روغن کرچک برای یبوست: نحوه مصرف، دوز مصرف و زمان اثربخشی

روغن کرچک برای یبوست

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/9
روغن کرچک برای یبوست

یبوست یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که هم کودکان و هم بزرگسالان با آن مواجه هستند. این بیماری درگیرکننده روده بوده و اجابت مزاج را بسیار سخت می‌کند. افرادی که از یبوست رنج می‌برند، می‌توانند از روغن‌های گیاهی برای درمان این مشکل استفاده کنند. روغن کرچک برای یبوست مفید است و می‌توانند بر توانایی عضلات روده تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. روغن کرچک از گیاه کرچک که دارای درصد بالایی روغن است، بدست آمده و می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی سیستم گوارش و مشکلات جسمی داشته باشد. این روغن برای تولید انواع صابون، پلاستیک، رنگ و انواع داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را برای مصرف خوراکی نیز مورد استفاده قرار داد.

برای افرادی که به طور مرتب یبوست را تجربه می‌کنند، روغن کرچک می‌تواند یک درمان طبیعی و ارزان قیمت باشد. این روغن نسبت به سایر روش‌های درمانی یبوست تاثیر بسیار خوبی را روی سیستم گوارش شما خواهد گذاشت. از این رو اگر به دنبال یک راه حل ایمن و موثر برای درمان یبوست هستید، روغن کرچک را فراموش نکنید.

تاثیر روغن کرچک برای یبوست- دیجی عطار

علت‌های یبوست

یبوست به رژیم غذایی افراد بستگی دارد. اگر فیبر و آب کافی مصرف نکنید، مدفوع شما بسیار سفت و خشک می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا مدفوع قادر به حرکت از طریق روده‌ها نباشد. بعضی از داروها می‌توانند ریسک ابتلا به یبوست را افزایش دهند. این داروها شامل داروهای ضد تشنج، آنتی اسیدها، مکمل‌های آهن، داروهای کاهنده فشار خون، مسکن‌های مختلف و آرام بخش‌ها هستند. بعضی از داروهای ضد افسردگی نیز احتمال بروز یبوست را در شما افزایش می‌دهند.

برخی از شرایط پزشکی نیز می‌توانند علت یبوست را در شما تشدید کنند که از جمله آن‌ها می‌می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگ شدن روده بزرگ
  • سرطان روده بزرگ
  • سایر تومورهای روده
  • شرایطی که بر ماهیچه‌های روده تاثیر می‌گذارد، مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون و سکته مغزی
  • دیابت 
  • غده تیروئید کم کار یا کم کاری تیروئید

فارغ از این موارد برخی از افراد در بازه‌های زمانی مختلف با مشکل یبوست مواجه می‌شوند. به طور مثال، زنان باردار ممکن است در نتیجه تغییرات هورمونی یبوست را تجربه کنند. حرکات روده نیز بر اساس افزایش سن کند می‌شود و این موضوع می‌تواند افراد مسن را دچار یبوست مزمن کند. استرس و اضطراب‌های روحی نیز می‌توانند یبوست را در افراد تشدید کنند و باعث تشدید علائم این بیماری شوند.

روغن کرچک برای یبوست

روغن کرچک فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که می‌توانید در مقاله روغن کرچک برای چی خوبه؟ به طور کامل خواص این روغن را بررسی کنید. این روغن می‌تواند مانند بسیاری از انواع گیاهان دارویی مانند یک ملین محرک عمل کند و باعث رفع یبوست شود. با این حال برخی از افراد مانند افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، باید برای مصرف روغن کرچک احتیاط کنند.

یبوست به زمانی گفته می‌شود که یا تعداد دفعات دفع مدفوع شما کاهش پیدا می‌کند، یا اینکه مدفوع به سختی دفع می‌شود. هر فردی دارای شرایط متفاوتی برای اجابت مزاج است. اما به طور استاندارد هر فرد باید در هفته سه بار اجابت مزاج داشته باشد. البته هر کس برنامه متفاوتی برای اجابت مزاج دارد. ممکن است برخی از افراد هر روز به دستشویی بروند و برخی دیگر هر یک روز در میان این کار را انجام می‌دهند.
مدفوع سفت می‌تواند علائم زیادی را برای دستشویی رفتن شما به وجود آورد و شما را مجبور به زور زدن کند. یبوست مزمن علائمی همچون درد شکم و نفخ را نیز ایجاد خواهد کرد. روغن کرچک می‌تواند به عنوان یکی از بهترین انواع روغن‌های گیاهی برای درمان یبوست شناخته شود. برای اطلاع از سایر گیاهان دارویی مفید برای یبوست می‌توانید مقاله درمان یبوست با گیاهان دارویی را مطالعه کنید.

تاثیر روغن کرچک برای یبوست

روغن کرچک یکی از بهترین روغن‌های گیاهی است که می‌تواند برای درمان یبوست مورد استفاده قرار گیرد. روغن کرچک یک ملین طبیعی است که باعث می‌شود روده‌ها حرکت بیشتری داشته باشند و راحت تر منقبض شوند. این بدان معنی است فردی که این روغن را میل می‌کند، روده را برای حرکت بهتر تحریک کرده و باعث می‌شود تا روده حرکت بیشتری داشته باشد. برای افزایش حرکت مدفوع و تشویق روده‌ها، از این روغن استفاده می‌کنند.

این روغن به دلیل اینکه باعث انقباض روده‌ها می‌شود، می‌تواند حرکت مدفوع را در روده‌ها تسریع کند. از این رو در نهایت عضلات روده به درستی کار می‌کنند و می‌توان شاهد عملکرد مناسب روغن کرچک برای درمان یبوست بود. این روغن برای تسکین علائم یبوست بسیار مفید است، اما باید توجه داشته باشید که این روغن و سایر ملین‌های محرک نباید در دوره طولانی مصرف شوند. چرا که این موضوع باعث می‌شود تا عضلات روده به درستی کار نکنند. اگرچه روغن کرچک برای یبوست مفید است، اما می‌تواند دارای یک سری عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ نیز باشد. هر کسی که روغن کرچک را برای یبوست مصرف کند، باید مراقبت حالت تهوع و علائم این چنینی باشد.

دوز مصرف روغن کرچک برای درمان یبوست

روغن کرچک جزء روغن‌های بسیار غلیظ است که بلع آن را سخت می‌کند. از این رو معمولا تولید کنندگان روغن کرچک برای مصرف خوراکی به آن یک سری روغن‌های حامل اضافه می‌کنند تا نوشیدن روغن ساده تر شود. هر کسی که قصد مصرف روغن کرچک برای درمان یبوست را دارد، حتما باید دستورالعمل مصرف این روغن را مطالعه کند. دوز استاندارد و معمول روغن کرچک در طول روز 15 میلی لیتر است. این مقدار به اندازه 3 قاشق چای خوری از روغن کرچک در نظر گرفته می‌شود.

نحوه مصرف روغن کرچک برای یبوست

برای کاهش علائم یبوست و بهبود نفخ و مشکلات جانبی ایجاد شده در اثر یبوست، می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید. این روغن طعم و بوی قوی دارد. اما باز هم برخی از افراد آن را به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می‌دهند. اگر از بو و طعم این روغن خوشتان نمی‌آید، می‌توانید آن را به ترکیبات دیگر اضافه کنید تا بو و طعم قوی آن از بین برود. از این رو شما می‌توانید این روغن را با شیر، آب میوه، نوشیدنی غیر الکلی و آب ترکیب کنید تا طعم آن را متوجه نشوید، ولی از خواص آن بهره مند شوید.

چقدر طول می‌کشد تا روغن کرچک اثر کند؟

روغن کرچک یکی از روغن‌های بسیار مفیدی است که می‌تواند برای اجابت مزاج مورد استفاده قرار گیرد و اثربخشی سریع داشته باشد. معمولا افراد پس از مصرف این روغن در عرض 2 الی 3 ساعت می‌توانند شاهد اثربخشی آن باشند. اما ممکن است بسته به شرایط جسمی هر یک از افراد، تاثیر این روغن تا 6 ساعت نیز طول بکشد. بهتر است که این روغن قبل از خواب مصرف نشود و در طول بیداری برای مشاهده اثربخشی از آن استفاده کنید.

عوارض مصرف روغن کرچک- دیجی عطار

هشدارهای مصرف روغن کرچک برای یبوست

افرادی که علائم دیگری را به همراه یبوست مشاهده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به معده درد، حالت تهوع و... اشاره کرد، باید از مصرف روغن کرچک اجتناب کنند و به جای آن به دنبال روشی درمانی باشند. روغن کرچک برای گروه خاصی از افراد مناسب نیست و ممکن است در سلامت آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) روغن کرچک را در گروه ممنوعیات مصرف برای بانوان باردار قرار داده است. چرا که این روغن می‌تواند به جنین آسیب برساند و باعث ناهنجاری‌های مادرزادی شود.

همچنین افرادی که علائم زیر را دارند نیز مجاز به مصرف روغن کرچک برای درمان یبوست نیستند:

  1. خونریزی از رکتوم
  2. درد شدید و ناگهانی معده
  3. علائم آپاندیسیت
  4. علائم انسداد روده، مانند ناتوانی در دفع گاز و استفراغ
  5. استفراغ

افرد می‌توانند روغن کرچک را به عنوان یک ملین قوی در دوره زمانی کوتاه استفاده کنند. همانطور که مصرف انواع دمنوش‌های گیاهی ملین حاوی سنا در درازمدت به افراد توصیه نمی‌شود، مصرف روغن کرچک نیز می‌تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد و حتی باعث عادت سیستم گوارش شود. از این رو برای جلوگیری از عوارض روغن کرچک برای یبوست، توصیه می‌کنیم که با پزشک برای مصرف آن مشورت کنید.

عوارض مصرف روغن کرچک

مصرف روغن کرچک برای یبوست مفید است و باعث افزایش تعداد دفعات اجابت مزاج می‌شود. اما مصرف طولانی مدت و زیاد آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی دیگر نیز خواهید شد. از جمله عوارض مصرف روغن کرچک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم آبی بدن
  • اسهال
  • کاهش پتاسیم بدن
  • از دست دادن مواد مغذی ضروری به دلیل حرکت سریع مدفوع
  • ضعف عضلانی
  • تورم روده

افرادی که این عوارض جانبی را تجربه می‌کنند، باید مصرف روغن کرچک را قطع کنند و به دنبال راه‌های دیگر درمانی برای یبوست باشند.

دوز مصرف روغن کرچک برای درمان یبوست- عطاری دیجی عطار

هشدارها برای کودکان و نوزادان

  1. کودکان کمتر از 6 سال مجاز به مصرف روغن کرچک نیستند.
  2. کودکان بین 6 تا 10 سال باید با یک متخصص اطفال مشورت کنند و با نظر پزشک از این روغن استفاده نمایند.

جلوگیری از یبوست بدون روغن کرچک می‌توان تغییرات زیادی را در سبک زندگی ایجاد کرد تا افراد بتوانند شاهد کاهش علائم یبوست باشند. برای تشویق روده جهت اجابت مزاج، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

• افزایش مصرف فیبر غذایی:

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از یبوست داشتن تغذیه مناسب است. تغذیه مناسب شامل مصرف فیبر بالا است. همه افراد باید در طول روز حداقل 25 تا 31 گرم فیبر مصرف کنند. منابع غذایی حاوی فیبر شامل غلات سبوس دار، میوه‌ها و سبزیجات و حبوبات هستند.

• نوشیدن آب زیاد:

آب باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود و دفع مدفوع را سریع‌تر و بهتر خواهد کرد. سعی کنید که در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا حرکت مدفوع در روده شما بهبود پیدا کند.

• ورزش منظم:

حتما هر روز ورزش منظم داشته باشید. حداقل 30 دقیقه پیاده روی در طول روز می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. اگر ورزش و فعالیت جسمی منظم داشته باشید، حرکت روده‌ها تقویت شده و یبوست کاهش پیدا می‌کند.

• نادیده گرفتن میل به مدفوع:

اگر در جایی هستید و احساس می‌کنید که باید برای اجابت مزاج به دستشویی بروید، جلوی این کار را نگیرید. این کار باعث می‌شود تا مدفوع شما سفت‌تر و علائم یبوست شما افزایش پیدا کند.

روغن کرچک برای درمان یبوست را از کجا بخریم؟

طبق توضیحات داده شده در این مقاله، روغن کرچک برای یبوست موثر است. اما نباید به صورت منظم مصرف شود. بلکه مصرف گاه به گاه آن برای کاهش علائم یبوست و نفخ مفید است. روغن کرچک برای درمان یبوست را می‌توانید از طریق فروشگاه آنلاین دیجی عطار خریداری کنید. این فروشگاه مرکز فروش انواع روغن کرچک بوده و توانسته محصولات خود را با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه کند. می‌توانید برای خرید گیاهان دارویی دیگر درمان کننده یبوست نیز از طریق این سایت اقدام کنید.

روغن-کرچک-خوراکی-ویهان-عمده
روغن کرچک خوراکی ویهان - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان-عمده
روغن کرچک خوراکی ویهان - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
سوالات یا پیشنهادات
روغن کرچک برای یبوست
زنجبیل برای زخم معده مضر است یا مفید است؟
روغن کرچک برای یبوست
معرفی چند شربت گیاهی ضد سرفه و خلط آور
روغن کرچک برای یبوست
آویشن و عسل: تمام خواص، موارد، طریقه ساخت و مصرف
روغن کرچک برای یبوست
بهترین داروهای گیاهی برای درمان معده درد شدید
روغن کرچک برای یبوست
طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی