همه چیز درباره خواص و مضرات نعناع و عرق نعناع در بارداری

درباره خواص و مضرات نعناع و عرق نعناع در بارداری چه می دانید؟

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1399/10/27
برگ نعناع از جمله گیاهانی است که خواص بسیاری دارد، اما در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود.
مشاهده لیست عناوین :
  • نعناع در بارداری
  •  عرق نعناع در بارداری

بارداری دورانی است که هم با خوشحالی همراه است و هم با اضطراب. در میان تغییراتی که در این دوران در شیوه زندگی خود ایجاد می‌کنید، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب به فکر نیاز دارد، چرا که برخی از غذاها و ادیویه‌ها می‌تواند منجر به زایمان زودرس و آسیب‌های جدی به مادر و جنین شود. به ظن برخی‌ها، نعناع در بارداری می‌تواند مضر باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی مضرات و خواص نعناع در بارداری، مزایای عرق نعنا در بارداریو مزایا و مضرات مشتقات نعناع در بارداری بپردازیم.

 

نعناع در بارداری

 هرآنچه که در پیش از بارداری به راحتی مصرف می‌کردید، اکنون باید با احتیاط مصرف شود و یا اینکه به طور کلی از خوردن آن‌ها صرف نظر کنید. اگر جنینی در شکم داشته و از مصرف نعناع در بارداری چندان اطمینانی ندارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا بتوانید تکلیف خود را از مصرف نعناع در بارداریبدانید.

تصویر: نعناع در بارداری دارای فواید بسیاری است و می‌تواند بیماری‌های گوارشی را تسکین دهد.

عرق نعناع از دیرباز تا به امروز برای رفع مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده مورد استفاده قرار می‌گرفت. مشکلات گوارشی مانند سوزش سر معده، ترش کردن و ریفلاکس معده از جمله مشکلاتی است که خانم‌های باردار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما آیا خوردن عرق نعناع در بارداری مجاز خواهد بود؟

مصرف عرق نعناع در بارداری به وضعیت جسمانی مادر بستگی دارد. تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که مصرف اندک عرق نعناع در بارداری، می‌تواند مشکلات گوارشی این دوران را برطرف سازد.

از آنجایی که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، لذا چای نعناع می‌تواند گزینه جایگزین مناسبی باشد.

نعناع حاوی مقدار زیادی متانول است که این می‌تواند به عملکرد بهتر معده کمک نماید. اما از طرف دیگر نعناع سبب شل شدن عضلات رحم نیز می‌شود که این می‌تواند افزایش خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد. به همین دلیل مصرف عرق نعناع در بارداری به خانم‌هایی که سابقه سقط دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.


            برخی از خانم‌ها از عرق نعناع در بارداری استفاده می‌کنند تا عملکرد معده خود را بهبود بخشند.

 عرق نعناع در بارداری

نعناع در بارداری خاصیت خنک کنندگی دارد

یکی از خواص نعناع در بارداری این است که می‌تواند بدن را خنک کند. در بارداری ممکن است که شما دوست داشته باشید غذاهای مختلفی را امتحان کنید و از سوی دیگر به دلیل به هم ریختن هورمون‌ها، احتمالا حرارت بدن‌تان نیز مداوم در تغییر باشد. از این رو مصرف برگ نعناع ضمن آرامش‌بخش بودن، می‌تواند خنک کننده بدن و کاهش دهنده گرمای بدن نیز باشد.

نعناع دهان را تازه نگه می‌دارد

داشتن حالت تهوع در بارداری بسیار شایع است؛ آن هم در ماه‌های اول بارداری. این موضوع می‌تواند دهان شما را بدطعم کرده و به حالت تهوع دامن زند. شما می‌توانید با جویدن مقدار کمی از برگ‌های نعناع، دهان خود را تازه و خنک نگه دارید، طعم بد دهان را از بین ببرید و تا اندازه‌ای از شدت حالت تهوع خود در بارداری بکاهید.

مصرف نعناع در بارداری می‌تواند دهان را تازه و خوش طعم نگه دارد.

نعناع در بارداری به کم کردن حالت تهوع کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص نعناع در بارداری، کاهش حالت تهوع است. همان‌طور که گفتیم، داشتن حالت تهوع یکی از شایع‌ترین تجربه‌های سخت بارداری است. جویدن برگ نعناع می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف سازد. البته برخی از خانم‌های باردار ممکن است به بوی نعناع حساس بوده و بدتر حالت تهوع آن‌ها تشدید شود. در این حالت بهتر است از جویدن برگ‌های نعناع بپرهیزید.

نعناع مشکلات گوارشی در خانم‌های باردار را بهبود می‌بخشد

اغلب خانم‌های باردار، به مشکلات گوارشی مبتلا می‌شوند. مصرف نعناع در بارداری می‌تواند تا حد زیادی تسکین دهنده مشکلات گوارشی به خصوص معده باشد.

مصرف نعناع در بارداری آرامش‌بخش خواهد بود

نعناع خاصیت آرامش‌بخشی دارد و می‌تواند کج‌خلقی‌های ناشی از تغییرات هورمونی این دوران را برطرف سازد.

نعناع در بارداری ضرر دارد؟

تا به این لحظه درباره خواص نعناع در بارداری گفتیم. اما بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که آیا نعناع در بارداری ضرر دارد؟

از آنجایی که دوران بارداری، دوران بسیار حساسی است و رژیم غذایی، حتی جزئی‌ترین موارد باید با احتیاط انتخاب شوند، باید بگوییم که مصرف بی‌اندازه نعناع در بارداری می‌تواند مضراتی را در پی داشته باشد. پس پاسخ پرسش آیا نعناع در بارداری ضرر دارد؟ می‌تواند بله باشد.

تصویر: مصرف زیاد نعناع در بارداری می‌تواند مشکل ساز باشد.

واکنش‌های آلرژیک در بارداری

اگر شما به منتول حساسیت دارید، بهتر است از مصرف نعناع در بارداری خودداری کنید. چرا که نعناع حاوی مقدار زیادی منتول است و در صورت مصرف می‌توانید به واکنش‌های شدید آلرژیک گرفتار شوید. از سوی دیگر اگر آسم دارید، نباید در این دوران نعناع مصرف کنید.

خطر سقط جنین

به جرات بدترین و ترسناک‌ترین عارضه مصرف نعناع در بارداری، خطر سقط جنین است. نعناع می‌تواند ماهیچه‌ها را شل کند و این امر برای خانم‌های باردار اصلا خوب نیست. شل شدن ماهیچه‌های رحمی می‌تواند خطر سقط جنین و زایمان زودرس را به همراه داشته باشد. چنانچه سابقه زایمان زودرس و یا سقط جنین دارید، به هیچ عنوان در این دوره نعناع مصرف نکنید.

 خواص نعناع در بارداری

تداخل دارویی

یکی دیگر از مضرات مصرف نعناع در بارداری، تداخل آن با داروهای مکمل است. اگر شما در این دوران ویتامین و داروهای مکمل مصرف می‌کنید، بهتر است از خوردن نعناع خودداری کنید. چرا که نعناع می‌تواند همانند سدی برای جذب مکمل‌های دارویی عمل کند.

مزایای عرق نعنا در بارداری

کاهش فشار خون

کاهش فشار خون یکی از مزایای عرق نعنا در بارداری است. مصرف این عرق گیاهی در این دوران می‌تواند به کاهش فشار خون کمک نماید.

آرامش‌بخشی

عرق نعناع خاصیت ضدالتهابی دارد، لذا آرامش‌بخش و کاهش استرس نیز یکی دیگر از مزایای عرق نعنا در بارداری است.

رفع سردرد

کسانی که به میگرن و سردردهای شدید دچار هستند می‌تواند از مزایای عرق نعنا در بارداری برای رفع سردرد بهره‌مند شوند.

مضرات عرق نعنا در بارداری

مضرات عرق نعنا در بارداری چیست؟ درست است که این عرق گیاهی دارای فوایدی است، اما نمی‌توانیم از مضرات عرق نعنا در بارداریچشم بپوشیم.

در کل مصرف این عرق برای کسانی که دارای حساسیت و آلرژی هستند، می‌تواند مشکل‌ساز شود. گیچی، دردهای ماهیچه‌ای، کاهش ضربان قلب و لرزش‌های ناگهانی از جمله مضرات عرق نعنا در بارداری به شمار می‌روند.

تصویر: مصرف عرق نعناع در بارداری می‌تواند سبب کاهش ضربان قلب و گیجی شود.

قرص نعناع در بارداری

برخی از افراد به جای برگ‌های نعناع از قرص نعناع در بارداری استفاده می‌کنند. قرص نعناع در بارداری نیز می‌تواند همان تاثیرات را البته به میزان کم‌تری داشته باشد. اما از آنجایی که این قرص‌ها حاوی قند هستند، بهتر است در مصرف قرص نعناع در بارداری با احتیاط عمل کنید چرا که ممکن است زمینه را برای دیابت بارداری مهیا سازید.

جوهر نعناع در بارداری

جوهر نعناع دارای فواید بسیاری است، اما مصرف جوهر نعناع در بارداری باید با مشورت پزشک باشد. جوهر نعناع خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند به رفع سردرد، خارش بدن و آرتروز کمک شایانی نماید. اما از آنجایی که این جوهر حاوی مقدار بسیار زیادی منتول بوده، بهتر است مصرف جوهر نعناع در بارداریحتما با مشورت پزشک باشد. از طرف دیگر خوب است بدانید که مصرف زیاد جوهر نعناع در بارداریو در هر زمان دیگری، می‌تواند خطرناک باشد؛ چرا که احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

سبزی نعناع در بارداری

مصرف سبزی نعناع در بارداریمی‌تواند فوایدی را به همراه داشته باشد. جویدن سبزی نعناع در بارداری، طعم دهان را متعادل و عطر آن را خوشبو می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند به کاهش حالت تهوع در خانم‌های باردار کمک شایانی نماید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، مصرف نعناع در بارداری دارای فواید مختلفی است و می‌تواند برخی از مشکلات را بدون مصرف داروهای شیمایی درمان کند. اما از آنجایی که بارداری دوران بسیار حساسی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از تصمیم به استفاده از نعناع در بارداری

عرق-نعنا-سنگین-تک-گل-900-سی-سی
عرق نعنا سنگین تک گل - 900 سی سی
53,00053,000تومان
اضافه
برگ نعناع از جمله گیاهانی است که خواص بسیاری دارد، اما در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود.
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
برگ نعناع از جمله گیاهانی است که خواص بسیاری دارد، اما در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود.
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
برگ نعناع از جمله گیاهانی است که خواص بسیاری دارد، اما در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود.
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
برگ نعناع از جمله گیاهانی است که خواص بسیاری دارد، اما در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود.
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
برگ نعناع از جمله گیاهانی است که خواص بسیاری دارد، اما در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود.
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن