بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه

برترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1400/7/27
بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه
مشاهده لیست عناوین :
  • گیاهان دارویی مفید برای تقویت حافظه عبارت اند از:

بسیاری از افراد برای افزایش حافظه به دنبال بهترین قرص تقویت حافظه و تمرکز هستند و به سمت قرص‌های شیمیایی می‌روند؛ درحالی‌که از مضرات این قرص‌ها و مفید بودن داروهای گیاهی برای بهبود حافظه و عوارض بسیار کمتر آن‌ها آگاه نیستند.

حافظه یکی از عملکردهای مغز است که برای انجام امور روزمره، یادگیری و ادامه حیات لازم است. در سال‌های اخیر، استفاده از گیاهان دارویی برای درمان فراموشی و تقویت حافظه، موضوع بسیاری از پژوهش‌های پزشکی بوده است. هدف این مطالعه بررسی و اولویت‌بندی گیاهان دارویی تقویت حافظه درکتب طب سنتی ایرانی می‏باشد.

تجربه‌های به دست آمده از مصرف گیاهان در قدیم و تحقیقات امروزی، نشان می‌دهد برخی از گیاهان خوراکی و دارویی در تقویت حافظه، پیشگیری از فراموشی، بهبود عملکرد مغز و مسائل روحی و روانی موثرند.

گیاهان دارویی مفید برای تقویت حافظه عبارت اند از:

۱_جعفری و آویشن:
اگر از مشکلات آلزایمر کوتاه‌مدت، پارکینسون، اضطراب و استرس شدید رنج می‌برید؛ پیشنهاد می‌کنیم که از ترکیب استثنایی گیاه آویشن و گیاه جعفری استفاده کنید. استفاده از این 2 گیاه باعث ارتباطات قوی و پرسرعت بین سلول‌ها در مغز می‌شود.

۲_اسطوخودوس:
اگر دچار سردرد های عصبی و فراموشی و کندی ذهن گردیده اید از مصرف گل اسطو خودوس که تازه انرا خشک نموده و به صورت پودر در اورده با کمی پودر کندر و مقداری عسل به حالت خمیر در اورده اید دریغ نورزید این گیاه خوش عطر یکی از بهترین گیاها نی است که از قدیم الایام تا کنون جهت درمان انواع بیماریها ی ذهنی و مغزی از جمله مالیخولیا ، مانیا ، صرع ،سرگیجه ،عقب ماندگی ذهنی و نسیان (فراموشی ) توسط طبیبان یونانی وایرانی تجویز شده و مورد استفاده قرار می گرفته است .

۳_اکلیل کوهی:
رزماری یا اکلیل کوهی گیاهی است که دستگاه عصبی را تحریک وتقویت می کند و از اثری عجیب در تقویت حافظهو قوای ذهنی دارد. طبیعت گرم و خشک و طعم تند و تیز و خاصیت محرک دستگاه عصبی و گردش خون این گیاه سبب شده که دارویی مفید و موثر جهت درمان اکثر بیماریها و اختلالات عصبی و مغزی از جمله افسردگی ، میگرن عصبی و استرس و ضعف قوای فکری و فراموشی باشد .
برا یتهیه شربت از این گیاه کافی است که مقدار 30 گرم اکلیل کوهی خشک را به همراه یک لیتر اب گرم و مقداری عسل بجوشانید و مقداری بهار نارنج هم به ان اضافه کرده و هر 8 ساعت یک لیوان میل نمایید .

۴_رزماری:
رزماری گیاهی معطر است که دارای خواص تقویت کنندگی حافظه است. به استثنای آنتی اکسیدان هایی مانند اسید رزمارینیک و اسید کارنوزیک در رزماری، توانایی آن برای افزایش سطح استیل کولین نکته ای است که باعث می شود این گیاه برای بهبود حافظه مفید باشد.
علاوه بر این، رزماری در افزایش فعالیت های موج مغزی و محافظت از مغز در برابر بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر موثر است. برای تقویت قدرت مغز خود، ۲ تا ۳ قطره روغن رزماری را روی بینی بریزید. نوشیدن چای رزماری تهیه شده از برگ های تازه یا خشک آن نیز به تقویت حافظه کمک می کند.

۵_مریم گلی:
سالیان متمادی است که از مریم گلی برای بهبود و تقویت حافظه استفاده می شود. روغن اسانس آن حاوی مواد فعال مانند سینئول و تیون است که خواص تقویت کنندگی بر روی مغز دارند.
همچنین برگ های مریم گلی شامل فلاون ها، فلاونوئیدهای گلیکوزیدها، نیاسین، اسید تاننیک و اسید اولئیک هستند که برای مغز مفید می باشند. این گیاه می تواند به بهبود تمرکز و همچنین افزایش روحیه و توجه کمک کند.برای تقویت توانایی های ذهنی خود، چای این گیاه را بنوشید یا آن را به سوپ و سس سالاد اضافه کنید.

۶_سعدکوهی:
خیلی از افراد به خاطر کندذهنی دچار مشکلات روحی و آسیب‌های روانی شدیدی می‌شوند. اکثراً به دنبال راهی برای درمان این موضوع و جلوگیری از کندذهنی از داروهای شیمیایی و کارهای بی‌ثمر استفاده می‌کنند. درحالی‌که طب سنتی بهترین راه‌ها را برای این دسته از افراد توصیه می‌کند که تأثیر بسیار بالایی درروند کاهش کندذهنی و فراموشی زودرس دارند.
برای رفع این مشکل طب سنتی توصیه می‌کند که به مدت 6 هفته هرروز صبح و طبق نظر پزشک طب سنتی مقداری سعد کوفی ( پودر سعد کوفی ) را به همراه کمی مویز خشک‌شده و البته پودر زعفران میل کنید. بعد از گذشت این مدت شما اثرات این محلول را متوجه خواهید شد.

۷_نعناع فلفلی:
اگر دوست دارید که یک نوشیدنی خوب و مفید در ابتدای روز و یا در هنگام عصر بنوشید و حس و حال خوبی داشته باشید پیشنهاد ما استفاده از چای نعناع فلفلی است. نعناع فلفلی بسیار برای تقویت حافظه چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت مفید است. پیشنهاد می‌کنیم که در هفته چندین بار از دم‌نوش نعناع فلفلی بنوشید.

۸_بابونه:
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید از استرس فرار کنید و حتی بعد از یک روز کاری شدید نمی‌توانید خواب راحتی داشته باشید، متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند که از بابونه به‌عنوان چای در ساعات پایانی شب استفاده کنید. کاهش اضطراب باعث می‌شود که سلول‌های مغزی بتوانند باقدرت بیشتری کار خود را انجام دهند. افزایش سطح عملکرد سلول‌های مغزی باعث افزایش حافظه و کاهش فراموشی می‌شود.

۹_جینکو:
مهم‌ترین خاصیت گیاه جینکو یا جینکوبیلوبا (برگ این گیاه خواص درمانی دارد) برای تقویت حافظه و افزایش عملکرد و بهبودی سلول‌های مغزی و عصبی است. که باعث حس آرامش و کاهش استرس و افسردگی در فرد می‌شود. اگر در خانواده شما شخص پیری از آلزایمر رنج می‌برد توصیه می‌کنیم با نظر پزشک متخصص، از جینکو کمک بگیرید.

۱۰_باکوبا:
طبق بررسی و آزمایشی که متخصصان استرالیایی از بین افراد جمع‌آوری کرده‌اند به این نتیجه رسیدند که مصرف گیاه باکوبا تأثیر عجیبی در سلامت روانی و همچنین افزایش سطح تصمیم‌گیری سریع و واکنش‌های سریع داشته است. این نتایج نشان می‌دهد که گیاه باکوبا بسیار برای افزایش قدرت سلول‌های عصبی و همچنین برای تقویت حافظه و بهبود سطح یادگیری افراد در مدت 2 تا 3 ماه مؤثر هست.

۱۱_انجیر:
وجود در صد بالایی از مواد قندی به طور ی که در صد گرم انجیر حدود 6/7 میلی گرم قند طبیعی وجود دارد . ومصرف ان با کارهای فکری می تواند بسیار مفید باشد . دارای ویتامینها ی آ و ب و ث و مواد معدنی مثل آهن ،برم ، منگنز ، گوگرد می باشد که همه برای بدن و سلولهای مغزی مفید هستند .

۱۲_بادام:
وجود 54 در صد روغن و 24در صد مواد نشاسته ای و مقداری قند و صمغ و همچنین در صد بالایی از املاح نظیر فسفر ، منیزیم ، پتاسیم ، گوگرد و آهن و ویتامین نیاسین در میوه شیرین بادام هر چندانرا کمی سنگین و دیر هضم برای معده ساخته ولی یکی از بهترین مواد طبیعی مقوی مغز و سلولهای دستگاه اعصاب مرکزی می باشد.

۱۳_چغندر:
با مقدار زیاد فسفر و قند این گیاه کمک زیادی به مغز و درک مطالب و خاطرات و ثبت و ضبط مطالب می کند . از سوی دیگر در درمان کم خونی و ضعف عمومی بدن بویژه در ناحیه سلولهای مغزی کمک می نماید . میزان فسفر 100 گرم ریشه چغندر 55 میلی گرم است .

۱۴_زعفران:
شهرت زیادی در تقویت اعصاب ،کمک به تحریک سلولهای مغزی و تقویت آن و همچنین تقویت حافظه دارد . ابن سینا حکیم عالیقدر مصرف زعفران را با کمی کندر و عسل به صورت خمیر جهت رفع کندی ذهن تجویز کرده است .
این گیاه گرم وخشک بوده دارای خاصیت شادی بخش وتقویت کننده حواس و مغز و تنظیم کننده سلسله اعصاب می باشد . زعفران خواب اور بوده و در رفع تشنج که منشا آن تحریکات مغز می باشد بسیار موثر است جهت تقویت حافظه 4 گرم زعفران با 10 گرم کندر و 10 گرم زنجفیل  را ساییده و با 100 گرم عسل به صورت قرص در اورید .

۱۵_سیر:
ماده مغزی موجود در سیر از مغز در برابر روند پیری و بیماری محافظت می کند؛ علاوه بر آن از بروز بیماری های مربوط به اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون نیز پیشگیری می نماید. سیر با مقاوم کردن مغز در برابر استرس و التهاب مربوط به روند پیری و بیماری ها، به اعصاب سود می رساند.

۱۶_برهمی:
برهمی، به علت خواص تقویت کننده مغز در طب آیورودا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این گیاه اغلب برای شرایط فراشناختی مانند مشکلات تمرکزی و حتی افسردگی تجویز می شود. این ماده به عنوان یک تونیک در مغز عمل می کند و دارای اثرات آنتی اکسیدانی و محافظت کنندگی از نورون ها است. مصرف ۱ قاشق چای خوری آب برگ برهمی در ۲ یا ۳ نوبت در روز برای تقویت حافظه مفید است.

۱۷_کهن دار:
گیاه دیگری که مصرف آن برای تقویت حافظه و افزایش وضوح ذهنی توصیه می شود گیاه کهن دار است. این گیاه دارای فیتو شیمیایی فعالی است که به بهبود حافظه کمک می کند. همچنین می تواند از تشکیل پروتئین های بتا آمیلوئید که علت بیماری آلزایمر شناخته شده اند، جلوگیری کند.

گل-اسطوخودوس
گل اسطوخودوس
41,50041,500تومان
اضافه
عرق-نعنا-سنگین-تک-گل-900-سی-سی
عرق نعنا سنگین تک گل - 900 سی سی
53,00053,000تومان
اضافه
روغن-بابونه-60-سی-سی
روغن بابونه - 60 سی سی
70,00070,000تومان
اضافه
نعنا-فلفلی-سوسنبر
نعنا فلفلی - سوسنبر
45,00045,000تومان
اضافه
گل-مریم-گلی
گل مریم گلی
20,00020,000تومان
اضافه
مریم-گلی
مریم گلی
15,00015,000تومان
اضافه
روغن-رزماری-60-سی-سی
روغن رزماری - 60 سی سی
60,00060,000تومان
اضافه
برگ-رزماری
برگ رزماری
34,00034,000تومان
اضافه
گل-بابونه-گاوی
گل بابونه گاوی
40,00040,000تومان
اضافه
بابونه-شیرازی
بابونه شیرازی
69,00069,000تومان
اضافه
گل-اسطوخودوس
گل اسطوخودوس
41,50041,500تومان
اضافه
عرق-نعنا-سنگین-تک-گل-900-سی-سی
عرق نعنا سنگین تک گل - 900 سی سی
53,00053,000تومان
اضافه
بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن