خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان

خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1402/7/8
خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان

بابونه خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. از جمله خواص بارز این گیاه دارویی ضد قارچ و ضد باکتری بودن آن است. از این رو بابونه را یک گیاه مفید برای درمان عفونت‌های قارچی و میکروبی به ویژه عفونت زنان می‌دانند. مصرف مرتب بابونه التهاب اعضای مختلف بدن از جمله رحم را کاهش داده و برای پیشگیری از بروز عفونت‌های رحمی و دستگاه تناسلی زنان بسیار مفید است. برای آشنایی با خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان، ترکیبات شیمیایی مفید موجود در این گیاه و نحوه مصرف آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 

آشنایی گیاه بابونه 

آشنایی با گیاه بابونه - دیجی عطار

بابونه گیاهی دارویی از تیره کاسنیان است که ساقه‌ای به رنگ سبز مایل به سفید و برگ‌های کوچک متناوب با بریدگی‌های باریک، نامنظم و کرکی دارد. این گیاه معطر که ارتفاع آن حدود 30 سانتی‌متر است و به ندرت به یک متر می‌رسد را می‌توان در چمنزارهای شنی به وفور یافت. بابونه گونه‌های متنوعی دارد که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به بابونه آلمانی، بابونه رومی، بابونه شیرازی و بابونه دشتی اشاره کرد.

خواص بابونه از نظر طب سنتی 

بابونه یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر طب سنتی بابونه طبعی گرم و خشک دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. خواص آرام بخشی، آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد اسپاسم، آنتی باکتری و ضد قارچ از جمله مهم‌ترین خواص گیاه بابونه هستند.

استفاده از این گیاه دارویی برای درمان عفونت‌های تنفسی، دردهای عضلانی و مفصلی، مشکلات پوستی، مشکلات گوارشی، عفونت‌های ادراری، تسکین درد و التهاب ماهیچه‌ها و مفاصل مفید است. بابونه سوء هاضمه، نفخ، دل درد را کاهش داده سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین به کنترل استرس و اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

ترکیبات فعال موجود در بابونه 

ترکیبات شیمیایی فعال موجود در بابونه بسیار متنوع است. از این رو این گیاه خواص درمانی متعددی دارد. در جدول زیر ترکیبات فعال موجود در گیاه بابونه و خواص آن‌ها آورده شده است.

ترکیب شیمیایی
 خاصیت
آپیگین 
ضد التهاب قوی 
کامازولن 

ضد باکتری، ضد قارچ 
فلاونوئیدها 
ترکیبات آنتی‌اکسیدانی با خواص ضد التهاب و ضد سرطان 
کومارین ها 
تسکین درد، افزایش جریان خون، بهبود مشکلات خونریزی و سایر علائم پیش‌ پریودی
ترپنوئید ها
 ضد التهاب، آنتی‌باکتریال، تقویت کننده سیستم ایمنی 
گلیکوزید ها
​ ضد التهاب، ضد برونشیال 
روغن‌های فرار
 ضد التهاب، آنتی باکتریال 
ویتامین C و ویتامین A
 آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای حفظ سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی 

خاصیت بابونه شیرازی برای درمان عفونت زنان 

خواص بابونه شیرازی- دیجی عطار 

عفونت‌های ناحیه تناسلی در زنان با علائمی مانند احساس سوزش و خارش در این ناحیه همراه است. برای درمان این نوع عفونت در زنان معمولا استفاده از داروهای شیمیایی و رعایت نکات بهداشتی توصیه می‌شود. اما استفاده از برخی گیاهان دارویی مانند بابونه شیرازی نیز در پیشگیری و حتی درمان این عارضه تاثیر قابل توجهی دارد.

در واقع یکی از کاربردهای مهم بابونه که هم در طب سنتی و هم در طب جدید به آن توجه می‌شود، درمان عفونت در زنان است. همانطور که گفته شد این گیاه ترکیبات ضد میکروبی و ضد قارچی دارد که برای درمان عفونت رحم و زخم‌های دهانه رحم بسیار مفید است. زیرا این ترکیبات رشد میکروارگانیسم‌های مضر مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها را کنترل می‌کنند.

بابونه ترکیبات فعالی با خاصیت ضد التهابی نیز دارد. این ترکیبات التهابات زنان که مرتبط با عفونت است را کاهش می‌دهند. همچنین خاصیت آرام بخشی بابونه به تسکین علائم عفونت‌های زنان مانند خارش، سوزش، درد و تحریک نواحی تناسلی کمک می‌کند.

به همین دلیل است که بابونه را به عنوان گیاهی موثر برای پیشگیری، درمان و کنترل علائم عفونت زنان می‌شناسند. این گیاه دارویی بدون عوارض جانبی داروهای شیمیایی به عنوان یک روش درمانی طبیعی و بی خطر به بهبود سلامت رحم کمک می‌کند.

علاوه بر این، نوشیدن یک لیوان دمنوش بابونه دردهای دوران قاعدگی را تسکین داده و سندروم تخمدان پلی کیستیک را درمان می‌کند. زیرا با ورود ترکیبات بابونه به بدن اسپاسم عضلات کاهش یافته و رحم شل می‌شود. به علاوه تولید هورمون‌های مولد درد و التهاب نیز کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از خواص بابونه شیرازی برای زنان رفع اختلالات یائسگی است. همچنین مادران شیرده می‌توانند برای افزایش شیر خود دمنوش بابونه مصرف کنند.

بهترین نحوه مصرف بابونه شیرازی برای عفونت زنان 

نحوه مصرف گیاه دارویی بابونه- دیجی عطار 

به منظور بیشترین استفاده از خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید: 

شربت بابونه 

یکی از بهترین روش‌های مصرف بابونه برای پیشگیری و درمان عفونت ‌های زنانه، شربت بابونه است. برای تهیه این شربت، یک قاشق غذاخوری بابونه خشک را در یک لیوان آب جوشانده و بعد از چند دقیقه صاف کنید. برای بهبود طعم و شیرین کردن شربت به آن عسل و کمی آب لیموترش اضافه کنید.

دمنوش بابونه 

برای آماده کردن چای یا دمنوش بابونه، یک قاشق غذاخوری بابونه خشک را در یک فنجان آب جوشانده و بعد از چند دقیقه صاف کرده و میل نمایید. برای درمان عفونت زنانه می‌توانید در طول روز چند فنجان دمنوش بابونه بنوشید.

بخور بابونه 

روش دیگر مصرف بابونه برای پیشگیری و درمان عفونت ‌های زنانه، بخور بابونه است. برای تهیه این بخور حدود یک قاشق غذا خوری بابونه را داخل ظرف آب جوش یا دستگاه بخور ریخته و به مدت 10 تا 15 دقیقه بخور بگیرید.

حمام بابونه 

حمام بابونه نحوه مصرف بابونه شیرازی برای عفونت زنان است. برای آماده کردن حمام بابونه 2 تا 3 قاشق غذا خوری بابونه خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته بجوشانید. سپس این جوشانده را در وام حمام ریخته و به مدت 15 تا 20 دقیقه درون وان قرار بگیرید.

حداکثر میزان مصرف مجاز بابونه چقدر است؟

استاندارد و میزان مصرف مشخصی برای مصرف روزانه بابونه وجود ندارد. این دمنوش گیاهی معمولا بی خطر و آرام بخش است. بنابراین در شرایط عادی می‌توان آن را به صورت روزانه مصرف کرد. اما بهتر است حد تعادل را در مصرف این گیاه دارویی رعایت کرده و از مصرف بیش از حد آن بپرهیزید.

با توجه به خواص متعدد توصیه می‌شود قبل از مصرف بابونه به صورت روزانه و منظم برای جبوگیری از عوارض جانبی ناخواسته با پزشک مشورت نمایید. به طور کلی مصرف بیش از 2 تا 4 فنجان دمنوش بابونه در طول روز توصیه نمی‌شود. این مقدار معادل حدود یک گرم پودر بابونه است.

جمع‌بندی

بابونه گیاهی دارویی با خواص فراوان است که با وجود ترکیبات شیمیایی ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی برای درمان بیماری‌های مختلف کاربرد گسترده‌ای دارد. یکی از دلایل توجه به این گیاه دارویی از گذشته تا کنون خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان است که در این مقاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از بابونه برای درمان عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان با پزشک خود مشورت نمایید تا بهترین روش و مقدار مصرف را به شما توصیه کند.

عرق-بابونه-تک-گل-900-سی-سی-عمده
عرق بابونه تک گل - 900 سی سی - عمده
0ناموجود
اضافه
بابونه-عمده
بابونه - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
اسانس-بابونه-عمده
اسانس بابونه - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
گرده-گل-بابونه-عمده
گرده گل بابونه - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
بابونه-شیرازی-عمده
بابونه شیرازی - عمده
418,000ناموجود
اضافه
اسانس-بابونه-شیرازی-عمده
اسانس بابونه شیرازی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
بابونه-کوهی-عمده
بابونه کوهی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
گل-بابونه-گاوی-عمده
گل بابونه گاوی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-بابونه-گاوی-عمده
برگ بابونه گاوی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-بابونه-60-سی-سی-عمده
روغن بابونه - 60 سی سی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
عرق-بابونه-تک-گل-900-سی-سی-عمده
عرق بابونه تک گل - 900 سی سی - عمده
0ناموجود
اضافه
بابونه-عمده
بابونه - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
سوالات یا پیشنهادات
خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
خواص بابونه شیرازی برای عفونت زنان
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن