طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی

طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1402/6/28
طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی

استفاده از گیاه پنج انگشت در طب سنتی جهت کنترل و تنظیم تعادل هورمونی در زنان و کاهش هورمون تستوسترون در آقایان مصرف می‌شود. دمنوش این گیاه دارویی جهت حل مشکلات قاعدگی، مشکلات یائسگی، گرگرفتگی، کاهش تولید شیر و ناباروری استفاده می‌شود. طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی همچون دیگر گیاهان دارویی بوده و به صورت دمنوش نیز قابل مصرف است.

یائسگی چیست؟

به طور معمول سنین ۴۵ سالگی تا ۵۵ سالگی آغازی برای تجربه‌ی یائسگی در بانوان است. یائسگی یک دوره از زندگی خانم‌ها بوده که به صورت طبیعی تجربه خواهند کرد. اما این پیامد طبیعی همراه با عوارض و مواردی چون گرگرفتگی است که می‌تواند در فعالیت‌های اجتماعی، لذت از زندگی، خواب و کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. برای درمان طبیعی می‌بایست در گام ابتدایی هورمون درمانی کنید.

طریقه مصرف و درمان یائسگی با گیاه پنج انگشت:

روش‌های ساده و زیادی جهت درمان علائم یائسگی وجود دارد که ساده‌ترین آن تغییر در شیوه زندگی است. می‌توان از استعمال دخانیات خوداری نمایید. همچنین در کنارانجام فعالیت بدنی، رژیم غذایی، فیبر‌های غذائی، میوه جات، سبزیجات، مایعات، حبوبات در این خصوص نقش دارند.

برای درمان یائسگی باگیاه پنج انگشت نیز می‌توانید آن را همچون سایر دمنوش‌های گیاهی مصرف نمایید. بدین منظور مقدار لازم از گیاه پنج انگشت را به صورت روزانه می‌توانید مصرف کنید. برای شروع لازم است 20 گرم از گیاه پنج انگشت را در سه لیوان آب خیس نموده و پس از گذشت ۳ دقیقه آن را بجوشانید . پس از جوشیدن به مدت ۱۰ دقیقه نیز صبر کنید تا دم بکشد. سپس دمنوش پنج انگشت را صاف و با عسل شیرین مصرف نمایید. برای اثر بخشی بهتر توصیه می شود به صورت روزانه و پس از خوردن غذا میل کنید.

مصرف گیاه پنج انگشت و تعویق در یائسگی دیجی عطار

مشخصات ظاهری گیاه پنج انگشت 

گیاه دارویی پنج انگشت از گل‌های زیبایی برخوردار است. به طور معمول این گیاه دارویی به عنوان گیاه زیبا و زینتی در باغچه‌ها و فضای سبز کاشته می‌شود. از جمله خواص این گیاه دارویی می‌توان به تقویت سیستم تولید مثل در زنان و مردان اشاره کرد. جهت مصارف درمانی در داروسازی از برگ، گل و میوه گیاه پنج انگشت استفاده می‌شود.

فلفل بیابانی نام دیگر گیاه پنج انگشت است. این گیاه به صورت درختچه در ارتفاع ۱ تا ۱/۵ متر رشد می‌کند. گل‌های درختچه اغلب به رنگ آبی یا زرد بوده و به صورت سنبله در اواخر تابستان رشد می‌کند. میوه آن نیز به صورت دانه‌هایی در اندازه فلفل سیاه است که بویی همچون نعنا دارد.

این گیاه به عنوان بومی کشور‌های آسیای مرکزی شناخته می‌شود و در ایران نیز در نواحی مختلف تهران، البرز، قم، خراسان، خرمشهر، بندرعباس و برخی شهر‌های جنوبی رشد می‌کند. برای آگاهی از خواص و طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

میزان و طریقه مصرف گیاه پنج انگشت 

به طور کلی عصاره میوه پنج انگشت قابلیت تولید محصولات مختلفی به شکل قطره، قرص و کپسول می‌باشد. به طور معمول مصرف معمولی برای قطره‌های گیاه پنج انگشت۴۰ قطره یک بار در روز است. می‌توانید بر اساس نیاز خود مقادیر بیشتری از قطره را استفاده نمایید. لازم به ذکر است به دلیل کند بودن عملکرد دارو لازم است به صورت دراز مدت مصرف شود.

برای مثال جهت درمان نازایی و عدم تخمک‌گذاری لازم است ۵ تا ۷ ماه به صورت مرتب مصرف شود. عوارض مصرف گیاه بسیار ناچیز و ضعیف است. ممکن است همراه با خارش بدن، راش‌های پوستی، تهوع و اسهال در زنان دیده شود. مصرف این گیاه دارویی برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. البته در مواردی که افراد به دلیل پروژسترن ناکافی با مشکل سقط جنین مواجه می‌شوند با مشورت پزشک می‌توانند به مدت سه ماه مصرف کنند.

خواص گیاه پنج انگشت برای کیست تخمدان 

دلایل متفاوتی در ناباروری خانم‌ها دخیل هستند. گا‌هاً در مواردی مشکل از لوتئال چرخه قاعدگی است که مربوط به زمان تخمک‌گذاری و آزادشدن تخمک از تخمدان است. مقدار هورمون پروژسترون در مرحله لوتئال بیشتر است که همین باعث افزایش ضخامت پوشش داخلی رحم وآمادسازی برای شرایط بارداری است. در صورتی که پروژسترون به اندازه نیاز ترشح نگردد، رحم نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. 

بیماری‌هایی چون اندومتریوز، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و اختلالات تیروئیدی مشکلات مرحله لوتئال است. با بررسی‌های انجام شده، توسط محققین دریافتند که گیاه پنج انگشت در درمان تنبلی تخمدان عملکردی مؤثر دارد. از جمله خواص گیاه پنج انگشت برای درمان کیست تخمدان می‌توان چنین گفت که:

مصرف حجم مشخص از گیاه پنج انگشت باعث افزایش هورمون پروژسترون می‌شود. احتمال بارداری افزایش خواهد یافت. امروزه افراد زیادی برای درمان یائسگی و مشکلات زنان از این گیاه دارویی استفاده می نمایند. شما نیز می توانید این گیاه کاربردی را از عطاری آنلاین دیجی عطار با کیفیت بالا و در بسته بندی مناسب تهیه نمایید.

خواص گیاه پنج انگشت- دیجی عطار

عوارض گیاه پنج انگشت 

عدم توجه به میزان مصرف این گیاه منجر به خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، خشکی دهان، ریزش مو، سردرد، خارش، ناراحتی خفیف در دستگاه گوارش، حالت تهوع، تپش قلب و جوش پوستی خواهد شد. توصیه می‌شود خانم‌های شیرده و باردار به هیچ وجه از این گیاه مصرف نکنند. افراد مبتلا و تحت درمان برای بیماری‌هایی چون آندومتریوز، فیبروم رحم، سرطان‌های پستان، تخمدان یا پروستات از این گیاه دارویی مصرف نکنند.

مزایای گیاه پنج انگشت 

سابقه طولانی گیاه پنج انگشت در جهت درمان بیماری‌های زنان مانند خونریزی پس از زایمان باعث محبوبیت این گیاه شده است. این گیاه جهت کمک به گذراندن دوران پس از زایمان مصرف می‌گردد. مصرف گیاه پنج انگشت در طب سنتی و گیاهی با مزایای زیر همراه خواهد بود:

• آکنه

• علائم یائسگی

• میگرن

• نام دوره‌های قاعدگی سنگین

• هیپرپلازی خوشخیم پروستات

• مشکلات مفصل

• درخت بیماری پستان فیبروکیستیک

• ناباروری در زنان

• سندرم قبل از قاعدگی

سخن پایانی 

دوران یائسگی مراحلی است که هر خانم به صورت طبیعی در رده سنی ۴۵ تا ۵۵ سالگی تجربه خواهد کرد. با آموزش و آگاهی لازم طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی می‌توان به خوبی تا حدودی از زود رخ دادن آن خودداری نمایید. گرگرفتگی، بیخوابی، افسردگی، پوکی استخوان، مشکلات جنسی و… از جمله عوارضی است که هر خانمی تجربه می‌کند.

طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی
داروی گیاهی یا شیمیایی کدام یک اثر بخش است؟
طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی
خواص گیاه اسطو قدوس
طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی
خواص نارگیل برای بدن انسان
طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی
بهترین داروهای گیاهی برای درمان معده درد شدید
طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی
تاثیر عرق نعنا بر لاغری و کاهش وزن