توجه: تمامی سفارشات ثبت شده بعد از تاریخ 1402/12/15 در تاریخ 1403/01/05 ارسال خواهد شد.

درمان گیاهی برای کیست تخمدان

روش های درمان گیاهی برای کیست تخمدان چیست؟

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1400/7/21
درمان گیاهی برای کیست تخمدان
مشاهده لیست عناوین :
  • چندین نوع از این کیست وجود دارد:
  • ۱-  کیست فولیکولار
  • ۳-  کیست لوتین تکا
  • کیست تخمدان غیر عملکردی
  • - سیاهدانه
  • - اسطوخودوس
  • - رازیانه

تخمدان  

بخشی از سیستم تولید مثل زنان است. تخمدان ها در قسمت پایین شکم و در دوسمت رحم قرار دارند. زن ها دو تخمدان دارند که علاوه بر تخمک سازی، هورمون های استروژن و پروژسترون را نیز تولید می کنند. گاهی یک کیسه مملو از مایعات که به آن کیست می گویند در یکی از تخمدان ها شروع به بزرگ شدن می کند. تقریبا هر زنی در طول عمر خود دچار کیست می شود. در بیشتر مواقع کیست ها بدون درد و فاقد علائم هستند.کیست تخمدان زمانی بزرگ است که بیش از ۵ سانتیمتر باشد و کیست تخمدان غول پیکر بیش از ۱۵ سانتیمتر است. در کودکان، کیست تخمدان بالای سطح ناف بزرگ در نظر گرفته می شود.اکثر کیست های تخمدان به طور طبیعی به عنوان نتیجه چرخه قاعدگی در طول سالهای باروری خانم ایجاد می شوند. پیش از تخمک گذاری، فولیکول های کوچک در تخمدان ایجاد می شوند. این فولیکول ها هورمون ها را آزاد می کنند و هنگام تخمک گذاری تخمک را خارج می کنند. گاهی اوقات، یک فولیکول طبیعی به رشد خود ادامه می دهد و پس از چرخه قاعدگی مایع خود را حفظ می کند؛ این حالت کیست عملکردی می باشد. این کیست ها تقریبا بی ضرر هستند و معمولا طی چهار تا هشت هفته به صورت خود به خودی ناپدید می شوند. کیست های عملکردی به عنوان بخش نرمال چرخه قاعدگی شکل می گیرند.

چندین نوع از این کیست وجود دارد:

۱-  کیست فولیکولار

رایج ترین نوع کیست تخمدان است. در خانم هایی که پریود می شوند، فولیکول حاوی تخمک بارور است که در طول تخمک گذاری پاره می شود. اگر این اتفاق نیفتد، قطر کیست فولیکولر بیشتر از ۲.۵ سانتی متر می شود.

۲-  کیست جسم زرد

بعد از تخمک گذاری ظاهر می شود. جسم زرد باقی مانده فولیکول بعد از تخمک گذاری (تعیین زمان تخمک گذاری بعد از پریود ) است که به لوله فالوپی منتقل می شود. جسم زردی که بزرگتر از ۳ سانتی متر است تبدیل به کیست می شود.

۳-  کیست لوتین تکا

در داخل لایه تکال سلول های اطراف تخمک های در حال رشد تشکیل می شود. در اثر هورمون زیاد hCG، سلول های تکال می توانند تکثیر و تبدیل به کیست شوند. این اتفاق معمولا در هر دو تخمدان رخ می دهد.

کیست تخمدان غیر عملکردی

کیست غیر عملکردی شامل موارد زیر است:
۴-  تخمدان با تعداد زیادی کیست، که ممکن است در زنان عادی یا در محیط سندرم تخمدان پلی کیستیک یافت شود.
۵-  کیست های ناشی از آندومتریوز، به نام کیست های شکلاتی
۶- کیست تخمدان هموراژیک
۷-  کیست درموئید
۸- سیست ادنوما سروز تخمدان
۹-  سیست ادنوم موکینوس تخمدان
۱۰-  کیست پارااوارین
۱۱-  آدنفیفرم کیستی
۱۲-  کیست تومورال مرزی

کیست های عملکردی و کیست تخمدان هموراژیک معمولا به صورت خود به خودی برطرف می شوند

کیست تخمدان معمولا در صورتی که دچار پارگی شود، خیلی بزرگ باشد، یا منبع خون به تخمدان را مسدود کند، علائمی ایجاد می کند.

در این موارد، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

۱- درد لگن – این درد می تواند از یک احساس ناخوشایند، درد شدید تا ناگهانی، درد شدید و تیز باشد
۲- درد در هنگام رابطه جنسی
۳- مشکل تخلیه روده
۴- نیاز مکرر به ادرار کردن
۵- پریودی های سنگین، دوره های نامنظم یا دوره های سبک تر از حد طبیعی
۶- التهاب و تورم شکم
۷- احساس سیری زیاد کمی پس از خوردن
۸- مشکل حاملگی – اگرچه در بسیاری از خانم ها حاملگی تحت تاثیر کیست تخمدان قرار نمی گیرد.
درمان هایی که برای کیست تخمدان در طب سنتی وجود دارد، به گیاهان دارویی محدود نمی شود. به عنوان مثال ، یکی از کارهایی که متخصص طب سنتی برای درمان کیست تخمدان از آن کمک می گیرد، بادکش است. انجام بادکش در زیر شکم میتواند سبب خونرسانی به تخمدان شود. این کار را معمولا برای تخمدان های تنبل انجام می دهند. علاوه بر بادکش، میتوان از روغن هایی که طبع آنها گرم است، کمک گرفت.روغن گیاهانی مانند دارچین و زنجبیل جزء این گروه از روغن ها محسوب میشوند که می توان آن ها را روی پوست کشاله ران مالید. خوردن بعضی از خوراکی ها یا غذاها همچنین در درمان کیست تخمدان میتواند مؤثر باشد. به عنوان مثال افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، میتوانند از کاهو و سکنجبین یا لیمو شیرین کمک بگیرند. خوردن خورشت کرفس، هفته ای سه بار می تواند به درمان کیست تخمدان کمک کند.

یک نوشیدنی موثر ترکیبی برای از بین بردن کیست تخمدان موجود است که برای این منظور باید آب کرفس( 2 ساقه)، زنجبیل( یک تکه) و آناناس( سه چهارم آناناس) را با هم گرفت و با نصف لیوان آب سیب مخلوط کرد و با هم نوشید. استفاده از تخم کتان هم میتواند برای این منظور موثر باشد.

یکی ديگر از داروهایی که برای درمان کیست تخمدان استفاده می شود، به صورت ترکیبی است.

برای این منظور باید عروسک پشت پرده، کاکنج، بومادران، تخم کاهو، ناخنک، شوید، تخم کرفس، انیسون، سداب( نوعی گیاه)، نیلوفر، زیره و سیاه دانه را هر کدام به اندازه 10 گرم با یکدیگر ترکیب کرد و سپس 10 گرم از این ترکیب را به همراه 2 لیوان آب دم کرد تا حجم آب به یک و نصف لیوان برسد، بعد از آن نصف لیوان از آن را پیش از هر غذا نوشید. ( این دستور را برای هر بار مصرف باید انجام داد.)

یکی از گیاهانی که برای درمان کیست تخمدان میتواند موثر باشد، بابونه شیرازی است. بابونه شیرازی را میتوان از عطاری های معتبر تهیه کرد. بابونه شیرازی را میتوان به صورت دمنوش استفاده کرد. برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری از آنرا با نصف لیوان آب جوش به مدت پنج دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن همراه با عسل نوشید. این دمنوش علاوه بر درمان کیست تخمدان، به کاهش دردهای ناشی از کیست نیز کمک می کند. دمنوش بابونه را باید روزی دو تا سه بار نوشید.چای گل داودی مؤثر در درمان کیست تخمدان
در پژوهش های انجام شده روی حیوانات، آپیگنین موجود در گل داودی و همچنين کرفس، جعفری، میوه نشان داده است که سرعت پیشرفت سرطان و بطور چشمگیری خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. استفاده از چای گل داودی برای یک فرد مبتلا به کیست تخمدان میتواند ناراحتی را کاهش دهد، احساس آرامش به وجود آورد و به تنظیم قاعدگی کمک کند. شما تنها باید روزانه چای گل داودی را برای درمان کیست تخمدان استفاده کنید.

- سیاهدانه

سیاهدانه را از گذشته تا به امروز برای از بین بردن کیست تخمدان استفاده می کردند. سیاهدانه باید همراه با عسل استفاده شود. برای این منظور میتوان ترکیبی از عسل و سیاه دانه درست کرد.
ترکیب یک جزء سیاهدانه معادل 100 گرم با دو جزء عسل معادل 200 گرم، ترکیبی مناسب برای استفاده از سیاهدانه است. خانم های مبتلا به کیست تخمدان باید یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را پیش از هر غذا بخورند.

- سرکه سیب مفید برای درمان کیست تخمدان

سرکه سیب اثر کپسول های کوچک را دارد، زیرا دارای پتاسیم بیشتری است.

برای این درمان، لطفا مرحله های زیر را دنبال کنید:
- 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

- 1 قاشق چایخوری از شیره نیشکر را به مخلوط اضافه کنید و این مخلوط را بنوشید.

این مخلوط را دو بار در صبح و بعد از ظهر بخورید تا نتایج مورد انتظار را بدست آورید.

- اسطوخودوس

یکی دیگر از گیاهانی که برای از بین بردن کیست تخمدان بسیار موثر است، اسوخودوس می باشد. این گیاه علاوه بر درمان کیست تخمدان، خاصیت آرام بخش هم دارد؛ ضمن اینکه میتواند یک خواب آرام و عالی را برای فرد ایجاد کند. برای استفاده از اسطوخودوس میتوان دمنوش آن را درست کرد. طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس به این شکل است که باید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرد و بعد از صاف کردن، پیش از خواب نوشید.

- رازیانه

رازیانه گیاهی است که در درمان کیست تخمدان از آن استفاده می شود. یکی از نکاتی که باید در مورد رازیانه در نظر داشت، این است که رازیانه را باید در مواردی که کیست نسبتا بزرگ است استفاده کرد زیرا رازیانه دارویی قوی برای درمان کیست تخمدان محسوب می شود.

رازیانه را می توان به شکل دمنوش استفاده کرد ولی بهترین شیوه استفاده از آن ترکیب یک لیوان عرق رازیانه بهمراه یک قاشق غذاخوری عسل است. این ترکیب را باید 40 دقیقه قبل از خواب نوشید.


گل-اسطوخودوس
گل اسطوخودوس
37,50037,500تومان
اضافه
عرق-رازیانه-تک-گل-900-سی-سی
عرق رازیانه تک گل - 900 سی سی
27,00027,000تومان
اضافه
روغن-سیاهدانه-60-سی-سی
روغن سیاهدانه - 60 سی سی
60,00060,000تومان
اضافه
عسل-سیاهدانه
عسل سیاهدانه
270,000270,000تومان
اضافه
سیاهدانه
سیاهدانه
33,00033,000تومان
اضافه
دانه-رازیانه
دانه رازیانه
24,00024,000تومان
اضافه
گل-اسطوخودوس
گل اسطوخودوس
37,50037,500تومان
اضافه
عرق-رازیانه-تک-گل-900-سی-سی
عرق رازیانه تک گل - 900 سی سی
27,00027,000تومان
اضافه
درمان گیاهی برای کیست تخمدان
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
درمان گیاهی برای کیست تخمدان
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
درمان گیاهی برای کیست تخمدان
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
درمان گیاهی برای کیست تخمدان
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
درمان گیاهی برای کیست تخمدان
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن