راهکارهای طب سنتی در درمان سنگ کیسه صفرا

روش های طب سنتی در درمان سنگ کیسه صفرا

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1400/9/26
راهکارهای طب سنتی در درمان سنگ کیسه صفرا
مشاهده لیست عناوین :
  • آشنایی با انواع سنگ کیسه صفرا
  • آشنایی با علائم سنگ صفرا
  • مداوا کردن سنگ صفرا بدون جراحی
  • عوارض سنگ کیسه صفرا
  • افرادی که به سنگ کیسه صفرا مبتلا می شوند

سنگ کیسه صفرا ،سنگ ها یا توده هایی می باشند که در صفرا یا مجرای صفراوی ساخته می شوند بعضی از مواد سخت می شوند؛ کیسه صفرا یک کیسه بسیار کوچک واقع در سمت راست بدن، در زیر کبد است. بعضی از مواد شیمیایی که در کیسه صفرا وجود دارد می تواند به یک سنگ بزرگ یا چندین ذره کوچک تبدیل شوند.

اشخاصی که مبتلا به اضافه وزن و چاقی بیش از اندازه هستند  احتمال دارد که سنگ های صفراوی تولید کنند. کارشناسان اعتقاد دارند که رژیم کم چربی و دارای فیبر بالا امکان دارد به جلوگیری از تشکیل سنگ های صفراوی کمک نماید.

آشنایی با انواع سنگ کیسه صفرا

سنگ های کلسترولی:

امکان دارد در صورت وجود کلسترول بالا در صفرا این سنگ ها تولید شوند. آنها نوع اصلی و رایج ترین سنگ های صفراوی در ایالات متحده می باشند.

سنگ های رنگدانه ای:

این مدل از سنگ ها هنگامی تولید می شوند که بیلیروبین بسیاری در دو مجرای صفرا وجود داشته باشد. آنها در میان اشخاص مبتلا به بیماری های کبدی، عفونت مجرای صفراوی و یا اختلالات خونی همچون کم خونی سلولهای داسی شکل، رواج دارند.

کارشناسان کاملا نمی دانند که به چه دلیل کیسه صفرای بعضی افراد تعادل مواد شیمیایی اش را برهم میزند که موجب تولید سنگ های صفراوی می شوند، در صورتی که در بدن افراد دیگر این اتفاق نمی افتد.

آشنایی با علائم سنگ صفرا

سنگ‌های صفراوی امکان دارد نشانه‌ها یا علائمی را به همراه نداشته باشد. اگر سنگ صفراوی در یک کانال انتقالی قرار بگیرد؛ موجب انسداد می‌شود. علائم و نشانه‌های سنگ صفرا به شرح زیر است:

درد ناگهانی و به سرعت در حال تشدید، در قسمت فوقانی شکم

درد ناگهانی و به سرعت در حال تشدید در مرکز شکم، درست زیر سینه

درد پشت بین تیغه‌های شانه‌ای

درد در شانه راست

تهوع یا استفراغ

عرق کردن

بی قراری

مداوا کردن سنگ صفرا بدون جراحی

سنگ‌های صفراوی می‌تواند درد شدیدی در قسمت فوقانی سمت راست شکم ایجاد نمایند. این درد امکان دارد به پشت و به سمت شانه شما نیز برسد. علائم دیگری هم وجود دارد همانند تهوع، استفراغ، مدفوع رنگی یا خاکستری و اسهال. قبل از تلاش برای درمان سنگ صفرا با پزشک خود حتما مشورت کنید. روش‌های طب سنتی درمان سنگ صفرا عبارتند از:

1. محلول های پاکسازی کیسه صفرا

یکی از شایع ترین روش‌های درمان سنگ صفرا، پاک کردن کیسه صفرا می باشد. طرفداران این روش مدعی هستند که سنگ‌های صفراوی، با این روش از بین می‌رود و آنها را از بدن دفع می‌‌کند. محلول پاکسازی کیسه صفرا شامل مخلوط آب سیب و روغن زیتون برای ۲ تا ۵ روز می باشد.

2. با سرکه سیب یا آب سیب

برخی از مردم اعتقاد دارند که آب سیب موجب می‌شود تا سنگ‌های صفراوی کاهش پیدا کند و به آسانی آنها را از بدن دفع می کند. محلول تمیز کننده صفرا، همانند سرکه سیب و آب سیب می باشد. البته، اشخاص مبتلا به دیابت، زخم معده و هیپوگلیسمی باید در مصرف مقدار زیاد آب میوه مراقبت کنند.

3. با قاصدک

جوشانده قاصدک برای درمان مشکلات مجاری صفراوی و کبد در طی سالیان دراز مورد استفاده قرار گرفته است. طرفداران این روش اعتقاد دارند که ریشه تلخ امکان دارد تولید صفرا در کیسه صفرا را تحریک نماید. مردم اصولا عصاره قاصدک را برای حذف سنگ‌های صفراوی خود میل می کنند. با این حال، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این عمل مفید می باشد. علاوه بر این، افراد مبتلا به سنگ‌های صفراوی، مشکلات کیسه صفرا، یا مشکلات کلیه قبل از مصرف قاصدک باید با پزشک خود حتما مشورت کنند.

4. درمان کیسه صفرا با خار شیری یا خار مریم

در سال های طولانی استفاده از خار شیری یا خار مریم، برای سم‌زدایی کبد، بکار می رفت. در صورتی که امکان دارد این عمل، از کبد و کیسه صفرا حمایت نماید، تحقیقاتی وجود ندارد که تاثیرات آن روی درمان سنگ صفرا را ارزیابی نماید.

5. با روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک از زمان های قدیم برای رفع مشکلات سنگ‌های صفراوی در میان مردم، رایج بوده است. در این روش، پارچه‌ را در روغن کرچک بگذارید، و در مرحله بعد آن را روی شکم و ناحیه صفرا قرار دهید، پس از این کار، با پارچه داغ و گرم محل مورد نظر را ماساژ دهید.

6. درمان سنگ صفرا با نعناع

تحقیقات نشان داده که روغن نعناع برای هضم غذا بسیار مفید است، چون جریان صفرا و دیگر مایعات گوارشی را تحریک می‌کند. این گیاه همچنین دارای ترپن می باشد، ترکیبی طبیعی است که می گویند به از بین بردن سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. شما می‌توانید نعناع را همراه با غذا و چای خود استفاده کنید.

عوارض سنگ کیسه صفرا

اگر مجاری صفراوی یا دوازدهه توسط سنگهای صفراوی مسدود شود، جریان مایع گوارش به پانکراس نیز امکان دارد مسدود شود. که موجب زردی و پانکراتیت حاد می شود. درمان این بیماری اصولا شامل جراحی برای برداشتن کیسه صفرا می باشد.

اشخاصی که بر اثر این اتفاق، کیسه صفرا خود را برداشته اند، احساس نفخ و سوء هاضمه دارند، به ویژه زمانی که وعده غذایی با چربی زیادی را می خورند. در بعضی افراد امکان دارد تعداد دفعات مدفوع را بیشتری کند. علائم و عوارض احتمالی ممکن است با این نشانه ها که در زیر به آن اشاره می کنیم رخ دهد:

کولیک صفراوی

عفونت

زردی

پانکراتیت

افرادی که به سنگ کیسه صفرا مبتلا می شوند

زنانی که باردار هستند

افرادی که سابقه خانوادگی

اشخاصی که به تازگی وزن زیاد خود را کاهش داده اند

به سرعت وزن زیادی کم کردن و دوباره اضافه کردن، می توانند خطر ابتلا به سنگ های صفراوی را در مردان افزایش دهند

زنان مصرف کننده داروهای ضد بارداری

زنانی که تحت درمان استروژن با دوز بالا قرار دارند

افرادی که رابطه خونی نزدیک با فردی که سابقه سنگ صفراوی دارند

یک مطالعه نشان داد که یک ژن به صورت قابل توجهی خطر ابتلا به سنگ های صفراوی را افزایش می دهد.

افرادی که چربی بالایی در رژیم غذایی خود دارند

زنان دو برابر مردان مبتلا به سنگ صفراوی می شوند

افراد بالای 60 سال

بومی های هندی آمریکایی

افرادی که داروهای کاهش کلسترول مصرف می کنند، به نام استاتین

افرادی که مبتلا به دیابت هستند

علاوه بر این، درمان جایگزینی هورمونی (HTR) برای زنانی که در دوران یائسگی هستند با خطر بالایی از مشکلات کیسه صفرا مرتبط است.


منبع: عطاری آنلاین دیجی عطار

خارمریم
خارمریم
12,50012,500تومان
اضافه
عرق-نعنا-سنگین-تک-گل-900-سی-سی
عرق نعنا سنگین تک گل - 900 سی سی
53,00053,000تومان
اضافه
گل-قاصدک
گل قاصدک
43,00043,000تومان
اضافه
دانه-خارمریم
دانه خارمریم
37,00037,000تومان
اضافه
خارمریم
خارمریم
12,50012,500تومان
اضافه
عرق-نعنا-سنگین-تک-گل-900-سی-سی
عرق نعنا سنگین تک گل - 900 سی سی
53,00053,000تومان
اضافه
راهکارهای طب سنتی در درمان سنگ کیسه صفرا
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
راهکارهای طب سنتی در درمان سنگ کیسه صفرا
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
راهکارهای طب سنتی در درمان سنگ کیسه صفرا
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
راهکارهای طب سنتی در درمان سنگ کیسه صفرا
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
راهکارهای طب سنتی در درمان سنگ کیسه صفرا
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن