سرخارگل (اکیناسه) چیست و چه خواصی دارد؟

همه چیز درباره سرخارگل (اکیناسه)

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1401/5/19
سرخارگل (اکیناسه) چیست و چه خواصی دارد؟
مشاهده لیست عناوین :
  • مشخصات سرخارگل
  • آشنایی با نیازها و شرایط نگهداری سرخارگل:
  • نحوه تکثیر سرخارگل
  • آشنایی با خاصیت دارویی سرخارگل
  • گیاه سرخارگل مقابله با سرماخوردگی
  • اگر به برونشیت دچار شده‌اید
  • سرخارگل برای مقابله با التهاب مثانه
  • سرخارگل برای جلوگیری از آنفلوانزا

سرخارگل (اکیناسه، اکیناشا) یک گیاه گلدار بیشتر با مصرف دارویی می باشد که بومی شرق آمریکای شمالی است و اکنون به صورت وحشی در بسیاری از نقاط شرق، جنوب شرقی و میانه ایالات متحده مشاهده می شود. منشأ کلیه گونه های سرخارگل، آمریکای شمالی می باشد و این گیاه نزد بومیان این مناطق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می‌شود.

مشخصات سرخارگل

سرخارگل با اسم علمی “Echinacea” گیاهی علفی و چند ساله از تیرهٔ کاسنی است که ارتفاع آن حداکثر به ۱ تا 1.۵ متر می‌رسد. برگ‌های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه‌ای شکل می باشند که حداکثر ۳۰ سانتی‌متر طول و ۲۰ سانتی‌متر عرض دارند. ساقه از انشعابات بسیاری برخوردار بوده و دارای پرزهای زبر و خشن است. گل‌ها همیشه به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی مشاهده  می‌شوند و دیسک مرکز آن‌ها (گلهای لوله‌ای) سبز تیره، قهوه‌ای تیره و سیاه رنگ است.

آشنایی با نیازها و شرایط نگهداری سرخارگل:

نور: سرخارگل به نور بسیار زیادی نیاز دارد. در نور آفتاب کامل با سایه جزئی بهترین رشد را دارد .

خاک: خاکهای سبک (شنی) و متوسط (لومی) بهترین خاک برای سرخارگل هستند.

دما: این گیاه به سرما مقاوم بوده و تا دمای منفی 10 درجه سانتی گراد را به آسانی تحمل می کند.

رطوبت: رطوبت متوسط در سبز شدن بذرهای سرخارگل نقش بسیار مهمی دارد.

کوددهی: سرخارگل گیاه کم توقعی است و احتیاج زیادی به عملیات کود دهی ندارد اما اگر در حین داشت بطور ماهیانه آن را با یک کود متعادل تغذیه کنیم نتیجهٔ بهتری خواهیم داشت.

نحوه تکثیر سرخارگل

سرخارگل همیشه به دو طریق تکثیر می‌شود:

1- تکثیر با بذر: بذرها از نیمهٔ دوم اسفند تا نیمهٔ اول فروردین در خزانه یا گلخانه پاشیده شده و توسط خاک تا عمق حداکثر ۲ سانتی‌متر پوشیده می‌شوند. بذور سرخارگل همیشه از قوه رویشی پایینی برخوردار می باشند و برای جوانه زنی احتیاج به رطوبت زیاد دارند.

2- تکثیر به وسیلهٔ تقسیم بوته: در این روش همیشه از گیاهان ۳ ساله بکار گرفته می‌شود. در اواسط پاییز نخست شاخ و برگ‌های اضافی و مزاحم حذف می شود و سپس بوته از خاک خارج می‌شود. بوته را به چهار تا پنج قسمت که هر کدام دارای مقداری ریشه باشند تقسیم کرده و کشت می‌کنند. ریشه گیاهان تا هنکام کاشت باید به صورت مرطوب نگهداری شود.

آشنایی با خاصیت دارویی سرخارگل

شهرت اصلی این گیاه برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی است.

 سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. 

برای درمان عفونت های مجاری ادراری، عفونت های گوش، سینوزیت و بهبود زخم ها توصیه می شود.

 عصاره گیاه اکیناسه خاصیت ضد ویروسی قوی بر علیه ویروس‌های گونه‌های A و B آنفلوآنزای انسانی، پرندگان و همچنین ویروس سین‌سیشیال تنفسی دارد.

• اگر دچار التهاب مثانه شده‌اید نیز می‌توانید به گیاه سرخارگل اعتماد کنید. این گیاه حاوی «آلکامیدهایی» است که برای مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌ها موثر است. 

گیاه سرخارگل مقابله با سرماخوردگی

شهرت اصلی این گیاه برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی است. اگر سرماخورده‌اید به جای اینکه دفترچه به دست روانه‌ی مطب دکتر شوید و کلی آنتی‌بیوتیک بی‌اثر نوش جان نمایید به سراغ این گیاه بروید. حواستان باشد آنتی‌بیوتیک‌ها همه‌ی میکروب‌ها را می‌کشند حتی میکروب‌های مفید را که برای مقابله با سرماخوردگی احتیاج است.

نحوه مصرف

به مدت یک هفته هر روز چهار فنجان دمنوش سرخارگل استفاده کنید. همچنین می‌توانید 30 قطره از تنتور این گیاه را در یک لیوان آب بچکانید و هر روز 3 مرتبه میل کنید.

برای درست کردن دمنوش نیز نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی گیاه سرخارگل را با 150 میلی‌لیتر آب به مدت 15 دقیقه دم کنید.

اگر به برونشیت دچار شده‌اید

این گیاه برای مقابله با بیماری‌های تنفسی فوق‌العاده می باشد برای همین در برطرف کردن برونشیت هم موثر عمل می‌کند. با استفاده از سرخارگل خواهید دید که خیلی زود بدنتان جان می‌گیرد و تقویت می‌شود.

نحوه مصرف

مانند زمان‌هایی که سرماخورده‌اید به مدت یک هفته هر روز چهار فنجان دمنوش سرخارگل استفاده کنید. همچنین می‌توانید 30 قطره از تنتور این گیاه را در یک لیوان آب بچکانید و هر روز 3 مرتبه میل کنید. برای درست کردن دمنوش نیز نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی گیاه سرخارگل را با 150 میلی‌لیتر آب به مدت 15 دقیقه دم کنید.

سرخارگل برای مقابله با التهاب مثانه

اگر دچار التهاب مثانه شده‌اید نیز می‌توانید به گیاه سرخارگل اعتماد کنید. این گیاه حاوی «آلکامیدهایی» است که برای مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌ها تاثیر گذار است.

نحوه مصرف

به مدت یک هفته هر روز چهار فنجان دمنوش سرخارگل استفاده کنید. همچنین می‌توانید 30 قطره از تنتور این گیاه را در یک لیوان آب بچکانید و هر روز 3 مرتبه میل کنید. برای درست کردن دمنوش نیز نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی گیاه سرخارگل را با 150 میلی‌لیتر آب به مدت 15 دقیقه دم کنید.

سرخارگل برای جلوگیری از آنفلوانزا

اگر تصمیم گرفته‌اید که زمستان امسال دچار آنفولانزا نشوید به سراغ سرخارگل بروید. این گیاه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و سدی در برابر ویروس‌ها می‌سازد.

نحوه مصرف

برای جلوگیری نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی سرخارگل را با 1 فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرده و صاف نمایید. به مدت 10 روز در ماه، قبل از غذا یک فنجان از این دمنوش را میل کنید. می‌توانید این کار را از 3 ماه مانده به زمستان آغاز کنید و تا پایان اسفند نیز ادامه دهید. اشخاص سالمندی که بیشتر دچار آنفلوانزا می‌شوند می‌توانند به جای واکسن آنفولانزا از این گیاه برای پیشگیری استفاده کنند.


سرخارگل
سرخارگل
55,00055,000تومان
اضافه
سرخارگل (اکیناسه) چیست و چه خواصی دارد؟
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
سرخارگل (اکیناسه) چیست و چه خواصی دارد؟
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
سرخارگل (اکیناسه) چیست و چه خواصی دارد؟
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
سرخارگل (اکیناسه) چیست و چه خواصی دارد؟
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
سرخارگل (اکیناسه) چیست و چه خواصی دارد؟
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن