دانه روغن کرچک چیست؟ موارد مصرف + عوارض آن

دانه روغن کرچک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/11
دانه روغن کرچک چیست؟ موارد مصرف + عوارض آن

احتمالا همه شما تا به حال در مورد روغن کرچک شنیده‌اید. این روغن یکی از روغن‌های پرفایده برای بدن است که تاثیر مثبتی روی سیستم گوارش، سلامت پوست و مو دارد. روغن کرچک از دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید. دانه روغن کرچک به شکل لوبیا است و به دلیل داشتن درصد روغن بالا، به راحتی می‌تواند برای تهیه روغن کرچک که یک روغن پرفایده گیاهی است مورد استفاده قرار گیرد. این روغن نه تنها به سلامت جسمی کمک زیادی می‌کند، بلکه نقش مهمی را در حفظ سلامت عمومی بدن دارد. برای آشنایی با دانه روغن کرچک، نحوه مصرف و همچنین فواید و عوارض آن این مقاله را بخوانید.

دانه روغن کرچک چیست؟

کرچک یکی از گیاهان برگ دار است که معمولا تا ارتفاع 4 متر رشد می‌کند. این گیاه دارای دانه‌هایی است که به شکل لوبیا هستند و درون آن‌ها حدود 60 درصد روغن وجود دارد. دانه روغن کرچک همان لوبیاهای حاوی روغن هستند که معمولا به روش پرس سرد روغن آن‌ها استخراج شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن دانه‌های کرچک فواید زیادی برای بدن دارند و قطعا مصرف آن‌ها آنقدر مفید هست که بسیاری از مردم دانه‌های کرچک را تهیه و برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می‌دهند.

طبع دانه روغن کرچک گرم و خشک است. از این رو افرادی که از دانه این روغن استفاده می‌کنند، باید احتیاط لازم را در مورد آن داشته باشند. این دانه‌های کوچک به دلیل داشتن درصد روغن بالا توانسته‌اند در طب سنتی بسیار محبوب شوند. اگرچه امکان تهیه انواع دمنوش‌های گیاهی با این دانه‌ها وجود ندارد، ولی روغن بدست آمده از این دانه‌ها هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی قابل استفاده است.

دانه روغن کرچک چیست- دیجی عطار

نحوه مصرف دانه روغن کرچک

مصرف دانه روغن کرچک به صورت موضعی و خوراکی امکان پذیر است. با توجه به اینکه دانه‌های روغن کرچک معمولا به صورت خام استفاده نمی‌شوند و باید حتما به روش پرس سرد روغن آن‌ها گرفته شود، می‌توان گفت که دانه‌های روغن کرچک معمولا به صورت خوراکی یا موضعی استفاده نمی‌شوند. دلیل خرید این روغن‌ها نیز مصرف آن‌ها به صورت خوراکی و موضعی می‌باشد.

مصرف دانه کرچک به صورت خوراکی

مصرف دانه کرچک به صورت خوراکی اصلا توصیه نمی‌شود. چرا که این روغن دارای یک نوع سم به نام سم ریسین است که می‌تواند عوارض بسیار زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد. با این حال مصرف 2 تا 3 عدد از این دانه در طول روز عارضه جانبی جدی را به همراه نخواهد داشت. برخلاف دانه کرچک که نباید به صورت روزانه مصرف شود، می‌توان از روغن دانه کرچک برای مصرف خوراکی استفاده نمود.

روغن دانه کرچک می‌تواند برای درمان یبوست مورد استفاده قرار گیرد. این روغن حاوی ترکیباتی است که همگی می‌توانند به تسهیل عبور مواد غذایی در روده‌ها کمک کنند و باعث رفع یبوست و درد ناشی از اجابت مزاج شوند. از این رو افرادی که نیاز به مصرف خوراکی دانه کرچک دارند، می‌توانند روغن این دانه را تهیه کنند و فقط در صورتی که به صورت خوراکی تولید شده‌اند، از روغن‌ها استفاده کنند.

مصرف دانه کرچک به صورت موضعی

یکی از بهترین روش‌های مصرف دانه کرچک، استفاده از آن به صورت موضعی است. البته چون این دانه‌ها به شکل لوبیا هستند و درون آن‌ها روغن قرار گرفته است، نمی‌توانند به صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرند. به همین خاطر معمولا روغن این دانه‌ها به روش پرس سرد گرفته می‌شود و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف موضعی روغن کرچک با روش‌های مختلفی و بسته به کاربرد مورد نظر شما قابل انجام است.

معمولا روغن کرچک کمی گرم شده و سپس روی موضوع مورد نظر قرار می‌گیرد. به طور مثال اگر نیاز به مصرف روغن کرچک برای پوست داشته باشید، باید ابتدا کمی از آن را در کف دست بریزید و مالش دهید. سپس به آرامی روی پوست خود بزنید و ماساژ دهید. برای استفاده از روغن کرچک در مو نیز باید با همین روش پیش بروید و مقداری از روغن را از ریشه مو به نوک موها بزنید تا رطوبت رسانی آن‌ها حفظ شود.

مصرف دانه کرچک برای بیماری‌های مختلف- دیجی عطار

موارد مصرف دانه کرچک برای بیماری‌های مختلف

طبق توضیحات داده شاید انتظار رود که این دانه‌ها بیشتر به صورت روغن مورد استفاده قرار گیرند. اما دانه‌های کرچک می‌توانند نقش مهمی را برای سلامت عمومی بدن داشته باشند. خوردن و تهیه جوشانده آن برای مصرف در طول بیماری‌های مختلف مجاز است. در ادامه به موارد و دستورالعمل مصرف دانه‌های کرچک اشاره می‌کنیم.

مصرف پوست کنده آن

در صورتی که دارای مشکل یبوست هستید یا قاعدگی شما به تاخیر افتاده. استرس دارید و خونریزی شدیدی را تجربه می‌کنید. احساس سردرد شما را کلافه کرده است و تنگی نفس دارید، سرفه‌های سرد و دردهای پشت مثانه دارید، همگی با دانه روغن کرچک بهبود پیدا می‌کنند. فقط کافیست که پوست کنده آن را بخورید و از خواص این دانه بهره مند شوید.

جوشانده دانه روغن کرچک

یکی از بهترین روش‌های مصرف دانه کرچک، تهیه جوشانده آن است. برای این کار می‌توانید چند عدد از دانه‌های کرچک را درون آب جوش بریزید و چند دقیقه‌ای اجازه دهید تا جوش بیاید. سپس برای درمان بواسیر آب جوشانده را میل کنید.

استفاده از ضماد دانه روغن کرچک

دانه روغن کرچک می‌تواند با کاهش التهاب تاثیر مثبتی روی سردرد، گوش و کری، نقرس و درد مفاصل داشته باشد. برای درمان ناراحتی‌های پوستی و رفع جوش می‌توانید از ضماد دانه روغن کرچک استفاده کنید. ضماد دانه روغن کرچک با کوبیدن دانه‌های روغن کرچک بدست می‌آید و می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت پوست داشته باشد.

ترکیب سرکه و مغز دانه کرچک

در صورتی که مشکلات پوستی و ورم پستان دارید، می‌توانید از ضماد سرکه و مغز دانه کرچک استفاده کنید. برای این کار مغز دانه روغن کرچک را بکوبید و با سرکه مخلوط نمایید. ضماد تهیه شده می‌تواند برای درمان مشکل شما مورد استفاده قرار گیرد.

سم دانه کرچک چیست- دیجی عطار

سم دانه کرچک چیست؟

سم دانه روغن کرچک یکی از نگران کننده‎ترین ویژگی‌های دانه کرچک است. دانه کرچک دارای یک نوع سم به نام ریسین است. این سم جزء سم‌های کشنده است که برخلاف باور بسیاری از مردم که فکر می‌کنند انواع گیاهان دارویی هیچ سم یا ماده مضری ندارند، می‌تواند خطرناک باشد. معمولا این سم در صورت مصرف دوز بالا برای بدن خطرناک است. اما باید توجه داشت که خارج کردن این سم از بدن به سادگی امکان پذیر نیست.

جویدن دانه کرچک می‌تواند سم زیادی را وارد بدن کند که بسیار خطرناک و نگران کننده است. معمولا بزرگسالان با مصرف 10 الی 15 عدد دانه کرچک دچار مسمومیت شدید می‌شوند و کودکان با مصرف 5 الی 6 عدد دانه کرچک. در صورتی که خود دانه روغن کرچک به صورت مستقیم جویده شده باشد، احتمال اینکه علائم ناشی از مسمومیت خیلی سریع بروز کنند، وجود دارد. در غیر این صورت ممکن است بعد از چند روز شاهد علائم مسمومیت شدید باشید.

آیا مصرف دانه کرچک باعث مرگ می‌شود؟

احتمالا تا به حال در مورد سمی بودن دانه کرچک شنیده‌اید. با وجود فواید روغن کرچک برای مو و یبوست، شاید برای برخی از افراد عجیب باشد اگر بگوییم این روغن می‌تواند کشنده باشد. البته دانه کرچک به دلیل داشتن یک نوع سم کشنده است و در صورت مصرف روغن خوراکی آن جای نگرانی از این بابت نیست. با این حال گفته می‌شود اگر کودکان 2 تا 3 عدد از دانه کرچک را میل کنند، ممکن است با عوارض بسیار خطرناک از این دانه مواجه شوند. از طرفی مصرف روزانه 10 الی 15 عدد از دانه کرچک برای بزرگسالان نیز خطر جدی را به همراه دارد. در صورت مصرف بیش از اندازه از این دانه، سم زیادی وارد بدن می‌شود و احتمال مرگ وجود دارد. بنابراین، حتما باید با احتیاط از این دانه استفاده کرد.

عوارض مصرف دانه روغن کرچک

دانه روغن کرچک بیشتر برای تهیه روغن کرچک استفاده می‌شود و با توجه به عوارضی که برای بدن دارد، کمتر کسی آن را به صورت مستقیم استفاده می‌کند. این روغن به دلیل تاثیری که روی سیستم گوارش دارد، به عنوان یک ملین قوی عمل می‌کند. از این رو مصرف دانه کرچک نیز می‌تواند باعث اثر ملینی در سیستم گوارش شود و اسهال و عوارض این چنینی را به همراه داشته باشد. اگرچه مصرف دانه این روغن تا حدی برای درمان یبوست مفید است، اما باید توجه کنید که این روغن نباید بیش از اندازه مصرف شود.

دانه روغن کرچک می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و مسمومیت غذایی شود. افراد معمولا در اثر مصرف این دانه با مقدار بالا با مشکلاتی همچون نفخ، اسهال، حالت تهوع و ... مواجه می‌شوند. در صورت مشاهده این عوارض پس از مصرف این دانه‌ها، حتما با پزشک متخصص مراجعه کنید.

در صورت مسمومیت با دانه روغن کرچک چه کنیم؟

اگرچه احتیاط مصرف و خرید انواع داروهای گیاهی شرط عقل است، اما باز هم ممکن است افراد به دلیل یک سهل انگاری از مقدار زیادی این دانه استفاده کنند و دچار مسمومیت شوند. همانطور که اشاره شد مسمومیت شدید می‌تواند کشنده باشد و خطرات زیادی را برای سلامت سیستم عمومی بدن به همراه داشته باشد. از این رو در صورت مسمومیت با دانه روغن کرچک، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در اکثر مواقع نیاز به مراجعه فوری به اورژانس برای شستشو دادن معده و سیستم گوارش است.

معمولا از تجهیزات مخصوص برای تخلیه سیستم گوارش از دانه‌های روغن کرچک و سم آن استفاده می‌شود. در این صورت سریعا بدن از سم تخلیه شده و عوارض به حداقل می‌رسند. همچنین فرد باید حتما از ترکیبات مدر استفاده کند تا سم را سریع‌تر از سیستم گوارش خود دفع نماید. همه این موارد را باید سریع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

دانه روغن کرچک چه عوارضی دارد- دیجی عطار

خرید دانه روغن کرچک از سایت دیجی عطار

در این مقاله در مورد نحوه مصرف دانه روغن کرچک و عوارض آن با شما صحبت کردیم. در کنار اینکه دانه کرچک می‌تواند تاثیر مثبتی روی سیستم گوارش داشته باشد، مصرف آن بی عارضه نیست و باید احتیاط لازم را انجام دهید. فروشگاه اینترنتی دیجی عطار، یکی از بهترین فروشگاه‌هایی است که در زمینه فروش انواع روغن‌های گیاهی فعالیت می‌کند. علاوه بر این دانه‌های روغن‌های گیاهی را ارائه می‌کند. شما می‌توانید برای خرید دانه کرچک به سایت دیجی عطار مراجعه کنید و از طریق این سایت سفارش خودتان را ثبت نمایید. علاوه بر دانه کرچک، روغن کرچک نیز در این فروشگاه با کیفیت بالا به فروش می‌رود.

سوالات یا پیشنهادات
دانه روغن کرچک چیست؟ موارد مصرف + عوارض آن
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
دانه روغن کرچک چیست؟ موارد مصرف + عوارض آن
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
دانه روغن کرچک چیست؟ موارد مصرف + عوارض آن
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
دانه روغن کرچک چیست؟ موارد مصرف + عوارض آن
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
دانه روغن کرچک چیست؟ موارد مصرف + عوارض آن
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن