خواص گیاه کاسنی و شاتره

فواید اصلی گیاه کاسنی و شاتره

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1400/8/3
خواص گیاه کاسنی و شاتره
مشاهده لیست عناوین :
  • خواص کاسنی برای سلامتی
  • گیاه شاتره
  • طرز استفاده از گیاه شاه تره

گیاه کاسنی علفی است سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید که از جمله آن‌ها می‌توان به ویتامین C، ویتامین E، اسید فولیک، آهن و زینک اشاره کرد. خواص کاسنی به‌قدری زیاد است که از آن به عنوان گیاه جادویی یاد می‌کنند. کمک به کاهش وزن، جلوگیری از بیماری های گوارشی، غلبه بر اضطراب و کاهش خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی از فواید کاسنی هستند.

کاسنی یک گیاه مدیترانه‌ای است که از آن برای تهیه‌ی انواع سالادها و درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. کاسنی در شرایط مختلف به‌خوبی رشد می‌کند و در اروپا معمولا در کنار جاده‌ها می‌روید. با اینکه کاسنی بومی اروپاست، ولی امروزه در بسیاری از نقاط جهان ازجمله آمریکا به‌ وفور یافت می‌شود. برگ‌ها، جوانه‌ها و ریشه‌‌ی کاسنی فواید بسیاری دارند و در بسیاری از فرهنگ‌ها، از برگ‌ کاسنی مانند اسفناج استفاده می‌کنند. می‌توان با پودرکردن ریشه‌ کاسنی از آن به‌عنوان جایگزینی برای قهوه استفاده کرد. صدها سال است که از کاسنی به‌عنوان یک درمان گیاهی برای بیماری‌های مختلف استفاده شده و این کاربردها تا امروز نیز ادامه یافته است.
براساس تحقیقات دراین گیاه ویتامین ها و املاح معدنی چون روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، فولیک اسید آهن و پتاسیم، ویتامین A، B6، C، E و ویتامین K وجود دارد که همگی برای بدن ضروری و مفید هستند.

خواص کاسنی برای سلامتی

کمک به گوارش:
یکی از فواید کاسنی کمک به گوارش است. زیرا حاوی «اینولین» بوده که یک پری بیوتیک قوی است. پری بیوتیک‌ها دسته‌ای از باکتری‌های مفید برای بدن هستند. از اینولین برای مبارزه با برخی ناراحتی‌ها و مشکلات روده و گوارش مانند ریفلاکس معده، سوء‌ِهاضمه و سوزش معده استفاده می‌شود. زیرا اینولین میزان اسید را در دستگاه‌های بدن کاهش می‌دهد.

کمک به سلامت قلب
اینولین تنها برای دستگاه گوارش مفید نیست، بلکه براساس تحقیقات، اینولین می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش بدهد. این کلسترول یکی از عوامل اصلی بروز تصلب شرایین و فشار خون بالا است. زیرا با اتصال به سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها، مانع از جریان طبیعی خون می‌شود. این کلسترول خطر بروز سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که مسیر شیمیایی‌ای که اینولین با آن باعث کاهش کلسترول LDL می‌شود، تنها در صورتی فعال می‌شود که فرد کربوهیدرات بسیار زیادی مصرف بکند. بنابراین این خاصیت اینولین دامنه‌ی کاربرد کوچک‌تری دارد. با این حال هنوز هم تحقیقات بیشتری در جریان است تا مشخص بشود کاسنی از چه راه‌های دیگری می‌تواند به سلامت قلب کمک بکند.

کاسنی سرشار از فِنُل‌های گیاهی است که خاصیت ضدلختگی و ضدآریتمی در بدن دارند. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و براساس مطالعات مصرف قهوه‌ و دمنوش کاسنی به‌جای قهوه‌های معمولی می‌تواند به‌طور چشمگیری به تعادل خون و پلاسما در بدن کمک بکند و درنتیجه خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی را کاهش بدهد.

کاهنده درد آرتروز
کاسنی به طور سنتی به عنوان درمانی برای آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مطالعات نشان داده است که خاصیت ضد التهابی دارد. به همین دلیل درد را در شرایطی مانند آرتروز کاهش می‌دهد. در مطالعه ای ۷۰ درصد افراد مورد آزمایش که تحت درمان با کاسنی قرار گرفته بودند، بهبود قابل توجهی در درد مرتبط با شرایط آرتروز را گزارش کردند. کاسنی همچنین می‌تواند به عنوان یک عامل ضد التهابی عمومی برای دردهای عضلانی و مفاصل استفاده میشود.

کاهش وزن
کاسنی منبع خوبی از الیگو فروکتوز است که به کاهش و مدیریت وزن کمک می‌کند. هر دوی این‌ها به تنظیم گرلین، یک اسید آمینه که در درجه اول با احساس گرسنگی و رفتار بدنبال غذا همراه است، کمک می‌کنند. گزارشی مربوط به تحقیقی درباره تأثیر کاسنی بر کل روند کاهش وزن موش صحرایی در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. براساس نتیجه گیری این تحقیق، کاسنی می‌تواند با کاهش میزان هورمون گرلین، شانس پرخوری را کاهش داده و باعث سیری یا احساس سیری شود. بنابراین به کاهش وزن کمک می‌کند.

درمان یبوست
یک بار دیگر، نقش اینولین به عنوان یک فیبر طبیعی، یکی از فواید بزرگ برای طرفداران عرق کاسنی محسوب می‌شود! این فیبر با افزایش حجم مدفوع، به حرکات روده کمک می‌کند و حرکات پریستالتیک و ترشح شیره معده را تقویت می‌کند. به این صورت فرآیند هضم بهبود می‌یابد و یبوست نیز بسیار کاهش می‌یابد. کاسنی با حفظ روند هضم نرم و منظم، احتمال ابتلا به تعدادی از مشکلات و بیماری‌های گوارشی را کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی
کاسنی چندین خاصیت دارد که به‌لطف آنها به‌عنوان یکی از مواد تقویت کننده‌ سیستم ایمنی شناخته می‌شود. کاسنی خاصیت ضدباکتری داشته و می‌تواند برخی سویه‌های خطرناک باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین ترکیبات پلی‌فنولیک کاسنی نیز به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. فیتوکمیکال‌های موجود در کاسنی به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و رادیکال های آزاد را از گردش خون می‌زدایند. درنتیجه خطر برخی مشکلات و بیماری‌ها مانند بیماری های قلبی و سرطان‌ها کاهش می‌یابد.

گیاه شاتره

شاه تره گیاهی علفی است که در زمین های کشاورزی، باغ‌ها، کنار جاده‌ها و زمین‌های کشاورزی به‌وفور می‌روید.

شاتره طبع سردی دارد و در طب سنتی برای درمان بیماری‌های پوستی از آن بسیار استفاده می‌شود.

تحقیقات اخیر نشان داده است شاتره  ضدعفونی‌کننده، آنتی‌هیستامین، ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام‌بخش و مقوی معده است و عصاره آن در بهبود بیماری‌های قلبی ـ عروقی موثر است.

اسید فوماریک آن برای التیام اگزما موثر است و آلکالوییدهای آن در بهبود بیماری‌های کبدی و صفراوی نافع است و به کبد در نقش سم‌زدایی کمک کرده وخون را تصفیه می‌کند.

وقتی عملکرد کبد مطلوب شود، زردی پوست رفع، سموم بدن دفع، هورمون‌ها تنظیم، تب و سرفه ناشی از گرمی‌ها رفع، التهاب بدن التیام و آشفتگی‌های روحی کم و در نهایت آرامش حکمفرما می‌شود.

عرق شاتره در مقایسه با دم‌کرده آن خواص درمانی کمتری دارد، اما به علت دسترسی آسان‌تر مصرفش را توصیه می‌کنیم.
برای بهبود هضم مواد غذایی، استفاده از این داروی گیاهی باعث می‌شود تا آنزیم‌های گوارشی بهترین عملکرد را در هضم مواد از خود نشان دهند و در نهایت این گیاه به این صورت است که کمک کننده خوبی در درمان تهوع به حساب می‌رود. اشتهاآور بودن از دیگر خواص این گیاه سفید روستایی است. گیاه شاه تره در درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی، کاهش دهنده عفونت است و خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. این عرق یک آنتی‌هیستامین، آرام بخش و پاک کننده خون است که برای درمان جوش‌ها و آکنه های پوستی مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. گیاه شاه تره با درمان جوش‌های زیر پوستی به درخشان شدن پوست فرد کمک می‌کند. بهتر است افرادی که از اسپاسم های پی در پی رنج می‌برند از این گیاه، دم کرده و یا از عرق آن به مقدار کم و مورد تأیید پزشک بنوشند. به خواص دیگر گیاه شاه تره در کاهش تپش قلب، افزایش ادرار، بهبود معده، صفرا و کبد، درمان خارش، بهبود زخم‌های دهان، درمان اگزما و قارچ‌های پوستی، درمان جزام، ضد یرقان و کاهش دهنده آشفتگی‌های روحی می‌توان اشاره کرد. بهبود بیماری‌های قلبی عروقی با تنظیم ضربان قلب باعث می‌شود که فشار خون فرد کاهش یابد. این خواص آرام بخشی از گیاه شاه تره است. در واقع باید گفت که گیاه شاه تره یک گیاه ضد التهابی دامنه‌های زاگرس ایران است که ضد باکتری، درمان کننده مشکلات گوارشی و نفخ، حاوی آنتی اکسیدان، درمان کننده میگرن و از بین برنده انگل‌های روده‌ای به شمار می‌آید.

طرز استفاده از گیاه شاه تره

برای مصرف گیاه شاه تره باید ابتدا یک یا دو قاشق چای‌خوری را به مدت ۱۵ دقیقه با آب جوش مخلوط کنید و بعد از گذشت یک ربع بجوشانید و سه دفعه در روز این کار را تکرار کنید سپس بعد از میل غذا به میزان یک فنجان آن را صاف کرده و مصرف کنید. توصیه می‌شود که برای برخورداری از خواص بیشتر این گیاه از دم کرده خود گیاه به جای عرق آن استفاده کنید.


شاتره
شاتره
32,00032,000تومان
اضافه
عرق-کاسنی-تک-گل-900-سی-سی
عرق کاسنی تک گل - 900 سی سی
40,00040,000تومان
اضافه
ریشه-کاسنی
ریشه کاسنی
35,00035,000تومان
اضافه
تخم-کاسنی
تخم کاسنی
64,00064,000تومان
اضافه
برگ-کاسنی
برگ کاسنی
23,00023,000تومان
اضافه
شاتره
شاتره
32,00032,000تومان
اضافه
عرق-کاسنی-تک-گل-900-سی-سی
عرق کاسنی تک گل - 900 سی سی
40,00040,000تومان
اضافه
خواص گیاه کاسنی و شاتره
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
خواص گیاه کاسنی و شاتره
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
خواص گیاه کاسنی و شاتره
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
خواص گیاه کاسنی و شاتره
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
خواص گیاه کاسنی و شاتره
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن