طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی و نکات مهم در مورد آن

طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/1/30
طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی و نکات مهم در مورد آن

پس از خرید گیاهان دارویی مختلف، باید به فکر مصرف آن‌ها برای بهره مندی از خواص بی نظیر آن‌ها باشید. یکی از بهترین روش‌های مصرف گیاهان دارویی، جوشاندن آن‌ها به همراه آب است. در این صورت عصاره مفید گیاهان دارویی خارج می‌شود و می‌توانید با خیالی راحت از خواص گیاهان دارویی موجود در جوشانده بهره مند شد. طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای بهره مندی از خواص گیاهان دارویی از آن کمک بگیرید. در ادامه این مقاله قصد داریم طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی را به شما توضیح دهیم و در نهایت در مورد چند نمونه جوشانده گیاهی مفید با شما صحبت کنیم.

طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی- دیجی عطار

طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی

اگرچه ممکن است دستورالعمل تهیه جوشانده‌های گیاهی مختلف با یکدیگر متفاوت باشد، اما طبق علم طب سنتی، یک دستورالعمل مشخصی برای تهیه جوشانده گیاهان دارویی وجود دارد که توجه به آن‌ها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. به طور کلی، برای تهیه جوشانده گیاهان دارویی می‌توان از ریشه، تنه، ترکه، بذر و حتی میوه استفاده کرد. امکان استفاده از گیاه خشک شده یا تازه برای تهیه جوشانده گیاهان دارویی وجود دارد. فقط باید بدانید که میزان گیاهان دارویی استفاده شده متفاوت است.

برای تهیه جوشانده گیاهان دارویی باید 20 گرم گیاه خشک یا 40 گرم گیاه تازه را به همراه 750 میلی لیتر آب سرد داخل یک ظرف بریزید و مخلوط کنید. سپس آن را روی شعله کم اجاق گاز به مدت 20 الی 30 دقیقه قرار دهید تا جوش بیاید. حجم مایعی که باقی می‌ماند، باید به اندازه دو سوم حجم اولیه یعنی 500 میلی لیتر باشد. این درصدها را برای تهیه جوشانده با مقدار بیشتر یا کمتر مد نظر داشته باشید.

پس از اینکه جوشانده تهیه شد، آن را صاف کنید و در یک ظرف شیشه‌ای مناسب بریزید. اجازه دهید تا جوشانده سرد شود و سپس آن را به یک ظرف شیشه‌ای منتقل کنید. سپس درب ظرف شیشه‌ای را ببندید و آن را در یک محل خنک نگهداری نمایید. جوشانده‌ها به صورت سرد و گرم قابل مصرف هستند. با این حال باید حتما این جوشانده‌ها به صورت روزانه تهیه شوند. مصرف 3 دوز از جوشانده توضیح داده شده در این مقاله برای هر روز کافیست. این روش تهیه جوشانده گیاهان دارویی، برای تهیه جوشانده استویا نیز قابل توجه است.

طرز تهیه جوشانده انواع گیاهان دارویی- دیجی عطار

نکات مهم برای تهیه جوشانده ها

اگر قصد تهیه جوشانده گیاهان دارویی را دارید، باید به غیر از اینکه به طرز تهیه این جوشانده‌ها توجه می‌کنید، به نکات مهم برای تهیه آن‌ها نیز توجه داشته باشید. بسیاری از مواقع دیده شده است که افراد هزینه زیادی را برای خرید دمنوش‌های گیاهی جهت تهیه جوشانده صرف می‌کنند، اما در نهایت چون به درستی جوشانده را تهیه نمی‌کنند، نمی‌توانند به خواص جوشانده دسترسی پیدا کنند. از جمله نکات مهم برای تهیه جوشانده گیاهان دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• قبل از مصرف گیاهان برای جوشانده گیاهان دارویی، باید حتما تخم آن‌ها را پاک کنید و چوب‌ها و گرد و خاک موجود در روی گیاه را برطرف نمایید. حتی اگر امکان داشت، گیاه را بشویید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

• جوشاندن گیاه و آب باید در یک ظرفی انجام شود که خروج بخار آب با شدت کمی انجام شود. در واقع باید جوهر و اسانس گیاه با کمک جوشاندن آن حفظ شود.

• برای تهیه جوشانده انواع گیاهان دارویی، باید حتما از ظروف فلزی استفاده کنید. چون شما می‌بایست آب را به همراه گیاه به جوش برسانید. از طرفی استفاده از ظروف شیشه‌ای و چینی برای دم کردن گیاهان مختلف توصیه می‌شود.

• میزان آب مصرفی برای تهیه جوشانده گیاهان دارویی را مد نظر داشته باشید. مطابق با طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی، اگر نیاز به استفاده از گیاه کمتر بود، آب را نیز کمتر مورد استفاده قرار دهید.

• دقت کنید که گیاهانی که دارای اسانس بسیار قوی هستند مانند گیاه نعنا و بابونه نباید جوشانده شوند. چرا که ماده موثره آن‌ها با حرارت بالای 60 درجه سانتی گراد از بین می‌رود.

• بهتر است که شیرین کننده‌هایی مانند عسل را پس از تهیه جوشانده به آن اضافه کنید. در واقع شما ابتدا جوشانده تهیه کنید و پس از صاف کردن آن، مقداری عسل به دمنوش اضافه کرده و میل نمایید. در این صورت می‌توانید از طعم بی نظیر دمنوش و خواص عسل نیز بهره مند شوید.

آیا می‌توان به جوشانده گیاهان دارویی شیرین کننده اضافه کرد؟

مانند دمنوش‌های گیاهی که می‌تواند با نبات، شکر یا عسل شیرین شود، می‌توان جوشانده گیاهان دارویی را نیز با این ترکیبات شیرین کرد. اگر طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی را یاد گرفتید و یک جوشانده خاص تهیه کرده‌اید که طعم و مزه خوبی نداشت، می‌توانید مقداری شیرین کننده به آن اضافه کنید. انواع دمنوش‌های گیاهی نیاز به شیرین کننده‌های خوشمزه دارند تا بتوان برای بهره مندی از خواص آن‌ها، از این دمنوش‌ها استفاده نمود.

تعداد دفعات مجاز مصرف جوشانده گیاهان دارویی

تعداد دفعات مجاز مصرف جوشانده گیاهان دارویی بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. با این حال اگر مطابق با طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی، این جوشانده‌ها را تهیه کردید، می‌توانید روزانه 1 الی 3 بار از این جوشانده‌ها استفاده نمایید. دقت کنید که این جوشانده‌ها باید به صورت تازه تهیه شوند و مورد استفاده قرار گیرند. نهایتا یک روز می‌توانید جوشانده‌ها را در یخچال نگهداری کنید. پس از یک روز، جوشانده خواص خود را از دست خواهد داد.

نکات و طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی- دیجی عطار

طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی معروف

تا به اینجای مقاله طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی و نکاتی که باید رعایت شوند را توضیح دادیم. اما اگر می‌خواهید از گیاهان دارویی مختلف استفاده کنید تا از خواص بی شمار آن‌ها بهره مند شوید، بهتر است که با مثال‌هایی که برای تهیه جوشانده هستند نیز آشنا شوید. در ادامه مقاله نحوه تهیه جوشانده گیاهان دارویی معروف را به شما توضیح می‌دهیم.

• جوشانده گیاه بابونه

گیاه بابونه یکی از بهترین گیاهانی است که برای تسکین درد معده و حفظ آرامش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه برای تسکین علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود و فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در این مقاله توضیح در مورد آن‌ها چندان معقول نیست. جوشانده گیاه بابونه می‌تواند به عنوان یک عصرانه فوق العاده عالی شناخته شود. چای این گیاه برای درمان اگزما و تسکین ورم لثه بسیار مفید است و می‌تواند حالت تهوع و گرفتگی معده و سیستم گوارش را تسکین ببخشد.

برای تهیه جوشانده گیاه بابونه لازم است که 4 قاشق چایخوری این گیاه را با آب جوش به مدت 10 دقیقه بجوشانید. سپس چای بدست آمده را از صافی رد کنید تا گل‌ها از آن جدا شوند. می‌توانید روزانه 1 تا 4 فنجان از این جوشانده را مورد استفاده قرار دهید و از خواص آن بهره مند شوید.

جوشانده زنجبیل

سالیان سال است که از گیاه زنجبیل برای تهیه انواع غذاها و شیرینی‌های مختلف استفاده می‌شود. می‌توان این گیاه را برای تهیه جوشانده نیز استفاده کرد. جوشانده زنجبیل برای هضم غذا، رفع ناراحتی‌های معده و روده موثر است. برای رفع ناراحتی‌های معده و سیستم گوارش، استفاده از جوشانده زنجبیل به شدت توصیه می‌شود. این جوشانده دارای خواص آنتی باکتریال بوده و می‌تواند برای درمان مشکلات گوارشی مانند زخم معده مورد استفاده قرار گیرد.

برای تهیه جوشانده زنجبیل در ابتدا باید اجازه دهید تا آب داخل یک کتری به جوش بیاید. سپس چند تکه زنجبیل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا عصاره زنجبیل گرفته شود. بهتر است که حرارت زیر ظرفی که حاوی زنجبیل است، کاهش پیدا کند تا زنجبیل به آرامی دم بکشد.

جوشانده رزماری

جوشانده رزماری یکی از جوشانده‌های مفید برای تسریع عملکرد سیستم گردش خون بوده و به ارتقای عملکرد کبد نیز کمک می‌کند. رزماری برای تسکین درد مفاصل و سردرد مفید است. این گیاه همیشه سبز با گل‌های آبی تیره، دارای یک روغن نیز هست که اگر تا به حال برای خرید روغن‌های گیاهی به عطاری‌ها مراجعه کرده باشید، نام روغن رزماری را شنیده‌اید.

جوشانده رزماری معمولا به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه این جوشانده، لازم است که ابتدا مقداری آب را به جوش بیاورید. سپس یک مشت رزماری را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت 5 دقیقه با آب جوش بیاید. سپس شعله را کم کرده و اجازه دهید تا جوشانده شما دم بکشد و خواص بیشتری پیدا کند. جوشانده رزماری برای رشد موها فوق العاده عمل می‌کند.

جوشانده رازیانه

رازیانه یکی از گیاهان مفیدی است که با توجه به طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی، می‌توان جوشانده این گیاه را نیز مورد استفاده قرار داد. جوشانده رازیانه برای افزایش اشتها بسیار مفید است. برای تسکین درد معده و رفع گلو درد، استفاده از جوشانده رازیانه توصیه می‌شود. این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی خاص، می‌تواند به رفع اسپاسم در معده کمک بسیار زیادی کند. جوشانده رازیانه برای تسکین دردهای ناشی از عادت ماهیانه موثر است.

برای تهیه جوشانده رازیانه باید ابتدا مقداری آب را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس مقداری دانه رازیانه به آن اضافه کنید تا رازیانه در آب جوش قل بخورد. در نهایت می‌توانید پس از گذشت چند دقیقه، جوشانده رازیانه را میل کنید. این جوشانده برای مصرف کودکان و خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

خرید گیاهان دارویی برای تهیه جوشانده

طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی را در این مقاله به شما توضیح دادیم. جوشانده گیاهان دارویی می‌تواند خواص بسیار زیادی برای بدن داشته باشد و مصرف آن به صورت منظم فواید زیادی دارد. به شرطی که گیاهان دارویی با کیفیت عالی تهیه شوند. در سایت دیجی عطار، امکان خرید گیاهان دارویی برای تهیه انواع جوشانده‌ها با بهترین کیفیت فراهم شده است. می‌توانید هر یک از انواع این جوشانده‌ها را با قیمت مناسب و کیفیت عالی از طریق سایت عطاری دیجی عطار خریداری کنید. این سایت امکان خرید داروهای گیاهی و انواع گیاهان دارویی را نیز برای شما فراهم کرده است.

شکر-قهوه-ای
شکر قهوه ای
22,50022,500تومان
اضافه
عسل-چهل-گیاه
عسل چهل گیاه
225,000225,000تومان
اضافه
شکر-سرخ
شکر سرخ
90,00090,000تومان
اضافه
عسل-سیاهدانه
عسل سیاهدانه
270,000270,000تومان
اضافه
عسل-آویشن
عسل آویشن
250,000250,000تومان
اضافه
نبات-شیره-انگور-و-خرما
نبات شیره انگور و خرما
97,00097,000تومان
اضافه
نبات-شاخه-ای-زعفرانی
نبات شاخه ای زعفرانی
95,00095,000تومان
اضافه
نبات-چوبی-طعم-دار
نبات چوبی طعم دار
180,000180,000تومان
اضافه
عسل-گون
عسل گون
250,000250,000تومان
اضافه
عسل-کنار
عسل کنار
290,000290,000تومان
اضافه
شکر-قهوه-ای
شکر قهوه ای
22,50022,500تومان
اضافه
عسل-چهل-گیاه
عسل چهل گیاه
225,000225,000تومان
اضافه
پودر-زنجبیل
پودر زنجبیل
42,00042,000تومان
اضافه
بابونه
بابونه
45,00045,000تومان
اضافه
بابونه-شیرازی
بابونه شیرازی
69,00069,000تومان
اضافه
گل-بابونه-گاوی
گل بابونه گاوی
40,00040,000تومان
اضافه
دانه-رازیانه
دانه رازیانه
33,00033,000تومان
اضافه
برگ-رزماری
برگ رزماری
34,00034,000تومان
اضافه
زنجبیل-قلم
زنجبیل قلم
40,00040,000تومان
اضافه
پودر-زنجبیل
پودر زنجبیل
42,00042,000تومان
اضافه
بابونه
بابونه
45,00045,000تومان
اضافه
طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی و نکات مهم در مورد آن
قهوه ترک: بهترین روش برای تهیه انواع قهوه ترک اصیل
طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی و نکات مهم در مورد آن
چای: انواع، خواص، مضرات و بهترین طریقه مصرف
طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی و نکات مهم در مورد آن
خاکشیر و تخم شربتی: خواص آن برای ورزشکاران، کبد و مو
طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی و نکات مهم در مورد آن
خواص دمنوش نعناع چیست؟
طرز تهیه جوشانده گیاهان دارویی و نکات مهم در مورد آن
بهترین دمنوش گیاهی برای تنگی نفس