تخم کافشه چیست و چه خواصی دارد؟

فواید اصلی تخم کافشه چیست؟

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1401/4/15
تخم کافشه چیست و چه خواصی دارد؟
مشاهده لیست عناوین :
  • عوارض استفاده بالا مصرف تخم کافشه یا تخم کاجیره
  •  تخم کافشه برای چه کسانی ممنوع است؟
  • کارایی بذر کافشه برای قناری
  • کارایی دانه کافشه برای سهره
  • خاصیت گلرنگ
  • آشنایی با ترکیبات شیمیایی
  • خاصیت و کارایی آن

خاصیت و مزاج تخم کافشه در طب سنتی به ترتیب زیر می باشد:

  • مزاج آن گرم و خشک می باشد.
  • شیره آن با آب انجیر یا عسل برای پاکسازی ریه و بیشتر بیماری‌های سرد ریه مفید است.
  • استفاده از تخم کافشه در آش‌های ساده که در آن ماش نیز باشد، منضج و تحلیل برنده بلغم خام است.
  • ضدنفخ بوده و بادها را تحلیل می‌برد.
  • روغن کاجیره کاشتنى شکم را روان می‌کند.
  • اگر مغز دانه‌‏اش را در آبگوشت بریزید یا از مغز دانه آن و بادام و عسل خوب بسازند و مصرف کنند، مسهل است.
  • تخم کافشه شهوت جنسی را بر می‌انگیزد.

نکته بسیار مهم: تخم کافشه پس از شیر نباید خورده شود چرا که موجب انجماد آن در معده می‌شود.

عوارض استفاده بالا مصرف تخم کافشه یا تخم کاجیره

اگرچه تخم کافشه و یا کافشه خاصیت بیشماری دارد ولی موارد منع مصرف در آن نیز بسیار می باشد. از این رو احتیاج است با اطلاع از موارد منع مصرف این گیاه برای استفاده از آن اقدام کنید. نمونه‌ای از عوارض زیاده روی در این گیاه شامل موارد زیر است:

  • تضعیف و نارسایی معده
  • سقط جنین
  • بروز حساسیت‎ها و التهابات پوستی
  • توقف لخته شدن خون و احتمال خونریزی شدید

 تخم کافشه برای چه کسانی ممنوع است؟

آیا میدانستید علاوه بر عوارض این گیاه شامل ممنوعیت استفاده برای اشخاص خاص است؟ به عبارتی بعضی از افراد نیاز است از استفاده این گیاه پرهیز نمایند. برای نمونه:

  • زنان باردار
  • افراد مبتلا به زخم معده
  • افراد مبتلا به هموروئید
  • افراد دارای حساسیت پوستی و داروئی

کارایی بذر کافشه برای قناری

کافشه برای قناری یک دانه ی پر ویتامین است طبیعتی گرم و خشک دارد و از ویتامین‌های موجود در کافشه می‌توان به وجود(ویتامین A) و همچنین (ویتامین E) اشاره نمود.از جمله دانه‌هایی که سهره‌هاعلاقه دارند تخم کافشه است که این وعده را نباید بطور دائم و مکرر در اختیارسهره گذاشت و اصولا بهتر است ماهی ۱ بار مقدار اندکی با شاهدانه مخلوط و به وعده غذایی سهره اضافه نمود،به این صورت بسیار مفید خواهد بود.

کارایی دانه کافشه برای سهره

کافشه برای سهره یک دانه ی دوست داشتنی است. سهره ها همانند عروس هلندی ها عاشق این دانه می باشند. و بسیاری از دوستانی که عاشق سهره هستند از این دانه بسیار استفاده می کنند . این دانه به علت داشتن طبیعتی گرم در زمان جوجه کشی کم کم سهره خواهد کرد.

اکثر مصرف کافشه در فصل جفت گیری و تخمگذاری به علت تاثیر گذار بودن در مستی عروس ماده می باشد.
این تخم گیاه گلرنگ یا کافشه علاوه بر خاصیت هایی که برای عروس ها دارد می تواند ضررهایی را به دنبال داشته باشد.

موارد تاثیرات کافشه برای سهره :

1.افزایش چربی بدن عروس
2.کم تحرکی
3.ایجاد حساسیت پوستی در عروس ها
4.ایجاد مستی مزمن در ماده ها
5.مسهل

کافشه همیشه به صورت بسته بندی شده در سوپرمارکت ها و یا به صورت کلی در بعضی از خواربارفروشی ها به ندرت یافت می شود و قیمتی بسیار بالا دارد.

پیشنهاد می شود از کافشه به نسبت معینی و کمی استفاده نمایید تا سهره با مشکل مواجه نشود.
البته بهتر است ابتدا مقدار کمی از آن را جلوی عروس خود گذاشته و در صورتی که علاقمند بود می توانید مقدار بیشتری تهیه کنید چون بعضی سهره ها یا عروس هابد ذائقه بوده و علاقه ای به دانه های متفرقه ندارند.

خاصیت گلرنگ

تخم گلرنگ همان کافشه است که برای حیوانات و انسان ها استفاده میشود.

خاصیت گلرنگ و تخم آن را «تخم کافشه»،«خسک دانه»و در گیلان «تخم کاجره»و«تخم کازیره»می گویند.در کتاب های طب سنتی با نامهای عربی آن «قرطم»و«احریض» و تخم آن را «حب العصفر»و «بذر الاحریض» نام می برند.به فرانسوی Safran batardو به انگلیسی Safflowrrگفته می شود.گیاهی می باشد از خانواده compositaeتیره فرعی tubuliflorae،نام علمی آنCarthamus tinctorius L. است.

گیاهی است یکساله،ارتفاع ان در حدود ۶۵/۰ متر کمی خاردار و منظره کلی ان به ویژه گلهایش شباهت با خارخسک دارد.برگهای آن بدون دمبرگ پهن و موجدار با دندانه های منتهی به خارهای ظریف می باشد.رگبرگهادر سطح زیرین برگ برجسته و نمایان است.گلهای ان منفرد در یک طبق کوچک لوله ای و زرد رنگ مایل به قرمز در انتهای شاخه گلدار ظاهرمی شود.میوه آن فندق سفید رنگ است که در قسمت بالای آن دسته ای تار نازک وجود دارد.

گلرنگ ،بومی مشرق زمین می باشد و از نواحی عربستان برخاسته و پس زا آن به دیگر مناطق دنیا منتشر شده است و امروزه در اغلب کشورها کاشته می شود و از لحاظ مصارف روغن آن و ماده رنگی گلهای آن مورد توجه است.تکثیر گلرنگ از طریق کاشت دانه آن صورت می گیرد.دانه آن را برای اینکه در جوانه زدن تسریع شود،قبل از کاشت ۲۴ ساعت در آب خیس می کنند و همیشه در ارقام گوناگون گلرنگ پس از۵-۴ ماه گیاه قابل بهره برداری میشود.این گیاه در خراسان ،تفرش تبریز و بعضی دیگر از مناطق می روید.
 

آشنایی با ترکیبات شیمیایی

از لحاظ ترکیبات شیمیایی درگلهای گلرنگ دو ماده رنگی وجود دارد یکی ماده رنگی زرد که در آب حل می شود وبا طریق ساده شستن می توان ماده رنگی زرد آن را به دست آورد.ماده دیگر ماده ای می باشد قرمز رنگ به اسم کارتامین که درآب غیر محلول می باشد و در محلول های قلیایی ضعیف حل می شود،در الکل کم حل می شود و در اتر خیلی کمتر حل می شود.در میوه این گیاه در حدود ۳۰ درصد پروتئین و مقداری چربی ثابت خوراکی وجود دارد.مقدار چربی برحسب ارقام گوناگون متفاوت است و بین ۳۰-۲۰ درصد فرق می کند واز این جهت گلرنگ از دانه های روغنی نیز به حساب می آید.

بررسی های دیگری نشان می دهد که در گلهای گلرنگ ماده رنگی زرد به اسم سلافوریلو کارتامین و ایزوکاتامین وجود دارد.طبق نظر [روا]در آن چربی ثابت نیز وجود دارد که دارای لینولئیک اسید،اولئیک اسید،استاریک اسید ،پالمیتیک اسید ،لینولینک اسید و در آخر دو ماده رنگی به نام های کارتامین و کارتامیک اسید است.

درمیوه آن یک نوع آنزیم شبیه رنت و ماده رنگی خالص گلرنگ پیدا می شود.در دانه های آن روغن ثابتی وجود دارد که عمدتا دارای لینولئیک اسیدو یک گلیسرید استو در تجزیه دیگری وجود میریستی نیک اسید،آراشیدیک اسید،لینگوسویک اسید و لینولئیک اسید در آن تایید شده است.

خاصیت و کارایی آن

از گلهای گلرنگ برای رنگین کردن غذا به جای زعفران به کار می برند و از روغن دانه آن نیز به عنوان روغن نباتی مایع کم ضرر خیلی استقبال می شود.در کلیه مناطق شرقی آسیا از چین تا هندوستان و نواحی جنوب شرقی آسیا از گلهای گلرنگ به عنوان داروی محرک ،مسکن و مسهل و معرق از جوشانده ۲۰ گرم گل در هزار گرم آب یا به صورت خیساندن در آب نیم گرم استفاده می شود.به علاوه برای آن خواص قاعده آور و ضد ورم و تحلیل برنده تومور قایل هستند.

در چین معمول می باشد از اواخر فروردین تا خرداد ماه که گلرنگ دردوران شهور گل می باشد،همین که گلها باز شدند و رنگ گلبرگ ها از نارنجی به قرمز تبدیل شد ،گلبرگ ها چیده می شود و این کار با احتیاط و دقت صورت می گیرد که به تخمدان گل که به میوه تبدیل می شود صدمه ای نرسد گلبرگهای چیده شده را در آفتاب و یا در سایه خشک می کنند.خوردن گلبرگها گرم کننده می باشد و برای تسریع جریان گردش خون کمک میکند و برای زنهایی که عادت ماهیانه انها بدون علت قطع شده است و یا زنهایی که جنین مرده در رحم دارند و یا در مورد آنهایی که ترشحات رحمی پس از زایمان آنها ادامه دارد و همچنین برای بیمارانی که خون قی می کنند تجویز می شود.در هندو چین از گلهای گلرنگ به عنوان تونیک و برای مداوای فلج وعادت ماهیانه دردناک کارایی دارد.دانه های گلرنگ میلن و مسهل است و برای استسقا و اغما و فلجهای ناگهانی حاصله از خونریزی مغزی یا آپوپلکسی به کار می رود.

از گلهای خشک آن برای معالجه یرقان و از اب خیس کرده گلها برای شست و شوی چشم استفاده می شود.

قرطم یا تخم گلرنگ از لحاظ طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی ایران گرم و خشک است و شامل  خواص مسهلی می باشد.از لحاظ خواص معتقدند که ترکیبات مغذی آن خیلی کم است . مسهل است و بلغم رقیق و اخلاط سوخته را خارج می کند و بادها را تحلیل می برد. اگر ۲۰ گرم از تخم گلرنگ یا همان کافشه را گرفته کوبیده و شیره ان را بگیرند و با شکر سرخ و یا عسل بخورند و یا ۴۰ گرم آن را بکوبند و در ۲۵۰ گرم آب بجوشانند و بمالند و صاف کرده و ۴۰ گرم شکر سرخ در آن بریزند و بخورند، به عنوان مسهل خوب عمل می کند.

اگر شیره تخم گلرنگ را گرفته با آبی که در آن انجیر خیسانده باشند،مخلوط و با شکر و یا عسل بخورند سینه را پاکسازی می کند و آواز را صاف می کند و برای بیشتر بیماری های سینه ای سرد مفید می باشد.مقوی نیروی جنسی و زیاد کننده اسپرمو درخشان کننده رنگ رخسار است،بادها و نفخ را تحلیل می دهد.
و اگر آن را داخل آش ماش یا آش نخود کرده بخورند برای اعتدال اخلاط مفید می باشد و مسهل بلغم خام و مواد سوخته است. اگر ۴۰ گرم شیره آن را با قند و شکر سرخ و یا عسل بخورند برای استسقای عمومی یا خیز عمومی بدن مفید می باشد و اگر کمی نمک هندی نیز در آن بریزند اثرش در ازدیا ترشح ادرار بیشتر می شود(نمک هندی که دربازار به همین اسم عرضه می شود،در هندوستان از خاکستر برگ تعدادی از گیاهان نظیر کهار ،تربو توتون،موز نخود و…می گویند
مقدار خوراک ۶-۵ گرم است.)خوردن شیر ه تخم گلرنگ که فلوس خیار شنبر در آن حل شده باشد برای کاهش تب بلغمی بسیار تاثیر گذار است.این دارو منضج یعنی اعتدال دهنده اخلاط استو اخلاط منجمد را می گدازد و اخلاط رقیق را غلیظ می کند .به همین علت این دارو را نباید پس از شیر گاو یا گوسفند خورد چون آن را منجمد و منعقد می سازد و برای معده ضرر دارد و از این لحاظ باید با انیسون و شیرینی خورده شود. مقدار خوراک تخم گلرنگ ۴۰-۲۰ گرمو اسراف در خوردن آن مضر است و باید کمتر از مقدار معینه برای خوراک خورده شود.جانشین آن از لحاظ خواص حبةالخضرا یا میوه درخت بطم می باشد.تخم گلرنگ را در شیسر مخلوط می نمایند و می خورند.همیشه  در هر ۵۰۰ گرم شیر ۴۰ گرم تخم گلرنگ مقشر داخل می کنند و نصف ان را می خورند تا عمل کند.روغن تخم گلرنگ از لحاظ خواص شبیه روغن گزنه است و کمی ضعیفتر از آن و همان گونه شیر را منعقد می کند و به اصطلاح می برد.و آب را جدا می سازد و روغن نوع اهلی تابستانی ان مسهل خوبی است.


روغن-کافشه-60-سی-سی
روغن کافشه - 60 سی سی
70,00070,000تومان
اضافه
بذر-گلرنگ
بذر گلرنگ
24,00024,000تومان
اضافه
روغن-کافشه-باریج-موضعی
روغن کافشه باریج (موضعی)
11,900ناموجود
اضافه
تخم کافشه چیست و چه خواصی دارد؟
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
تخم کافشه چیست و چه خواصی دارد؟
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
تخم کافشه چیست و چه خواصی دارد؟
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
تخم کافشه چیست و چه خواصی دارد؟
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
تخم کافشه چیست و چه خواصی دارد؟
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن