گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو

گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1402/6/14
گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو

سفیدی مو می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. با این حال روند پیری موها و پوست باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود. موهای خاکستری یا سفید در اثر بروز یک سری فرآیندها در موها هستند و جای نگرانی در مورد آن‌ها نیست؛ اما شاید بخواهید با مصرف گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو، مشکل سفیدی موهای خودتان را برطرف کنید و موهایی شاداب‌تر و جوان‌تر داشته باشید. برای مصرف گیاهان دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو، با ما همراه باشید تا لیستی از این گیاهان را به شما معرفی کنیم.

سفیدی مو، مشکلی طبیعی برای موها

زمانی که سن افزایش پیدا می‌کند، یک سری تغییرات در موها به وجود می‌آیند که باعث سفید و خاکستری شدن موها خواهند شد. این تغییرات ابتدا موهای نزدیک به شقیقه‌ها را درگیر می‌کنند و بعدا آنقدر پیشروی می‌کنند که در نهایت کل موها سفید می‌شوند. زنان بیشتر از مردان مستعد سفید شدن مو هستند. به طوری که تحقیقات نشان می‌دهند 65 درصد زنان نزدیک به 40 سال مشکل سفیدی موهای خودشان را تجربه می‌کنند. این در حالی است که برای آقایان این درصد به نصف کاهش پیدا می‌کند.

گیاهان دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو

از چه زمانی موها سفید می‌شوند؟

برای بسیاری از ما تفاوتی ندارد که چرا موها سفید می‌شوند و همیشه از این موضوع ناراحت می‌شویم. اگرچه به طور معمول افراد زیر 20 سال، با مشکل سفیدی مو مواجه نمی‌شوند. ولی در مواقعی که عوامل ژنتیکی، استرس و بیماری‌های خاص دست به دست هم بدهند احتمال بروز سفیدی موها در زیر 20 سالگی وجود دارد. در چنین شرایطی می‌گوییم که سفیدی زودرس مو رخ داده است. اما پس از گذشت این سن به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی بدن، احتمال اینکه موها سفید شوند وجود دارد.

علت سفیدی موها

موها به دلیل تغییر در میزان ملانین و رنگدانه‌های موجود در مو تغییر رنگ می‌دهند و متمایل به سفید و خاکستری می‌شوند. موهای سیاه حاوی مقدار زیادی ملانین هستند؛ اما موهای روشن میزان ملانین کمتری دارند و در صورتی که مو به طور کامل سفید شود، هیچ ملانینی در آن به کار نرفته است. بنابراین، اصلی‌ترین دلیل بروز سفیدی موها این است که دیگر بدن قادر به تولید ملانین نیست و این موضوع می‌تواند رنگ موها را ابتدا به خاکستری و سپس به سفید تغییر دهد.

اگرچه سفید شدن موها یک تغییر فیزیولوژیک و طبیعی است؛ اما ممکن است که هر یک از افراد در بازه‌های سنی مختلف به این مشکل دچار شوند. بنابراین، عوامل زیادی نیز می‌توانند روی سفیدی موها دخیل باشند که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• وراثت:

اگر در نزدیکان شما مانند مادر و پدر شاهد موهای سفید هستید، به احتمال زیاد شما هم در سنین پایین با این مشکل مواجه خواهید شد.

• غذا:

تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود برخی از مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌تواند عاملی برای سفید شدن موها باشد. از این رو اگر با کمبود آهن، مس، روی، تیامین و سیلیس مواجه هستید، ممکن است زودتر از دیگران با مشکل سفیدی مو مواجه شوید.

• استرس:

استرس عاملی برای بروز سفیدی مو است. افرادی که در اثر موقعیت‌ها و شرایط ناراحت کننده دچار سفیدی مو می‌شوند، بسیار زیاد هستند. بنابراین، اگر نگران هستید و مدام با موقعیت‌های استرس زا مواجه می‌شوید، به احتمال زیاد با مشکل سفیدی مو نیز مواجه خواهید شد.

لیست گیاهان دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو

انواع گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو

به طور کلی، سفید شدن موها می‌تواند ناشی از روند پیری باشد. ما انسان‌ها نیز نمی‌توانیم روند پیری را متوقف کنیم و انتظار داشته باشیم که در سن 50 سالگی مانند یک جوان 20 ساله به نظر برسیم. با این حال انواع گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو وجود دارند که می‌توانند سفیدی موهای شما را به تاخیر بیندازند. به طور کلی، گیاهان دارویی که برای جلوگیری از سفیدی مو مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

• گیاهان دارویی کاهنده استرس

دسته اول از گیاهان دارویی که برای جلوگیری از سفیدی مو مورد استفاده قرار می‌گیرند، گیاهانی هستند که مشکلات روحی و عاطفی را درمان می‌کنند و می‌توانند باعث بهبود ظاهر موهای خاکستری شوند.
• گیاهان دارویی تامین کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی

دسته دوم از گیاهان دارویی، گیاهانی‌اند که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای موهای سالم را تامین می‌کنند. به دلیل اینکه کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند تاثیر زیادی روی سفیدی موها داشته باشد، مصرف آن‌ها بسیار پرفایده است.

انواع گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو

لیست بهترین گیاهان دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو

اگرچه نمی‌توان به طور دقیق گفت که گیاهان دارویی می‌توانند از سفیدی مو جلوگیری کنند، اما به هر حال ممکن است بتوانید با مصرف آن‌ها زندگی سالم‌تر و موهایی شاداب‌تر داشته باشید. برخی از مطالعات نیز وجود دارند که اثربخشی این گیاهان دارویی را برای کاهش سفیدی مو اثبات می‌کنند.

دقت داشته باشید که این گیاهان دارویی می‌توانند با خاصیت آنتی اکسیدانی، تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز موها و همچنین کاهش استرس از بروز سفیدی مو جلوگیری کنند. حتما برای مصرف آن‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید؛ چرا که اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید و یا دارای شرایط پزشکی خاصی مانند بارداری و شیردهی هستید، باید حتما با احتیاط پزشک از برخی از این داروها استفاده نمایید.

1. چای سبز

چای سبز یکی از انواع گیاهان دارویی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. مصرف چای سبز باعث به خطر انداختن سفیدی موها می‌شود و می‌تواند شادابی را به موهای شما بازگرداند. مزیت چای سبز به عنوان یک گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو این است که حتی اگر مصرف آن تاثیری روی سفیدی موها نداشته باشد، می‌توان با خیالی راحت از این گیاه دارویی به دلیل بی ضرر بودن آن استفاده کرد.

2. گیاه دم اسب

دم اسب یکی از انواع گیاهان دارویی است که می‌توانید از آن برای حفظ سلامت پوست استفاده کنید. گیاه دم اسب دارای ترکیبات خاصی از جمله سیلیس است که می‌تواند به سلامت موهای شما و همچنین حفظ زیبایی آن‌ها کمک کند. اگر به صورت روزانه از این گیاه استفاده کنید، احتمال اینکه شاهد سفید شدن موهای خودتان باشید، کاهش پیدا می‌کند. برای تهیه دمنوش گیاه دم اسب، کافیست که یک قاشق از این گیاه خشک شده را درون یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد. سپس می‌توانید این دمنوش خوش طعم را میل کنید.

3. گیاه قاصدک

شاید برای شما جالب باشد اگر گیاه قاصدک را به عنوان یک گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو به شما معرفی کنیم؛ اما واقعیت این است که این گیاه می‌تواند روی رفع سفیدی موها تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. گیاه قاصدک دارای آهن بسیار زیادی است که این موضوع می‌تواند اثربخشی این گیاه را روی سلامت موها تضمین کند. کافیست که روزانه یک لیوان دمنوش گیاه قاصدک را میل کنید تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

4. گیاه خار مریم 

خار مریم از جمله گیاهان وحشی و خوراکی است که می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. مصرف این گیاه به اندازه توصیه شده بسیار مفید است؛ اما نباید بیش از مقدار توصیه شده از این گیاه استفاده کنید. مصرف روزانه گیاه خار مریم به شما این امکان را می‌دهد تا موهایی شاداب‌تر و تیره‌تر داشته باشید.

5. گیاه مریم گلی 

مریم گلی یکی از گیاهان محبوب در طب سنتی ایرانی است که می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. گیاه مریم گلی می‌تواند برای جلوگیری از سفیدی مو نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه دمنوش مریم گلی، کافیست که مقداری از این گیاه را با رزماری و آویشن مخلوط کنید و اجازه دهید تا این گیاه موهای شما را درخشان کنید. حتی شما می‌توانید چند قاشق از این دمنوش را به شامپوی خودتان اضافه کنید. در این صورت هم به صورت موضعی از فواید گیاه مریم گلی بهره مند شده‌اید، هم به صورت خوراکی.

6. اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی مفید برای سلامت موها است. تحقیقات نشان می‌دهند که این گیاه می‌تواند تاثیر زیادی روی شفافیت موها داشته باشد و باعث استحکام بخشیدن به آن‌ها شود. اگرچه امکان مصرف گیاه اسطوخودوس به صورت یک دمنوش گیاهی وجود دارد؛ اما برای اینکه از فواید این گیاه بهره مند شوید، کافیست که 60 گرم از این گیاه را در یک لیتر آب بجوشانید و سپس با این ترکیب موهای خودتان را بشویید. اگر چند بار در هفته از این گیاه دارویی استفاده کنید، موهایی شفاف‌تر و جذاب‌تر خواهید داشت.

7. گل گاوزبان 

گیاه گل گاوزبان یکی از گیاهان مفید برای رفع سفیدی موها است. در واقع این گیاه دارای مقدار زیادی روی است که این میزان روی می‌تواند از بروز سفیدی مو نیز جلوگیری کند. اگر می‌خواهید یک گیاه دارویی خوب را برای جلوگیری از سفیدی مو

تاثیر تغذیه مناسب روی سفیدی موها

به عنوان نکات آخر این مقاله، باید به شما در مورد اهمیت تغذیه مناسب روی سفیدی موها نیز بگوییم. به طور کلی، سلامت موها تحت تاثیر مواد غذایی است که هر روز میل می‌کنید. هر چقدر این مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف باشند، شما پوست و موی شاداب‌تر و جوان‌تر نیز دارید. بنابراین، برخی از غذاها می‌توانند تاثیر مثبتی روی سفیدی موها داشته باشند.
غذاهایی که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مانند روی، آهن و مس هستند، می‌توانند روند سفیدی موها را کندتر کنند. پس می‌توانید در کناه گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو، از مواد غذایی زیر نیز استفاده کنید:

• مارچوبه، کرفس، اسفناج و ذرت

• انواع آجیل و میوه‌های خشک مانند انجیر

• سیب زمینی، موز، بادمجان، کرفس و... برای تامین روی مورد نیاز بدن

• هویج، خیار، اسفناج و انواع دانه‌های آجیل حاوی آهن

• غذاهای غنی از سیلیس شامل برنج یا انبه

• آووکادو

از کجا گیاهان دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو را بخریم؟

در این مقاله شما را با 7 گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو آشنا کردیم. هر کدام از این گیاهان داروی اگر فایده‌ای برای موها نداشته باشند، ضرر زیادی را نیز به دنبال نخواهند داشت. بنابراین، توصیه می‌کنیم که حتما به صورت منظم از آن‌ها استفاده کنید تا اثربخشی هر کدام از آن‌ها را ببینید. برای جلوگیری از سفیدی مو با این گیاهان دارویی، حتما باید گیاهان دارویی باکیفیت را از فروشگاه‌ها بخرید. عطاری آنلاین دیجی عطار امکان خرید چای سبز، گل قاصدک و هر یک از گیاهانی که به شما معرفی کردیم را با کیفیت بالا به شما می‌دهد.

سوالات یا پیشنهادات
گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو
خواص جوز هندی برای مو و موارد مصرف ( بررسی کامل )
گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو
خواص و مضرات عسل طبیعی برای پوست صورت
گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو
درمان اختلالات هورمونی زنان با گیاهان دارویی
گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو
گیاه دارویی با خواص جلوگیری از ریزش مو
گیاه دارویی برای جلوگیری از سفیدی مو
گیاه داروی خرگوشک برای تقویت و ریزش مو