جوشانده استویا (خواص و عوارض) + طرز تهیه

جوشانده استویا

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1402/12/15
جوشانده استویا (خواص و عوارض) + طرز تهیه

احتمالا تا به حال نام استویا را شنیده‌اید. گیاهی که به دلیل خواص بی نظیری که دارد، می‌تواند به سلامت عمومی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک کند. جوشانده استویا چندین سال است که به عنوان یک ترکیب قوی برای سلامت عمومی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند با خواص بی شمار خودش کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. جوشانده استویا به دلیل داشتن ترکیبات مغذی توانسته به یکی از جوشانده‌های مفید در طب سنتی تبدیل شود. اگر علاقه مند هستید از این جوشانده استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید، این مقاله را بخوانید تا در مورد خواص، نحوه مصرف و تولید جوشانده استویا صحبت کنیم.

جوشانده استویا چیست؟

احتمالا تا به حال نام استویا را به عنوان یک گیاه شیرین کننده شنیده‌اید. این گیاه بومی آمریکا است و به دلیل داشتن ترکیبات ویتامینه و مواد معدنی بسیار زیاد، می‌تواند به سلامت عمومی بدن کمک بسیار زیادی کند. استویا دارای برگ‌های سبز و شیرین است. میزان شیرین کنندگی استویا حدود 200 الی 300 برابر از شکر می‌باشد. از استویا برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های مختلف استفاده می‌شد. همچنین با توجه به تکنولوژی‌های بروز در حال حاضر استویا می‌تواند به صورت فرآوری شده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که بحث جوشانده استویا می‌شود، منظور زمانی است که از برگ‌های خشک استویا برای تهیه یک جوشانده مفید استفاده می‌شود. برگ‌های استویا به واسطه داشتن ترکیبات شیرین کننده، می‌توانند به آب جوش اضافه شوند و یک جوشانده شیرین را به وجود آورند. این جوشانده هم به تنهایی هم با اضافه کردن یک سری ترکیبات قابل تهیه است.

جوشانده استویا چه فوایدی دارد- دیجی عطار

خواص جوشانده استویا

قبل از اینکه طرز تهیه جوشانده استویا را به شما توضیح دهیم، باید در مورد خواص این جوشانده با شما صحبت کنیم. استویا از جمله گیاهانی است که از قدیم برای شیرین کردن ترکیبات مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه نیز از این شیرین کننده بدون کالری برای تهیه جوشانده‌های شیرین نیز استفاده می‌شود. از جمله خواص جوشانده استویا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک جوشانده بدون کالری

جوشانده استویا از جمله جوشانده‌های گیاهی است که بدون کالری تهیه می‌شود. برخلاف بسیاری از جوشانده‌هایی که دارای طعم شیرین و کالری بسیار بالایی هستند، این جوشانده می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن داشته باشد و به کاهش وزن نیز کمک کند. کم کالری بودن این جوشانده می‌توان ریسک ابتلا به چاقی و بروز بیماری‌های مزمن در زنان و مردان را کاهش دهد. حتی برای شیرین کردن جوشانده‌ها و نوشیدنی‌های مختلف می‌توان از این ترکیب مغذی استفاده کرد.

کمک به کاهش گرسنگی

جوشانده استویا ترکیبی است که می‌تواند باعث افزایش احساس سیر شدن در افراد شود و به کاهش وزن کمک بسیار زیادی کند. البته این بدین معنی نیست که در اثر عدم رعایت رژیم غذایی، می‌توان با این جوشانده به صورت معجزه آسا لاغر شد. البته استویا به دلیل داشتن ترکیبات خاص می‌تواند احساس گرسنگی را در افراد کاهش دهد. به همین خاطر اگر به صورت میان وعده از این جوشانده استفاده کنید، میل کمتری به خوردن میان وعده‌های قندی و پرکالری خواهید داشت. این در حالی است که میان وعده‌های قندی می‌توانند باعث افزایش گرسنگی شوند و میل افراد را به خوردن خوراکی‌های دیگر افزایش دهند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

جوشانده استویا می‌تواند به عنوان یک دمنوش فوق العاده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار گیرد. اگر به دلیل بالا بودن ریسک ابتلا به این بیماری‌ها، علاقه مند به خرید گیاهان دارویی کاهنده بیماری‌های قلبی و عروقی هستید، می‌توانید این جوشانده را نیز امتحان کنید.‌ای جوشانده باعث افزایش میزان چربی مفید خون یا همان HDL می‌شود. به دلیل اینکه بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توانند به دلیل بالا بودن سطح کلسترول خون رخ بدهند، می‌توان با مصرف این جوشانده خطر ابتلا به این بیماری‌ها را به حداقل رساند.

کنترل دیابت و قند خون

دیابت به یکی از بیماری‌های رایج در سنین مختلف تبدیل شده است. متاسفانه کم تحرکی و مصرف مواد غذایی شیرین بدون هیچ گونه احتیاطی می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت شود. افرادی که دیابت دارند، میل زیادی به مصرف شیرینی خواهند داشت و این یعنی اینکه برای کنترل دیابت و قند خون، باید حتما از مصرف شیرینی‌ها خودداری کرد. میل به شیرینی در دیابت بسیار شدید است، ولی با وجود جوشانده استویا می‌توان میل به خوردن شیرینی را کاهش داد.

شکر از جمله ترکیباتی است که در هنگام مصرف در بدن به گلوکز تبدیل شده و باعث افزایش قند خون می‌شود. مصرف شکر برای افراد دیابتی ممنوع است؛ اما جوشانده استویا حتی با وجود طعم شیرین به هیچ وجه به اندازه استویا شیرین نیست و می‌تواند با محدودیت کمتری مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که استویا می‌تواند به کنترل دیابت و قند خون کمک بسیار زیادی کند و باعث کاهش حساسیت به انسولین شود.

تهیه جوشانده استویا- دیجی عطاری

کمک به ترک سیگار

سیگار کشیدن می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامتی به همراه داشته باشد. متاسفانه این روزها شاهد سیگار کشیدن در قشر جوان و نوجوان هستیم که این موضوع می‌تواند صدمات بسیار زیادی را به سلامت افراد وارد کند. برای ترک سیگار خرید انواع داروهای گیاهی کمک کننده توصیه می‌شود. برخی از گیاهان دارویی می‌توانند به روند ترک کردن سیگار کمک زیادی کنند که یکی از این گیاهان دارویی، استویا است. استویا دارای ویتامین سی بوده و با خاصیت سم زدایی خود، می‌تواند به دفع نیکوتین در بدن کمک بسیار زیادی کند. بنابراین افرادی که می‌خواهند عوارض سیگار را کاهش دهند، می‌توانند از جوشانده استویا استفاده نمایند.

کمک به بهبود سرطان

جوشانده استویا دارای آنتی اکسیدان بسیار زیادی است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند تاثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن داشته باشند و قطعا مصرف آن‌ها به کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد کمک بسیار زیادی می‌کند. آنتی اکسیدان‌های کورستین، کائمفرول و... در این گیاه وجود دارند. به همین خاطر با مصرف جوشانده و دمنوش استویا، می‌توان به بهبود سرطان کمک کرد و ریسک ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش داد.

کمک به کاهش فشار خون

فشار خون بالا می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای سلامت عمومی بدن به همراه داشته باشد. برخی از گیاهان داروی می‌توانند به دلیل داشتن ترکیبات خاص باعث کاهش فشار خون شوند. جوشانده استویا نیز از جمله گیاهان دارویی است که دارای استویوساید می‌باشد. این ترکیب می‌تواند به بهبود عملکرد رگ‌های خونی کمک بسیار زیادی کند. علاوه بر این، این ترکیب به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند و باعث افزایش حجم ادرار می‌گردد. به همین خاطر با مصرف این جوشانده می‌توانید سدیم اضافه در بدن خودتان را خارج کرده و به کاهش فشار خون و ریسک ابتلا به سکته قلبی و مغزی کمک کنید.

درمان بیماری‌های کبدی

بیماری‌های کبدی به دلیل مصرف دخانیات و الکل روز به روز در حال افزایش هستند. برای درمان بیماری‌های کبدی می‌توان اقدام به سفارش دمنوش‌های گیاهی کرد که به کنترل این بیماری‌ها و علائم آن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کنند. جوشانده استویا یکی از این ترکیبات است که به دلیل داشتن خاصیت دیورتیکی طبیعی، می‌تواند به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک بسیار زیادی کند. به همین خاطر برای درمان بیماری‌های کبدی و کبد چرب می‌توان از این جوشانده استفاده کرد. افرادی که به دلیل اضافه وزن با مشکل کبد چرب مواجه شده‌اند، می‌توانند با مصرف استویا هم به کاهش وزن خودشان کمک زیادی کنند هم باعث کاهش علائم بیماری‌های کبدی شوند.

کمک به حفظ سلامت دهان و دندان

اگرچه شیرینی‌های تهیه شده با شکر می‌توانند به سلامت دهان و دندان آسیب بسیار زیادی وارد کنند، اما جوشانده استویا به دلیل داشتن ترکیبات مغذی مانند یک آنتی بیوتیک عمل کرده و به کاهش باکتری‌های موجود در دهان کمک بسیار زیادی می‌کند. به همین خاطر می‌توان برای رفع پوسیدگی دندان‌ها و جلوگیری از خرابی آن‌ها، از دهانشویه‌ها و خمیردندان‌های مغذی استفاده نمود.

بهبود وضعیت پوکی استخوان

پوکی استخوان در سنین بالا به ویژه در زنان یائسه می‌تواند مضرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. برای بهبود وضعیت پوکی استخوان، می‌توان از جوشانده استویا استفاده کرد. این جوشانده می‌تواند باعث بهبود متابولیسم کلسیم در بدن شود و باعث افزایش تراکم استخوان و بهبود وضعیت پوکی استخوان گردد.

عوارض جوشانده استویا- عطاری آنلاین دیجی عطار

عوارض جوشانده استویا چیست؟

حالا که با خواص متنوع جوشانده استویا آشنا شدید نوبت به آن رسیده که در مورد عوارض این جوشانده نیز با شما صحبت کنیم. جوشانده حاوی گیاه استویا می‌تواند به سلامت عمومی بدن کمک بسیار زیادی کند. اما مصرف آن خطراتی را نیز به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آسیب به کلیه‌ها است. در صورتی که بیش از اندازه از این گیاه استفاده کنید، میزان ادرار شما افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به کلیه‌های شما صدمه بسیار زیادی وارد خواهد کرد.

در برخی از مواقع نیز مصرف استویا می‌تواند باعث افزایش میل افراد به مصرف خوراکی‌های شیرین دیگر نیز شود. چرا که معمولا افرادی که از استویا استفاده می‌کنند، تصور می‌کنند به دلیل کم کالری بودن این جوشانده نیازی به احتیاط برای مصرف آن در کنار شیرینی‌های مختلف ندارند. این بی احتیاطی می‌تواند باعث افزایش چاقی در افراد نیز شود.

طرز تهیه جوشانده استویا- عطاری دیجی عطار

طرز تهیه جوشانده استویا

برای اینکه از خواص جوشانده و دمنوش استویا بهره مند شوید، باید بتوانید آن را در منزل تهیه کنید. در حالی که شکرهای فراوری شده استویا نیز در بازار موجود هستند، اما برای تهیه جوشانده استویا باید از برگ‌های استویا استفاده نمایید. این برگ‌ها به صورت خشک شده در بازار موجود هستند و می‌توانید آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری نمایید.

برای تهیه جوشانده استویا، اجازه دهید ابتدا یک لیوان آب به جوش بیاید. سپس در آب جوش چند برگ استویا بریزید. استفاده بیش از حد از برگ‌های استویا باعث شیرین شدن بیش از حد جوشانده شما می‌شود. دو تا سه برگ خشک شده از استویا کافیست. برای اینکه جوشانده شما طعم خوبی داشته باشد، می‌توانید مقداری دارچین نیز به آن اضافه کنید که طعم بهتری به این جوشانده می‌دهد.

پیشنهاد اقتصادی برای تهیه جوشانده استویا

در این مقاله در مورد جوشانده استویا و نحوه تهیه آن با شما صحبت کردیم. اگر علاقه مند به تهیه این جوشانده هستید، می‌توانید گیاه خشک شده آن را از طریق سایت دیجی عطار خریداری کرده و درب منزل دریافت نمایید. برگ‌های استویا در این فروشگاه با قیمت مناسب قابل تهیه هستند و می‌توانید آن‌ها را با کیفیت بالا به جوشانده‌های خود اضافه کنید. برای خرید روغن‌های گیاهی و سایر دمنوش‌های گیاهی، کافیست که از محصولات دیگر سایت دیدن کنید.

جوشانده استویا (خواص و عوارض) + طرز تهیه
قهوه ترک: بهترین روش برای تهیه انواع قهوه ترک اصیل
جوشانده استویا (خواص و عوارض) + طرز تهیه
چای: انواع، خواص، مضرات و بهترین طریقه مصرف
جوشانده استویا (خواص و عوارض) + طرز تهیه
خاکشیر و تخم شربتی: خواص آن برای ورزشکاران، کبد و مو
جوشانده استویا (خواص و عوارض) + طرز تهیه
خواص دمنوش نعناع چیست؟
جوشانده استویا (خواص و عوارض) + طرز تهیه
بهترین دمنوش گیاهی برای تنگی نفس