بهترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه

مناسبترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه چیست؟

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1400/6/1
بهترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه
مشاهده لیست عناوین :
  • روش های سنتی درمان سنگ کلیه
  • بهترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه
  • ریشه قاصدک از بهترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

یکی از مشکلات کلیوی معمول سنگ کلیه است که از مواد معدنی و نمکی در دستگاه ادراری نشر میگیرد. یکی از راه حل هایی که مورد توجه افراد زیادی قرار دارد کمک گرفتن از داروهای گیاهی برای سنگ کلیه است که در این مقاله به معرفی آنها پرداخته ایم.

به طور کلی سنگ کلیه دارای رسوباتی سختی میباشد که از مواد معدنی و نمکی در کلیه ها ایجاد خواهد شد؛ اما امگان دارد در هر قسمت از دستگاه ادراری از کلیه ها تا مثانه به چشم بخورند.

به طور خلاصه علت تشکیل سنگ کلیه سبک زندگی است و در بیشتر مواقع، غلیظ شدن ادرار و زیاد شدن میزان رسوبات موجود در آن میباشد که به مرور زمان بهم چسبیده و بلور هایی تشکیل خواهد داد.

جلو گیری از سنگ کلیه موضوع پر اهمیتی میباشد که به نوشیدن آب کافی، رعایت رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی نیازمند است ولی  در هنگامی که با این بیماری روبرو شدید می توانید با مشورت پزشک از داروهای گیاهی و درمان های سنتی که در ادامه معرفی می شوند هم کمک بگیرید.

روش های سنتی درمان سنگ کلیه

روش های متنوعی  برای دفع و از نابود کردن سنگ کلیه وجود خواهد داشت که از جمله آن می توان به دارو درمانی، عمل جراحی و خارج کردن سنگ کلیه، نابود کردن سنگ کلیه با عمل های جراحی بدون برش (امواج صوتی و...)، روش های خانگی، طب سنتی و کمک گرفتن داروهای گیاهی اشاره خواهد کرد که هرکدام با توجه به شرایط بیمار اثرات مثبتی خواهد داشت.

موضوع اصلی این مقاله معرفی داروهای گیاهی برای دفع و از بین بردن سنگ کلیه است ولی در این راه از ویژگی های دیگر راه های موجود در طب سنتی غافل نشوید. چرا که مصرف داروهای گیاهی و شیمایی به تنهایی تاثیر گذار نمیباشد و بدین منظور باید سبک زندگی خود را بهبود بدهید. همچنین بیشتر میوه ها، سبزی جات و نوشیدنی ها و... وجود خواهد داشت که به عنوان یک داروی طبیعی عمل خواهد کرد.

نکته مهم دیگری که در رابطه با از بین بردن سنگ کلیه باید بدانید نوشیدن مقدار زیادی مایعات میباشد؛ این کار تاثیر زیادی در عبور سنگ های کلیوی و جلوگیری از بروز آنها خواهد داشت. نوشیدن آب نقشی مهم در خرد شدن سنگ ها دارد و توصیه خواهد شد روزانه حداقل ۱۲ لیوان آب برای دفع سنگ کلیه نوش جان کنید.

بهترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

بعضی از داروهای گیاهی که می توانید برای درمان سنگ کلیه استفاده کنید از قرار زیر است:

گیاه «بابا آدم»

گیاه بابا آدم برای رفع سنگ کلیه

بابا آدم گیاهی از خانواده خارخاسک میباشد که به گفته چارلز کین، نویسنده کتاب گیاه شناسی «طب گیاهی روند و سنت» به منظور از بین بردن سنگ کلیه مفید است و از قرن ها قبل به منظور پاک سازی اندام ها از رسوبات مورد استفاده قرار گرفته میشود.

درمانگران معتقد میباشند که بابا آدم به دلیل داشتن اینولین در دفع سنگ کلیه موثر میباشد و همچنین به عنوان یک مدر عمل می کند که باعث سریع تر شدن روند دفع هم می شود.

- روش مصرف:‌ برای دفع سنگ کلیه یا پیشگیری از به وجود آمدن آن، می توانید هر روز سه الی چهار فنجان از گیاه بابا آدم را همچون چای دم کرده و بنوشید. بهتر است هر بار به صورت تازه یک فنجان چای بابا آدم تهیه کنید.

چای اووا اورسی

فیلیس بالچ نویسنده کتاب «نسخه ای برای درمان های گیاهی» نوشیدن چای اووا اورسی را برای دفع سنگ کلیه مفید به حساب می آورد. زیرا برگ های کوچک و درختچه مثل این داروی گیاهی به کم شدن اسید اوریک کمک خواهد کرد. همچنین سطح بالایی از آربوتین را دارا است که در زیاد شدن جریان ادرار و حل شدن سنگ کلیه اثر گذار میباشد.

- روش مصرف:‌ برگ های کوچک این گیاه را از عطاری های معتبر بخرید و مثل چای دم کنید. مناسبتر میباشد از این نوشیدنی چند فنجان در روز استفاده کنید ولی اگر قصد درمان با اووا اورسی را دارید از مصرف دارو های گیاهی دیگر و میوه های خانواده مرکبات، آب میوه و ویتامین سی دوری کنید.

ریشه قاصدک

ریشه قاصدک از بهترین داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

یکی از درمان هایی که مورد توجه اغلب افراد قرار دارد ریشه قاصدک است؛ چونکه استفاده از آن دفع سنگ کلیه را آسان تر میکند و همچون یک مسکن عالی عمل خواهد کرد. مایکل کسلمن در کتاب «طب گیاهی» ریشه قاصدک را یک داروی گیاهی اثر گذار برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه در طول زمان میداند.

ریشه قاصدک در حل شدن سنگ و از بین رفتن آن اثر گذار میباشد و خاصیت ادرار آوری خوبی دارد. همچنین در صورتی که دمنوش قاصدک به صورت گرم در هر بیست دقیقه مصرف کنید درد ناشی از سنگ کلیه هم تا حد زیادی کم میشود.

- روش مصرف:‌ چای قاصدک را می توان با ریشه شن تهیه و به صورت دمنوش مصرف کرد. با توجه به هدف از استفاده آن زمان های مختلفی برای نوشیدن دمنوش قاصدک موجود هست؛ ولی برای دفع سنگ کلیه توصیه خواهد شد در هر ساعت سه فنجان از این دمنوش کمک بگیرید.

آب ریحان

مدت زیادی میاشد که این گیاه در طب سنتی برای سنگ کلیه مورد استفاده قرار دارد؛ زیرا که آب ریحان دارنده ی  آنتی اکسیدان و مواد ضد التهابی میباشد که در حفظ سلامت کلیه ها موثر میباشد. و همچنین گیاه ریحان دارنده ی  استیک اسید است که در تجزیه و از بین رفتن سنگ کلیه تاثیر گذار میباشد و نوشیدن آب ریحان موجب کم شدن درد هم خواهد شد . اضافه بر این ها ریحان سرشار از مواد مغذی است که موجب میشود افراد خیلی زیادی از آن کمک بگیرند.

اگرچه در کنار مزایای زیادی، محدودیت هایی نیز برای مصرف آن هست . هرگز نباید بیشتر از شش هفته از آب ریحان دارویی کمک بگیرید چونکه در بلند مدت موجب کم شدن قند خون، فشار خون و افزایش خون ریزی خواهد شد.

روش مصرف:‌ از ریحان می تواند به شکل های مختلفی استفاده کرد. برای مثال می توانید برگ های تازه یا خشک شده ریحان را برای درست کردن دمنوش استفاده کنید یا مقداری ریحان تازه را در آبمیوه گیری ریخته و به اسموتی اضافه کنید.

گیاه گزنه

داروی گیاهی برای سنگ کلیه و عفونت

گیاه گزنه برای درمان سنگ کلیه

از دیگر گیاهان دارویی پرکاربردی است که از قرن ها پیش برای دفع سنگ کلیه مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف گزنه در کاهش التهاب مثانه، دفع یا شکستن سنگ موثر است و توسط طبیب های بسیاری توصیه شده است.

روش مصرف: یکی از مزایای مصرف گزنه برای سنگ کلیه، روش های متنوعی است که می توان از آن استفاده کرد. بدین منظور می توانید از دمنوش گزنه، کپسول یا شربت استفاده کنید.

نوشیدنی های طبیعی برای دفع سنگ کلیه

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم توصیه های طب سنتی برای دفع سنگ کلیه تنها به گیاهان دارویی محدود نمی شود، بلکه برخی از نوشیدنی ها و آب میوه های طبیعی نیز نقشی موثر در از بین بردن سنگ کلیه دارند که عبارتند از:

آب لوبیای قرمز

یکی از نوشیدنی های موثر در سلامت کلیه ها است که به حل شدن یا دفع سنگ کلیه هم کمک خواهد کرد. همچنین طرز تهیه آن نیز راحت میباشد به طوری که پس از پختن لوبیا به سادگی آب آن جدا میشود و در طول روز مورد استفاده قرار می گیرد.

آب انار

قرن های زیادی میباشد که انسان ها از خواص آب انار خبر دار هستند و از آن به منظور بهبود عملکرد کلیه کمک میگیرند. این نوشیدنی قادر میباشد سموم بدن و سنگ ها را ازکامل از بین ببرد و به علت داشتن آنتی اکسیدان ها به سلامت کلیه ها هم کمک خوبی خواهد کرد. اضافه بر این مصرف آب انار موجب کم شدن اسیدیته ادرار شده و در نتیجه خطر به وجود آمدن سنگ کلیه در آینده هم کم میکند.

محدودیتی در میزان نوشیدن آب انار وجود ندارد اما به یاد داشته باشید که زیاده روی در هیچ مواقعی مناسب نیست. همچنین اگر از داروهای فشار خون استفاده می کنید نباید آب انار بنوشید.

آب لیمو

لیمو حاوی مقداری سیترات می باشد که از تشکیل سنگ های کلیه جلوگیری می کند. همچنین سنگ های کوچکی که در دستگاه ادرار وجود دارند با مصرف سیترات شکسته و دفع می شوند.

اگرچه مقدار زیادی لیمو برای دفع سنگ کلیه نیاز است اما می توانید به عنوان مکمل در هنگام نوشیدن هر لیوان آب، چند تکه لیموی تازه نیز به آن اضافه کنید تا از مزایای بسیارش بهره مند شوید.

ریشه-گزنه
ریشه گزنه
27,00027,000تومان
اضافه
برگ-گزنه
برگ گزنه
10,00010,000تومان
اضافه
ریشه-بابا-آدم
ریشه بابا آدم
27,00027,000تومان
اضافه
بهترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه
آویشن برای شما دوست عزیز خوب نیست
بهترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه
آویشن و ۱۰ خواص اعجاب انگیز آن + نسخه و طریقه مصرف
بهترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه
زنجبیل: ۲۳ خواص عالی آن برای سلامتی و لاغری + نسخه و دستور مصرف
بهترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه
قرص عسل یا ژل رویال : خرید، طریق مصرف + معایب و مزایا
بهترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه
خواص اکالیپتوس و مشتقات آن در بارداری