گل بابونه: خواص فوق العاده آن برای پوست + نسخه و روش مصرف

خواص گل بابونه برای پوست

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1399/7/26
گل بابونه: خواص فوق العاده آن برای پوست + نسخه و روش مصرف
مشاهده لیست عناوین :
  • بابونه چیست؟
  • دمنوش بابونه
  • فرق بابونه و بابونه شیرازی
  • مضرات بابونه
  • طریقه مصرف گل بابونه

بابونه چیست؟و چه خواصی دارد؟ 

با شناخت خواص بابونه برای پوست خود، حتما در خصوص مصرف این گیاه تجدید نظر خواهید کرد. همین طور خواص بابونه برای معده و برای عفونت زنان و ... قابل توجه است. با توجه به فواید و برخی مضراتی که مصرف بی‌رویه این گیاه دارد، مانند تمام گیاهان طبی دیگر، لازم است که طریقه مصرف گل بابونه به شکل صحیح را بدانید و از این فرمول در استفاده آن، پیروی کنید.

اگر پیش از این چای بابونه نوشیده باشید، حتما متوجه تبع گرم و البته کمی تلخ آن شده اید. از این روی معمولا دمنوش‌های بابونه را با گیاهان دیگر مخلوط می‌سازند تا از تلخی طعم آن کاسته شود. در دیجی عطار انواع فرآورده‌های بابونه به صورت خالص و کاملا بکر عرضه شده و در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌گیرد.

بابونه چیست؟

بابونه یک گیاه دارویی و طبی محسوب می‌شود که طبعی گرم و خشک دارد. بوی معطر آن به راحتی قابل تشخیص است و شما آن را در طبیعت به شکل یک گیاه 30 سانتی متری با برگ های کوچک و ظریف خواهید یافت. گل برگ‌های بابونه به رنگ زرد و سفید دیده می‌شوند که گل برگ‌های زرد در میانه گل قرار گرفته و اطراف آن را گلبرگ‌های سفید پر کرده‌اند.

این گیاه یا بهتر بگوییم گل، منبعی عالی از خواص و ویژگی‌های موثر در سلامتی محسوب می‌شود و مجموع خواص آن در کنار یکدیگر گنجینه‌ای از شفابخشی را عرضه می‌کند. ممکن است شما بابونه را تنها گیاهی برای کاهش علائم افسردگی و به نوعی آرامش بخش در مقابل تنش ها و اضطراب‌ها شناخته باشید، اما جالب است بدانید که این گل فواید به مراتب بیشتری دارد و به هیچ وجه خواص آن به همین چند مورد ختم نمی‌شود.

از نام‌های دیگر بابونه می‌توان به بابونق و بابونک اشاره کرد. این گیاه ترکیبی عالی از پلی فنول‌ها از جمله پاتولتین، لوتئولین، آپیژنین و کوئرستین و ... است.

تصویر: بابونه چیست؟ بابونه گیاهی بسیار مفید با گل های سفید و زرد رنگ است که در درمان و پیشگیری از بیماری ها، نقش پررنگی خواهد داشت.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونهیکی از بهترین فرمول‌های مصرف این گل است که باعث می‌شود خواص آن را به مراتب بهتر دریافت کرده و در ضمن طعم و عطر بهتری از آن را احساس کنید.

برای تهیه دمنوش بابونه کافی است که مانند سایر روش‌های دم کردن چای و دمنوش استفاده کنید. مقداری از گیاه بابونه را داخل یک قوری ریخته و آب جوش آمده به آن اضافه کنید. سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم (بخار آب)، بگذارید تا برای 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. همین طور شما می‌توانید مقداری از بابونه را داخل یک توری یا تنظیف تمیز ریخته و آن را بسته و داخل آب جوش آمده بیندازید. سپس درب آن را بگذارید تا برای مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد. (این به شکلی تی بگ دمنوش بابونه به حساب می‌آید.)

البته خوشبختانه از پیش تی بگ‌های دمنوش بابونه به صورت آماده به فروش می‌رسد و شما می‌توانید این دمنوش‌های آماده را در فروشگاه دیجی عطار، دنبال کرده و تهیه نمایید. با همراه داشتن دمنوش‌های بابونه، می‌توانید از آن‌ها در منزل، محل کار و ... استفاده کرده و به جز بهره مند شدن از سایر خواص آن‌ها، از خاصیت آرامش بخشی و رفع تنش‌ها و اضطراب‌ها برای تجربه لحظاتی آرام‌تر و زندگی مطبوع‌تر کمک بگیرید.

خواص بابونه در درمان سرطان

بابونه دارای آنتی اکسیدان‌های طبیعی از جمله آپیژنین است که در پیشگیری از ابتلا به سرطان و کمک به درمان آن‌ها، اثربخشی قابل توجهی دارد. این ماده به پیشگیری از تشکیل تومورهای سرطانی کمک می‌کند و در صورتی که تومورها از پیش تشکیل شده باشد، باعث می‌شود تا از رشد سریع آن‌ها جلوگیری به عمل آید. البته هرگز نمی‌توان بابونه و هیچ گیاه دیگری را به جای درمان ها و مداخلات مستقیم پزشکی در درمان سرطان‌ها به کار برد و حتما باید بیمار تحت نظر مستقیم پزشک باشد.

تصویر: با خرید دمنوش بابونه از دیجی عطار و مصرف روزانه آن، به خواص عالی این گل طبی دست خواهید یافت.

خواص بابونه برای پوست

خواص بابونه برای پوستاز جهت داشتن خاصیت ضدباکتریایی و نیز ضدالتهابی در این گیاه، به شدت قابل توجه است. از این روی در طب قدیم نیز از بابونه برای درمان زخم‌های پوستی و حتی جراحت‌های عمیق استفاده می شد. به علاوه در افرادی که به بیماری سخت نقرس مبتلا می‌شدند، بابونه را به عنوان یک گیاه درمانی معجزه آسا برای جلوگیری از پیشروی بیماری و درمان آن به کار می‌بردند.

شما نیز می‌توانید از بابونه برای ضدعفونی کردن پوست خود و به این شکل کاهش زمینه‌های جوش و آکنه بهره مند شوید. به علاوه استفاده از ماسک بابونه برای کاهش چین و چروک‌های پوستی و رسیدن به پوستی صاف و تمیز، بدون لک و چین‌های ظریف کمک می‌کند.

چطور از خواص بابونه برای پوست استفاده کنیم؟ 

بهتر است برای چند دقیقه (15 تا 20 دقیقه)، بابونه را در آب جوشیده قرار داده، سپس این محلول را روی پوست خود زده و بگذارید برای دقایقی باقی بماند. با تکرار استفاده از این ماسک، می‌توانید اثربخشی قابل توجه آن را پس از مدتی روی پوست خود احساس کنید.

فایده دیگر آن برای پوست، به درمان و تسکین سوزش و خارش پوستی مربوط می‌شود. اگر پوست شما به آفتاب حساسیت داشته و پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، دچار سوزش و خارش می‌شود، کمی از روغن بابونه روی آن استفاده کرده و نتیجه شگفت انگیزش را مشاهده نمایید.

اگر می‌خواهید حلقه های سیاه و گودافتادگی دور چشم‌های خود را از بین ببرید، سیب زمینی را که همیشه برای این کار استفاده می‌کنید، کنار گذاشته و این بار کیسه چای بابونه را امتحان کنید. دو کیسه چای بابونه را در آب جوشیده کمی ولرم شده قرار داده، سپس خارج کنید و بگذارید کمی خنک شوند. این کیسه‌های چای را روی حلقه زیر چشم‌های خود گذاشته و اجازه دهید برای چند ساعت باقی بمانند.

سپس نتیجه را در آینه مشاهده کنید!

نکته: همان طور که احتمالا تجربه کرده‌اید، پاسخ دهی ماسک های گیاهی یا به هر شکلی مواد کاملا طبیعی، کمی دیرتر از چیزی است که با استفاده از یک محصول کارخانه‌ای (به طور مثال کرم ضدچروک) به صورت آنی مشاهده خواهید کرد. اما در نظر داشته باشید که به این ترتیب، اثربخشی دائمی دریافت کرده و همین طور هیچ آسیبی به پوست شما وارد نخواهد شد. به همین دلیل اگر انتخاب شما درمان و ترمیم زیبایی پوست به وسیله مواد گیاهی چون بابونه است، باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشید.

تصویر: خواص بابونه برای پوست در دو زمینه زیبایی و درمان پوست ظاهر می شود و می توانید از پماد، روغن و عصاره بابونه استفاده نمایید.

خواص بابونه برای مو

بابونه به حفظ سلامت موها کمک کرده و موجب درخشش آن‌ها می‌شود. اگر موهای شما آسیب دیده یا بر اثر رنگ کردن مکرر، خشک و شکننده شده است، به وسیله بابونه می‌توانید این مشکلات را برطرف نمایید. به ویژه آن که شامپوهای دارای بابونه در بازار موجود است و می‌توانید با خرید این شامپوها از یک برند مطمئن، خواص بابونه برای مو را به راحتی در هر استحمام داشته باشید.

فرق بابونه و بابونه شیرازی

پیش از اشاره به فرق بابونه و بابونه شیرازی باید ابتدا بگوییم که ما دو نوع بابونه رومی و بابونه شیرازی داریم که البته در خواص بسیار شبیه به هم هستند. به واقع بابونه به ذات تسکین دهنده درد و تنش بوده و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن، به بسیاری از بیماری‌ها غلبه می‌کند.

فرق بابونه و بابونه شیرازی بیشتر در گل های این دو خلاصه می‌شود. در بابونه شیرازی گل‌ها را به شکل مخروطی می‌بینیم و در بوته آن، ساقه‌های بسیاری به شکل کپه‌ای مخروطی، بدون گل هستند.

تصویر: فرق بابونه و بابونه شیرازی در شکل ظاهری گلبرگ های آن ها بوده و به لحاظ خواص شباهت زیادی با هم دارند.

مضرات بابونه

از اصلی‌ترین مضرات بابونه باید حالت تهوع و استفراغ در صورت استفاده زیاد از آن را نام برد. به جز این بابونه برای زنان باردار منع شده است و در صورتی که مورد استفاده قرار بگیرد، ریسک سقط جنین را با خود همراه خواهد داشت.

همین طور افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند، دچار تهدید مضرات بابونه بوده و توصیه می‌شود که از مصرف این ماده گیاهی، خودداری نمایند. (اگر چه این به طور قطع ثابت نشده است که بابونه اثر مستقیم منفی روی بیماری آسم بگذارد، اما استفاده از آن، ممکن است آسم را تشدید کند.)

وجود کومارین در بابونه باعث شده تا مضرات آن برای افرادی که اختلالات خونریزی دارند، کاملا ممنوع باشد. کومارین به ریسک خونریزی دامن زده و از این روی در چنین افرادی به صورت کاملا جدی منع شده است.

از این‌ها گذشته، اگر به جلبک دریایی حساسیت دارید، به احتمال زیاد به مصرف بابونه نیز واکنش آلرژیک سطحی تا شدید نشان خواهید داد و از این روی بهتر است از آن صرف نظر کنید. به طور کلی، احتمال بروز حساسیت‌هایی از جمله حجیم شدن زبان، خارش بدن، خارش گلو و تورم آن و ... در صورت داشتن آلرژی نسبت به این گیاه و مصرف بی رویه آن وجود دارد.

تصویر: مضرات بابونه برای افرادی که اختلالات خونریزی داشته یا واکنش های آلرژیک زیادی دارند، قابل توجه خواهد بود و این افراد باید از مصرف این گیاه خودداری نمایند.

خواص بابونه برای عفونت زنان

همان طور که گفتیم گل بابونه دارای خاصیت ضدعفونی کننده و ضدمیکروبی است و از این جهت خواص بابونه برای عفونت زنان را نباید دست کم گرفت. در صورتی که به عفونت زنانه مبتلا شده‌اید، یک وان بزرگ یا لگن بزرگ آب گرم آماده کنید. سپس به اندازه چند لیوان آب جوشانده آماده کرده و مقدار مناسبی بابونه به آن اضافه نمایید. درب ظرف را گذاشته و بگذارید بابونه در آب جوشیده، دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده یا به هر شکلی بابونه‌ها را خارج سازید. دم کشیده بابونه را به آب گرم داخل وان اضافه کرده و در آن قرار بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای مدت نیم ساعت در وان یا لگن آب گرم و بابونه بمانید تا خاصیت ضدعفونی کننده آن، به خوبی عمل کند. به این شکل و با تکرار این کار خواص بابونه برای عفونت زنان خود را نشان داده و در درمان عفونت بسیار درخشان ظاهر خواهد شد.

نکته: در صورتی که به عفونت زنانه شدید دچار شده‌اید، به درمان‌های گیاهی بسنده نکرده و حتما نزد پزشک متخصص بروید.

خواص بابونه برای معده

خواص بابونه برای معدهدر ترکیب با نعناع به مراتب بیشتر خواهد بود. به این ترتیب شما می‌توانید از خواص بابونه برای معده در جهت رفع نفخ، بهبود عملکرد گوارشی، کاهش دردهای معده و ... استفاده کنید. بیشترین خاصیت بابونه برای معده، در شکل مصرف دمنوش آن است و توصیه می‌کنیم که اگر از دردهای معده رنج می‌برید، این دمنوش را به صورت روزانه امتحان نمایید.

تصویر: خواص بابونه برای معده در تسکین دردهای آن و همین طور تسهیل فرآیند هضم و گوارش، خلاصه می شود.

خواص بابونه تلخ

خواص بابونه تلخشامل موارد زیر می‌شود:

·       درمان سندروم روده تحریک پذیر

·       درمان زخم‌ها

·       درمان بواسیر

·       درمان کولیت اولسراتیو

·       کاهش التهابات

·       بهبود عملکرد سیستم گوارس

·       درمان سردردهای میگرونی

·       کمک به نرمی پوست

·       درمان روماتیسم

·       ادرارآور

·       درمان سنگ کلیه

·       درمان سنگ مثانه

·       کمک به درمان اگزما

·       درمان بی خوابی

·       درمان دردهای معده

·       درمان دردهای عصبی

·       درمان کم خونی

تصویر: خواص بابونه تلخ شامل تسکین و دردهای معده، سردرد، کمر درد، دردهای روماتیسمی و ... می شود.

خواص گل بابونه برای آلرژی

خواص گل بابونه برای آلرژی در محیط آزمایشگاهی و البته در تجربه کاربری واقعی به اثبات رسیده است. خواص گل بابونه برای آلرژی به ویژه در حساسیت‌های پوستی خود را به خوبی نشان می‌دهد.

تصویر: خواص گل بابونه برای آلرژی در التهابات پوستی بیش از سایر آلرژی ها قابل توجه است.

طریقه مصرف گل بابونه

طریق مصرف گل بابونهمی‌تواند به شکل چای یا دمنوش بابونه، روغن بابونه، ماسک بابونه، محلول بابونه و پماد بابونه باشد.

·       چای بابونه: همان طور که گفتیم چای یا دمنوش بابونه، مهم ترین شکل مصرف آن است و بهترین خواص از این گیاه را به این شکل دریافت خواهید کرد. با مصرف چای بابونه به شکل دمنوش‌های از پیش آماده شده یا این که خودتان آن را دم کنید، ضمن لذت بردن از عطر مطبوع آن که در ترکیب با نعناع بارها لذت بخش‌تر می‌شود، می توانید خواص حداکثری آن را نیز دریافت کنید. البته برای بهره مند شدن از خواص بابونه، ضرورت دارد که از کیفیت آن اطمینان داشته باشید و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که از دمنوش‌های آماده دیجی عطار استفاده کنید که ضمن اطمینان از اصالت کالا، از رعایت بهداشت و ایمنی آن نیز آسوده خاطر باشید.

·       روغن بابونه: روغن بابونه به روش کمپرس سرد استخراج می شود و شما می‌توانید این روغن را به صورت آماده خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. (لازم است که روغن بابونه در یخچال و به دور از جای مرطوب و گرم نگه داشته شود.)

·       ماسک بابونه: برای تهیه ماسک بابونه، باید مقداری بابونه را در آب جوش ریخته و بگذارید دم بکشد، سپس از آن روی پوست خود زده و به شکل یک ماسک مورد استفاده‌اش قرار دهید.

·       محلول بابونه: برای تهیه محلول بابونه لازم است که مقداری از آن را در آب جوش ریخته و سپس بعد از ماندن برای مدت 5 تا 10 دقیقه و حتی بیشتر، این ترکیب را از صافی عبور داده و بخش مایع آن را به عنوان محلول بابونه و رفع عفونت‌ها مورد استفاده قرار دهید.

·       پماد بابونه:

بابونه-شیرازی
بابونه شیرازی
69,00069,000تومان
اضافه
اسانس-بابونه
اسانس بابونه
0ناموجود
اضافه
برگ-بابا-آدم
برگ بابا آدم
0ناموجود
اضافه
سوالات یا پیشنهادات
گل بابونه: خواص فوق العاده آن برای پوست + نسخه و روش مصرف
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
گل بابونه: خواص فوق العاده آن برای پوست + نسخه و روش مصرف
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
گل بابونه: خواص فوق العاده آن برای پوست + نسخه و روش مصرف
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
گل بابونه: خواص فوق العاده آن برای پوست + نسخه و روش مصرف
آویشن برای شما دوست عزیز خوب نیست
گل بابونه: خواص فوق العاده آن برای پوست + نسخه و روش مصرف
آویشن و ۱۰ خواص اعجاب انگیز آن + نسخه و طریقه مصرف