مزه دانه کرچک چگونه است؟ + تشخیص دانه کرچک برای جلوگیری از مسمومیت

مزه دانه کرچک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/11
مزه دانه کرچک چگونه است؟ + تشخیص دانه کرچک برای جلوگیری از مسمومیت

دانه کرچک یک گیاه دارویی است که در اواخر اسفندماه در کشور ایران کاشته می‌شود و در سال بعد قابل برداشت است. دانه‌های کرچک محصولاتی لوبیایی شکل هستند که در داخل آن‌ها یک لوبیای قهوه‌ای رنگ وجود دارد. محتوای 60 درصد از دانه‌ها روغن است و همین موضوع باعث شده تا روغن کرچک به یکی از بهترین روغن‌های گیاهی تبدیل شود و در کشور ایران به وفور یافت شود. بسیاری از افرادی که از سمیت دانه‌های کرچک آگاه هستند، می‌خواهند بدانند که مزه دانه کرچک چیست؟ با این روش می‌توانند از خوردن این دانه جلوگیری کنند و اگر آن را به اشتباه میل کردند، به سرعت برای رفع مشکل به اورژانس مراجعه کنند. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد شناسایی مزه دانه کرچک برای جلوگیری از مسمومیت با شما صحبت کنیم.

مزه دانه کرچک چگونه است؟

دانه کرچک دانه‌هایی لوبیایی شکل با خارهای خاص روی خود است. این دانه‌ها دارای یک پوسته بسیار سخت به رنگ قهوه‌ای خال دار هستند که می‌توانند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشند. اما مصرف بیش از حد آن‌ها مضر است. برخی از افراد به دلیل کنجکاوی در طبیعت، تمایل دارند که هر یک از گیاهانی که در طبیعت وجود دارد را میل کنند و از خواص آن‌ها بهره مند شوند. اما این کار کاملا اشتباه است، چرا که برخی از گیاهان مانند دانه کرچک در جهان سمی است.

مزه دانه کرچک یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص این دانه است. شاید دانه‌های کرچک به دلیل شباهت بسیار زیادی که به لوبیا دارند، اشتباه گرفته شوند و افراد به محض اینکه آن را در دهان خودشان می‌گذارند، متوجه سفتی و طعم متفاوت آن از لوبیا می‌شوند. طعم دانه‌های کرچک در ابتدا ملایم است و بعد به مرور زمان طعم تلخی و ناخوشایندی را در دهان ایجاد خواهد کرد. بنابراین، می‌توان گفت که مزه دانه کرچک طعم تلخی دارد و مشابه با سایر انواع گیاهان دارویی موجود در بازار نیست.

مزه روغن کرچک

روغن کرچک یکی از روغن‌های پرفایده برای حفظ سلامت عمومی بدن است. این روغن می‌تواند تاثیر مثبتی روی سیستم گوارش داشته باشد و باعث رفع یبوست شود. روغن کرچک معمولا به صورت موضعی مصرف می‌شود، اما در صورت نیاز می‌توان آن را به صورت خوراکی نیز مصرف کرد. مزه روغن کرچک مشابه با مزه دانه کرچک است. همانطور که دانه کرچک دارای طعم تلخ و ناخوشایند است، روغن آن نیز همین طعم را دارد.

البته باید توجه کنید که معمولا به دلیل غلظت بالای روغن کرچک، نمی‌توان این روغن را به تنهایی مصرف کرد. چرا که مشخص شده روغن کرچک می‌تواند برای سلامت عمومی بدن مضرات زیادی را به همراه داشته باشد و طعم آن نیز ناخوشایند است. به همین خاطر معمولا به آن مقداری روغن حامل مانند روغن زیتون و روغن نارگیل نیز اضافه می‌کنند که تاثیر طعم روغن کرچک را کاهش می‌دهد. به همین خاطر اگر روغن‌های حامل در دانه کرچک وجود داشته باشند، احتمال اینکه طعم آن‌ها متمایل به روغن‌های حامل باشد، وجود دارد.

مزه دانه کرچک چگونه است- دیجی عطار

دلیل طعم تلخ دانه کرچک

مزه دانه کرچک تلخ است و این موضوع این سوال را برای افراد ایجاد می‌کنند که دلیل این طعم تلخی در دانه‌های کرچک چیست؟ اگر تا به حال اقدام به خرید روغن‌های گیاهی و مصرف آن‌ها کرده باشید، متوجه شده‌اید که هر کدام یک طعم خاصی دارند. ترکیبات شیمیایی موجود در دانه‌های این روغن‌ها، عاملی برای طعم آن‌ها است.

دلیل طعم و مزه دانه کرچک نیز وجود سمی در این دانه است. سم ریسین به گفته تحقیقات مختلف انجام شده دارای طعم تلخ است. این سم در دانه‌های کرچک وجود دارد. به همین خاطر است که اگر چند عدد از دانه کرچک را میل کنید، می‌توانید طعم تلخی بیشتری را در دهان خودتان تجربه نمایید. پس دلیل مزه تلخ دانه کرچک «سم ریسین» که یک سم کشنده است، خواهد بود.

طبع دانه کرچک چیست؟

یکی از مواردی که باید در هنگام مصرف دانه کرچک به آن توجه داشته باشید، طبع دانه کرچک است. طعم دانه کرچک ارتباطی با مزه دانه کرچک ندارد. عده‌ای تصور می‌کنند که انواع دمنوش‌های گیاهی که طعم تلخی دارند، باید حتما طبع گرم و خشک نیز داشته باشند. اگرچه دانه کرچک از جمله دانه‌هایی است که طعم تلخی دارد و طبع آن نیز گرم و خشک است، اما در هر صورت باید توجه کنید که طبع این دانه‌ها ارتباطی با طعم آن‌ها ندارد.

با توجه به اینکه طبع دانه کرچک گرم و خشک است، افرادی که مزاج گرم دارند باید با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است شاهد شدت گرفتن علائم بیماری و مشکلات جسمی باشند. از این رو حتما قبل از مصرف دانه کرچک در مورد طبع آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

دلیل طعم تلخ دانه کرچک- دیجی عطار

آیا می‌توان تلخی دانه کرچک را گرفت؟

برخی از افراد تمایل دارند که با توجه به خواص دانه کرچک، طعم تلخی آن را بگیرند و از آن استفاده کنند. به طور کلی، مزه دانه کرچک برای مواقعی که نیازی به استفاده از دانه‌های کرچک به صورت خوراکی نیست، چندان اهمیتی ندارد. حتی می‌توانید از دانه‌های کرچک ضماد تهیه کرده و آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. با این حال اگر قصد مصرف خوراکی دانه‌های کرچک را دارید، باید بدانید که این دانه‌ها دارای طعم تلخی هستند و ماهیت آن‌ها این است.

از بین بردن مزه تلخی دانه کرچک امکان پذیر نیست. چون معمولا دانه‌های کرچک به صورت جویدنی استفاده می‌شوند و نمی‌توان به آن‌ها افزودنی خاصی را اضافه کرد تا از خواص آن‌ها بهره مند شد. با این حال اگر جوشانده دانه‌های کرچک را تهیه کنید، می‌توانید مقداری شیرین کننده و یا افزودنی به جوشانده بزنید تا طعم آن بهتر شود و راحت‌تر بتوانید آن را مصرف کرده و از خواص آن بهره مند شوید.

میزان سمیت دانه کرچک چقدر است؟

هر دانه‌ای که طعم تلخ داشته باشد، لزوما سمی نیست. اما در مورد مزه دانه کرچک و تلخی آن باید بگوییم که دانه دارای اثر سمی است و باید حتما با احتیاط از آن استفاده کنند. طعم تلخی این دانه به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی خاص در آن است. دانه‌های کرچک که طعم تلخی دارند دارای یک نوع سم به نام ریسین است. این سم تاثیر بسیار بدی روی سیستم گوارش خواهد داشت و می‌تواند مضرات زیادی را به وجود آورد.

سم ریسین در ابتدا باعث حالت تهوع و استفراغ می‌شود و واکنش‌های آلرژیک زیادی را به همراه خواهد داشت، ولی به مرور زمان خطر جدی و تهدیدکننده زندگی را به وجود خواهد آورد. از این رو میزان سمیت دانه کرچک بسیار زیاد است و افراد باید با احتیاط بیشتری از این دانه‌ها استفاده کنند تا از خواص آن‌ها بهره مند شوند.

چند دانه کرچک تلخ باعث مرگ می‌شود؟

مزه دانه کرچک می‌تواند معجزه‌ای برای زنده ماندن شما باشد. اگر دانه‌های کرچک که عکس‌های آن را در این مقاله مشاهده کردید در طبیعت دیدید، باید از مصرف آن خودداری کنید. چون آنقدر سمی است که می‌تواند باعث مرگ شود. البته واکنش بدن هر یک از افراد برای مصرف دانه کرچک متفاوت است و این یعنی اینکه تعداد دانه کرچک که باعث مسمومیت می‌شود، می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

برخی از افراد طبق تجربه شخصی خودشان حتی با مصرف یک عدد دانه کرچک نیز دچار مسمومیت شده‌اند، ولی به طور کلی آمارها نشان می‌دهند که باید چند عدد از دانه کرچک مصرف شود تا مسمومیت ایجاد گردد. در بزرگسالان مصرف 10 الی 15 عدد از دانه کرچک مسمومیت جدی را به همراه دارد. سعی کنید که از دانه‌های کرچک بدون توجه به احتیاط پزشک استفاده نکنید. چون در این صورت احتمال آسیب جدی به شما وجود دارد.

آیا می‌توان تلخی دانه کرچک را گرفت- دیجی عطار

مسمومیت دانه کرچک برای کودکان

خوشبختانه مزه دانه کرچک برای کودکان خوشایند نیست. اما بسیاری از کودکان به دلیل کنجکاوی که در دل طبیعت دارند، ممکن است یک یا چند عدد دانه کرچک را میل کنند چون فکر می‌کنند که این دانه‌ها جذاب و فوق العاده‌اند. مسمومیت دانه‌های کرچک برای کودکان بسیار جدی‌تر و خطرناک‌تر است. همانطور که توصیه می‌کنیم برای خرید داروهای گیاهی کودکان احتیاط داشته باشید، توصیه ما این است که سعی کنید با احتیاط کودکان را به دل طبیعت ببرید.

مصرف 3 الی 4 دانه از دانه‌های کرچک می‌تواند برای کودکان مضر و سمی باشد. اگر کودکی چند عدد جسم لوبیا مانند در دهان خود داشت و احساس تلخی در دهان خود داشت، حتما از او بخواهید که آن‌ها را از دهان خود بیرون بریزد.

کدام دانه‌های کرچک طعم تلخی کمتری دارند؟

تفاوت زیادی میان مزه دانه کرچک در اقلیم‌های مختلف وجود ندارد. همه درخت‌های کرچک در شرایط اقلیمی مشابه رشد می‌کنند و این یعنی اینکه طعم و مزه آن‌ها تا حد زیادی با هم مشابه است. با این حال باید بدانید که هر چقدر تلخی دانه کرچک بیشتر باشد، میزان سم ریسین موجود در آن نیز بیشتر است. در عوض دانه‌های کرچک با طعم ملایم‌تر، سم کمتری نیز دارند.

پوست دانه کرچک تلخ است یا مغز آن؟

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، مزه دانه کرچک تلخ است. اما شاید برای شما این سوال مطرح شود که پوست سفت و محکم دانه کرچک تلخ است یا مغز آن؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که تا به حال اطلاعاتی در مورد طعم پوست دانه کرچک به دست نیامده است و مشخص نیست که پوست سفت این دانه‌ها چه طعمی دارند. اما به نظر می‌رسد همانطور که مغز دانه‌های کرچک طعم تلخی دارند، پوست آن‌ها نیز تلخ است.

البته با توجه به اینکه روغن دانه کرچک نیز طعم تلخی دارد، به نظر می‌رسد که طعم تلخی دقیقا مربوط به دانه کرچک باشد. چون از دانه‌های کرچک روغن گرفته می‌شود. با این حال اینکه میزان تلخی پوسته یا مغز کرچک بیشتر است یا کمتر، به طور دقیق مشخص نیست.

مزه روغن کرچک و دانه آن- دیجی عطار

دانه کرچک بخریم یا نخریم؟

در این مقاله در مورد مزه دانه کرچک و عامل به وجود آورنده طعم تلخی دانه کرچک صحبت کردیم. دانه‌های کرچک دانه نوعی سم به نام ریسین هستند. این نوع سم می‌تواند برای سلامت عمومی بدن خطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و البته مصرف آن کشنده است. با وجود این مورد، دانه‌های کرچک هنوز هم دارای فواید بسیار زیادی‌اند. به همین خاطر مصرف و خرید دانه کرچک و اندازه تعداد کمی از آن خطری را به همراه ندارد. شما می‌توانید دانه‌های کرچک را از طریق سایت دیجی عطار خریداری کرده و درب منزل دریافت نمایید. حتما به دستورالعمل و تعداد مجاز مصرف دانه‌های کرچک توجه داشته باشید.

سوالات یا پیشنهادات
مزه دانه کرچک چگونه است؟ + تشخیص دانه کرچک برای جلوگیری از مسمومیت
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
مزه دانه کرچک چگونه است؟ + تشخیص دانه کرچک برای جلوگیری از مسمومیت
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
مزه دانه کرچک چگونه است؟ + تشخیص دانه کرچک برای جلوگیری از مسمومیت
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
مزه دانه کرچک چگونه است؟ + تشخیص دانه کرچک برای جلوگیری از مسمومیت
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
مزه دانه کرچک چگونه است؟ + تشخیص دانه کرچک برای جلوگیری از مسمومیت
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن