هر آن چیزی که باید قبل از خرید دانه کرچک بدانید

خرید دانه کرچک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/11
هر آن چیزی که باید قبل از خرید دانه کرچک بدانید

این روزها بسیاری از مردم با توجه به خواص گیاهان دارویی و داروهای گیاهی علاقه مند به مصرف آن‌ها شده‌اند. هر گیاه دارویی دارای خواص متنوعی است و این موضوع ایجاب می‌کند تا مردم با توجه به خواص هر کدام از گیاهان آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند. دانه کرچک یکی از انواع گیاهان دارویی است که می‌تواند برای بسیاری از کاربردهای درمانی مورد استفاده قرار گیرد. خرید دانه کرچک از طریق عطاری‌های مختلف در سراسر کشور ایران انجام می‌شود. این گیاه دارای دانه‌های مشابه با لوبیا است که مغز آن‌ها روغن بسیار زیادی دارد. با توجه به خواص کرچک، بسیاری از مردم علاقه مند به خرید آن شده‌اند. اما قبل از خرید این گیاه دارویی، باید در مورد جزئیات آن، نحوه مصرف و... اطلاعات کسب کنید که در ادامه مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

خرید دانه کرچک- دیجی عطار

دانه کرچک چیست؟

دانه کرچک یکی از انواع گیاهان دارویی است که در مناطق خاصی از جهان کاشته و برداشت می‌شود. دانه‌های کرچک دارای ظاهر لوبیایی شکل هستند و به رنگ قهوه‌ای می‌باشند. استفاده از این دانه‌ها برای بهره مندی از خواص آن‌ها بسیار مهم است. دانه‌های کرچک حاوی 60 درصد روغن هستند و روغنی با همین نام از آن‌ها استخراج می‌شوند. این دانه‌ها در بسته بندی‌های اختصاصی در عطاری‌های مختلف مانند عطاری آنلاین دیجی عطار به فروش می‌روند.

فواید دانه کرچک

زمانی که صحبت از خرید دانه کرچک می‌شود، باید افراد خریدار این محصول بدانند که خواص آن چیست و چرا باید دانه کرچک را خریداری کنند. استفاده از دانه کرچک می‌تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. با خرید دانه کرچک و استفاده از آن، می‌توانید بسیاری از مشکلات سیستم گوارشی را درمان کنید. این داروی گیاهی می‌تواند به رفع یبوست کمک کند و باعث بهبود عملکرد روده‌ها شود.
  2. دانه کرچک مانند یک ضد التهاب طبیعی است. این دانه می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم مورد استفاده قرار گیرد و باعث کاهش دردهای ناشی از بیماری‌های التهابی شود. ترکیبات مختلفی در دانه‌های کرچک وجود دارند که مسئول کاهش التهاب در بیماران روماتیسمی هستند و می‌توانند دردهای ناشی از آرتروز را کاهش دهند.
  3. دانه کرچک پرپشت کننده مژه و ابروها است. این گیاه می‌تواند با داشتن مواد مغذی مختلف، تغذیه در مژه و ابرو را افزایش دهد و باعث بهبود رشد آن‌ها شود.
  4. روغن و دانه کرچک می‌توانند برای پوست و مو معجزه کنند. این دانه‌ها لایه بردار طبیعی پوست هستند و می‌توانند لکه‌های پوستی را برطرف کنند. این دانه‌ها لایه بردار طبیعی پوست هستند و زیبایی و شادابی آن را به همراه خواهند داشت.
  5. روغن استخراج شده از دانه کرچک می‌تواند برای از بین بردن میخچه پا، گوشت اضافی و زگیل مورد استفاده قرار گیرد
  6. این روغن به راحتی جذب سیستم گوارش شده و به درمان طبیعی مشکلات گوارشی کمک می‌کند. مصرف دانه روغن کرچک برای از بین رفتن یبوست و مشکلات روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  7. افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند، می‌توانند از دانه کرچک استفاده کنند. دانه کرچک برای بهبود درد مفاصل بسیار مفید بوده و می‌تواند باعث کاهش التهاب در مفاصل شود.
  8. برای درمان آرتروز استفاده از دانه کرچک مفید است. این محصول می‌تواند التهاب ناشی از آرتروز را در زانو از بین ببرد و باعث کاهش درد ناشی از آرتروز در بانوان و آقایان شود. بنابراین در هر مفصلی از بدن خودتان که آرتروز را تجربه می‌کنید، می‌توانید مقداری از روغن دانه کرچک را برای رفع مشکل آرتروز مورد استفاده قرار دهید.
  9. با خرید دانه کرچک و استفاده از آن، می‌توانید روماتیسم مفصلی را نیز درمان کنید. دانه کرچک دارای مواد تشکیل دهنده خاصی است که می‌توانند به کاهش اسید ریسیولین و اسیدهای چرب دیگر کمک کنند و باعث جلوگیری از التهابات و بیماری‌های روماتیسمی شوند.
دانه کرچک چیست- دیجی عطار

عوارض دانه کرچک

در کنار خواص و مزایای استفاده از دانه کرچک، باید بدانید که خرید دانه کرچک و استفاده از آن می‌تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد. از این رو مصرف به اندازه از این گیاه توصیه می‌شود و بهتر است که حتما با پزشک طب سنتی در مورد مصرف آن مشورت کنید. در ادامه به عوارض دانه کرچک اشاره می‌کنیم.

  • مصرف بیش از اندازه از دانه کرچک می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. حتی ممکن است پس از حالت تهوع شاهد یک سری اختلالات در ریتم قلب خودتان نیز باشید.
  • مصرف دانه کرچک می‌تواند باعث استفراغ شود و حتی علائمی را مانند یبوست در افراد ایجاد کند.
  • برخی از افراد نیز در اثر مصرف دانه کرچک با عوارضی مانند اسهال مواجه می‌شوند.
  • برخی از افراد به دلیل واکنش آلرژیک که به دانه کرچک نشان می‌دهند، ممکن است شاهد بروز کهیر و خارش پوستی باشند. برای رفع این مشکل بهتر است که اثر دانه کرچک و روغن آن به طور کامل از روی پوست پاک شود. برای از بین بردن اثر این روغن می‌توان از آب و صابون ملایم و سرکه سیب استفاده کرد.
  • طبع دانه کرچک گرم است و می‌تواند برای افرادی که دارای مزاج گرم هستن، مضر باشد.

ترکیبات موجود در دانه کرچک

ترکیبات موجود در دانه کرچک باعث ایجاد خواص و مضرات برای این محصول شده‌اند. قبل از خرید دانه کرچک باید حتما با این ترکیبات آشنایی داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ریسین
  • اولئیک اسید
  • پالمیتیک اسید
  • لینولئیک اسید
  • دی هیدروکسی
  • استئاریک اسید
  • گلیسرید

مصرف خوراکی دانه کرچک

دانه کرچک مانند یک لوبیا با رنگ قهوه‌ای است که می‌تواند برای مصرف خوراکی نیز مورد استفاده قرار گیرد. مصرف خوراکی دانه کرچک نسبت به مصرف انواع دمنوش‌های گیاهی موجود در بازار که ایمنی آن‌ها تضمین شده است، کمی نیاز به احتیاط بیشتری دارد. چرا که دانه‌های کرچک دارای یک نوع سمی هستند که مصرف بیش از اندازه آن‌ها مضر است.

معمولا از دانه‌های کرچک برای درمان یبوست استفاده می‌شوند. می‌توان این دانه‌ها را در دهان قرار داد و جوید تا از خواص آن‌ها بهره مند شد. همچنین امکان تهیه جوشانده این دانه و میل کردن آب جوشانده وجود دارد. به طور مثال اگر از یبوست رنج می‌برید، می‌توانید دانه روغن کرچک را با مقداری آب بجوشانید و آب آن را میل کنید. این روش به درمان سریع یبوست شما کمک می‌کند.

خرید و قیمت دانه کرچک- دیجی عطار

مصرف موضعی دانه کرچک

به طور کلی، دانه کرچک جزء محصولات گیاهی است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی قابل مصرف می‌باشد. این روغن به واسطه تاثیر مثبتی که روی پوست و مو دارد، می‌تواند به صورت ضماد نیز مورد استفاده قرار گیرد. مصرف موضعی دانه کرچک معمولا با روغن آن انجام می‌شود. یعنی روغن این دانه را می‌گیرند و سپس مورد استفاده قرار می‌دهند. ولی اگر دانه کرچک در دسترس است، می‌توان آن را کوبید و به صورت موضعی مورد استفاده قرار داد.

ضماد دانه کرچک می‌تواند از کوبیدن آن بدست بیاید. همچنین می‌توانید پس از کوبیدن دانه‌های کرچک مقداری سرکه به آن‌ها اضافه کنید و برای استفاده موضعی و یک ضماد عالی جهت درمان ورم پستان مورد استفاده قرار دهید. مصرف موضعی دانه کرچک نه تنها به سلامت عمومی بدن کمک زیادی می‌کند، بلکه می‌تواند برای درمان سردرد، التهاب زانو، کاهش درد در نواحی مختلف بدن استفاده شود.

از دانه کرچک روغن بدست می‌آید؟

روغن کرچک یکی از انواع روغن‌های گیاهی بسیار محبوب و معروف است که به دلیل داشتن خواص درمانی متنوع می‌تواند برای پوست و مو مورد استفاده قرار گیرد. این روغن خواص بسیار زیادی برای بدن دارد و می‌توان آن را به صورت خوراکی یا موضعی مورد استفاده قرار داد. دانه کرچک حاوی 60 درصد روغن است. یعنی می‌توان گفت بخش زیادی از این دانه از روغن تشکیل شده است و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد.

از دانه کرچک می‌توان روغن با همین نام استخراج کرد. این روغن با روش پرس سرد تولید شده و می‌تواند خواص بسیار زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد. روغن کرچک برای طبخ غذا مناسب نیست، ولی می‌تواند برای درمان یبوست به صورت خوراکی مصرف شود. البته باید توجه کنید که این روغن بیشتر برای درمان ریزش مو و بهبود رشد ابروها استفاده می‌شود. می‌توانید با مطالعه مقاله روغن کرچک برای چی خوبه؟ با خواص این روغن آشنا کنیم.

خرید اینترنتی دانه کرچک- دیجی عطار

آیا می‌توان دانه کرچک را کاشت؟

به طور کلی دانه کرچک قابلیت کاشت ندارد. این بذر کرچک است که باید در دل خاک کاشته شود. بذر کرچک با سرعت بسیار بالایی رشد می‌کند و به یک درخت بزرگ تبدیل خواهد شد. از این رو معمولا توصیه می‌شود که زود هنگام مراحل کاشت بذر کرچک را انجام ندهید و حداکثر در خرداد ماه دانه کرچک را بکارید تا از خواص متنوع آن برای بدن بهره مند شوید. دانه کرچک به دلیل خواص بسیار زیادی که برای بدن دارد، می‌تواند در مناطق گرمسیری برداشت شود و از آن برای تهیه روغن استفاده کرد. با این حال باید توجه کنید که این دانه‌ها نمی‌توانند کاشته شوند.

سم موجود در دانه کرچک

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید دانه کرچک و نگهداری از آن به آن توجه داشته باشید، سمی بودن این دانه است. شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که برخی از گیاهان دارویی دارای خاصیت سمی نیز هستند و می‌توانند به سلامت بدن شما آسیب زیادی وارد کنند. اما باید بگوییم که دانه کرچک جزء گیاهانی است که در آن یک نوع سم به نام سم ریسین وجود دارد. این سم می‌تواند در دوزهای بسیار بالا کشنده باشد.

طبق بررسی‌های انجام شده اگر کودکان 3 تا 5 عدد از دانه‌های کرچک را میل کنند، دوز بالایی از سم ریسین را در بدن خودشان دریافت خواهند کرد که بسیار خطرناک است. بزرگسالان نیز اگر روزانه 10 الی 15 عدد از دانه کرچک را بخورند و بجوند، دوز بالایی از سم ریسین را وارد بدن و سیستم گوارش خودشان وارد خواهند کرد که این موضوع بسیار خطرناک است. دقت کنید که سم موجود در دانه کرچک در دوزهای پایین مشکلی برای سیستم گوارش ایجاد نمی‌کند، ولی در صورت مصرف تعداد بالایی از دانه‌های کرچک احتمال بروز مشکلات زیادی وجود دارد.

خرید دانه کرچک با کیفیت در سایت دیجی عطار

در صورتی که با توجه به توضیحات این مقاله قصد خرید دانه کرچک را دارید، باید به یک عطاری آنلاین معتبر مراجعه کنید. در این مقاله هدف ما توضیح در مورد دانه کرچک و جزئیات آن بود تا افرادی که قصد خرید این محصول را دارند، با خیالی آسوده از آن استفاده کنند. برای خرید دانه کرچک می‌توانید از طریق سایت دیجی عطار اقدام کنید. در این سایت امکان خرید آنلاین داروهای گیاهی و سایر فرآورده‌های موجود در عطاری‌ها نیز وجود دارد.

سوالات یا پیشنهادات
هر آن چیزی که باید قبل از خرید دانه کرچک بدانید
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
هر آن چیزی که باید قبل از خرید دانه کرچک بدانید
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
هر آن چیزی که باید قبل از خرید دانه کرچک بدانید
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
هر آن چیزی که باید قبل از خرید دانه کرچک بدانید
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
هر آن چیزی که باید قبل از خرید دانه کرچک بدانید
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن