خواص دمنوش نعناع چیست؟

بررسی مهمترین خواص دمنوش نعناع

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1400/12/26
خواص دمنوش نعناع چیست؟
مشاهده لیست عناوین :
  • خواص نعناع و دمنوش آن
  • انواع دمنوش نعناع
  • نعناع ، گیاه خوش عطر و بو
  • از طب سنتی چین تا درمان‌های خانگی
  • خواص دمنوش نعناع ، راز سلامتی
  • شکل‌های متفاوت مصرف گیاه نعناع
  • موارد منع مصرف گیاه نعناع
  • موارد استفاده نعناع برای کودکان و نوزادان
  • مضرات عرق نعناع برای کودکان
  • چطور دم کرده نعناع را درست کنیم؟
  • ترکیب جادویی نعناع با دیگر گیاهان
  • سخن پایانی

​نعناع 

گیاهی است که طبع گرم و خشک داشته و دارای خواص فراوان دارویی است. مصرف آن به اشکال مختلف ازجمله تازه، خشک‌شده، دمنوش، اسانس، دم‌ کرده، پودر و... امکان‌پذیر است. نعناع یک گیاه بسیار معطر و با طراوتی است که به‌طور گسترده در آشپزی و در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. در اساطیر یونانی، نعناع به‌عنوان گیاه مهمان‌نوازی شناخته می شود. نعناع که عموماً به پوندیا در هند معروف است، به‌طور گسترده در غذاهای خاورمیانه‌ای، هندی، انگلیسی و آمریکایی به شکل چای، نوشیدنی، دم‌نوش، آب‌نبات، ژله، شربت، بستنی و غیره استفاده می شود. برگ‌های نعناع دارای بالاترین مقدار آنتی‌اکسیدان نسبت به سایر گیاهان موجود است. روغن نعناع شامل اسیدهای فنولیک، فیتوسترون، ساپونین ها، تریترپین ها، فلانوئیدها، کاروتنوئید، آنتوسیانین ها و غیره است که به‌طور گسترده برای مصارف مختلفی استفاده می شود. مهم‌ترین خاصیت دم‌نوش نعناع، تأثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است، همچنین از این دمنوش برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیشگیری از بروز بیماری لثه‌ای استفاده می‌شود

خواص نعناع و دمنوش آن

 درمان آسم

نعناع ویژگی‌های آرامش‌بخش دارد و برای بیماران مبتلابه آسم به دلیل اینکه باعث انسداد در لوله بینی می شود بسیار مفید است.

کمک به فرآیند هضم

نعناع علاوه بر خاصیت آرامش‌بخش بودن خاصیت پاک‌کنندگی و سم‌زدایی نیز دارد. از التهاب در معده جلوگیری می‌کند و فرآیند هضم را تقویت می‌کند. این امر به دلیل فعال شدن غدد بزاقی در مصرف نعناع که آنزیم‌های گوارشی را قادر به تولید مقادیر کافی می‌کند، اتفاق می‌افتد.

کاهش و درمان اختلالات تنفسی

نعناع به شکل چای یا جویدنی برای رفع گرفتگی گلو، بینی, برونشیت و ریه‌ها استفاده می شود. همچنین به تسکین بینی، گلو و مجاری تنفسی و جلوگیری از یک اختلال طولانی که معمولاً با آسم یا سرماخوردگی شروع می شود، کمک می‌کند.

جلوگیری از آلرژی

روغن‌های موجود با ترکیب نعناع به‌طور گسترده‌ای برای مقاومت در برابر انتشار مواد شیمیایی خاص در بدن که منجر به آلرژی فصلی و تب یونجه نیز می شود شناخته می‌شوند. نعناع بهتر است به شکل خام یا به شکل چای و دمنوش مصرف شود تا از آلرژی‌ها محافظت کند.

 تقویت کبد

نعناع به خاطر وجود مواد مغذی ضروری و خواصی چون آرامش بخشی و تسکین‌دهنده‌اش، یک گیاه بسیار مفید برای افزایش قدرت کبد است.

بهداشت دهان و دندان

نعناع یک خوشبوکننده دستگاه تنفس است ، علاوه بر اطمینان از تمیزی زبان و صمغ‌ها، مانع رشد باکتری دردهان می شود. بنابراین نعناع جز یکی از موارد مهمی است که در تهیه خمیردندان و دهان استفاده می شود.

 جلوگیری از کاهش حافظه

نعناع به‌عنوان یک محرک مؤثر شناخته‌شده است که حفظ حافظه بلندمدت و هوشیاری مشخص را افزایش می‌دهد و افرادی که مصرف‌کنندگان معمولی نعناع هستند، به‌شدت هوشیار و باهوش هستند.

خواص نعناع برای پوست سالم

نعناع دارای خواص ضد خارش و ضدعفونی‌کنندگی است و باعث می شود که پوستتان کاملاً تمیز شده باشد. همچنین نعناع به‌پیش گیری و درمان عفونت‌های پوستی کمک کرده و در درمان و حذف زخم‌های ناشی از گزش حشرات مانند پشه و  زنبورعسل مؤثر است.

 جلوگیری از افسردگی

نعناع یک محرک طبیعی بسیار معطر است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود. همچنین می‌تواند به‌صورت روغن یا تنفسی یا به‌صورت بخار به کار رود تا افسردگی و خستگی را کاهش داده، ذهن را تحریک می‌کند، به آن نیرو می‌بخشد و حالت و کارکرد جامع بدن را افزایش می‌دهد.

 جلوگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که برخی آنزیم‌های فعال موجود در نعناع به توانایی پیش‌گیری و درمان سرطان مجهز هستند.

کمک به گرفتگی‌های ماهیچه‌ای

زمانی که گلوی شما قرمز و تحریک می شود، ماهیچه‌های دور گردن و قفسه سینه ممکن است از عمل سرفه که با ناراحتی‌های اولیه و التهاب در طول مری آورده شده‌اند، آسیب ببیند. پس از یک روز کامل سرفه کردن گلو و سینه بسیار خسته و زخمی می شود، پس استفاده از برگ‌های نعناع مفید است چراکه توانایی کاهش التهاب و همچنین توانایی آرام کردن فعالیت حرکتی در ماهیچه‌ها رادارند و این به‌نوبه خود به جلوگیری از التهاب ناشی از آن کمک خواهد کرد.

 مبارزه با اثرات سرماخوردگی

سوزش، درد، دشواری در تنفس و تولید خلط تنها تعدادی از نشانه‌های بسیار ناراحت‌کننده سرماخوردگی است که حتماً تجربه کرده‌اید اما مصرف برگ‌های نعناع می‌تواند به تسکین دادن بخش عمده از اثرات آزاردهنده ناشی از بیماری کمک کند.

خواص دمنوش نعنا برای ریه

یکی از بدترین عواقب سرماخوردگی زمانی است که مجاری تنفسی شما با انواع مختلف التهاب مسدود می شود. این کار می‌تواند فعالیت‌های روزمره و حتی خواب شمارا مختل کند و احتمالاً ضعیف و بی‌حال هم خواهید بود، اما یک‌راه عالی برای مبارزه با مشکلات تنفسی این است که قطعه بزرگی از نعناع را بخورید یا بجوید. به خاطر ماهیت ضدالتهاب برگ‌های نعناع، به‌احتمال‌زیاد مناطق قرمز و متورم درون دستگاه تنفسی شما در مدت کوتاهی با خوردن یک نعناع تازه تسکین پیدا می‌کنند.

خواص دمنوش نعناع برای اسهال و رفع دل‌درد

برای اینکه دل‌درد و اسهال به‌سرعت با کمک دمنوش نعناع رفع شود تنها کافی است 1 قاشق نعناع خشک را به همراه دوتکه پوست نارنج خشک‌شده و نبات در دو فنجان آب بجوشانید. این ترکیب به‌سرعت دل‌درد و اسهال را درمان خواهد کرد.

خواص دمنوش نعناع برای پریودی

خاصیت ضد اسپاسمی دمنوش نعناع کمک به کاهش درد قاعدگی ناشی از اسپاسم عضلات رحم را به همراه خواهد داشت

انواع دمنوش نعناع

 نعناع را می‌توان با سایر مواد دیگر مخلوط کرده و دم‌نوشی مفید و عالی تهیه‌کرده که هرکدام خواص خاص خود رادارند. در اینجا چند نوع از این دمنوش را بررسی می‌کنیم.

دمنوش نعناع با نبات

از خواص دمنوش نعناع با نبات می‌توان گفت که مصرف این دمنوش باعث می شود که تأثیر بیماری‌هایی ازجمله سرماخوردگی و سرفه و گلودرد بهتر شود. همچنین اگر از باد معده و روده رنج می‌برید نعناع برای بهبود این وضعیت معجزه می‌کند. استفاده از دمنوش نعناع با نبات راهکار مناسبی برای تقویت معده‌ است و پاک‌سازی مناسبی را انجام می‌دهد. همچنین دم‌نوش نعناع با نبات به خاطر خاصیت آرامش‌دهنده‌ای که دارد، می‌تواند هنگام سرفه‌های سنگین به شما کمک کرده و سینه شمارا آرام کند. درواقع یک خاصیت ضد تشنج هم دارد.

دمنوش نعناع و زنجبیل

اگر می‌خواهید علاوه بر چشیدن طعم تندوتیز این دمنوش، از تأثیرات مثبت آن بر روی سلامتتان بهره ببرید، پس‌دست به کارشده و گیاه تازه یا خشک نعناع و زنجبیل را تهیه کنید و آن‌ها را در دم‌کرده و نوش جان‌کنید. خواص دمنوش نعناع و زنجبیل بسیار بوده و می‌تواند دهان شمارا خوش‌بو کند و در کنارش اگر سردردی داشته باشید یا سرماخوردگی به سراغتان آمده باشد، حتماً این دمنوش کمک‌کننده خواهد بود.

دمنوش نعناع و لیموترش

حتماً می‌توانید تصور کنید که ترکیب لیموترش تازه با نعناع بی‌نظیر خواهد بود. از خواص دمنوش نعناع و لیموترش می‌توان گفت دمنوشی است که حسابی شمارا سرحال می‌کند و در کنارش ویتامین C که از طریق لیمو به بدنتان منتقل می‌شود، به سلامتتان کمک خواهد کرد. درواقع به خاطر خواص نعناع و لیمو، هردو نوشیدنی مناسبی برای افراد سرماخورده هستند و می‌تواند به جنگ میکروب‌ها برود.

دمنوش نعناع فلفلی

نعناع فلفلی گیاهی معطر و از گونه‌های معروف نعناع است که از پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند به وجود آمده است. نعناع فلفلی یک درمان سنتی محبوب برای تعدادی از بیماری‌هاست. گمان می‌رود این گیاه دارای اثرات آرام‌بخش باشد. از خواص دمنوش نعناع فلفلی می‌توان گفت که برای درمان نفخ شکم، درمان دردهای قاعدگی، درمان اسهال، تهوع، درمان اضطراب مرتبط با افسردگی، بهبود دردهای عضلانی و عصب، سرماخوردگی، سوء‌ِهاضمه و سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مؤثر است.

دمنوش نعناع و پونه

 به‌طور سنتی از این دمنوش برای مقابله با سرماخوردگی، مشکلات تنفسی، مثانه و بیماری کبد، نفخ شکم و درد معده مورداستفاده قرارگرفته است. همچنین یکی از خواص دمنوش نعناع و پونه، جلوگیری از سقط‌جنین بوده و برای تسکین دردهای شروع دوره قاعدگی استفاده می شود.

 خواص دیگر دمنوش نعناع

خواص دمنوش نعناع برای بانوان

دمنوش نعناع  می‌تواند برای خانم‌هایی که مبتلابه گرفتگی قاعدگی هستند، بسیار مفید باشد. یکی از خواص دمنوش نعناع این است که این دمنوش یک مایع خنک‌کننده مؤثر برای کاهش نفخ، دردهای شدید، گرفتگی قاعدگی و خستگی بوده و کسانی که در زمان قاعدگی دچار دل‌دردهای شدید هستند می‌توانند با نوشیدن دمنوش نعناع، درد خود را تسکین دهند. درد و گرفتگی عضلات در زمان قاعدگی معمولاً ناشی از انقباضات و اسپاسم عضلات رحم است؛ بنابراین دمنوش نعناع با خواص ضداسپاسمی که دارد، کمک می‌کند تا شدت انقباضات عضلات دیواره‌های رحم و به دنبال آن درد کاهش یابد، همچنین برای کاهش استرس و خستگی نیز از این دمنوش استفاده می‌شود.

خواص دمنوش نعنا برای لاغری

مصرف دمنوش نعناع این اطمینان را به شما می‌دهد که انرژی اضافه را به شیوه‌ای سالم از دست می‌دهید. نعناع با آزادسازی آنزیم‌های گوارشی، بدن را قادر به مصرف چربی بیشتری به‌منظور تولید انرژی می‌کند. کاربرد دیگر استفاده از نعناع با سایر غذاهایی است که برای بهبود سلامتی مانند لیمو شناخته می‌شوند. می‌توانید آب را با نعناع لیمو مخلوط‌کنید. این‌یک روش کلاسیک برای آماده کردن بدن برای یک مسیر سالم جدید است و کم کردن وزن را به شیوه‌ای سالم و طبیعی برای شما آسان‌تر می‌کند.

فکرش را بکنید در یک هوای داغ و خسته کننده به یک دمنوشی نیاز دارید که خستگی را از بدن‌تان بیرون کند و درعین حال یک خنکی مطبوع و آرامش دهنده 

در تک تک سلول‌هایتان حس کنید. دمنوش نعناع همان گیاه سبز رنگ خوش طعم است که حال و هوایتان را تغییر می‌دهد و می‌توانید یک روز شلوغ و پر 

سروصدا را راحت‌تر تحمل کنید، اندکی چشم‌هایتان را روی هم بگذارید تا از طعم تند و خنک آن لذت ببرید. این گیاه فوق‌العاده در میان ایرانی‌ها محبوب و رایج 

است و همه ما همیشه برای درمان خانگی بعضی از بیماری‌ها گیاه نعناع را در شکل‌های متفاوت استفاده کرده‌ایم و حال‌مان هم حسابی خوب شده است. اگر 

دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره خواص دمنوش نعناع و ویژگی‌های جالب و کمتر شنیده شده آن بدانید، با آتسز همراه باشید

نعناع ،گیاه خوش عطر و بو

برای آنکه وارد جهان سبز گیاه نعناع شویم و از ویژگی‌ها و خواص آن بیشتر بدانیم، بهتر است یک آشنایی اولیه از این گیاه مفید داشته باشیم و ببینیم از چه اجزایی تشکیل شده است. با ما همراه باشید

نعناع گیاهی پرطرفدار در تمام دنیا به خصوص ایرانیان است که از سردسته تیره نعناعیان و از سبزی‌های خوراکی است که بسیار شبیه به پونه است و بیشتر عطر و خواص آن را داراست. اما تفاوت کم نعناع و پونه در این است که نعناع برگ‌هایش کرک کم‌تری دارند و بریدگی‌های کنار برگ‌های آن بیش‌تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم‌تر است

برگ‌های نعناع متقابل، بیضوی، نوک تیز، دندانه دار و کمی پوشیده از کرک است و گل‌های گیاه نعناع در مرداد و شهریورماه به تعداد زیاد در کنار همدیگر می‌رویند و رنگ آن به ارغوانی مایل به بنفش دارد

نکته جذاب این است که اگر آن را به بینی خود نزدیک کنید از تمام بخش‌های آن عطر و بوی خاصش به مشام می‌رسد و حس سرزندگی به سراغ‌تان می‌آید. حتی اگر آن را در دهان خود بگذارید احساس خنکی می‌کنید و این اتفاق به خاطر وجود ماده‌ای به نام منتول است که میزان آن از 35 تا 55 درصد تغییر می‌کند. به همین خاطر است که آدامس‌های نعنایی حسابی طرفدار دارد!

همچنین گونه‌های مختلفی از آن وجود دارد که به تنوع خواص گیاه نعناع منجر می‌شود. از نعنای ژاپنی، استرالیایی، آسیایی تا آبی و لیمویی و چندین نوع دیگر که در مناطق مختلف زمین رشد می‌کند

از طب سنتی چین تا درمان‌های خانگی

دانستن تاریخچه هر موضوعی همیشه جذاب و شنیدنی بوده و ما را در دل قصه‌های متفاوت غرق می‌کند. سرگذشت گیاهان دارویی به تاریخ زندگی انسان‌ها گره خورده چون برای درمان بیماری‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کردند. گیاه نعناع نیز در طب سینی چین ریشه‌ای چندین هزار ساله دارد و باوجود ساخت داروهای شیمیایی هنوز هم جایگاه مهم خود را حفظ کرده و از آن استفاده می‌شود

در چین به ریشه‌های خشک شده نعناع، هوانگ ژین می‌گویند که حاوی فلاونوئیدها هستند. همان‌هایی که خاصیت ضد ویروسی، آنتی اکسیدان، خواص ضدعفونی کننده، ضد باکتری و ضد سرطان دارد

همچنین حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد از نعناع  در پخت‌و‌پز و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شده و گفته می‌شود که این گیاه از شمال قاره آفریقا و دریای مدیترانه سرچشمه گرفته است. حتی یک متن پزشکی پیدا شده که در دوران مصر باستان نوشته شده و از فواید دارویی گیاه نعناع گرفته است. حتی انقدر این گیاه برای آن‌ها ارزشمند بوده است که از آن به عنوان نوعی پول و ارز استفاده می‌کردند

نعناع بالاخره به اروپا هم راه پیدا می‌کند و حتی در زمان قرون وسطی راهبان مسیحی از آن به عنوان مسواک دندان‌ها استفاده می‌کردند و حتی برای ساخت پنیر کمی نعناع داخلش می‌ریختند تا عطر قوی آن باعث قرار جانوران موذی شود

بنابراین به غیر از طب سنتی چین و مصر باستان و اروپای قرون وسطی، بسیاری از مردم از جمله خودمان از خواص نعناع برای انواع درمان‌های خانگی استفاده می‌کنیم. چه در قالب دمنوش نعناع باشد، چه عرقجیات و روغن آن

پس نگران نباشید چون در ادامه آتسز خواص دمنوش نعناع را برای شما توضیح می‌دهد

خواص دمنوش نعناع،راز سلامتی

گیاه دارویی نعناع خاصیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند به سلامتی و سرزندگی شما کمک کند. این گیاه به دلیل عطر و طعم قوی و تندی که دارد باید به اندازه مناسب استفاده شود تا تاثیر مناسب خود را بگذارد

بادشکن

یکی از خواص نعناع این است که اگر از باد معده و روده رنج می‌برید نعناع برای بهبود این وضعیت معجزه می‌کند

تقویت معده

اگر معده‌تان دائما شما را اذیت می‌کند و از نفخ و ترش کردن آن اذیت می‌شوید، استفاده از دمنوش نعناع راهکار مناسبی برای تقویت معده‌ است و پاکسازی مناسبی را انجام می‌دهد

ضد سرفه

دمنوش نعناع به خاطر خاصیت آرامش دهنده‌ای که دارد، می‌تواند هنگام سرفه‌های سنگین به کمک شما بیاید و سینه شما را آرام کند. درواقع یک خاصیت ضد تشنج هم دارد

رفع دل درد

شاید معروف‌ترین استفاده درمانی از نعناع، برای رفع دل درد و دل‌پیچه باشد که همیشه مادران‌مان آن را برایمان تجویز می‌کنند

آرامش اعصاب

چای نعناع یک نوشیدنی مفید و خوشمزه برای آرامش اعصاب و شل سازی عضلات به حساب می‌آید. درواقع یکی از خواص نعناع این است که خاصیت ضد درد دارد و برای جسم و روح‌مان مفید است

کاهش درد‌های قاعدگی

تقریبا تمام زنان هرماه دردهای قاعدگی را با شدت و ضعف‌های متفاوتی تجربه می‌کنند. از خواص دمنوش نعناع اینکه می‌تواند گرفتگی عضله‌های شما را کمتر کند و خستگی و استرس را از تن شما بیرون بکشد. پس یکی از راهکارهای تسکین دل دردهای شدید و اسپاسم‌های دیواره رحم استفاده از گیاه فوق‌العاده است. نوشیدن یک فنجان چای نعناع  دو تا سه بار در روز قبل و در طول روزهای قاعدگی، باعث بهبود شرایط می‌شود

کنترل پر مویی

همه ما از موهای زائد فراری هستیم و حس ناخوشایندی از داشتن آن‌ها بر بدن‌مان داریم. بعضی از زنان به خاطر تغییرات هورمونی در نواحی از بدن خود دچار پرمویی و موهای زائد هستند که از بهم ریختن تعادل هورمن‌های مردانه و اندروژن ناشی می‌شود. طبق تحقیقات صورت گرفته نوشیدن دو فنجان دمنوش نعناع در طول روز در یک بازه زمانی می‌تواند به تعادل هورمونی شما کمک کند و از رشد موها جلوگیری کند

کاهش وزن و لاغری

در دنیایی که پشت میز نشینی و بی تحرکی بیشتر شده است و غداهایی که مصرف می‌کنیم چرب و فست و فودی هستند، همه به فکر لاغری و تناسب اندام هستند. استفاده از گیاه نعناع می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند

نعناع باعث هضم سریع غذا می‌شود و برای کسانی که عجله‌ای برای این کار ندارند و به سختی می‌توانند رژیم بگیرند، راه حل مناسب و سالمی است

تسکین دستگاه گوارش

چای نعناع می‌تواند به بهبود وضعیت دستگاه گوارش شما کمک کند و با هضم بهتر غدا، روده سالم‌تر کار می‌کند. همچنین ماهیچه‌های دستگاه گوارش را آرام می‌کند و جریان صفرا را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر IBS کمک کند

درمان گلودرد

در دمنوش نعناع ماده‌ای به نام منول وجود دارد که خاصیت آن است که مخاط نامناسب را برطرف می‌کند و گلوی شما را کاملا پاک و ضدعفونی می‌شود. در این صورت اگر گلودردی داشته باشید، آن را آرام‌تر می‌کند

رفع آلرژی

حتما آلرژی و التهاب‌های متفاوتی به سراغ شما آمده و حسابی اذیت‌تان کرده است. دمنوش نعناع به خاطر داشتن اسید rosmarinic ضد التهاب است و می‌تواند در بهبود آلرژی‌های فصلی شما اثرگذار باشد.

تنفس راحت

چای نعناع به خاطر خاصیت خنک کنندگی و ضدمیکروبی که دارد می‌تواند به شما کمک کند تا تنفس بهتر و منظم‌تری داشته باشید. مخصوصا اگر در شهرهای بزرگی مانند تهران زندگی کنید، حتما به گیاه نعناع نیاز پیدا خواهید کرد

کمک به شیردهی مادران

مادرانی که توان شیردهی به نوزادان خود را دارند، اغلب در ناحیه نوک پستان خود درد دارند و این موضوع می تواند باعث آسیب ناحیه سینه شود. چای نعناع به عنوان یک خنک کننده، می تواند در جلوگیری از ترک خوردگی و درد در نوک پستان مادران شیرده کمک کند

پاک‌سازی پوست با حمام چای نعناع

رسیدگی به پوست و جوان سازی آن از دغدغه‌های همیشگی تک تک ماست و عمل به یک راه حل طبیعی می‌تواند خیال‌مان را راحت کند که بدون هیچ ضرری نتایج دلخواه را می‌گیریم. یکی از خواص چای نعناع به همین موضوع مرتبط است؛ درواقع اگر شما از مشکلات پوستی هورمونی مثل آکنه رنج می‌برید، چای نعناع می‌تواند کمک خوبی به شما بکند. پس مقداری از چای را به آب وان حمام اضافه کنید و در آن مدتی استراحت کنید. این کار به شما کمک می‌کند که سوختگی‌ها و التهابات پوستی شما تسکین پیدا کند و آرامش و خنکی را زیر پوستتان حس خواهید کرد

دندان درد

اگر دندان‌تان خراب شده و دردش کلافه‌تان کرده و فعلا وقت لازم برای رفتن به دندان پزشکی ندارید، مقداری نعناع در دهان بگذارید و بجوید همچنین این کار باعث خنکی محیط دهان‌تان هم می‌شود

مانع خونریزی سینه

طبق تحقیقاتی که انجام شده، دمنوش نعناع یا عصاره گیاه می‌تواند مانع از خونریزی خفیف سینه شود. همچنین با کمپرس نعناع می‌توانید از درد سینه و پهلو خلاص شوید

مانع استفراغ

یکی از خواص دمنوش نعناع آن است که در هنگام سکسکه به کمک شما می‌آید و یا شکم و دل‌تان بهم ریخته باشد و به هر دلیلی می‌خواهید استفراغ کنید، چای یا عرق نعناع می‌تواند اثرگذار باشد و آرامش را به شما برگرداند. حتی می‌توانید آن را انار ترش امتحان کنید

کاهش تب

گیاه نعناع به خاطر آنکه معرق است و باعث می‌شود به راحتی عرق کنیم، تب را پایین می‌آورد و دمای بدن را به تعادل می‌رساند

صافی کبد

بسیاری از ما به خاطر سبک زندگی ناسالم و خوردن غذاهای پرروغن، کبد چربی داریم. نعناع می‌تواند در این مورد هم به شما کمک کند و کبدتان را تمیز کند و کلسترول خون‌تان را پایین می‌آورد. برای رسیدن به این هدف قبل از وعده غذایی دمنوش نعناع بنوشید

منبع ویتامین و حاوی آنتی اکسیدان

نعناع به تامین ویتامین A بدن‌تان کمک می‌کند و با مصرف به اندازه و همیشگی آن می‌توانید خیال‌تان از این بابت راحت باشد. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست که در مقایسه با سایر ادویه‌ها و گیاهان دارویی دیگر در رده بالاتری قرار می‌گیرد. درواقع یکی از فواید آنتی اکسیدان‌ها این است که در برابر استرس اکسیداتیو ایمن می‌کند. استرسی که به سلول‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد حمله می‌کند

شکل‌های متفاوت مصرف گیاه نعناع

علاوه بر نوشیدن دمنوش نعناع که فواید منحصر به فرد خود را دارد، شما می‌توانید از این گیاه پمادی را تهیه کنید تا سردردهای میگرنی شما آرام بگیرد. برای این کار لازم است، سه گرم اسانس نعناع، دو گرم روغن زیتون و پنج گرم چربی پشم یا لانولین را باهم مخلوط کنید و در محل درد بمالید

همچنین هر چند وقت یه بار لازم است بینی‌مان را تمیز و ضدعفونی کنیم تا تنفس بهتری داشته باشیم. برای این کار می‌توانید محلولی تهیه کنید که از یک گرم اسانس نعناع، 40 گرم روغن بادام شیرین استفاده می‌شود

یکی دیگر از موارد استفاده این گیاه معجزه آسا، کمک به درمان و کاهش درد بیماری آرتروز و رماتیسم است. برای این کار لازم است از دو قطره روغن نعناع با یک قاشق سوپ خوری روغن بادام استفاده کنید و با مخلوط آن‌ها و مالش بر روی نقطه‌های دردناک به آرامش نزدیک‌تر شوید

حتی اگر قسمتی از بدن‌تان خارش دارد می‌توانید دو گرم از اسانس نعناع را با 50 گرم وازلین ترکیب کرده و تاثیر آن را مشاهده کنید

و در انتها کمپرس نعناع راه موثر و محبوبی است که سردردهای شما را تسکین می‌دهد. برای تهیه کمپرس باید 10 قطره روغن نعناع را با یک لیوان آب سرد ترکیب کنید و بعد از پارچه‌ای تمیز و مناسب برای آغشته کردن آن به مایع استفاده کنید و به آرامی آن را بر روی پیشانی  و شقیقه‌هایتان بگذارید و به راحتی استراحت کنید و از شر افکار مزاحم خلاص شوید

موارد منع مصرف گیاه نعناع

همانطور که می‌دانید تعادل در همه چیز لازم است و اگر کم یا زیاد انجام شود، تاثیرات مخرب خود را خواهد گذاشت. استفاده از نعناع نیز به همین صورت است و اگر افراطی در آن انجام شود، خواص دمنوش نعناع از بین می‌رود و حتی ممکن است آسیب هم برساند

-این گیاه به خاطر تندی که در عطر و طعم خود دارد، مصرف زیاد آن یعنی دو تا سه فنجان در روز باعث تحریک سیستم گوارش می‌شود و خواص چای نعناع را از بین می‌رود. اگر چنین روندی دارید بهتر است، چند روزی آن را قطع کنید تا فاصله‌ای بیفتد و بعد دوباره آن را آغاز کنید

– کسانی که ریفلاکس معده دارند به هیچ وجه نباید چای نعناع را بنوشند، چون شرایط را بدتر می‌کند

-یادتان باشد اگر سنگ‌ صفراوی دارید و با مشکلات آن درگیر هستید، نوشیدن دمنوش نعناع می‌تواند وضعیت را برای شما وخیم‌ترکند

-مادران باردار نیز باید حواس‌شان باشد که نوشیدن بسیار زیاد چای نعناع به جنین شما آسیب می‌زند و ممکن است حتی به سقط جنین منجر شود. پس حسابی مراقب خوراک‌تان باشید

هنگام خرید وسواس به خرج دهید و از یک منبع معتبر و استاندارد خرید کنید. آتسز در این مسیر می‌تواند همراه شما باشد و دمنوش‌های باکیفیت را در اختیار شما قرار بدهد تا از خواص چای نعناع بهره کافی و لازم را ببرید

در انتها باید گفت اگر بیماری خاصی دارید بهتر است قبل از مصرف گیاهان دارویی و درمان‌های خانگی با پزشک‌تان مشورت کنید تا مشکلی پیش نیاید و تداخلی با داروها و نوع بیماری‌تان نداشته باشد

موارد استفاده نعناع برای کودکان و نوزادان

بسیاری از پدر و مادرها دوست دارند اگر فرزندشان دچار مشکلی شد از روش‌های گیاهی و طبیعی برای رفع و بهبود آن استفاده کنند. گیاه نعناع این قابلیت را دارد که درمواردی می‌تواند برای کودکان و نوزادان مصرف بشود

از دیگر خواص دمنوش نعناع، اینکه می‌تواند به رفع دل درد و گرفتگی‌های عضلات داخلی شکم کودک کمک کند و مسمومیت‌های گوارشی را از بین ببرد

عرق نعناع هم یکی از درمان‌های خانگی معروف است که همه‌مان از بچگی تا بزرگسالی آن را تجربه کرده‌این و برای تسکنی دردهای شدید و از بین بردن گازهای معده کودک موثر است. اگر چند قطره آن را در یک لیوان آب بریزیم و حتی کمی آن را شیرین کنیم، تندی طعم نعناع نیز گرفته می‌شود و کودکان به راحتی آن را می‌نوشد. این کار به خنک شدن معده و آرامش دهی او کمک می‌کند

عرق نعناع تنها برای کودکان کاربرد ندارد و نوزادان بالای سه ماه می‌توانند درمواردی خاص از آن استفاده کنند آن هم با نظر و تجویز پزشک. اما اگر نوزاد بالای سه ماه شما نفخ داشت می‌تواند از عرق نعناع استفاده کنند اما دوز آن باید زیر نظر پزشک کودک باشد چون معده نوزاد بسیار حساس است

همچنین درست است که مصرف قطره عرق نعناع باعث تشدید ریفلاکس نوزاد می‌شود اما اگر مقدر بسیار کمی از عرق با آب ولرم و نبات سفید مخلوط شود، می‌تواند درد نوزاد شما را بهبود ببخشد

مضرات عرق نعناع برای کودکان

اگر کودک شما زیر پنج سال سن دارد، نباید مقدار زیادی به او عرق نعناع بدهید. چرا که به خاطر وجود متانول موجود در عرق، خطر خفگی برای کودک‌تان وجود دارد

اگر پوست نوزادتان التهابی داشت و یا دل درد داشت به هیچ وجه از عرق نعناع برای ماساژ شکم نوزاد استفاده نکنید چون خطر زیادی دارد

زیاده‌روی در مصرف دمنوش و عرق نعناع برای کودکان و نوزادان ضرر دارد و بر سیستم گوارش، حرکات تنفسی و قلب کودک تاثیرات منفی می‌گذارد

چطور دم کرده نعناع را درست کنیم؟

همه از جمله خود شما می‌توانید به راحتی در خانه و با وسایل آشپزخانه‌تان یک دمنوش خوش طعم نعناع را درست کنید و در حین تهیه دمنوش از عطر و بوی آن سرمست و سرحال شوید

در ابتدای کار برگ‌های نعناع را حسابی بشورید تا هیچ کثیفی بر روی برگ و شاخه‌هایش باقی نماند. سپس آن را خشک کنید و آب را از قبل بجوشانید چون باید دو قاشق غداخوری برگ نعناع را درون قوری یا لیوان دمنوش‌تان بریزید و یک لیوان آب جوش به نعناع اضافه کنید

بعد از آن باید 10 تا 15 دقیقه منتظر بمانید تا حسابی دم بکشد و خواص و عطر و طعم نعناع در آب حل شود. اگر به هر دلیلی به برگ تازه دسترسی نداشتید و وقتی تنها به یک لیوان دمنوش نیاز دارید تا خستگی را از تن‌تان بیرون کند، می‌توانید از برگ نعناع خشک شده استفاده کنید و آن را دم کنید تا ازخواص دمنوش نعناع بهره‌مند شوید

در انتها اگر دوست داشتید می‌توانید آن را کمی عسل و نبات مخلوط کنید تا شیرینی و خنکی مطبوعی را زیر زبان‌تان حس کنید

با این کار لذت چشیدن آن هیچ وقت از یادتان نمی‌رود و همچنین از خواص چای نعناع استفاده کرده‌اید

ترکیب جادویی نعناع با دیگر گیاهان

تا به اینجا از خواص دمنوش نعناع برایتان گفتیم و چای نعناع به تنهایی هم خوش عطر و بوست، هم طعم خاص و جذابی برای طرفدارانش دارد اما بد نیست که کمی رسپی‌های جدیدی نیز امتحان کنیم تا مزه‌های جدید دیگری را نیز بچشیم و در کنارش از فواید آن‌ها برای سلامتی‌مان بهره ببریم. آتسز به شما دو ترکیب فوق الهاده را به شما پیشنهاد می‌دهد

دمنوش نعناع و زنجبیل

اگر می‌خواهید علاوه بر چشیدن طعم تند و تیز این دمنوش، از تاثیرات مثبت آن بر روی سلامت‌تان بهره ببرید، پس دست به کار شوید و گیاه تازه یا خشک نعناع و زنجبیل را تهیه کنید و آن‌ها را در دم کرده و نوش جان کنید

این ترکیب فواید زیادی دارد و می‌تواند دهان شما را خوش‌بو کند و در کنارش اگر سردردی داشته باشید یا سرماخوردگی به سراغ‌تان آمده باشد، حتما این دمنوش کمک کننده خواهد بود

دمنوش نعناع و لیمو ترش

حتما می‌توانید تصور کنید که ترکیب لیمو ترش تازه با نعناع بی نظیر خواهد بود. دمنوشی که حسابی شما را سرحال می‌کند و در کنارش ویتامین C که از طریق لیمو به بدن‌تان منتقل می‌شود، به سلامت‌تان کمک خواهد کرد

درواقع به خاطر خواص نعناع و لیمو، هردو نوشیدنی مناسبی برای افراد سرماخورده هستند و می‌تواند به جنگ میکروب‌ها برود.

سخن پایانی

جهان گیاهان دارویی بسیار جذاب و عمیق است و شناخت تک تک آن‌ها به ما کمک می‌کند که سبک زندگی سالم‌تری داشته باشیم و از ترکیبات خوشمزه‌ای استفاده کنیم که علاوه بر طول عمر ما، طعم و عطر دلپذیری را به ما هدیه می‌کند

نوشیدن دمنوش نعناع همان چیزی است که این احساسات را به شما منتقل می‌کند و از گنجاندن آن در برنامه غذایی‌تان راضی خواهید بود

زنجبیل-قلم
زنجبیل قلم
40,00040,000تومان
اضافه
عرق-نعنا-سنگین-تک-گل-900-سی-سی
عرق نعنا سنگین تک گل - 900 سی سی
53,00053,000تومان
اضافه
بلغور-نعنا-خشک
بلغور نعنا خشک
50,00050,000تومان
اضافه
پودر-زنجبیل
پودر زنجبیل
42,00042,000تومان
اضافه
نعنا-فلفلی-سوسنبر
نعنا فلفلی - سوسنبر
45,00045,000تومان
اضافه
برگ-نعنا-خشک
برگ نعنا خشک
30,00030,000تومان
اضافه
زنجبیل-قلم
زنجبیل قلم
40,00040,000تومان
اضافه
عرق-نعنا-سنگین-تک-گل-900-سی-سی
عرق نعنا سنگین تک گل - 900 سی سی
53,00053,000تومان
اضافه
خواص دمنوش نعناع چیست؟
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
خواص دمنوش نعناع چیست؟
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
خواص دمنوش نعناع چیست؟
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
خواص دمنوش نعناع چیست؟
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
خواص دمنوش نعناع چیست؟
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن