آیا مصرف استویا در شیردهی مجاز است

استویا در شیردهی

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/1/14
استویا در شیردهی

بعد از مثبت شدن تست بارداری، طبیعی است که افراد تغییرات زیادی در رژیم غذایی خودشان ایجاد کنند. چرا که عملا در این دوران سلامت جنین برعهده مادر بوده و نمی‌توان بدون توجه به این موضوع هر ماده گیاهی را مورد استفاده قرار داد. پس از پایان یافتن دوره بارداری، دوره شیردهی فرا می‌رسد. در این دوران مادران عزیز باید شیردهی را آغاز کنند و به نوزادان دلبند خود شیر بدهند. تغذیه مادر در دوران شیردهی بسیار مهم است و نباید به آن بی توجهی شود. بسیاری از مادران شیرده علاقه مند به مصرف استویا در شیردهی هستند تا بتوانند از خواص این ماده مغذی بهره مند شوند.

اما آیا امکان مصرف استویا در شیردهی وجود دارد؟ آیا مادران شیرده می‌توانند استویا را جایگزین شیرین کننده‌های مصنوعی مانند شکر کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات باید تحقیقات بیشتری پیرامون خواص استویا انجام شوند. در ادامه مقاله قصد داریم بیشتر پیرامون مصرف استویا در شیردهی صحبت کنیم.

استویا شیرین کننده ای برای دوران شیردهی- دیجی عطار

استویا، شیرین کننده‌ای پر از ابهام

استویا یکی از شیرین کننده‌های طبیعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه محققین بسیار زیادی قرار گرفته است. از عوارض تا خواص استویا همگی در تحقیقات مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا بتوان این شیرین کننده کم کالری و با شاخص گلیسمی پایین را به عنوان یکی از بهترین شیرین کننده‌ها شناخت. استویا شیرین کننده‌ای است که نه تنها به سلامت عمومی بدن کمک زیادی می‌کند، بلکه می‌تواند باعث کاهش قند خون و خطر دیابت نیز شود. اما آیا می‌توان بدون هیچ نگرانی از استویا در هر شرایطی استفاده کرد؟

با وجود اینکه تحقیقات زیادی روی استویا انجام شده‌اند، اما باید بدانید که بسیاری از این تحقیقات مربوط به آزمایش‌های حیوانی هستند. بنابراین مشخص نیست که استویا چه تاثیری روی انسان‌ها دارد؟ این در حالی است که اکثر تحقیقات صورت گرفته برای شرایطی بودند که موش‌های آزمایشگاهی سالم هستند و باردار یا شیرده نمی‌باشند. بنابراین اینکه استویا به عنوان یک شیرین کننده چه تاثیری روی سلامت عمومی بدن دارد و نقش آن در دوران بارداری و شیردهی چیست، مشخص نمی‌باشد.

استویا در بارداری و شیردهی

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است. مادران باردار و شیرده ضمن اینکه باید مواد مغذی مورد نیاز جنین را تامین کنند، می‌بایست از مصرف گیاهان و خوراکی‌های مضر نیز جلوگیری کنند. گیاهان دارویی خط قرمز پزشکان برای مصرف در دوران بارداری و شیردهی هستند. چون ایمنی اکثر این گیاهان برای مصرف در دوران بارداری و شیردهی تضمین نشده است. مادران شیرده و باردار فقط قادر به خرید داروهای گیاهی هستند که با توجه به تحقیقات صورت گرفته می‌توانند در این دوران مورد استفاده قرار گیرند، بدون اینکه مضرات زیادی را برای بدن به همراه داشته باشند.

استویا یک شیرین کننده کم کالری است که گفته می‌شود باعث افزایش قند خون نیز نمی‌شود. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از بانوان باردار که به دنبال رژیم و لاغری هستند، به سراغ این گیاه شیرین کننده مغذی بروند که هم فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و هم می‌تواند از بروز بیماری‌های مختلف نیز جلوگیری کند. اما فواید استویا مهر تاییدی برای مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی نیستند و باید مادران به این نکات توجه زیادی داشته باشند.

مصرف استویا در دوران شیردهی مجاز است- عطاری دیجی عطار

آیا مصرف استویا در شیردهی مجاز است؟

همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، استویا در بارداری و شیردهی نباید مصرف شود. چرا که ایمنی این گیاه برای مصرف در این دوران اثبات نشده است. بنابراین استویا در شیردهی یک گیاه ممنوعه است. حتی اگر اقدام به خرید شکرهای استویا با کالری کم کنید، باز هم نباید در دوران شیردهی بدون مشورت پزشک این ماده را به رژیم غذایی خودتان اضافه نمایید.

بنابراین اگرچه برخی از منابع عنوان می‌کنند که مصرف استویا در شیردهی مجاز است؛ اما نمی‌توان در این مورد با قطعیت صحبت کرد. به ویژه اینکه هنوز تحقیقات زیادی در مورد مصرف استویا در شیردهی انجام نشده‌اند. بنابراین اگر پس از بارداری نگران بالا بودن قند خون هستید و می‌خواهید رژیم غذایی برای لاغری بگیرید، بهتر است که مصرف استویا را به عنوان یک شیرین کننده رژیمی به تعویق بیندازید. در غیر این صورت خطرات زیادی متوجه نوزاد شما خواهد شد و ممکن است نتوانید از سلامت نوزاد خودتان لذت ببرید.

مادران شیرده در چه صورت می‌توانند از استویا استفاده کنند؟

اگرچه مصرف استویا در دوران شیردهی مجاز نیست و نمی‌توان به هیچ مادر شیردهی توصیه کرد که برای لاغری یا کاهش قند خون از استویا استفاده کند، اما باز هم ممکن است برخی از بانوان این گیاه را مورد استفاده قرار دهند. در صورتی که یکی از دو شرط زیر وجود داشته باشند، مادران شیرده می‌توانند از استویا استفاده کنند. در غیر این صورت مصرف استویا در دوران شیردهی کاملا ممنوع است و بسیار خطرناک می‌باشد.

• عدم تغذیه نوزاد از شیر مادر

در یک حالت دیگر امکان مصرف استویا در شیردهی وجود دارد و آن هم این است که نوزادان در دوران شیردهی از شیر مادر تغذیه نکنند. عدم تغذیه نوزاد از شیر مادر می‌تواند باعث شود تا مادران شیرده قادر به مصرف هر نوع خوراکی باشند. البته باید توجه گردد که آیا نوزاد به صورت قطعی از شیر مادر تغذیه نمی‌کند؟ یا اینکه ممکن است در کنار شیر مادر از شیر خشک نیز به عنوان تغذیه کمکی استفاده نماید؟

فقط در صورتی که نوزاد از شیر مادر تغذیه نکند، مادران پس از بارداری مجاز به مصرف استویا هستند. در غیر این صورت فقط در صورت تجویز پزشک مجاز به مصرف استویا در دوران شیردهی می‌باشند. از این رو حتما به این موضوع در هنگام مصرف استویا در این دوران توجه داشته باشید.

• تجویز پزشک

مادران شیرده باید بدانند که خرید انواع گیاهان دارویی و مصرف آن‌ها در دوران شیردهی می‌تواند برای مادران شیرده و همچنین نوزادان آن‌ها خطرناک باشد. مگر اینکه پزشک متخصص با توجه به تجربیات و همچنین مقالات موجود، مصرف یک نوع گیاه دارویی را برای مادران شیرده مجاز بداند. بنابراین مادران شیرده فقط در صورتی می‌توانند از استویا به عنوان یک شیرین کننده خوب در کنار غذاها و خوراکی‌های خودشان استفاده کنند که پزشک متخصص مصرف این گیاه را برای آن‌ها مجاز بداند. در غیر این صورت عملا مصرف استویا مجاز نبوده و می‌تواند تاثیر بسیار بدی را برای سلامت نوزادان به همراه داشته باشد.

آیا مصرف استویا در شیردهی مجاز است- فروشگاه اینترنتی دیجی عطار

میزان مصرف استویا در دوران شیردهی

زمانی می‌توان در مورد میزان مصرف استویا در دوران شیردهی صحبت کرد که پزشک مصرف این گیاه شیرین کننده را در این دوران مجاز بداند. در غیر این صورت حتی مصرف 1 میلی گرم از استویا در دوران شیردهی نمی‌تواند مفید باشد و عوارض زیادی را برای بدن به همراه خواهد داشت. با توجه به ترکیبات موجود در استویا، در صورت مجاز بودن مصرف این گیاه در دوران شیردهی، افراد می‌توانند حداکثر 4 میلی گرم به ازای هر 1 کیلوگرم از وزن بدن خودشان را شکر استویا مصرف کنند.

مصرف بیش از حد استویا می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی سلامت عمومی بدن داشته باشد. حتی گفته شده است که استویا به عنوان یک شیرین کننده ایمن و بدون کالری می‌تواند روی کلیه‌ها فشار زیادی وارد کند و حتی باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است. نه تنها استویا، بلکه هر فرآورده گیاهی نباید بیش از اندازه مصرف شود. چون در این صورت اثرات سوء گیاهان می‌توانند روی سلامت عمومی بدن تاثیر بسیار بدی داشته باشند.

عوارض استویا در شیردهی چیست؟

در دوران شیردهی هورمون‌های بدن متعادل نیستند. نوزاد نیز از بدن مادر تغذیه می‌کند و هر ماده غذایی که توسط مادر مصرف شود، روی شیر او تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. بنابراین احتیاط مصرف هر نوع گیاه دارویی که مصرف آن در دوران شیردهی ایمن شناخته نشده است، بسیار زیاد است. استویا نیز از جمله گیاهانی است که مصرف آن در دوران شیردهی نه تایید شده است و نه رد شده است.

در واقع هنوز تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد مصرف استویا در دوران شیردهی می‌تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد. اما در مقابل آن تحقیقی نیز وجود ندارد که مصرف استویا می‌تواند در دوران شیردهی بدون ضرر باشد. بنابراین در مورد عوارض استویا در شیردهی نمی‌توان به صورت قطعی صحبت کرد. اما به نظر می‌رسد که این گیاه می‌تواند باعث افزایش نفخ و کولیک در نوزاد و مادر شود. سایر عوارض مصرف استویا در دوران شیردهی ناشناخته است.

بهترین نوع استویا برای مصرف در دوران شیردهی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام مجاز دانستن مصرف استویا در شیردهی به آن توجه داشت، مصرف بهترین نوع استویا است. برگ استویا یکی از ترکیباتی است که در جهان برای شیرین کردن خوراکی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی بسیاری از افرادی که اقدام به خرید آنلاین دمنوش‌های گیاهی می‌کنند، برگ استویا را نیز تهیه می‌کنند که آن را به دمنوش‌های مختلف گیاهی اضافه می‌کنند. اما آیا مادران شیرده حتی در صورتی که پزشک مصرف استویا را برای آن‌ها مجاز بداند، می‌توانند از استویای خشک شده در دوران شیردهی استفاده کنند؟

قطعا نه. با توجه به تحقیقات صورت گرفته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که استویای خشک شده و بدون فرآوری می‌تواند برای مادران شیرده مورد استفاده قرار گیرد یا خیر. بهترین نوع استویا برای مصرف در دوران شیردهی، استویا فرآوری شده و تولید شده توسط برندهای معتبر است. البته در صورتی که این نوع شیرین کننده‌ها را تهیه کنید، حتما باید به ترکیبات اضافه موجود در آن‌ها نیز توجه داشته باشید. چرا که برخی از قندهای الکل می‌توان برای مادران شیرده مضر باشند. همچنین وجود ترکیبات اضافه مانند شکر در استویای فرآوری شده حساسیت مصرف آن را در دوران شیردهی افزایش داده است.

میزان مصرف استویا در دوران شیردهی- دیجی عطار

برگ استویا را از کجا تهیه و مصرف کنیم؟

طبق توضیحات داده شده در این مقاله مصرف هر نوع گیاه دارویی از جمله استویا در دوران شیردهی مجاز نبوده و لازم است که افراد در هنگام مصرف استویا به ترکیبات موجود در آن‌ها توجه بسیار زیادی داشته باشند. برگ استویا از جمله گیاهانی است که هنوز مصرف آن برای مادران باردار و شیرده مورد تایید نیست. بنابراین اگر نیاز به مصرف برگ استویا دارید، حتما باید از ایمن بودن این گیاه برای مصرف طولانی مدت خودتان اطمینان حاصل کنید.

برای خرید برگ استویا جهت مصرف در دوران غیر شیردهی و بارداری، می‌توانید به سایت دیجی عطار مراجعه کنید. این سایت مرجع اصلی فروش گیاهان دارویی با قیمت مناسب است و امکان خرید روغن‌های گیاهی ارگانیک را برای افراد فراهم می‌کند. فروشگاه آنلاین دیجی عطار به واسطه تجربه چندین ساله خود در حوزه فروش گیاهان دارویی، امکان خرید اینترنتی گیاهان دارویی را با قیمت مناسب برای مردم ایران در سراسر کشور فراهم کرده است.

استویا در شیردهی
روش افزایش شیر مادر در طب سنتی
استویا در شیردهی
درمان گیاهی سرماخوردگی نوزاد
استویا در شیردهی
بهترین گیاه دارویی برای افزایش شیر مادر
استویا در شیردهی
درمان شکم درد کودکان با گیاهان دارویی
استویا در شیردهی
عوارض بخور اکالیپتوس برای کودکان