همه چیز درباره سیر سیاه

سیر سیاه چیست و چه خواصی دارد؟

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1401/4/6
همه چیز درباره سیر سیاه
مشاهده لیست عناوین :
  • منظور از سیر سیاه چیست؟
  • نحوه تولید سیر سیاه
  • معرفی خاصیت های سیر سیاه
  • طرز تهیه و نحوه مصرف سیر سیاه
  • تأثیر و نحوه تهیه سیر سیاه بر لاغری
  • سیر سیاه شامل خاصیت آنتی اکسیدانی

تمام افراد با گیاه سیر آشنا هستیم و از خاصیت های بی شمار آن بر سلامتی آگاهی داریم. اما امکان دارد برایتان شنیدن اسم سیر سیاه (Black Garlic) مقداری متعجب کننده باشد. حتما این سوال در ذهنتان تداعی می شود که منظور از سیر سیاه چیست؟ خاصیت سیر سیاه چیست؟ و ده ها سوال دیگر. سیر سیاه سیر تیره رنگی می باشد که شامل خاصیت های بی شماری برای سلامتی است.

سیر سیاه (Black Garlic) فرآورده ای می باشد که از تخمیر سیر تازه و خام (Allium Sativum) به دست می آید. فرآیند تخمیر سیر به این صورت می باشد که سیر تازه را به مدت سه ماه، توسط دستگاه های ویژه ای در درجه حرارت 60 تا 90 درجه سانتیگراد و رطوبتی بین 80 تا 90 درصد نگهداری می کنند. در طول این مدت سیر در اثر تخمیر، به رنگ سیاه درآمده، حالت ژله ای پیداکرده و مزه آن ملس می شود که بوی اولیه و تند سیر تازه را نخواهد داشت.

سیر سیاه برای نخستین بار توسط کره ای ها برای مصارف دارویی ساخته شد. ولی امروزه همیشه از سیر سیاه بعنوان چاشنی و طعم دهنده غذا استفاده می شد. سیر تازه دارای خواص انرژی زایی می باشد از همین رو در تهیه نوشیدنی های انرژی زا و یا شکلات سیر نیز از آن استفاده ی شود. ماندگاری سیر سیاه هشت ماه است و بعد از باز شدن بسته آن باید در یخچال نگهداری شود.

مردم کشورهای آسیایی همانند کره جنوبی، تایلند و ژاپن قرن ها از سیر سیاه در غذاهای خود استفاده می کرده اند. ولی در چند دهه اخیر، این فرآورده تخمیری سیر، وارد بازار جهانی شده و با افزایش چشمگیر تقاضای مصرف، توجه مصرف کننده را به خود جذب کرده است. اخیرا هم بعضی از محصولات فرآوری شده جدیدی از سیر سیاه همانند پوره، عصاره، خمیر، قرص های مکمل و ملاس سیر سیاه تولید و به بازار جهانی ارائه شده است.

در اثر فرآیند تخمیر و تبدیل سیر تازه به سیر سیاه به واسطه مجموعه ای از واکنش های غیر آنزیمی همانند واکنش میلارد، اکسیداسیون فنل ها و کارامل شدن سیر به رنگ سیاه در می آید. در اثر این فرآیند ها میزان آنتی اکسیدانهای سیر افزایش یافته و ترکیبات ناپایدار سیر خام مثل آلین و آلیناز به آنتی اکسیدانهای قوی مثل اَلیل سیستین یا همان SAC تبدیل می شوند.

سیر سیاه دارای مقادیر فراوانی ترکیبات آنتی اکسیدانی همانند فلاونوئیدها، پلیفنلها، ترکیبات ارگانوسولفور از جمله S-allyl-cysteine و S-allyl-mercaptocysteine و مشتقات تتراهیدروــ کاربولین در مقایسه با سیر تازه می باشد.

منظور از سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه همان سیر سفید یا سیر خام می باشد که در طی یک فرآیند مشخص تخمیر شده است. نخستین بار مردم کشور کره از سیر سیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کردند و بعد از آن به علت اینکه این سیر طعم بسیار خوبی دارد، طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان پیدا کرد و تعداد زیادی از مردم شیفته آن شدند.

نحوه تولید سیر سیاه

برای اینکه بتوانید سیر سیاه تولید کنید، سیر خام یا معمولی را به مدت ۵۰ تا ۹۰ روز در دمای ۶۰ تا ۷۷ درجه بگذارید. این همان فرآیند تخمیر می باشد که موجب شیرین شدن مزه سیر می‌شود و به مرور رنگ آن را سیاه می‌کند. بعد از گذشت این دوره، سیر حالت ژله ای و نرم به خود می‌گیرد.

معرفی خاصیت های سیر سیاه

سیر سیاه شامل خواص درمانی فوق‌العاده ای می باشد. این سیر برای لاغری بسیار مفید است و چربی‌های رسوب کرده در رگ‌ها و عروق بدن را از بین می‌برد به همین علت خطر سکته قلبی را به شدت کاهش می‌دهد. این نوع سیر برای افراد دیابتی بسیار مفید می باشد و خواص ضد سرطان دارد. اگر می‌خواهید که چربی‌های مضر خون شما کاهش پیدا کند و التهاب و درد مفاصل خود را بهبود ببخشید توصیه می‌شود از سیر سیاه استفاده کنید. این نوع سیر از کبد چرب پیشگیری می‌کند و ضد آلرژی است.

طرز تهیه و نحوه مصرف سیر سیاه

جهت بهره بردن از خواص و فواید سیر سیاه مناسب است هر روز یک حبه از سیر را استفاده کنید. توجه کنید مصرف این ماده باید به مدت یک ماه مستمر و پیوسته صورت گیرد و حتماً هر روز یک عدد از آن را مصرف نمایید تا تأثیرات فوق‌العاده آن را روی بدن خود ببینید. اگر دوست ندارید که آن را خالی میل کنید بهتر است که با غذاهای دیگر بپزید و یا با آن سس‌های خوش طعم درست کنید.

تأثیر و نحوه تهیه سیر سیاه بر لاغری

یکی از خواصی که سیر سیاه دارد، تأثیر زیاد آن برای لاغر شدن می باشد چراکه این ماده نقش بسیاری در چربی سوزی بدن دارد. اگر سیر سیاه را به صورت ناشتا قبل از خوردن صبحانه میل کنید موجب کاهش چربی‌های مضر خون می‌شود همچنین متابولیسم بدن را هم بالا می برد و همین موضوع موجب از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن می‌شود.

سیر سیاه شامل خاصیت آنتی اکسیدانی

سیر سیاه به علت فرایندی که نسبت به سیر سفید یا معمولی طی می‌کند، آنتی‌اکسیدان بالاتری دارد و همچنین تأثیرات محافظتی بیشتری هم در پی دارد.

خاصیت سیر سیاه برای محافظت از مغز

سیر سیاه به علت ترکیباتی که دارد منجر به تقویت حافظه انسان می‌شود و از بروز بیماری‌های مغزی همانند آلزایمر جلوگیری می‌کند.

خاصیت سیر سیاه برای محافظت از کبد

این نوع سیر به خوبی می‌تواند تاثیرات مصرف الکل و مواد شیمیایی را از بین ببرد و موجب کاهش و از بین رفتن حرارت و چربی کبد شود. پس با مصرف سیر سیاه می‌توانید از چرب شدن کبد خود پیشگیری کنید.

خاصیت سیر سیاه برای معده

برای اینکه بتوانید از خواص این سیر برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های معده خود بهره ببرید توصیه می‌شود هنگام صبح زمانی که ناشتا هستید و هنوز معده شما خالی می باشد این سیر را رنده کنید و یا در لیوان آبی حل کنید و آن را مصرف کنید.

خاصیت سیر سیاه برای محافظت از سیستم گوارش

سیر سیاه تأثیر بسیاری در عملکرد بهتر سیستم گوارش دارد. این سیر با باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در گوارش مبارزه می‌کند و از یبوست و سرطان روده پیشگیری می‌کند.

آشنایی با تفاوت سیر سیاه و سیر معمولی (سیر سفید)

سیر سیاه به علت داشتن رطوبت کمتر نسبت به سیر معمولی دارای اسیدهای آمینه و خواص غذایی بیشتری است و طعم متفاوت و خاصی هم دارد. طعم و مزه سیر سیاه شبیه طعم کارامل کمی تلخ می باشد. افراد برای هضم سیر سیاه مشکلی ندارند این در صورتی است که برای هضم سیر معمولی دچار ناراحتی می‌شوند چراکه سیر سیاه در فرآیند تخمیر نرم شده است.

مضرات سیر سیاه

زیاده روی در مصرف هر ماده‌ای می‌تواند عوارضی را ایجاد کند و موجب مسمومیت شود پس بهتر است در روز بیشتر از یک حبه از آن را مصرف نکنید.

 


سیر-سیاه
سیر سیاه
17,50017,500تومان
اضافه
اسلایس-سیر-خشک
اسلایس سیر خشک
39,00039,000تومان
اضافه
پودر-سیر
پودر سیر
70,00070,000تومان
اضافه
همه چیز درباره سیر سیاه
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
همه چیز درباره سیر سیاه
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
همه چیز درباره سیر سیاه
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
همه چیز درباره سیر سیاه
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
همه چیز درباره سیر سیاه
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن