گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس

گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1402/6/13
گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس

یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی به طور طبیعی در سن 50 سالگی رخ می‌دهد و بانوان پس از این سن، دیگر قادر به بارداری نیستند. زمانی یائسگی زودرس رخ می‌دهد که فرد در سن زیر 50 سالگی و به خصوص در سنین زیر 45 و 40 سالگی با علائم یائسگی مواجه شود. یائسگی زودرس می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. از سابقه خانوادگی بگیرید تا بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف مداوم سیگار که همگی می‌توانند ریسک ابتلا به این مشکل را افزایش دهند.

یائسگی زودرس به دو صورت ثانویه و اولیه به وجود می‌آیند. یائسگی زودرس اولیه با تغییرات عملکرد در تخمدان‌ها به وجود می‌آید و ممکن است ناشی از برداشتن تخمدان‌ها باشد. ولی یائسگی زودرس ثانویه، به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. یائسگی ثانویه معمولا در اثر تصادفات و یا حوادث مختلفی رخ می‌دهند. اما یائسگی زودرس ثانویه در اثر ایجاد نوسان در هورمون‌ها رخ می‌دهد. در هر صورت نتیجه هر دو مشکل، عدم بارداری بانوان خواهد بود.

بهترین روش برای درمان و و جلوگیری از یائسگی زودرس، داشتن سبک زندگی سالم است. افرادی که به صورت منظم ورزش می‌کنند، مواد غذایی باکیفیت میل می‌کنند و حتی به سلامت جسمی خودشان اهمیت می‌دهند، کمتر با این مشکل مواجه می‌شوند.

درمان یائسگی زودرس

علائم یائسگی زودرس

یائسگی زودرس می‌تواند در هر فرد علائم متفاوتی را به وجود آورد. برخی از افراد علائم خاصی را مانند زمانی که فرد یائسگی طبیعی را در سن 50 سالگی تجربه می‌کند، تجربه می‌کنند و بعضی از افراد دیگر نیز شاهد هیچ علامت خاصی نمی‌باشند. به طور کلی، اصلی‌ترین علامت یائسگی زودرس، عدم وجود قاعدگی و یا نامنظم شدن آن است. سایر علائم، مشابه با علائم یائسگی طبیعی هستند که در همه بانوان به وجود می‌آیند. از جمله علائم یائسه شدن در زودتر از موعد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بی خوابی و مشکل در خوابیدن

• تعریق شبانه

• احساس بی حالی و بی حوصلگی

• گرگرفتگی و احساس گرمای بیش از حد

• تپش قلب

• سردردهای بدون دلیل

• دردهای عضلانی

• افزایش ریزش مو

• کاهش کیفیت زندگی 

بهترین گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس 

گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس 

حال که با یائسگی زودرس و علائم آن آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما مطرح شده که چگونه می‌توانید این مشکل را درمان کنید؟ به طور کلی، برای درمان یائسگی زودرس، هیچ کاری بهتر از این نیست که سبک زندگی خوبی پیروی کنید و از خوردن غذاهای بی کیفیت، چرب و فست فود جلوگیری کنید.

گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز برای بهبود سبک زندگی سالم خودتان کمک بگیرید. این گیاهان دارویی دارای تنوع بسیار زیادی هستند و می‌توانید بر اساس ذائقه خودتان هر یک از آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. مزیت این گیاهان دارویی این است که بدون ضرر و زیان قابل مصرف هستند. اما این موضوع نباید باعث شود که در مصرف آن‌ها زیاده روی کنید.

حتما قبل از مصرف گیاهان دارویی برای یائسگی زودرس، با پزشک خودتان مشورت کنید. ممکن است برخی از داروهای مصرفی شما در حال حاضر، باعث ایجاد تداخل شوند و یا اینکه برخی از گیاهان دارویی بر اساس بیماری‌های زمینه‌ای، برای شما مضر و خطرناک باشند.

1. شبدر قرمز

شبدر قرمز، یکی از انواع گیاهان علفی گلدار است که می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. این گیاه دارای ترکیبات خاصی است که عملکرد مشابهی با هورمون‌های استروژن دارند و ممکن است بتوانند باعث کاهش علائم مرتبط با کاهش تولید استروژن در یائسگی شوند.

شبدر قرمز برای درمان و پیشگیری از علائم مختلف یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق شبانه و تحلیل استخوان‌ها در اثر کاهش هورمون‌های استخوان ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات زیادی نیز پیرامون اثربخشی گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس انجام شده‌اند که نشان می‌دهند این گیاه می‌تواند علائم خفیف یائسگی را مانند سردرد و حالت تهوع را درمان کند.

• نکته مهم: این گیاه نباید برای کودکان، زنان باردار و شیرده و زنان مبتلا به سرطان سینه و سرطان‌های حساس به هورمون مورد استفاده قرار گیرد.

2. جینسینگ سفید

جینسینگ سفید که به آن جینسینگ زن نیز می‌گویند، یکی از گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس است. این گیاه آسیایی ظاهری مشابه با کرفس، هویج و جعفری دارد و می‌تواند در مناطق سرد چین، کره و ژاپن رشد کند. این گیاه برای حمایت از سلامت زنان و درمان علائم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه تحقیقات کمی پیرامون اثربخشی جینسینگ سفید برای کاهش علائم یائسگی انجام شده‌اند. اما نتایج نشان می‌دهند که این گیاه می‌تواند فواید زیادی برای کاهش علائم یائسگی داشته باشد.

در صورتی که گیاه جینسینگ سفید به همراه گیاهان دیگر از جمله شبدر قرمز، کوهوش سیاه و بابونه مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند علائم یائسگی زودرس مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه را کاهش دهد. البته باید توجه داشته باشید که جینسینگ دارای اثر رقیق کنندگی خون است. از این رو افرادی که از رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، مجاز به مصرف این گیاه نیستند.

3. روغن گل مغربی 

تخم گل مغربی که برای تولید روغن گل مغربی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. این روغن برای درمان علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تحلیل استخوان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر بانوانی که به دلیل یائسگی زودرس شاهد علائم خاصی در بدن خودشان هستند، می‌توانند از روغن گل مغربی برای درمان این علائم استفاده کنند.

مصرف کوتاه مدت روغن گل مغربی برای بزرگسالان بی خطر بوده و عارضه جانبی خاصی ناشی از مصرف این روغن مشاهده نشده است. با این حال اگر از داروهای خاص دیگری استفاده می‌کنید، باید برای مصرف این روغن حتما با پزشک خودتان مشورت نمایید. همچنین روغن گل مغربی می‌تواند باعث ایجاد درد و سوزش در معده شود.

4. دانه کتان 

تخم یا دانه کتان از جمله گیاهان دارویی برای کاهش علائم یائسگی زودرس است. این تخم‌ها حاوی ترکیبات خاصی هستند که عملکرد شیمیایی و ساختار آن‌ها مشابه با هورمون استروژن است. تخم کتان می‌تواند به کاهش علائم یائسگی مانند تحلیل استخوان‌ها و گرگرفتگی و تعریق کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهند که تخم کتان می‌تواند باعث کاهش گرفتگی‌های عضلانی شود. در این مطالعات اکثر افرادی که به مدت 3 ماه از این گیاه استفاده کرده‌اند، شاهد بهبود کیفیت کلی زندگی خودشان بوده‌اند. در هر صورت تخم کتان به دلیل داشتن فیبر و چربی‌های سالم بدون اینکه خطری برای سلامت جسمی خانم‌ها داشته باشد، می‌تواند برای کاهش علائم یائسگی مورد استفاده قرار گیرد.

گیاهان دارویی برای کاهش علائم یائسگی زودرس

5. جینسینگ 

جینسینگ که قبلا در مورد نمونه سفید آن صحبت کردیم، می‌تواند به عنوان یک گیاه دارویی مفید برای درمان یائسگی مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه دارای ترکیبات بسیار مفیدی است که می‌توانند به سلامت قلب و عروق کمک کنند و سطح انرژی بدن را نیز تقویت نمایند. جینسینگی که در حال حاضر در مورد آن صحبت می‌کنیم، جینسینگ قرمز است که می‌تواند برای درمان علائم یائسگی بهترین گزینه باشد.

جینسینگ قرمز یا کره‌ای، می‌تواند میل جنسی را تقویت کرده و باعث بهبود خلق و خوی زنان یائسه شود. این گیاه می‌توان برای مصرف کوتاه مدت بسیار ایمن باشد. اما برخی از افراد در صورت داشتن دیابت، کلسترول خون، مصرف داروهای فشار خون و رقیق کننده خون باید با دقت بیشتری از این گیاهان دارویی استفاده کنند.

6. سنبل الطیب 

سنبل الطیب، یکی از انواع گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس است که می‌تواند برای ایجاد احساس آرامش مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه برای درمان علائم یائسگی از جمله بی خوابی و گرگرفتگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اکثر موارد بر روی بانوان دارای استرس زیاد موثر است.

مطالعات نشان می‌دهند که ترکیب سنبل الطیب و بادرنجبویه می‌تواند به طور موثر و قابل توجهی باعث کاهش علائم یائسگی زودرس شود. همچنین افرادی که از این گیاه استفاده می‌کنند، شاهد بهبود کیفیت خواب خودشان هستند. خوشبختانه این گیاه ایمنی بالایی دارد. ولی برخی از افراد با مصرف آن می‌توانند شاهد ناراحتی‌های گوارشی، خواب آلودگی و سرگیجه باشند. این گیاه ممکن است با داروهای اعصاب مانند داروهای خواب آور و ضد استرس تداخل داشته باشد.

نحوه مصرف گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس 

گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس را چطور مصرف کنیم؟ 

نحوه مصرف گیاهان دارویی برای کاهش علائم یائسگی زودرس می‌تواند متفاوت باشد. در اکثر مواقع امکان استفاده از این گیاهان برای تهیه دمنوش‌های مختلف وجود دارد و می‌توانید با دم کردن آن‌ها، از فواید بی نظیرشان بهره مند شوید. بنابراین، کافیست که یک مقدار آب جوش را درون قوری بریزید و این گیاهان دارویی را به آن‌ها اضافه کنید. پس از گذشت 15 الی 20 دقیقه، یک دمنوش مفید برای درمان یائسگی زودرس دارید که طعم و مزه فوق‌العاده‌ای نیز دارد.

خرید بهترین گیاهان دارویی برای درمان علائم یائسگی زودرس 

در این مقاله شما را با 6 نمونه از گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس آشنا کردیم. این گیاهان دارویی می‌توانند فواید بسیار زیادی برای بدن شما به همراه داشته باشند و از بروز بیماری‌های مختلف نیز جلوگیری کنند. مصرف این گیاهان دارویی اگر با علم و دقت کافی باشد، نه تنها برای بدن شما ضرر خاصی ندارد، بلکه بسیار پرفایده نیز خواهد بود. در فروشگاه اینترنتی دیجی عطار، امکان خرید انواع این گیاهان دارویی بر اساس وزن دلخواه شما فراهم شده است. فقط کافیست که مطابق با نیاز خودتان این محصولات را خریداری کنید.

سوالات یا پیشنهادات
گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
گیاهان دارویی برای درمان یائسگی زودرس
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن