000ناموجود
اضافه
پودر-زردچوبه
پودر زردچوبه
55,00055,000تومان
اضافه
روغن-زیتون-بی-بو-60-سی-سی
روغن زیتون بی بو - 60 سی سی
40,00040,000تومان
اضافه
روغن-نارگیل-60-سی-سی
روغن نارگیل - 60 سی سی
80,00080,000تومان
اضافه
برگ-نارون-کوهی
برگ نارون کوهی
0ناموجود
اضافه
صابون-زیتون-بسته-4-عددی
صابون زیتون (بسته 4 عددی)
150,000150,000تومان
اضافه
موم-عسل
موم عسل
35,00035,000تومان
اضافه
روغن-بابونه-60-سی-سی
روغن بابونه - 60 سی سی
70,00070,000تومان
اضافه
کرم-آلوئه-ورا
کرم آلوئه ورا
75,00075,000تومان
اضافه
سرکه-سیب-تک-گل-900-سی-سی
سرکه سیب تک گل - 900 سی سی
35,00035,000تومان
اضافه
روغن-زیتون-بی-بو-1-لیتر
روغن زیتون بی بو - 1 لیتر
250,000ناموجود
اضافه
پودر-زردچوبه
پودر زردچوبه
55,00055,000تومان
اضافه
پودر-آلوئه-ورا
پودر آلوئه ورا
450,000450,000تومان
اضافه
صبر-زرد
آلوئه ورا - صبر زرد
85,00085,000تومان
اضافه
بابونه
بابونه
45,00045,000تومان
اضافه
بابونه-شیرازی
بابونه شیرازی
69,00069,000تومان
اضافه
گل-بابونه-گاوی
گل بابونه گاوی
40,00040,000تومان
اضافه
روغن-زیتون-بی-بو-60-سی-سی
روغن زیتون بی بو - 60 سی سی
40,00040,000تومان
اضافه
برگ-زیتون
برگ زیتون
27,00027,000تومان
اضافه
پودر-نارگیل
پودر نارگیل
36,00036,000تومان
اضافه
پودر-ژل-آلوئه-ورا
پودر ژل آلوئه ورا
115,000115,000تومان
اضافه
پودر-آلوئه-ورا
پودر آلوئه ورا
450,000450,000تومان
اضافه
صبر-زرد
آلوئه ورا - صبر زرد
85,00085,000تومان
اضافه
گیاهان دارویی برای بواسیر خونی (8 روش موثر)
زنجبیل برای زخم معده مضر است یا مفید است؟
گیاهان دارویی برای بواسیر خونی (8 روش موثر)
معرفی چند شربت گیاهی ضد سرفه و خلط آور
گیاهان دارویی برای بواسیر خونی (8 روش موثر)
آویشن و عسل: تمام خواص، موارد، طریقه ساخت و مصرف
گیاهان دارویی برای بواسیر خونی (8 روش موثر)
بهترین داروهای گیاهی برای درمان معده درد شدید
گیاهان دارویی برای بواسیر خونی (8 روش موثر)
طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی