آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد

آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1402/8/21
آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد

گیاه پنج انگشت خواص متعدد زیادی برای بانوان دارد. برای بسیاری از بانوان سوال است که آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد یا خیر؟ اگر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید بر اساس مستندات علمی به این سوال پاسخ خواهیم داد. برای بعضی گیاهان داروئی بر اساس ترکیبات خود خواص متعددی ذکر شده است. بعضی از این گیاهان به خاطر خواص ترکیبات خود به مانند بعضی هورمون ها می توانند نقش جایگزین این هورمون ها را ایفا نمایند. بعضی ترکیبات مشابه هورمون های زنانه در گیاه پنج انگشت نیز وجود دارند که فواید بسیاری برای بانوان دارد.

تاثیرات گیاه پنج انگشت در عملکرد تخمدان

از آنجا که گیاه پنج انگشت عملکرد تخمدان را تقویت می کند یکی از فروض ممکن این است که آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد یا خیر؟ از آنجا که هورمون ها نقش مهمی در عملکرد عالی تخمدان ایفا می‌ کنند و هورمون استروژن نیز یکی از کلیدی ترین هورمون های تخمدان است، پس انتظار درستی است که گیاه پنج انگشت دارای هورمون استروژن باشد. بسیاری از نتایج تحقیقات علمی تایید کرده است که عصاره گیاه پنج انگشت دارای ترکیباتی مشابه عملکرد استروژن در بدن است و به این طریق می تواند کاهش میزان استروژن را در دوره های خاص زندگی بانوان مانند یائسگی جبران نماید. در مورد طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای یائسگی روش های مختلفی بیان شده است، بهترین روش های مصرف را از متخصصین طب سنتی جویا شوید تا بسته به شرایط بدنی شما بهترین ها را به شما معرفی نمایند.

فیتواستروژن ها

فیتواستروژن ها به ترکیباتی از گیاهان داروئی گفته می شود که خواص و عملکرد مشابه هورمون ها را ایجاد می کنند‌. به این ترکیبات هورمون های گیاهی نیز گفته می شود. استروژن یکی از مهمترین هورمون های زنانه است که تعادل و تنظیم مقادیر آن در بدن چرخه های قاعدگی، باروری و کیفیت زندگی دوران یائسگی بانوان را افزایش می دهد.

خواص هورمونی گیاه پنج انگشت- دیجی عطار

عملکرد هورمونی گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت با تنظیم مقادیر هورمونی بدن خانم ها عملکرد عادی آن ها را ایجاد می کند. ترکیبات این گیاه بیشترین تنظیم را روی مقادیر هورمون های استروژن و پروژسترون دارد. اگر چه شاید این گیاه دقیقا هورمون استروژن را نداشته باشد ولی وجود ترکیباتی مشابه استروژن در این گیاه گزارش شده است. ‌البته تایید علمی این مطلب و شناسایی این ترکیبات در عصاره این گیاه نیاز به تحقیق های بیشتری دارد.

تحقیقات علمی روی حیوانات آزمایشگاهی

در یک تحقیق علمی اثرات عصاره گیاه پنج انگشت به منظور تایید وجود استروژن مورد بررسی قرار گرفت.‌ نتیجه نهایی آزمایش تایید کرده است که عصاره این گیاه دارویی اثراتی مشابه استروژن دارد و بعضی علائم ناشی از کاهش استروژن را بهبود می بخشد. از جنبه این علائم می توان به کاهش اضطراب پس از مصرف عصاره گیاه پنج انگشت اشاره نمود.

همانطور که می دانید بسیاری از تحقیقات علمی ابتدا روی حیوانات آزمایشگاهی انجام می شود و در صورت تایید، ادامه تحقیقات آزمایشگاهی روی انسان نیز انجام می شود. بسیاری از محققین امیدوار هستند که ترکیبات مشابه استروژن را در این گیاه دارویی پیدا نمایند، زیرا اثرات مشابه آن مشاهده گردیده است.

مشاهدات عینی در مورد مصرف گیاه پنج انگشت

مشاهدات عینی بسیاری از خانم ها تایید می کند که مصرف گیاه دارویی پنج انگشت مقادیر هورمونی بدن آن ها را تنظیم می نماید. یکی از هورمون هایی که با مصرف این گیاه دارویی تغییر می کند هورمون استروژن است.‌ پس خود این مطلب دلیل واضحی بر وجود ترکیبات گیاهی مشابه هورمون استروژن در این گیاه داروئی است. مثلا یکی از توصیه های متخصصین طب سنتی بر عدم استفاده از این گیاه داروئی در بسیاری های از سرطان ها از جمله سرطان رحم و سینه است.‌ آیا می توانید علت آن را حدس بزنید؟ چون تجارب این متخصصین تایید کرده است که مصرف این گیاه داروئی استروژن بدن فرد را افزایش می دهد و همین افزایش استروژن برای این بیماران مضر است زیرا علائم و شدت بیماری را افزایش می دهد‌‌.

یکی دیگر از شواهد تایید کننده وجود ترکیبات مشابه استروژن در گیاه پنج انگشت تداخل داروئی این گیاه با دارو های استروژن است. همین عامل به تنهایی نشان می دهد که وجود ترکیبات مشابه استروژن این گیاه داروئی با کارکرد قرص هاس استروژنی تداخل ایجاد می کند. به نظر شما این همه شواهد نشان دهنده این است که آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد یا خیر؟

گیاه دارویی پنج انگشت و عملکرد استروژنی آن- دیجی عطار

بهترین جایگزین گیاهی برای مصرف دارو های هورمونی

بسیاری از پزشکان متخصص برای تنظیم هورمونی بیماران مصرف دارو های شیمیایی و یا تزریق آمپول ها را توصیه می کنند. چه بهتر است به جای مصرف دارو های شیمیایی برای تعادل هورمونی از گیاهان دارویی استفاده نماییم. عصاره گیاه پنج انگشت در بسیاری از تحقیقات از نظر ترکیبات مشابه استروژن مورد تایید قرار گرفته است و برای تنظیم هورمونی خود بهتر است از این گیاه داروئی استفاده نماییم.

این گیاه دارویی به عنوان بهترین تحریک کننده گیاهی برای ترشح استروژن از تخمدان ها شناسایی شده است. اگر چه شاید ترکیبات این گیاه دقیقا مشابه استروژن نباشد ولی تولید استروژن را تحریک می نمایند و به این طریق بیشترین اثرات مثبت را در سلامتی ایفا می کنند.

مصرف گیاه پنج انگشت در خانم های یائسه

امروزه همه خانم ها می دانند که تغییرات خلق و خویی آن ها در دوران یائسگی به علت تغییرات هورمونی است. یکی از مهمترین تغییرات هورمونی در خانم های یائسه کاهش ترشح هورمون استروژن است.‌ حالا اگر با مصرف یک گیاه دارویی این علائم کاهش پیدا می کند، می توان گفت که آن ترکیب گیاهی به احتمال زیاد دارای استروژن بوده است؟

اگر این فرض علمی را تایید می کنید باید در ادامه عنوان نماییم که بسیاری از خانم های یائسه از مصرف گیاه پنج انگشت بهترین نتایج درمانی را گرفته اند و تغییرات خلق و خویی و هورمونی آن ها تنظیم شده است. همین مثال ساده بیانگر وجود ترکیبات مشابه استروژن در این گیاه دارویی است. بهترین کیفیت گیاه دارویی پنج انگشت را از عطاری آنلاین دیجی عطار تهیه نمایید.

نحوه عملکرد گیاه پنج انگشت

مشابهات عملکردی این گیاه داروئی با استروژن نیاز به تحقیق های بیشتر علمی دارد. ‌در بسیاری از منابع معتبر استناد شده است که این عصاره گیاهی با اثرات خود بر عملکرد غده هیپوفیز و هیپوتالاموس تغییرات هورمونی را در بدن ایجاد می کند و از طریق این تغییرات هورمونی تولید استروژن را بیشتر می نماید. پس شاید اگر این گیاه داروئی مواد مشابه استروژن را نداشته باشد ولی با مکانیسم های خاص و پیچیده ای تولید استروژن را تحریک می نماید.

تایید مطالب ذکر شده نیاز به تحقیق های بیشتری دارد. ولی بسیاری از مقالات معتبر علمی وجود ترکیبات مشابه استروژن را در این گیاه تایید نموده اند و بعضی مقالات دیگر وجود این ترکیبات مشابه را رد نموده اند. ما فقط به نقل قول از این دو دسته پرداخته ایم.

نکته پایانی

بسیاری از خواص عالی گیاه پنج انگشت به خاطر ترکیبات مشابه استروژن در این گیاه دارویی است، ولی مدارک علمی تایید کننده این فرضیه علمی که آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد یا خیر هنوز کامل نیست و نیاز به تحقیق های بیشتری دارد.

آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد
زنجبیل برای زخم معده مضر است یا مفید است؟
آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد
معرفی چند شربت گیاهی ضد سرفه و خلط آور
آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد
آویشن و عسل: تمام خواص، موارد، طریقه ساخت و مصرف
آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد
بهترین داروهای گیاهی برای درمان معده درد شدید
آیا گیاه پنج انگشت استروژن دارد
طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی