گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی (12 درمان گیاهی موثر)

گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/2
گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی (12 درمان گیاهی موثر)

مسمومیت غذایی یک نوع بیماری است که به دلیل خوردن غذاهای آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و... رخ می‌دهد. بسته به نوع عفونت، علائم مسمومیت غذایی می‌تواند متفاوت باشد. فارغ از اینکه چه علائمی را در اثر مسمومیت تجربه می‌کنید، بسیار مهم است که به فکر درمان به موقع آن باشید. گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی مفید است. به شرطی که اطلاعات کافی در مورد نوع گیاهانی که می‌توانند برای درمان مسمومیت غذایی مورد استفاده قرار گیرند، بدست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیاهان دارویی مفید برای مسمومیت غذایی، با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل را به شما ارائه کنیم.

مسمومیت غذایی چیست و چه علائمی دارد؟

فقط چند دقیقه زمان نیاز است تا یک غذای آلوده شما را مسموم کند. معمولا پس از خوردن غذاهای سالم نیازی نیست که نگران علائمی همچون استفراغ، حالت تهوع، اسهال، معده درد و تب باشید. اما اگر غذای شما آلوده باشد، بروز چنین مشکلاتی بسیار شایع است و باید حتما آن‌ها را جدی بگیرید. مسمومیت غذایی به دلیل مصرف غذاهای آلوده رخ می‌دهد. منظور از غذا صرفا غذاهای پروتئینی و گوشتی نیست. بلکه انواع شیرینی جات و غذاهای مختلف دیگر نیز می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند.

گیاهان دارویی برای مسمومیت غذایی- دیجی عطار

مسمومیت غذایی چه علتی دارد؟

خوردن هر خوراکی و ماده غذایی حاوی ارگانیسم‌های مضر باعث مسمومیت غذایی می‌شود. بنابراین، نمی‌توان علت مشخصی را برای مسمومیت غذایی بیان کرد. از طرفی هر نوع غذای آلوده‌ای که می‌تواند باعث مسمومیت شدید غذایی شود. در ادامه به برخی از ارگانیسم‌هایی که می‌توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند، اشاره می‌کنیم.

  • باکتری کمپیلوباکتر در غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده
  • اشریشیا کلی (E. coli) در سبزیجات خام و گوشت‌های نیم پز
  • لیستریا در گوشت‌های اغذیه فروشی و پنیر نرم
  • نوروویروس در صدف‌های نپخته
  • سالمونلا در مرغ نیم پز و تخم مرغ خام
  • استافیلوکوکوس اورئوس در محصولات لبنی، غذاهای کنسرو شده
12 گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی- دیجی عطار

گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی می‌تواند با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مناسب درمان و کنترل شود. با این حال اگر علائم مسمومیت غذایی شما محدود است، می‌توانید با مصرف گیاهان دارویی آن را درمان کنید. می‌توانید از عمده فروشی گیاهان دارویی، انواع گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی را درمان و کنترل کنید.

1. سرکه سیب

یکی از بهترین گیاهان دارویی که می‌تواند برای درمان مسمومیت غذایی مورد استفاده قرار گیرد، سرکه سیب است. اگرچه سرکه سیب به عنوان یک خوراکی نیز قابل استفاده است، اما چون از سیب تهیه می‌شود می‌تواند به عنوان یک گیاه دارویی نیز شناخته شود. مسمومیت‌های غذایی می‌توانند باعث تغییر اسیدیته در سیستم گوارش شوند. سرکه سیب می‌تواند اسیدیته معده را کاهش دهد و باعث کاهش علائم مسمومیت غذایی گردد. سرکه سیب تک گل یکی از ارگانیک‌ترین سرکه سیب‌های موجود در بازار است که با خواص بی نظیر خود به سلامت جسمی کمک می‌کند. برای تهیه سرکه سیب جهت درمان مسمومیت غذایی کافیست که 2 تا 3 قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب داغ مخلوط نمایید. پس از اینکه نوشیدنی آماده شد، آن را قبل از خوردن غذا میل کنید. اگر مشکل ادامه داشت می‌توانید در طول روز چندین بار از این گیاهان استفاده نمایید.

2. زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین گیاهان دارویی برای مسمومیت غذایی است. پودر زنجبیل می‌تواند به انواع غذاها اضافه شود و با خواص ضد التهابی و طبیعی خود پوشش معده را تسکین دهد. از این رو افرادی که علائمی مانند اسهال و استفراغ دارند، با مصرف مقدار کمی زنجبیل می‌توانند علائم خود را کاهش دهند. برای تهیه معجون حاوی زنجبیل برای درمان مسمومیت غذایی، کافیست که یک فنجان آب را با حدود 1 قاشق زنجبیل رنده شده ترکیب کنید و بر حسب ذائقه خودتان عسل و شکر به آن اضافه نمایید. از طرف دیگر می‌توانید تکه‌های زنجبیل را به صورت مستقیم مصرف کنید.

3. دانه شنبلیله

روشی موثر و راحت برای درمان مسمومیت غذایی با گیاهان دارویی، استفاده از دانه شنبلیله است. دانه‌های شنبلیله دارای خواص متنوعی‌اند و می‌توانند باعث مبارزه با باکتری‌هایی شوند که به درمان مسمومیت غذایی کمک می‌کنند. تخم شنبلیله دارای مقدار زیادی فیبر محلول است و می‌تواند به حجیم کردن مدفوع کمک بسیار زیادی کند. از این رو برای ناراحتی‌های شکمی مصرف این گیاه مفید است. باید توجه داشته باشید که دانه‌های شنبلیله می‌توانند با ترکیب با ماست مصرف شوند تا هم طعم خوبی پیدا کنند، هم راحت‌تر قابل مصرف باشند. از این رو افرادی که علاقه مند به مصرف تخم شنبلیله هستند می‌توانند این گیاه را از طریق سایت دیجی عطار سفارش دهند.

گیاه دارویی برای درمان مسمومیت غذایی- دیجی عطار

4. لیمو

لیمو مانند زنجبیل یک گیاه همه فن حریف است که به دلیل خواص ضد التهابی قوی و ضد ویروسی خود، می‌تواند نقش موثری را در کاهش فعالیت باکتری‌ها ایفا کند. لیمو دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و باعث کنترل مسمومیت غذایی می‌شود. اگر علائم حالت تهوع و استفراغ شما را کلافه کرده است، می‌توانید کمی آب لیمو را با شکر مخلوط کنید و میل کنید. با بو کردن لیموی تازه نیز علائم مسمومیت غذایی شما تسکین پیدا می‌کند.

5. سیر

یکی از گیاهان دارویی برای مسمومیت غذایی که می‌تواند نقش مثبتی در کاهش علائم داشته باشد، سیر است. سیر دارای خاصیت تب بر بوده و باعث کاهش تب و دمای بدن می‌شود. مصرف سیر سیاه با خاصیت ضد ویروسی که دارد، می‌تواند علائم مختلفی را مانند اسهال، دردهای شکمی و ... تسکین دهد. روزانه یک حبه سیر را با یک لیوان قورت دهید. اگر هم نمی‌توانید بوی سیر را تحمل کنید، می‌توانید پودر سیر را به غذاهای خود اضافه کنید. ترکیب سیر و روغن سویا می‌تواند به یک داروی درمانی موضعی برای درمان مسمومیت غذایی تبدیل شود.

6. عسل

عسل یکی از بهترین محصولاتی است که می‌تواند برای درمان مسمومیت غذایی مورد استفاده قرار گیرد. عسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی بسیار قوی دارد و به عنوان یکی از موثرترین داروهای مسمومیت غذایی شناخته می‌شود. فرقی نمی‌کند که عسل چهل گیاه را خریداری می‌کنید یا عسل گون، همه عسل‌ها می‌توانند برای درمان مسمومیت غذایی مفید باشند. می‌توانید هر روز 1 قاشق چایخوری عسل را سه بار میل کنید. یا اینکه مقداری عسل و آب جوش را با آب لیموی تازه ترکیب کنید و یک معجون پرفایده برای درمان مسمومیت غذایی و کاهش علائم گوارشی ناشی از آن داشته باشید.

7. سیب

سیب یکی از بهترین میوه‌هایی است که بسیار در ایران یافت می‌شود. سیب می‌تواند به عنوان یک درمان عالی برای بیماری‌های مختلف شناخته شود و مسمومیت غذایی را درمان کند. سیب به میزان قابل توجهی باعث کاهش رفلاکس و سوزش سردل می‌شود. اگر درد معده به علت مسمومیت غذایی شما را نگران کرده، می‌توانید برای کاهش درد معده از سیب استفاده کنید. سیب از تشکیل باکتری‌هایی که درد معده و اسهال را تشدید می‌کنند، جلوگیری خواهد کرد.

8. آب طعم دار

مسمومیت غذایی معمولا با کم آبی بدن همراه است. چرا که افراد بخش زیادی از مایعات و املاح بدن خودشان را به دلیل اسهال و استفراغ از دست می‌دهند. از این رو نوشیدن آب به مقدار کافی می‌تواند به بی حالی و بی حسی ناشی از مسمومیت غذایی کمک کند. در یک لیتر آب 2 قاشق چایخوری آب لیموی تازه به همراه شکر و نمک بریزید تا یک آب طعم دار حاوی الکترولیت‌های مناسب داشته باشید و بدن خودتان را نیز هیدراته کنید.

گیاهان دارویی برای رفع مسمومیت غذایی- دیجی عطار

9. زیره سبز

زیره سبز یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای مسمومیت غذایی است. می‌توانید زیره سبز باکیفیت را از طریق سایت دیجی عطار سفارش داده و درب منزل دریافت نمایید. این گیاه فعالیت آنزیم‌های گوارشی تجزیه غذا موجود در بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث افزایش سرعت هضم غذا به بهترین شکل شود. در یک ظرف زیره و آب جوش را بریزید و اجازه دهید تا بجوشند. سپس آب گشنیز را به این ترکیب اضافه کرده و روزانه دو بار آن را مصرف کنید. همچنین می‌توانید از ترکیب نمک نیز در زیره سبز استفاده کنید و این نوشیدنی پرفایده را 2 تا 3 بار در روز میل کنید.

10. ریحان

برگ ریحان خشک می‌تواند به عنوان یکی از بهترین گیاهان برای مسمومیت غذایی شناخته شود. برگ ریحان دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی است و تاثیر مثبتی روی دستگاه گوارش دارد. همچنین ریحان می‌تواند باعث متعادل کردن میزان اسیدیته در بدن شود و به بازیابی میزان اسیدیته مورد نیاز سیستم گوارش کمک کند. می‌توانید چند برگ ریحان خشک شده را داخل یک ظرف آب بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد. سپس می‌توانید از مقداری عسل به عنوان شیرین کننده این دمنوش استفاده کنید و از طعم بی نظیر آن بهره مند شوید.

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای مصرف ریحان جهت درمان مسمومیت غذایی این است که 3 قاشق غذاخوری ماست ساده را با مقداری فلفل سیاه، برگ ریحان و نمک دریایی ترکیب کنید و سپس این ترکیب فوق العاده را چند بار در روز میل کنید تا از خواص بی نظیر آن برای درمان مسمومیت غذایی و کاهش علائم آن بهره مند شوید.

11. نعناع فلفلی

هر چیزی که حاوی نعناع و منتول موجود در آب باشد، می‌تواند برای تسکین علائم مسمومیت غذایی مورد استفاده قرار گیرد. نعناع دارای خاصیت ضد اسپاسمی ست که می‌تواند برای درمان اسپاسم‌های عضلانی استفاده شود. از این رو برای تسکین علائم دستگاه گوارش نیز مفید بوده و می‌تواند نقش مهمی را در تسکین این علائم ایفا کند. برای تهیه دمنوش نعناع فلفلی کافیست که آن را با بهترین کیفیت از طریق سایت دیجی عطار خریداری کنید. سپس یک مشت برگ نعناع را بردارید و داخل آب جوش بریزید. در این صورت یک جوشانده پرفایده خواهید داشت که اگر سه بار در روز آن را مصرف کنید، از خواص بی نظیر آن بهره مند خواهید شد.

12. گشنیز

گشنیز یکی از بهترین گیاهانی است که می‌تواند به عنوان تقویت کننده طعم استفاده شود. گشنیز برای کاهش علائم عفونت معده موثر است و می‌تواند مشکلات سیستم گوارش را بهبود ببخشد. می‌توانید گشنیز خشک را از طریق سایت دیجی عطار بخرید و مورد استفاده قرار دهید. گشنیز دارای خاصیت ضد باکتریایی نیز هست. می‌توانید مقداری برگ گشنیز تازه را داخل یک بطری آب بریزید و اجازه دهید تا یک شب در یخچال بماند. سپس صبح روز بعد آن را بنوشید. یا اینکه با برگ‌های خشک گشنیز یک دمنوش مناسب و پرفایده تهیه کنید.

خرید گیاهان دارویی برای مسمومیت غذایی

در این مقاله 12 گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی را به شما معرفی کردیم. همه این گیاهان به غیر از آب که در همه خانه‌ها وجود دارند، از طریق سایت دیجی عطار قابل سفارش‌اند. شما می‌توانید برای خرید گیاهان دارویی و انواع روغن‌های گیاهی که هر کدام برای درمان خوراکی و مسمومیت غذایی مفید هستند به سایت عطاری آنلاین دیجی عطار مراجعه کنید. این سایت امکان خرید دمنوش‌های گیاهی و انواع داروهای گیاهی موجود در بازار را نیز برای شما فراهم کرده است.

عسل-کنار
عسل کنار
290,000290,000تومان
اضافه
روغن-تخم-شنبلیله-60-سی-سی
روغن تخم شنبلیله - 60 سی سی
70,00070,000تومان
اضافه
پودر-سیر
پودر سیر
70,00070,000تومان
اضافه
موم-عسل
موم عسل
35,00035,000تومان
اضافه
اسلایس-سیر-خشک
اسلایس سیر خشک
39,00039,000تومان
اضافه
ژل-رویال-و-عسل
ژل رویال و عسل
535,000535,000تومان
اضافه
عسل-گون
عسل گون
250,000250,000تومان
اضافه
عسل-کنار
عسل کنار
290,000290,000تومان
اضافه
روغن-تخم-شنبلیله-60-سی-سی
روغن تخم شنبلیله - 60 سی سی
70,00070,000تومان
اضافه
گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی (12 درمان گیاهی موثر)
7 روش جهت تشخیص عسل طبیعی از تقلبی
گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی (12 درمان گیاهی موثر)
عسل انگبین: چیستی، فواید، معایب، قیمت و خرید
گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی (12 درمان گیاهی موثر)
شهد عسل چیست؟
گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی (12 درمان گیاهی موثر)
آموزش نحوه مصرف سیر برای کاهش چربی خون
گیاه دارویی برای مسمومیت غذایی (12 درمان گیاهی موثر)
بهترین زمان مصرف سیر برای خواب خوب، لاغری و چربی سوزی