۶ خواص و مضرات زنجبیل برای آقایان، خانم ها، قلب و تپش قلب

زنجبیل اثر ضدالتهابی زنجبیل و تری گلیسیرید، آنتی اکسیدان، ضد پلاکتی، کاهش فشار خون و اثرات هيپوليپيدميک زنجبیل

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1399/5/25
۶ خواص و مضرات زنجبیل برای آقایان، خانم ها، قلب و تپش قلب | دیجی عطار
مشاهده لیست عناوین :
  • فواید زنجبیل
  • زنجبیل برای چه کسانی خوب نیست

زنجبیل یکی از آن دسته از خوراکی‌هایی است که خواص بیشماری دارد. مدت‌ها از زنجبیل برای طعم خوبی که به غذا می‌داد، از سالیان دور در پخت و پز استفاده می‌شد.

اما این روزها، علاوه بر مصارف آشپزی، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زنجبیل فواید بسیاری برای سلامتی دارد. خواص زنجبیل برای قلب یکی از فواید زنجبیل است که به شدت مورد بحث قرار گرفته است. در این مطلب ما قصد داریم خواص زنجبیل برای تپش قلب و تاثیر زنجبیل بر تری گلیسیرید را مورد بررسی قرار دهیم. با دیجی عطار همراه باشید. 

فواید زنجبیل

درمانگران سنتی از زنجبیل برای درمان برای قرن‌ها استفاده کرده‌اند. پژوهشگران امروزی نیز تحقیقاتی مبنی بر فواید زنجبیل و عوارض جانبی آن دارند.

بیشترمان زنجبیل را به عنوان گیاهی دارویی می‌شناسیم اما استفاده آن در پیشگیری از گرفتگی قلب و عروق را نمی‌دانیم. دانستن خواص زنجبیل برای قلب و چگونگی کمک این  ادویه خوشمزه به سلامت قلب، انگیزه‌ای برای استفاده از آن در وعده غذایی بعدی برای بهره گیری از فواید زنبیل ایجاد می‌کند.

 زنجبیل یکی از مواد خوراکی است که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد.

زنجبیل یکی از مواد خوراکی است که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد.

فواید زنجبیل برای بانوان در سرطان

تحقیقی بر 1000 خانم باردار انجام شد که در آن شرکت کنندگان هر نوع خوراکی دارای زنجبیلی، از جمله آب زنجبیل و چای زنجبیل را مصرف کردند. نتایج نشان داد که خوردن زنجبیل می‌تواند باعث کاهش تهوع شود اما استفراغ نه. مهم‌تر از همه، زنجبیل هیچ عوارض جانبی برای آن‌ها ایجاد نکرد.

البته ممکن است در بعضی شرایط به تسکین تهوع کمک کند. تحقیقی بر 60 خانم دارای سرطان سینه انجام شد. این بیماران در دوران شیمی درمانی زنجبیل مصرف کردند. در مقایسه با دارونما، این ادویه به کاهش تهوع در شدید ترین شیمی درمانی – مرحله حاد – شد.

فواید زنجبیل برای آقایان در سرطان

هنوز فواید مشابهی برای مردان پیدا نشده است. بیشتر مطالعات به طور انحصاری بانوان را آزمایش کرده‌اند، و تحقیقات انجام شده بر آقایان نیز نتایج مثبتی به همراه نداشته است. مثلا تحقیقی در تاثیر زنجبیل بر تهوع زمان شیمی درمانی در آقایان انجام شد. در این تحقیق، 38 آقا و 83 خانم در دوران درمانشان، زنجبیل دریافت کردند. زنجبیل برای بانوان نتیجه بخش بود اما آقایان تاثیری از آن نگرفتند.

آقایان دارای اضافه وزن اغلب سطح بالایی از اکسیداتیویتی شدید را دارند. افزایش سطح اکسیداتیو شدید، آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌دهد. در تحقیقی کوچک، محققان به 8 آقا به مدت 10هفته روزانه میزان مشخصی از زنجبیل دادند. مصرف زنجبیل باعث کاهش سطح اکسیداتیو در شرکت کنندگان شد. 

زنجبیل از خانواده گیاهی زردچوبه محسوب می شود که می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

زنجبیل از خانواده گیاهی زردچوبه محسوب می شود که می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد. 

زنجبیل عضو خانواده گیاهی هل و زردچوبه است. عطر آشنای آن عمدتا به دلیل ترکیبات جینجرول است. حداقل 30 ترکیب مرتبط به جینجرول در ریشه زنجبیل تازه (ریزوم) موجود است.

میزان جینجرول‌ها بستگی به جایی که زنجبیل در آن رشد کرده، دارد. زنجبیل به عنوان دارو برای بیش از ۵۰۰۰ سال برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. هند بزرگ‌ترین تولید کننده زنجبیل است و خوب است بدانید که زنجبیل از هند به امپراتوری روم برای خواص دارویی آن صادر می‌شد. 

خواص زنجبیل برای تپش قلب

همان طورکه گفتیم، زنجبیل از جمله گیاهان دارویی محسوب می‌شود که دارای خواص بسیاری است. اما یکی از مهم‌ترین فواید آن، خواص زنجبیل برای تپش قلب است. چگونه؟

اثر ضدالتهابی زنجبیل

یکی از مهم‌ترین خواص زنجبیل برای تپش قلب، خاصیت ضدالتهابی آن است. این ماده خوراکی می‌تواند واکنش‌های التهابی در سرخرگ‌ها که به واسطه اکسیداسیون چربی‌ها و همچنین متابولیت‌های اسید آراشیدونیک را خنثی کند.

این مشکلات از جمله عواملی است که سبب بیماری‌های قلبی می‌شود. زنجبیل می‌تواند همانند مانعی برای تولید سیتوکین‌های التهابی وهمچنین آنزیم‌های مضر برای واکنش‌های قلبی و التهابی شود.

اثر آنتی اکسیدانی زنجبیل

همان‌طور که گفتیم، خواص زنجبیل برای تپش قلب از جمله فواید مهم این ماده خوراکی است. زنجبیل می‌تواند از تجمع رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و از غشا سلولی محافظت نماید. این ماده می‌تواند پراکسیداسیون چربی را کاهش داده و سطح آنزیم‎‌های آنتی اکسیدانی را افزایش دهد.

اثر آنتی اکسیدانی زنجبیل،از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن و قلب جلوگیری می‌نماید.

اثر آنتی اکسیدانی زنجبیل،از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن و قلب جلوگیری می‌نماید.

تاثیرگذاری زنجبیل بر چربی خون

یکی از مهم‌ترین کارهایی که زنجبیل برای قلب انجام می‌دهد، پایین آوردن سطح کلسترول، تری گلیسیرید، فسفو لیپیدها، VLDL و LDL است. تمامی این‌ها منجر به افزایش HDL شده و از تخریب‌های آترواسکلروتیکی ممانعت خواهد شد.

زنجبیل و تپش قلب

همان‌طور که گفته شد، زنجبیل و تپش قلب به یکدیگر مرتبط هستند. در واقع با مصرف زنجبیل می‌تواند به سلامت قلب کمک نمود. البته لازم به ذکر است که زنجبیل و تپش قلب می‌تواند اثرات مخرب نیز داشته باشد، اگر که جانب احتیاط برای مصرف این ماده خوراکی رعایت نگردد. 

تاثیر زنجبیل بر تری گلیسیرید

همان‌طور که گفته شد تاثیر زنجبیل بر تری گلیسیرید، یکی از فواید این ماده خوراکی است. زنجبیل می‌تواند سطح تری گلیسیرید خون را بالا برده و سبب افزایش HDL شود. تاثیر زنجبیل بر تری گلیسیرید مستقیما می‌تواند برای سلامت قلب موثر و مفید باشد.

خواص زنجبیل برای قلب

به تازگی در میان جامعه علمی، علاقه زیادی به زنجبیل نشان داده شده است که دلیل آن، پتانسیل زنجبیل برای درمان جنبه‌های مختلف بیماری‌های قلبی عروقی است. دلایل دیگری نیز مانند خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان، ضد پلاکتی، کاهش فشار خون و اثرات هيپوليپيدميک زنجبیل در این علاقه موثرند.

این خواص زنجبیل برای قلب و تاثیرات به صورت علمی ثابت شده‌اند. البته میزان مصرفی آن‌ها هنوز به طور قطعی مشخص نیست. درمان ضد پلاکتی یک رویکرد موثر برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب است، زیرا باعث جلوگیری از لخته شدن خون که علت اصلی حملات قلبی و سکته مغزی است، می‌شود.

زنجبیل کلاسی جدید از مهارکننده‌های فعال ساز پلاکت بدون عوارض جانبی (به خصوص آسپرین) است که این عوارض می‌توانند باعث خونریزی دستگاه گوارش انسان شوند.

 زنجبیل خواص بسیاری برای قلب دارد و می‌تواند همانند آسپرین عمل نماید.

زنجبیل خواص بسیاری برای قلب دارد و می‌تواند همانند آسپرین عمل نماید.

تحقیقی بر تاثیر زنجبیل در افراد دیابتی انجام داده شد که در این تحقیق، محققان به 70 نفر از افراد دیابتی به مدت سه ماه، روزانه زنجبیل دادند. در مقایسه با دارونماها، زنجبیل میزان تریگلیسرید و کلسترول را کاهش داد. همچنین به آن‌ها در کنترل قند خود و علائم آن کمک کرد.

این تاثیرات کوتاه مدت زنجبیل ممکن است عواقب بلندمدت داشته باشند. تحقیقی بر 4000 مورد پیدا شده در افراد انجام شد و نشان داده شد که افرادی که از زنجبیل بیشتر استفاده می‌کنند، امکان ابتلایشان به بیماری های قلبی مزمن یا فشار خون کمتر است.

متاسفانه، زنجبیل عوارض جانبی هم دارد. زنجبیل می‌تواند زمان خونریزی را طولانی کند. استفاده از زنجبیل می‌تواند با مصرف مواد مخدر ارتباطی ایجاد کند، خصوصا در افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین مصرف می‌کنند. توجه داشته باشید که برخی از مواد غذایی این اثر رقیق شدن و کاهش لختگی خون را تقویت می‌کنند.

زنجبیل همچنین می‌تواند اثرات دارو فشار خون نيفديپين را افزایش دهد. در حالی که این تاثیر می‌تواند فواید ثابت آن دارو را هم دچار مشکل کند. بیماران با مشکل عدم انعقاد خون یا مصرف کنندگان نيفديپين در استفاده از زنجبیل احتیاط کنند.

نوشیدن / مصرف زنجبیل:

ریشه زنجبیل، تمام ترکیبات و خواص آن را داراست. میزان مصرف روزانه، به اندازه انگشت شست شما باشد. می‌توانید آن را بپزید، خام بخورید یا با نوشیدنی مخلوط کنید.

  • چند عدد ریشه زنجبیل و زردچوبه
  • آب
  • آب لیمو
  • عسل

این مواد را در مخلوط کن بریزید و 3 تا 5 دقیقه آن‌ها را مخلوط کنید. 

زنجبیل برای چه کسانی خوب نیست

در پاسخ به این سوال که زنجبیل برای چه کسانی خوب نیست، باید بگوییم که زنجبیل برای افراد زیر، ممنوعیت مصرف دارد:

  • کودکان زیر 2 سال
  • کسانی که معده حساس داشته و سوزش سر دل دارند.
  • کسانی که سنگ کلیه دارند (قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت نمایند)
  • کسانی که از داروهای رقیق کننده‌ خون استفاده می‌کنند
  • شیردهی (خانم‌های باردار هم بهتر است با پزشک خود مشورت نمایند)

سخن پایانی

زنجبیل به طور کلی برای اکثر بزرگسالان بی خطر است – به خصوص با دوزهای کم در دوره‌ای کوتاه. با این حال، بیمارانی که داروهای فشار خون و یا رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، باید از مصرف آن پرهیز کنند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز باید اقدامات احتیاطی اضافی را رعایت کنند. در حقیقت، همه باید با پزشک خود قبل از استفاده از زنجبیل صحبت نمایند و همواره مراقب تغییرات در بدن خود هنگام مصرف آن باشند.

پودر-زنجبیل
پودر زنجبیل
46,00046,000تومان
اضافه
زنجبیل-قلم
زنجبیل قلم
44,00044,000تومان
اضافه
سوالات یا پیشنهادات
۶ خواص و مضرات زنجبیل برای آقایان، خانم ها، قلب و تپش قلب | دیجی عطار
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
۶ خواص و مضرات زنجبیل برای آقایان، خانم ها، قلب و تپش قلب | دیجی عطار
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
۶ خواص و مضرات زنجبیل برای آقایان، خانم ها، قلب و تپش قلب | دیجی عطار
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
۶ خواص و مضرات زنجبیل برای آقایان، خانم ها، قلب و تپش قلب | دیجی عطار
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
۶ خواص و مضرات زنجبیل برای آقایان، خانم ها، قلب و تپش قلب | دیجی عطار
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن