درمان واریکوسل با گیاهان دارویی

درمان واریکوسل با گیاهان دارویی

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1402/9/11
درمان واریکوسل با گیاهان دارویی

واریکوسل یکی از بیماری‌های خاص در آقایان است که معمولا در دوران بلوغ خود را نشان می‌دهد. این بیماری به دلیل پیچ خوردگی سیاهرگ‌های بالا بیضه‌ها رخ می‌دهد و باعث اتساع این رگ‌ها می‌شود. بیماری واریکوسل را می‌توان شایع‌ترین دلیل کاهش اسپرم در آقایان و ناباروری شناخت. بنابراین، درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت بوده و توصیه می‌شود که همه آقایان در صورت تشخیص این بیماری به دنبال راه حلی برای درمان آن باشند. درمان واریکوسل با گیاهان دارویی نیز امکان پذیر است. بنابراین افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، بهتر است که قبل از مصرف داروهای شیمیایی و یا حتی انجام عمل جراحی برای درمان واریکوسل به گیاهان دارویی تکیه کنند. خوشبختانه طب سنتی تدابیر زیادی را برای درمان بیماری واریکوسل با گیاهان دارویی اندیشیده است که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل یک بیماری مردانه است که در اثر پیچ خوردگی سیاهرگ بالای بیضه‌ها رخ می‌دهد. این بیماری را می‌توان شایع‌ترین دلیل کاهش تولید اسپرم شناخت. افرادی که با این بیماری مواجه می‌شوند، کیفیت اسپرم پایین‌تری دارند و این موضوع باعث ایجاد ناباروری برای آقایان می‌شود. با این حال همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با مشکل ناباروری مواجه نمی‌شوند و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

بیماری واریکوسل را می‌توان به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در سنین بلوغ دانست. البته این بیماری قابل درمان بوده و جای نگرانی برای جوانان مبتلا به بیماری واریکوسل وجود ندارد. با این حال در برخی از موارد این بیماری باعث کوچک شدن بیضه‌ها نیز می‌شود که برای آقایان نگران کننده است.

بیماری واریس بیضه‌ها در طول زمان پیشروی می‌کند و ممکن است علائم بیشتری را در اثر گذر زمان به وجود آورد. این بیماری معمولا به آسانی قابل تشخیص بوده و حتی در بسیاری از موارد نیازی به درمان آن نیست. اما در صورتی که علائم این بیماری تشدید پیدا کند، لازم است که آقایان تحت عمل جراحی قرار گیرند تا زودتر به بهبودی برسند.

درمان واریکوسل از دیدگاه طب سنتی چگونه است- دیجی عطار

علل واریکوسل چیست؟

هر بیماری به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد و بسیاری از آقایان می‌خواهند بدانند که علت واریکوسل چیست تا به دنبال راهی برای درمان آن باشند. بیماری واریس بیضه‌های آقایان معمولا در دوران بلوغ شکل می‌گیرد. بیضه‌های سمت چپ به احتمال بیشتری به این بیماری دچار می‌شوند.

این بیماری می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد و در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست که علت واریکوسل چیست. بسیاری از محققان بر این عقیده هستند که این بیماری زمانی شکل می‌گیرد که دریچه‌های داخل سیاهرگ نتوانند به درستی جریان خون را هدایت کنند. به همین خاطر خون در سیاهرگ‌ها تجمع پیدا می‌کند و باعث آسیب به بیضه‌ها می‌شود. در برخی از آقایان واریکوسل می‌تواند باعث ناباروری نیز شود. در برخی از مواقع نیز غدد لنفاوی متورم یا سایر توده‌های غیر طبیعی در پشت شکم می‌توانند باعث مسدود شدن جریان خون به بیضه‌ها شوند. در چنین شرایطی تورم ناگهانی و دردناک در سیاهرگ اسکروتال به وجود می‌آید.

علائم بیماری واریکوسل

شناخت علائم بیماری واریکوسل به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در زمان مناسب آن را درمان کنید. البته باید بدانید که این بیماری در برخی از موارد هیچ علامتی را به همراه ندارد و همین موضوع باعث می‌شود تا افراد توجه زیادی به علائم این بیماری نداشته باشند. اگر در دوران بلوغ هستید یا سن بیشتری دارید، بهتر است که به علائم زیر توجه کنید. چون در برخی از موارد تشخیص به موقع می‌تواند از شدت این بیماری بکاهد.

• بزرگ شدن و پیچ خوردن رگ‌های درون کیسه بیضه (مشابه با یک کیسه پر از کرم)

• سنگین بودن یکی از بیضه‌ها نسبت به بیضه دیگر که عموما بیضه‌های چپ بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند.

• احساس گرفتگی و سنگینی در پوست بیضه

• احساس گرفتگی و درد در ناحیه بیضه

• وجود توده یا گره درون بیضه بدون درد

• شدید شدن درد در اثر گرما یا فعالیت بدنی

• کاهش قدرت باروری آقایان

درمان واریکوسل از دیدگاه طب سنتی

به عقیده طب سنتی بیماری واریکوسل به دلیل افزایش سودا در بدن رخ می‌دهد. بنابراین هر روشی که بتواند سودای بدن را کاهش دهد و باعث بهبود سلامت عمومی بدن شود، تاثیر موقتی روی بیماری واریکوسل در آقایان خواهد داشت. درمان‌های طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی برای درمان واریکوسل، مفید است. اما باید توجه داشته باشید که این درمان‌ها یک بعدی نیستند و نیاز به انجام اقدامات زیادی در کنار آن‌ها هست تا بتوان به بهترین نتیجه رسید.

درمان واریکوسل از دیدگاه طب سنتی با مصرف گیاهان دارویی، پرهیز از ورزش‌های سنگین و همچنین روغن مالی امکان پذیر است. آقایانی که به این بیماری مبتلا هستند باید از پوشیدن شلوارهای بسیار تنگ خودداری کنند. بیضه‌ها نباید تحت فشار قرار گیرند. پس هر فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود، مضر است. علاوه بر این مصرف مواد غذایی مفید مانند سیر و پیاز، شربت عسل، دمنوش‌های گیاهی، سبزی خوردن و... می‌توانند برای درمان این بیماری مفید باشند.

در نظر گرفتن پرهیزات غذایی مانند خوردن فست فودها، گوشت‌های منجمد، گوشت گاو و شتر و... نیز می‌توانند به درمان این بیماری کمک کنند. تغییر سبک زندگی برای درمان واریس بیضه‌ها نیز مفید است. آقایان باید هر شب قبل از ساعت 11 به خواب بروند. صبح‌ها قبل از طلوع آفتاب بیدار شوند و حداقل 3 ساعت قبل از خواب خودشان شام میل کنند. داشتن سبک زندگی سالم، مصرف غذاهای مفید و پرهیز از غذاهای بی فایده می‌توانند برای درمان واریکوسل بسیار موثر باشند.

درمان واریکوسل با گیاهان دارویی- دیجی عطار

درمان واریکوسل با گیاهان دارویی

همانطور که اشاره کردیم بر اساس نظر متخصصین طب سنتی، درمان واریکوسل با گیاهان دارویی با عدم مصرف سودا و کنترل آن انجام می‌شود. بنابراین، برای درمان واریکوسل با گیاهان دارویی باید از گیاهان دارویی استفاده کنید که میزان سودای بدن شما را به حداقل می‌رسانند. در ادامه به برخی از این گیاهان دارویی و دمنوش‌ها و روغن‌هایی که می‌توانید برای درمان واریس استفاده کنید اشاره می‌کنیم.

• دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب

یکی از گیاهان دارویی که می‌تواند برای درمان واریکوسل آقایان مورد استفاده قرار گیرد و فواید بسیار زیادی نیز برای بدن داشته باشد، گل گاو زبان است. این گیاه اگر به همراه سنبل الطیب، عناب و لیمو عمانی ترکیب شود می‌تواند یک دمنوش فوق العاده برای رفع سودا در بدن باشد. برای تهیه این دمنوش باید به مقدار مساوی گل گاو زبان را با سنبل الطیب ترکیب کنید. یک عدد لیمو عمانی یا نصف آن را به دمنوش اضافه کنید. 2 الی 3 عدد عناب خرد شده را نیز اضافه نمایید و در نهایت اجازه دهید تا این ترکیب با 1.5 لیوان آب جوش دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزانه 1 الی 2 لیوان از این دمنوش میل کنید.

• ماساژ بیضه‌ها با روغن زیتون

روغن مالی یکی از روش هی درمان واریکوسل در طب سنتی است. می‌توانید علاوه بر مصرف گیاهان دارویی، از روغن زیتون نیز برای بهبود واریس بیضه‌ها استفاده کنید. برای این کار باید هر روز ماساژ ملایمی به کیسه بیضه‌ها با روغن زیتون تصفیه نشد بدهید و روزانه 1 مرتبه به مدت 15 دقیقه ماساژ بیضه‌ها را به آرامی انجام دهید تا به نتیجه دلخواه رسید. در صورتی که می‌خواهید اثربخشی روغن مالی بیشتر شود، می‌توانید روغن کنجد را نیز به روغن زیتون اضافه کنید و سپس ماساژ بیضه‌ها را انجام دهید.

• پودر ماءالجبن

در صورتی که قصد درمان واریکوسل با گیاهان دارویی را دارید، می‌توانید هر روز صبح ناشتا برای پاکسازی بدن و رفع سودا مقداری پودر ماء الجبن میل کنید. این گیاه می‌تواند تاثیر زیادی روی رفع سودا داشته باشد و به همین واسطه به مرور زمان باعث کاهش واریس بیضه‌ها می‌شود و آن را درمان می‌کند.

روش‌های درمان واریکوسل با گیاهان دارویی- دیجی عطار

• روغن مالی با روغن بابونه

روغن مالی با روغن بابونه علاوه بر اینکه می‌تواند به درمان واریکوسل کمک کند، تاثیر زیادی روی افزایش کیفیت اسپرم‌ها نیز خواهد داشت. مقداری روغن بابونه را گرم کنید و به آرامی در محل بیضه‌ها بمالید. برای اینکه بیشترین اثربخشی را از روغن مالی با روغن بابونه ببینید، باید حداقل 2 الی 3 ماه ماساژ بیضه‌ها را هر روز با روغن بابونه انجام دهید. دقت کنید که ماساژ بیضه‌ها باید به آرامی و تا زمانی که روغن جذب پوست می‌شود، انجام شود.

• خاکشیر

خاکشیر یکی از گیاهان دارویی آشنا برای ما ایرانیان است. اگر می‌خواهید درمان واریکوسل با گیاهان دارویی را انجام دهید، کافیست که هر روز صبح به صورت ناشتا خاکشیر میل کنید. برای این کار 1 قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوش بریزید و در صورت نیاز مقداری عسل یا نبات به آن اضافه کنید و میل نمایید. در صورتی که این امکان برای شما فراهم است، خاکشیر را نیم کوب کنید و اجازه دهید تا با آب ولرم به اندازه 4 الی 5 قل بجوشد. در این صورت اثر درمانی خاکشیر چندین برابر خواهد شد. برای اینکه خواص خاکشیر را متوجه شوید باید حداقل به مدت 3 الی 4 ماه به مدت منظم از آن استفاده کنید.

• سکنجبین

سکنجبین یکی از ترکیباتی است که می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. برای درمان واریکوسل با گیاهان دارویی نیز می‌توان از سکنجبین استفاده کرد. برای تهیه سکنجبین خانگی می‌توانید 2 لیوان عسل، 2 لیوان عرق نعناع و 1 لیوان سرکه انگور طبیعی مخلوط کنید و هر شب یک سوم از سکنجبین را با دو سوم لیوان آب مخلوط کنید و میل نمایید. معمولا توصیه می‌شود که سکنجبین بعد از وعده‌های غذایی میل شود تا تاثیر خوبی داشته باشد. در صورت تمایل می‌توانید سکنجبین درجه یک را نیز از فروشگاه اینترنتی دیجی عطار تهیه کنید.

خرید گیاهان دارویی برای درمان واریکوسل از دیجی عطار

درمان واریکوسل با گیاهان دارویی امکان پذیر است. به شرطی که شما به صورت منظم از گیاهان دارویی معرفی شده استفاده کنید. علاوه بر آن مصرف گیاهان دارویی مرغوب و درجه یک نیز روی درمان واریکوسل با این گیاهان موثر است. شما می‌توانید برای خرید گیاهان دارویی جهت درمان واریکوسل به سایت دیجی عطار مراجعه کرده و هر یک از گیاهان دارویی معرفی شده را خریداری کنید. این گیاهان دارویی می‌توانند تاثیر زیادی روی سلامت عمومی بدن شما داشته باشند و به مرور زمان کیفیت اسپرم را نیز افزایش خواهند داد. بنابراین، نیازی نیست که نگران ناباروری در اثر واریکوسل باشید. فقط مصرف منظم این گیاهان دارویی با کیفیت و روغن مالی را فراموش نکنید.

درمان واریکوسل با گیاهان دارویی
درمان انواع سرفه با طب سنتی و گیاهان دارویی
درمان واریکوسل با گیاهان دارویی
زنجبیل برای زخم معده مضر است یا مفید است؟
درمان واریکوسل با گیاهان دارویی
خواص بارهنگ برای درمان کیست؟ (بررسی کامل)
درمان واریکوسل با گیاهان دارویی
کرونا، کوچک اما بی رحم
درمان واریکوسل با گیاهان دارویی
خاکشیر و تخم شربتی: خواص آن برای ورزشکاران، کبد و مو