خواص ریشه انجبار + همه چی در مورد ریشه انجبار

خواص ریشه انجبار

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/5/4
خواص ریشه انجبار + همه چی در مورد ریشه انجبار

گیاهان دارویی از گذشته تاکنون همواره جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. خواص ریشه انجبارباعث شده تا در دسته گیاهان دارویی پر خاصیت و کاربردی قرار گیرد. این گیاه که به آن اناریف، هفت بند اروپایی و پرشیان دارو نیز گفته می‌شود از خانواده Polygonaceae است. ریزوم، ریشه و برگ گیاه انجبار قسمت‌های کاربردی و پرخاصیت گیاه است.

خواص بالای این گیاه باعث شده تا از آن جهت درمان‌های مختلفی چون ضد تب، قابض قوی، ضداسهال، ضدعفونی‌کننده ، ملین، التیام دهنده، مقوی عمومی، ضد التهاب، محرک واشتهاآور و... استفاده شود.

گیاه انجبار چیست؟

انجبار گیاهی پر خاصیت است که می‌توان انواع آن را در در قفقاز، ترکیه، روسیه، ژاپن، سیبری، ایالت آلاسکا ایالات متحده بیشتر شرق در شمال چین، شبه جزیره ایبری و بریتانیا در غرب، پیرنه و آلپ، اروپای مرکزی مشاهده نمود. وجود مواد مفیدی چون اسید گالیک، لعاب، صمغ، نشاسته، آمیدون، اکسالات کلسیم، آمیدون، ویتأمین C، اکسی متیل آنتراکینون و تانن باعث شده تا از آن جهت درمان‌های مختلفی استفاده شود.

خواص ریشه انجبار باعث شده تا در فصل پاییز ریشه و ریزوم آن جمع‌آوری شود و خشک شود. در چمنزار‌ها، مزارع و کنار رودخانه‌ها و جاده‌ها می‌توانید حجم بالایی از این گیاه مفید را بیابید. بهترین رشد این گیاه در ارتفاعات بالاتر و در خاک مرطوب و غنی از اسید سیلیسیک است. خواص ریشه انجبار تنها کاربرد این گیاه نیست، در واقع تمام قسمت‌های گیاه به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود.

ساختار گیاه انجبار

انجبار به عنوان گیاه دارویی که از تیره هفت‌بندیان، پایا است. این گیاه دارای ساقه‌های صاف و ساده بوده و از نظر ارتفاع دارای حدود یک متر می‌باشد. ساقه‌های استوانه‌ای گیاه اغلب گلدار بوده و برگ‌های آن متناوب با کناره‌های موج دار است. سطح برگ‌ها سبز متمایل به سفید است و کناره‌های برگ به صورت سبز شفاف دیده می‌شود. بوته انجبار به شکل بوته‌های ترشک بوده و خوشه گل‌ها همچون به سنبله بارهنگ است. برگ‌های زیرین گیاه دارای دمبرگ‌های دارز شکل و کشیده است. فصل رویش این گیاه پر خاصیت اغلب خرداد ماه تا تیر ماه در حاشیه بعضی جاده‌ها و کنار جوی‌های آب است. به طور کلی خواص ریشه انجبار شرایط را ایجاب می‌کند تا شناخت کاملی از گیاه داشته باشید.

کاربرد انجبار - دیجی عطار

کاربرد‌های درمانی، مزایا ریشه انجبار

تانن‌ها مواد فعال اصلی در ریشه انجبار که در حجم بسیار بالایی وجود دارند به گونه‌ای که حدود ۱۵ تا ۳۶ درصد از آن را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آن نشاسته، کلسیم، فلاونوئید‌ها، شکر و پروتئین نیز در این گیاه در حجم بالایی موجود است. علاوه بر مواد گفته شده مقدار کمی نیز آنتراکینون‌های ملین در آن موجود است. بنابراین جهت درمان اسهال از به عنوان خوراکی از ریشه گیاه استفاده می‌کنند. معمولاً برای موارد خفیف درمان‌های خانگی طبیعی بهترین انتخاب است. خواص ریشه انجبار آن را برای درمان خانگی اسهال مناسب کرده است. در صورت مشاهده علائم عجیب پس از درمان حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. 

برای درمان اسهال خونی، وبا، گاستریت، سیستیت و خونریزی شدید قاعدگی این گیاه کاربرد دارد. درمان غشا‌های مخاطی ملتهب، ترشحات واژن، اختلالات پوست، بواسیر و شقاق مقعدی، سوختگی، درد نوک سینه، التهاب لثه، خونریزی لثه، التهاب حلق (فارنژیت) نیز این گیاه کاربرد دارد.

خواص ریشه انجبار برای بواسیر

خواص ملینی گیاه انجبار آن را برای درمان بواسیر مناسب کرده است. بنابراین می‌توانید برای درمان مقدار سه مثقال از گیاه انجبار را نیم کوب کنید و به همراه سه فنجان آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد در نهایت وقتی حجم باقی مانده یک فنجان شد، آن را صاف کنید و به همراه ۲۵۰ گرم شکر قرمز مخلوط کنید و طی سه روز آن را میل کنید. این دم کرده برای درمان بواسیر کمک زیادی به فرد بیمار می‌کند.

خواص ریشه انجبار برای اسهال

انجبار به عنوان یک گیاه قابض شناخته می‌شود. بنابراین یکی از خواص ریشه انجبار درمان اسهال یا قبض است. علاوه بر این وجود مقادیر بالای نشاسته آن را تبدیل به لعابی خوب کرده که مناسب و مؤثر جهت درمان اسهال‌های سخت و حتی اسهال‌های خونی کرده است. جهت درمان اسهال کافیست ۳ گرم ریشه انجبار را با ۲۰۰ سی‌سی آب به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شود و سپس صاف کنید و روزی ۳ فنجان میل نمایید. از دیگر خواص ریشه انجبار درمان سوزش ادرار است که می‌توانید استفاده کنید.

خواص انجبار برای اشتها

محرک و اشتهاآوری انجبار از دیگر خواص ریشه انجبار است. بنابراین مصرف این گیاه می‌تواند برای افزایش اشتها مفید باشد. همچنین یک یا دو گرم ریزوم خشک شده را می‌توانید به همراه آب گرم برای درمان عفونت در دهان و گلو غرغره کنید.

طریقه مصرف ریشه انجبار - دیجی عطار

خواص انجبار برای پوست

گیاه دارویی انجبار برای سلامت پوست اثرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد. این گیاه مفید می‌تواند برای شستشوی زخم‌های خارجی مؤثر عمل کند و آن را مستقیماً روی زخم قرار داد تا باعث قطع شدن خونریزی شود. علاوه بر این، انجبار به دلیل داشتن خاصیت ضد ویروسی می‌تواند باعث از بین رفتن انواع میکروب‌های روی زخم شود. فواید و خواص دمنوش انجبار برای پوست نیز بسیار موثر است.

طریقه مصرف ریشه انجبار

بطور کلی معمولاً گیاه انجبار به شکل دم کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این منظور می‌بایست به مقدار دو قاشق غذاخوری انجبار خشک شده را در یک فنجان آب بریزید و صبر کنید تا دم بکشد و میل نمایید. اگر چه خواص ریشه انجبار بر هیچکس پوشیده نیست، اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. بنابراین باید با توجه به مقدار مصرف مجاز این دمنوش که یک فنجان در روز است، از مصرف بیشتر خودداری نمود. توجه داشته باشید که از مصرف بیش از اندازه دمنوش برای ۳ یا ۴ هفته به صورت دائمی خودداری شود.

پیشنهاد ویژه

خواص ریشه انجبار به اندازه‌ای زیاد است که کمتر کسی شاید آن را نشناسد. این گیاه به دلیل مواد مفیدی که دارد برای موارد و درمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خواص ریشه انجبار می‌توان به درمان اسهال، درمان عفونت، درمان بواسیر و... اشاره نمود. مجموعه دیجی عطار انواع گیاهان دارویی، روغن‌های گیاهی و... را در قیمتی مناسب و کیفیت بالا ارائه می‌کند. برای خرید ریشه انجبار می‌توانید با شماره تلفن 02137515 تماس برقرار نمایید.

ریشه-انجبار
ریشه انجبار
58,00058,000تومان
اضافه
ریشه-انجبار-عمده
ریشه انجبار - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
سوالات یا پیشنهادات
خواص ریشه انجبار + همه چی در مورد ریشه انجبار
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
خواص ریشه انجبار + همه چی در مورد ریشه انجبار
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
خواص ریشه انجبار + همه چی در مورد ریشه انجبار
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
خواص ریشه انجبار + همه چی در مورد ریشه انجبار
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
خواص ریشه انجبار + همه چی در مورد ریشه انجبار
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن