10 خواص مهم پنجه مریم

10 خاصیت مهم پنجه مریم

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/21
10 خاصیت مهم پنجه مریم

پنجه مریم یا سیکلامن یکی از گیاهان دارویی شمال کشور است. البته گونه‌ای از این گیاه هم در کردستان رشد می‌کند. دامنه خواص پنجه مریم بسیار گسترده است. به طوری که عده زیادی این گیاه را یک گیاه مقدس می‌دانند. البته نکات مهمی در مورد نحوه مصرف آن وجود دارد که حتما باید به آن‌ها توجه کنید. پنجه مریم گل‌های بسیار زیبایی دارد که باعث شده تکثیر پنجه مریم به عنوان یک گیاه زینتی هم در خانه‌ها و باغچه‌ها انجام شود. این گیاه همانند گیاهان دارویی دیگر، در کنار خواص دارویی‌اش، عوارضی هم دارد که هرگز نباید نادیده گرفته شوند.

خواص دارویی پنجه مریم

فواید پنجه مریم برای سلامتی باعث شده در موارد زیادی مصرف شود. البته جالب است بدانید این گیاه دارویی به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال بخور ریشه این گیاه برای درمان بعضی بیماری‌ها مفید است. در بعضی موارد، قرار دادن ریشه این گیاه داخل پارچه روی ناحیه موردنظر موجب تسکین سردرد یا مشکلات مشابه می‌شود. نکته دیگری که باید در مورد خواص پنجه مریم و نحوه مصرف آن بررسی کنیم، میزان مصرف آن است. تنها ریشه این گیاه خاصیت دارویی ندارد و بخش‌های مختلف آن هم برای بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شوند. بعضی از خواص پنجه مریم عبارتند از:

درمان سردرد

در طب سنتی این عقیده وجود دارد که اگر مقداری ریشه مریم را در پارچه‌ای تمیز بپیچید و روی سرتان بگذارید، سردردتان بهتر می‌شود. این روش به ویژه برای افرادی که دائما سردرد دارند بهترین راهکار است.

زیبایی صورت

یکی از خواص پنجه مریم که بیشتر مورد توجه بانوان قرار می‌گیرد، زیبایی صورت است. بانوان معمولا از ریشه این گیاه برای رفع چین و چروک صورت استفاده می‌کنند. همچنین اگر درگیر خال‌ها و بثورات پوستی هستید، می‌توانید از بخور جوشانده این گیاه زیبا استفاده کنید.

تسهیل زایمان

در گذشته، زمانی که مادری درد زایمان را تجربه می‌کرد و زایمانش سخت می‌شد از پنجه مریم برای تسهیل زایمان استفاده می‌کردند. ترکیبات و مواد موجود در پنجه مریم باعث شل شدن عضلات رحم می‌شوند. این عامل در تسهیل زایمان و کم کردن درد زایمان تاثیر زیادی دارد.

پنجه مریم برای زایمان - عطاری آنلاین دیجی عطار

درمان نازایی

یکی از خواص پنجه مریم، درمان نازایی است. نازایی به دلایل زیادی بروز می‌کند که قاعدگی نامنظم و طبع بلغم از اصلی‌ترین عوامل آن هستند. پنجه مریم برای تنظیم دوره‌های قاعدگی نامنظم عالی است. این گیاه می‌تواند به دفع بلغم از بدن کمک کند و بدن شما را از سردی و سرد مزاجی نجات دهد.

درمان التهاب روده

از جمله خواص فوق‌العاده جوشانده پنجه مریم، درمان التهاب روده است. اگر به التهاب روده یا حتی اسهال مزمن مبتلا باشید، می‌توانید مقدار کمی از ریشه پنجه مریم یا کف مریم را با مقداری نمک و سرکه مخلوط کرده و میل کنید. اگر اسهال ناشی از طبع بلغم باشد، بهتر است جشوانده این گیاه را با ماء العسل مصرف کنید.

پنجه-مریم
پنجه مریم
62,50062,500تومان
اضافه
پنجه-مریم-عمده
پنجه مریم - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه

بهبود زخم‌ها

از خواص دارویی پنجه مریم می‌توان به بهبود زخم‌ها اشاره کرد. به عنوان مثال، اگر مقداری از ریشه پنجه مریم را داخل آب ریخته و بجوشانید و سپس هر روز با مقدار کمی از آن دهانتان را بشویید، می‌بینید که چگونه زخم‌های دهانتان بهبود می‌یابند. با کمک ریشه دارویی گیاه چنگ مریم می‌توان بسیاری از زخم‌های پوستی را هم درمان کرد.

دفع صفرا

یکی دیگر از خاصیت‌های فوق‌العاده این گیاه، دفع صفرا از بدن است. اگر پنجه مریم را با سکنجبین مصرف کنید، صفرا از بدن شما دفع می‌شود. نوشیدن این ترکیب با پنجه مریم، موجب پاکسازی کبد می‌شود. این گیاه می‌توان صفرای بدن را به شکل عرق دفع کند.

درمان بواسیر

بواسیر یکی از مشکلاتی است که به راحتی درمان نمی‌شود و عوارض زیادی برای فرد به وجود می‌آورد. اگر مقداری از ریشه پنجه مریم را روی محل مورد نظر قرار دهید، می‌بینید که چگونه بواسیر بهبود می‌یابد. چرا که پنجه مریم یک جذاب بسیار قوی است و در هر جایی قرار دهید موجب خون‌ریزی از آن بخش می‌شود. یعنی اگر روی بواسیر قرار گیرد، موجب خونریزی بواسیر و بهبود آن می‌شود.

سقط جنین

اگر چه سقط جنین در مرحله اول، یک مزیت محسوب نمی‌شود، اما باید بدانید که در بعضی موارد، سقط جنین موجب نجات جان مادر می‌شود. این خواص پنجه مریم به ویژه در دوران گذشته که عمل جراحی چندان رواج نداشته است، مورد توجه قرار می‌گرفت. چرا که در زمان مردن جنین داخل شکم مادر، سلامت مادر به خطر می‌افتاد و راهکاری جز سقط جنین از رحم مادر، جان او را نجات نمی‌داد.

میخچه و ورم پا

میخچه پا هم یکی از مشکلات ساده‌ای است که ممکن است زندگی روزمره فرد را مختل کند. اگر چه روش‌های زیادی برای رفع میخچه پیشنهاد می‌شوند اما بیشتر آن‌ها برای از بین بردن میخچه پا موثر نیستند. اگر ضماد پنجه مریم را تهیه کنید و روی میخچه قرار دهید، هم میخچه و هم ورم پای شما بهبود پیدا می‌کند.

پنجه مریم برای ورم پا -  دیجی عطار

سایر خواص پنجه مریم

علاوه بر موارد ذکر شده، پنجه مریم می‌تواند برای افزایش جریان خون، زخم دهان، دفع کرم، از بین بردن جراحت‌ها، پاکسازی مغز، درمان زکام، درمان سرماخوردگی، از بین بردن تاریکی چشم و درمان یرقان هم مفید باشد. توصیه می‌شود مصرف پنجه مریم را از مقادیر کم شروع کنید. همچنین بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. در صورتی که باردار یا شیرده هستید از مصرف این گیاه دارویی خودداری کنید زیرا مصرف آن در این دوران، عوارض جدی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

یک پیشنهاد جذاب برای مصرف پنجه مریم

پنجه مریم یکی از گیاهان دارویی است که برای تسهیل زایمان و مشکلاتی مانند بواسیر و میخچه و زگیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه با گل‌های قرمز و صورتی سر به زیرش، جلوه زیبایی دارد و حتی گاهی به عنوان یک گیاه زینتی در گلدان‌های آپارتمانی و باغچه کاشته می‌شود. پاکسازی کبد، درمان مشکلات روده و اسهال مزمن از جمله مهم‌ترین خواص پنجه مریم هستند. مصرف این گیاه در بعضی افراد ممکن است عوارضی مانند اسهال، بثورات پوستی، حالت تهوع و خارش ایجاد کند. از این رو، می‌توانید با خرید انواع گیاهان دارویی، خرید انواع دمنوش‌ها و خرید روغن‌ها از گیاهان دارویی مشابه برای درمان بیماری خود استفاده کنید. شما عزیزان برای تهیه انواع گیاهان دارویی به صورت عمده یا خرده می‌توانید با شماره تلفن 02137515 تماس حاصل فرمایید.

10 خاصیت مهم پنجه مریم
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
10 خاصیت مهم پنجه مریم
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
10 خاصیت مهم پنجه مریم
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
10 خاصیت مهم پنجه مریم
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
10 خاصیت مهم پنجه مریم
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن