تفاوت استویا و سوکرالوز: کدام بهتر است؟

تفاوت استویا و سوکرالوز

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/4
تفاوت استویا و سوکرالوز: کدام بهتر است؟

با افزایش شمار ابتلای افراد به دیابت، روز به روز به افرادی که قصد کاهش قند مصرفی خودشان را دارند، افزوده می‌شود. استویا یکی از شیرین کننده‌های طبیعی است که می‌تواند برای کاهش میزان کالری مصرفی روزانه و به عنوان شیرین کننده شیرین‌تر از شکر مورد استفاده قرار گیرد. سوکرالوز یکی از انواع شیرین کننده‌های کم کالری، ولی مصنوعی است که می‌تواند به جای شکر یا قند مورد استفاده قرار گیرد. استویا و سوکرالوز هر دو گیاهانی‌اند که می‌توانند به سلامت جسمی کمک بسیار زیادی کنند و از مصرف بیش از اندازه قند و شیرینی جلوگیری کنند. با این حال استویا و سوکرالوز هر دو دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که در ادامه مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم.

استویا چیست و چه فوایدی دارد- عطاری دیجی عطار

استویا چیست؟

قبل از بررسی تفاوت‌های استویا و سوکرالوز باید در مورد جزئیات هر یک از این ترکیبات شیرین کننده صحبت کنیم. استویا یکی از بهترین گیاهانی است که می‌تواند به عنوان شیرین کننده مورد استفاده قرار گیرد و خواص بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. این گیاه بومی مناطق گرمسیری است و به صورت برگ‌های سبز رشد می‌کند. این برگ‌ها می‌توانند طعم و مزه فوق العاده شیرینی داشته باشند، ولی طعم انتهایی آن‌ها تلخ است. استویا می‌تواند به صورت یک گیاه خشک شده در انواع دمنوش‌های گیاهی مورد استفاده قرار گیرد. ولی امکان استفاده از نسخه فراوری شده آن وجود دارد.

برگ استویا حدود 200 تا 300 برابر شیرین‌تر از شیرین کننده‌های مصنوعی مانند شکر است. این گیاه بدون کالری بوده و باعث ترشح انسولین در بدن نخواهد شد. در واقع زمانی که از برگ استویا استفاده می‌کنید، غدد تولید کننده انسولین فعال نمی‌شوند و ترکیبات موجود در استویا نیز از طریق ادرار دفع خواهند شد. در واقع گویا که هیچ ماده شیرینی وارد سیستم گوارش شما نشده است.

سوکرالوز چیست؟

یکی از رایج‌ترین شیرین کننده‌های کم کالری بر پایه قند، سوکرالوز است. این شیرین کننده در واقع نوعی قند مصنوعی غیر قابل هضم است که می‌تواند با جایگزین کردن بعضی از اتم‌های قند با کلر تولید شود. در واقع چندین مرحله فعالیت برای تولید سوکرالوز انجام می‌شوند تا در نهایت بتوان این شیرین کننده را با درصد کربوهیدرات و کالری پایین مورد استفاده قرار داد.

سوکرالوز یکی از فرآورده‌هایی است که به طور مصنوعی از طریق شیرین کننده‌های مصنوعی مانند شکر تولید می‌شود. با این حال میزان کالری و قند موجود در این محصول نسبت به قند و شکر پایین‌تر است. می‌توان سوکرالوز را به صورت مایع، گرانول و پودر تهیه کرد. این شیرین کننده کالری کمتری نسبت به سایر شیرین کننده‌ها دارد و به دلیل اینکه طعم تلخی در آن وجود ندارد، بسیاری از افراد آن را به شیرین کننده‌های تلخ مانند استویا ترجیح می‌دهند.

سوکرالوز چه مزایا و معایبی دارد؟

سوکرالوز یکی از انواع قندهای اصلاح شده است که طبق فرآیندهای خاصی انجام می‌شود و ساختار شیمیایی قند را تغییر می‌دهد. این شیرین کننده توسط بدن هضم نخواهد شد. از این رو کالری اضافی را به رژیم غذایی اضافه نمی‌کند و بدون اینکه باعث چاقی و اضافه وزن شود، می‌تواند باعث شیرین کردن غذاها و خوراکی‌های مختلف شود. این شیرین کننده دارای کالری بسیار کم و 1 گرم کربوهیدرات در مقدار بالا است. این یعنی اینکه حتی بیماران دیابتی نیز می‌توانند از این شیرین کننده استفاده کنند.

مالتودکسترین و دکستروز ترکیبات تشکیل دهنده این شیرین کننده هستند. این ترکیبات نشان می‌دهند که سوکرالوز خالص نیست و می‌تواند به عنوان جایگزین شکر مورد استفاده قرار گیرد. آزمایشات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که این شیرین کننده با وجود نداشتن کربوهیدرات و کالری بالا، می‌تواند روی روده، قند خون و چاقی تاثیر منفی بگذارد.

سوکرالوز چیست- عطاری دیجی عطار

استویا چه مزایا و معایبی دارد؟

استویا چندین سال است که به عنوان یک شیرین کننده طبیعی پر مزیت در میان مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای شیرین کننده‌های مصنوعی باشد و ترکیبی بسیار مقرون به صرفه و پایدار خواهد بود. استویا چندین برابر شیرین‌تر از شکر است. این در حالی است که کالری موجود در استویا بسیار پایین بوده و باعث چاقی و اضافه وزن نخواهد شد. استویا دارای رشد آسان و بسیار مقرون به صرفه‌ای است. به طوری که در بسیاری از کشورها از جمله ایران این گیاه رشد می‌کند و به عنوان شیرین کننده در انواع داروهای گیاهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گیاه به دلیل اینکه باعث تحریک بدن برای ترشح انسولین نمی‌شود، می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک شیرین کننده مناسب برای افراد دیابتی هستند گزینه بسیار عالی باشد. از طرفی استویا دارای خواص زیادی نیز هست که بررسی آن‌ها در انتخاب آن بی تاثیر نخواهد بود. در ادامه به مزایا و خواص استویا به عنوان یک افزودنی گیاهی شیرین کننده اشاره می‌کنیم.

• کمک به کاهش وزن

استویا و لاغری با یکدیگر مرتبط هستند. به هر حال هر چقدر کالری مصرفی روزانه افراد کمتر باشد، میزان کاهش وزن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر نیاز به لاغری و کاهش وزن سریع دارید، کافیست که از فرآورده حاوی استویا استفاده کنید.

• کاهش فشار خون

کاهش فشار خون یکی از مهم‌ترین خواص استویا است. این گیاه می‌تواند با کاهش ریسک فاکتورهای بالابرنده فشار خون نقش مهمی را در کاهش فشار خون ایفا کند و باعث کنترل فشار خون بالا شود. افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، می‌توانند از استویا استفاده کنند.

• موثر در کاهش قند خون

قند خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. استویا گیاهی است که نقش بسیار مهمی را در کاهش قند خون افراد دیابتی ایفا می‌کند. چرا که باعث ترشح انسولین نشده و می‌تواند میل افراد دیابتی را به مصرف قند و کربوهیدرات کاهش دهد.

• کمک به کاهش التهاب

برای کاهش التهاب در بدن می‌توان از گیاهان مختلفی استفاده کرد. افرادی که با درد و التهاب در بدن مواجه هستند، می‌توانند اقدام به خرید اینترنتی دمنوش‌های گیاهی کاهنده التهاب کنند. برای کاهش التهاب می‌توانید از ترکیبات مختلفی استفاده کنید که هر کدام نقش موثری را روی کاهش درد به همراه دارند. استویا به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و کاهنده التهاب باعث کاهش فعالیت مواد التهاب زا در بدن می‌شود. علاوه بر این با مصرف آن می‌توان درد و مشکلات ناشی از بیماری‌های التهابی را کاهش داد.

• بهبود تغذیه بیماران دیابتی

بیماران دیابتی باید با احتیاط بیشتری از شیرین کننده‌های مختلف استفاده کنند. خوشبختانه استویا فواید و مضراتی دارد که با بررسی آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که این گیاه برای افراد دیابتی مفید است. چون آن چیزی که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود، افزایش انسولین

• آنتی اکسیدان مناسب

یکی از بهترین ویژگی‌های استویا که می‌تواند تاثیر آن را روی بیماری‌های مختلف تضمین کند، وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در آن است. استویا حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌توانند فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن را به حداقل برسانند. از این رو برای کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد، می‌توان از استویا به عنوان یک شیرین کننده استفاده کرد.

معایب گیاه استویا

فارغ از مزایای ذکر شده در مورد استویا ممکن است معایبی نیز برای این گیاه وجود داشته باشند. به طور کلی این گیاه در گروه گیاهان دارویی قرار می‌گیرد که مصرف آن می‌تواند برای بدن مفید باشد، اما زیاده روی در مصرف آن قطعا مضر است. عیب اصلی استویا این است که مانند شکر طعم شیرینی ندارد. در واقع کمی تلخی در طعم این شیرین کننده وجود دارد که برای افراد ناراحت کننده است.

به غیر از این موضوع استویا به دلیل اینکه باعث افزایش حجم ادرار می‌شود، ممکن است به کلیه‌ها فشار زیادی وارد کند. با وجود این موضوعات و بررسی جزئیات استویا و ترکیبات موجود در آن می‌توان گفت که مصرف کم آن مضر نیست، اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند خطراتی را برای سیستم گوارش، کلیه و سایر ارگان‌ها به وجود آورد.

سوکرالوز چیست و چه تفاوتی با استویا دارد- عطاری دیجی عطار

تفاوت استویا و سوکرالوز چیست؟

حال که با مزایا و معایب استویا و سوکرالوز آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که در مورد تفاوت‌های این دو ماده با شما صحبت کنیم. برای نتیجه گیری در مورد اینکه استویا بهتر یا سوکرالوز باید حتما بدانید که کدام یک از این شیرین کننده‌ها چقدر کالری دارند و ترکیبات موجود در آن‌ها چگونه است. در ادامه به تفاوت‌های میان استویا و سوکرالوز اشاره می‌کنیم.

  • استویا یک شیرین کننده طبیعی است که اگر افزودنی خاصی به آن اضافه نشود، کالری ندارد. اما سوکرالوز حاوی مقداری کالری است.
  • یک قاشق چای خوری از استویا به اندازه 0.5 گرم استویا دارد که حاوی مقدار کمی کربوهیدرات، چربی، پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این در حالی است که در همین مقدار سوکرالوز 2 کالری، 0.5 گرم کربوهیدرات و 0.02 پتاسیم وجود دارد.
  • سوکرالوز از شیرین کننده‌های مصنوعی تشکیل می‌شود که می‌توانند مضرات زیادی را برای بدن به همراه داشته باشند. اما با وجود اینکه این شیرین کننده اصلاح شده است، تاثیر بسیار منفی را روی بدن به همراه ندارد. این در حالی است که استویا کاملا گیاهی بوده و مصرف آن ایمن است.
  • سطح قند خون و انسولین با مصرف استویا تغییری نمی‌کند. اما شیرین کننده سوکرالوز ممکن است باعث افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت شود.

استویا بهتر است یا سوکرالوز؟

حال که با جزئیات، مزایا و معایب استویا و سوکرالوز آشنا شدید، ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که کدام یک از این افزودنی‌های شیرین کننده مناسب هستند. به طور کلی، استویا و سوکرالوز هر دو می‌توانند به عنوان شیرین کننده استفاده شوند، ولی مصرف بیش از اندازه آن‌ها مفید نیست. از طرفی استویا به دلیل داشتن ماهیت گیاهی بهتر از سوکرالوز می‌باشد.

سوکرالوز به عنوان یک قند اصلاح شده کربوهیدرات و کالری بسیار کمتری را به همراه دارد. با این حال مصرف بیش از اندازه آن نیز توصیه نمی‌شود. در هر صورت توصیه ما این است که این شیرین کننده‌ها را به اندازه مصرف کنید و از مصرف بیش از اندازه استویا یا سوکلرالوز جدا خودداری کنید. چون در این صورت احتمال آسیب به سیستم گوارش، کلیه‌ها و بسیاری از ارگان‌های بدن دیگر و دیابت و چاقی وجود دارد.

خرید استویا به عنوان شیرین کننده ایمن و کم کالری

در این مقاله در مورد استویا و سوکرالوز صحبت کردیم. هر دوی این محصولات شیرین کننده‌های مغذی هستند که می‌توانند برای سلامت بدن مفید باشند، اما مصرف بیش از اندازه آن‌ها مضر است. در هر صورت اگر نیاز به خرید گیاه استویا را دارید تا آن را برای تامین شیرینی غذاها و خوراکی‌های خودتان استفاده کنید، می‌توانید از طریق عطاری آنلاین دیجی عطار اقدام کنید. این فروشگاه اینترنتی عرضه کننده انواع روغن‌های گیاهی، گیاهان دارویی و فراورده‌های گیاهی مختلف است.

برگ-استویا
برگ استویا
30,00030,000تومان
اضافه
برگ-استویا-عمده
برگ استویا - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
تفاوت استویا و سوکرالوز: کدام بهتر است؟
7 روش جهت تشخیص عسل طبیعی از تقلبی
تفاوت استویا و سوکرالوز: کدام بهتر است؟
عسل انگبین: چیستی، فواید، معایب، قیمت و خرید
تفاوت استویا و سوکرالوز: کدام بهتر است؟
شهد عسل چیست؟
تفاوت استویا و سوکرالوز: کدام بهتر است؟
آموزش نحوه مصرف سیر برای کاهش چربی خون
تفاوت استویا و سوکرالوز: کدام بهتر است؟
بهترین زمان مصرف سیر برای خواب خوب، لاغری و چربی سوزی