درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی

درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/1/11
درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی

حساسیت فصلی، عطسه و آبریزش بینی یکی از مشکلات رایج در فصل بهار هستند که افراد بسیار زیادی با آن مواجه می‌شوند. آلرژن‌هایی که در اثر گرده‌های گل‌ها و گرد و غبار در هوا موجود هستند، می‌توانند علائم زیادی را به همراه داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به عطسه، آبریزش بینی، گلودرد و... اشاره کرد. برای درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی، استفاده از ترکیبات گیاهی و خرید گیاهان دارویی توصیه می‌شود. به خصوص اگر افراد به صورت مداوم با این مشکلات مواجه می‌شوند و می‌خواهند برای کنترل علائم خودشان از داروهای گیاهی که ضرری برای بدن ندارند، استفاده کنند.

حساسیت فصلی چیست و چه علائمی دارد؟

حساسیت فصلی یکی از مشکلات رایج در فصول مختلف است که معمولا در فصل بهار شاهد آن هستیم. حساسیت فصلی در اثر فعالیت گل‌ها برای تولید گرده‌ها رخ می‌دهد. ممکن است افراد به گرد و غبار و سایر محرک‌های محیطی نیز در هر فصل واکنش نشان دهند که این موضوع می‌تواند علائم زیادی را به همراه داشته باشد. در حالت معمول این محرک‌ها واکنش منفی در بدن ایجاد نمی‌کنند. اما در صورتی که سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی احساس کند که این محرک‌ها، مضر هستند، به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و ممکن است شاهد عوارض زیادی در اثر حساسیت فصلی باشیم.

بسته به اینکه حساسیت بهاری چه بخش از سیستم تنفسی را درگیر می‌کند، علائم آن می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از مواقع ناحیه تنفسی فوقانی درگیر می‌شود و ممکن است علائمی را همچون آبریزش بینی، عطسه، گلودرد و... تجربه کنید. در بعضی از مواقع نیز ریه‌ها و سیستم تنفسی تحتانی درگیر می‌گردند که معمولا علائم مختلفی را همچون درد در قفسه سینه، خس خس سینه و... تجربه خواهید کرد. به طور معمول علائم شایع حساسیت فصلی در بهار شامل موارد زیر هستند:

• آبریزش بینی

• عطسه

• گرفتگی بینی

• سرفه

• سردرد

• فشار در ناحیه سینوس‌ها

• خس خس سینه

• درد در قفسه سینه

• تنگی نفس

درمان با گیاهان دارویی حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی- دیجی عطار

درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی

درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی نیازمند دوری از آلرژن‌ها و محرک‌هایی است که باعث بروز چنین علائمی می‌شوند. به طور کلی، حساسیت فصلی جزء بیماری‌های شایع است که برای درمان آن، راهی به غیر از پیشگیری ندارید. باید حتما به دنبال روش‌های ایمن برای درمان حساسیت باشید. روش‌هایی که هم علائم را کاهش دهند، هم باعث کاهش احتمال عود مجدد حساسیت شوند.

دوری از گرد و غبار، ماسک زدن در هنگام خارج شدن از منزل، استفاده از آنتی هیستامین‌ها و یا خرید دمنوش‌های گیاهی مفید برای درمان حساسیت فصلی بسیار توصیه می‌شود. مراجعه به متخصص ریه و آسم نیز به شما برای کنترل سریع‌تر علائم کمک می‌کند.

درمان گیاهی حساسیت فصلی بهاره

زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به محرک‌های خارجی که بی ضرر هستند واکنش نشان می‌دهد، ممکن است شاهد مشکلات مختلفی در سیستم بدن خودتان باشید. این موضوع با ترشح هیستامین‌ها در بدن اتفاق می‌افتد. در واقع این هیستامین‌ها هستند که باعث آبریزش بینی، گلودرد، تنگی نفس و علائم مختلف دیگر می‌شوند. چرا که آن‌ها مدام در تلاش هستند که محرک‌های وارد شده به بدن را از بدن خارج کنند.

برای درمان گیاهی حساسیت فصلی بهاره، گزینه‌های مختلفی پیش روی شما است. می‌توانید از انواع گیاهانی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، استفاده کنید. گیاهانی که تسکین دهنده علائم آلرژی فصلی هستند، تاثیر بسیار زیادی روی ایمنی بدن دارند و قطعا مصرف آن بی تاثیر نخواهد بود. در ادامه به گیاهانی که برای درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره می‌کنیم.

1. زنجبیل

در میان گیاهان دارویی که می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شوند و خواص بی شماری نیز داشته باشند، زنجبیل یکی از بهترین انتخاب‌ها است. زنجبیل باعث کاهش حالت تهوع ناشی از حساسیت فصلی می‌شود. این گیاه دارای آنتی هیستامین طبیعی است و می‌تواند به کاهش التهاب در مخاط بینی کمک بسیار زیادی کند. می‌توانید مقدار کمی زنجبیل را با آب گرم دم کنید. سپس این دمنوش پرفایده را با مقداری عسل شیرین کنید و بنوشید.

2. ریشه شیرین بیان

شیرین بیان یک ترکیب فوق العاده عالی برای درمان مشکلات گوارشی است. شیرین بیان خاصیت ضد التهابی بسیار قوی دارد و می‌تواند به کاهش علائم آلرژی کمک کند. کاهش التهاب با مصرف دمنوش شیرین بیان، باعث می‌شود تا گرفتگی بینی شما درمان شده و شاهد کنترل علائم عطسه و آبریزش بینی باشید. افرادی که با درد قفسه سینه به دلیل آلرژی مواجه هستند، می‌توانند برای درمان و کنترل این علامت، از ریشه شیرین بیان استفاده کنید.

3. چای سبز

چای سبز یکی از بهترین آنتی اکسیدان‌های موجود در بازار است. افرادی که قصد خرید داروهای گیاهی برای کنترل عطسه و آبریزش بینی دارند، می‌توانند از داروهای گیاهی استفاده کنند که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند. چای سبز یکی از این داروها است که به دلیل داشتن رنگدانه‌های سبز، می‌تواند به جلوگیری از واکنش‌های سیستم ایمنی بدن در هنگام مواجهه با گرد و غبار، موی حیوانات و... کمک کند.

درمان گیاهی حساسیت فصلی بهاره- عطاری دیجی عطار

4. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه معطر با خواص ضد التهابی زیاد است که توانسته به عنوان یک گیاه دارویی نیز شناخته شود. این ادویه خوش رنگ، دارای آنتی هیستامین بسیار قوی است و می‌تواند به کاهش علائم آلرژی فصلی نیز کمک کند. افرادی که با آبریزش بینی و عطسه در فصل بهار مواجه هستند، می‌توانند از دمنوش زردچوبه استفاده کنند.

5. نعناع فلفلی

برای درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی، استفاده از نعناع فلفلی می‌تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد. این دمنوش یک ضد احتقان بینی است و باعث کنترل علائم ناشی از آلرژی می‌گردد. نعناع فلفلی دارای آنزیم‌های ضد التهابی است و می‌تواند باعث کاهش ترشح هیستامین‌ها و علائمی که به واسطه ترشح آن‌ها به وجود می‌آید، گردد. دمنوش نعناع فلفلی، یک انتخاب موثر برای کاهش علائم آلرژی و بیماری‌های مختلف است. این دمنوش سردرد ناشی از آلرژی را نیز کاهش می‌دهد.

6. بادرنجبویه

یکی از گیاهان دارویی معطر با رایحه لیمو، بادرنجبویه است. این گیاه معطر طعم بسیار خوبی دارد و می‌تواند برای درمان سردرد، کاهش علائم تنفسی و مشکلات ناشی از آلرژی مورد استفاده قرار گیرد. اگر از علائم حساسیت تنفسی و فصلی کلافه شده‌اید و نمی‌دانید که چطور برای درمان آن‌ها اقدام کنید، بادرنجبویه به کمک شما می‌آید. به ویژه اینکه با خاصیت آرامش بخشی خود، استرس و اضطراب را که باعث شدت گرفتن علائم حساسیت فصلی می‌شوند، کاهش می‌دهد.

جوشانده‌های گیاهی برای درمان حساسیت فصلی و آبریزش بینی

تمامی گیاهان توصیه شده برای درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی، می‌توانند برای تهیه دمنوش مورد استفاده قرار گیرند. حتی می‌توانید برخی از آن‌ها را به غذاهای خودتان اضافه کنید تا از خواص آن‌ها بهره مند شوید. مصرف جوشانده‌های گیاهی مختلف یک بار در روز می‌تواند به کنترل علائم الرژی بهاری کمک بسیار زیادی کند.

یک جوشانده بسیار قوی برای درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی وجود دارد که برای تهیه آن می‌توانید چند گرم گل بنفشه را با شکر تیغال ترکیب کنید و سپس با 2 لیوان آب دم کنید. سپس می‌توانید این دمنوش را روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش بیاید. به طوری که فقط یک لیوان از این جوشانده در قوری باقی بماند. سپس این دمنوش را صاف کرده و قبل از خواب در شب و بعد از خواب در بیداری میل کنید تا خارش گلوی شما برطرف گردد.

دمنوش ترکیبی برای رفع حساسیت فصلی

طبق عقیده متخصصین طب سنتی، دمنوش‌هایی که طبع سرد دارند،. می‌توانند به درمان علائم حساسیت فصلی کمک کنند. این دمنوش‌ها از ترکیب میوه‌ها و گیاهانی تهیه می‌شوند که خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی هیستامینی نیز دارند. یک دمنوش فوق العاده ترکیبی برای درمان حساسیت فصلی و آبریزش بینی، دمنوش زیر است:

• گل بنفشه

• عناب

• میوه گل نسترن

• آلبالو

هر یک از گیاهان توصیه شده را برای تهیه دمنوش ترکیبی در یک قوری بریزید و اجازه دهید تا با دو لیوان آب دم بکشد. روزانه 1 تا 2 لیوان از این دمنوش خوشمزه میل کنید تا شاهد خواص بی شمار آن باشید.

دمنوش و آب خرفه، معجزه‌ای برای رفع خارش گلو

خارش گلو در حساسیت فصلی بسیار آزاردهنده است. افرادی که در فصل بهار خارش بسیار زیادی را در ناحیه گلو احساس می‌کنند، بهتر است که از دمنوش‌های گیاهی که برای تسکین خارش استفاده می‌شوند نیز استفاده کنند. گیاه خرفه یک گیاه بسیار پرفایده است که می‌تواند برای درمان خارش گلو مورد استفاده قرار گیرد و خواص بی شماری را به همراه داشته باشد.

برای درمان خارش گلو، می‌توانید مقداری آب خرفه را بگیرید و روزانه میل کنید. اگر هم خرفه در دسترس شما نیست، می‌توانید خرفه خشک شده را تهیه کرده و دمنوش آن را درست کنید. این دمنوش فوق العاده با خواص بی شماری که برای بدن دارد، می‌تواند به کاهش عوارض و خارش ناشی از حساسیت فصلی بهار کمک کند.

درمان گیاهی حساسیت در فصل بهار- فروشگاه عطاری دیجی عطار

روغن درمانی با گل بنفشه جهت درمان آلرژی فصلی

درما حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی نباید همیشه با خوردن دمنوش‌ها و گیاهان دارویی اتفاق بیفتد. در برخی از مواقع هم می‌توان از ترکیبات دیگری برای درمان آلرژی فصلی در بهار استفاده کرد که به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند و خواص بی شماری را برای بدن به همراه دارند.

روغن گل بنفشه می‌تواند در بینی ریخته شود. به شرطی که این روغن رقیق شده و بدون عارضه باشد. اگر دچار حساسیت‌های فصلی هستید و عطسه‌های ممتد شما را کلافه کرده است، کافیست که فقط یک قطره روغن گل بنفشه را در هر سوراخ بینی خودتان بریزید و اجازه دهید تا اثربخشی خود را برای درمان الرژی فصلی بگذارد.

روغن درمانی فقط با ریختن آن در بینی انجام نمی‌شود. برای تسکین سردرد و رفع گرفتگی بینی در اثر آلرژی، توصیه می‌شود که افراد روزانه پیشانی خودشان را با همین روغن ماساژ دهند. با این روش هم گرفتگی بینی درمان می‌شود. هم می‌توان شاهد کاهش سردرد ناشی از گرفتگی بینی بود و در نهایت میزان عطسه به حداقل می‌رسد.

خرید گیاهان دارویی مفید برای حساسیت فصلی

درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی با کمک گیاهان دارویی مختلف امکان پذیر است. 6 گیاه دارویی مفید که برای درمان آلرژی فصلی و آبریزش بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این مقاله معرفی شدند. به غیر از این گیاهان، می‌توانید اقدام به خرید روغن‌های گیاهی معطر برای تسکین مشکلات ریوی و تنفسی نیز کنید. فروشگاه اینترنتی دیجی عطار، یک فروشگاه آنلاین عطاری است که امکان خرید انواع گیاهان دارویی را با بهترین کیفیت برای شما فراهم کرده است. می‌توانید برای خرید هر یک از گیاهان دارویی مفید برای حساسیت فصلی، از سایت دیجی عطار کمک بگیرید.

درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی
زنجبیل برای زخم معده مضر است یا مفید است؟
درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی
معرفی چند شربت گیاهی ضد سرفه و خلط آور
درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی
آویشن و عسل: تمام خواص، موارد، طریقه ساخت و مصرف
درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی
بهترین داروهای گیاهی برای درمان معده درد شدید
درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی
طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی