خواص دانه کرچک روی بدن + نحوه استفاده

دانه کرچک روی بدن

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/20
خواص دانه کرچک روی بدن

در طب سنتی، مصرف گیاهان دارویی مختلف از جمله دانه کرچک بسیار توصیه شده است. اگرچه دانه کرچک تاثیر سمی برای مصرف خوراکی دارد و نباید بیش از اندازه مصرف شود، اما به هر حال تاثیر آن روی سلامت عمومی بدن و همچنین مشکلات مختلف جسمی باعث شده تا بتوان از خواص موضعی دانه کرچک بهره مند شد. دانه کرچک روی بدن قابل استفاده است و می‌تواند خواص زیادی داشته باشد. احتمالا شما تا به حال از روغن کرچک برای رسیدن به خواص متنوع استفاده کرده‌اید، ولی تا به حال در مورد اینکه بتوانید دانه کرچک را روی بدن مورد استفاده قرار دهید، فکر نکرده‌اید. در این مقاله قصد داریم در مورد دانه کرچک و خواص آن برای استفاده موضعی روی بدن صحبت کنیم.

دانه کرچک چیست؟

کرچک یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی بسیار به مصرف آن توصیه شده است. این دانه‌ها بی شباهت به لوبیا نیستند و دارای رنگ قهوه‌ای با خال‌های پررنگ هستند. دانه‌های کرچک خواص بسیار زیادی برای بدن دارند و می‌توانند به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کنند و باعث درمان یبوست و بسیاری از مشکلات جسمی دیگر شوند. از دانه کرچک، روغن کرچک بدست می‌آید که فواید بسیار زیادی برای بدن داشته و می‌تواند به حفظ سلامت عمومی بدن کمک بسیار زیادی کند.
دانه کرچک دارای یک پوست بسیار سفت است. وجود سمی به نام ریسین در این دانه باعث شده تا به افراد توصیه شود با احتیاط بیشتری از این گیاه استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است با خطرات زیادی مواجه شوند. به طوری که مصرف 5 عدد از دانه کرچک برای کودکان و مصرف حدود 10 عدد از دانه کرچک برای بزرگسالان موجود مسمومیت بسیار شدید خواهد شد.

  دانه کرچک روی بدن + نحوه استفاده - دیجی عطار

نحوه استفاده از دانه کرچک روی بدن

راحت‌ترین روش مصرف دانه کرچک، استفاده از روغن آن به صورت موضعی است. به دلیل اینکه حدود 60 درصد از کل دانه کرچک را روغن تشکیل داده است، می‌توان گفت که مصرف روغن آن به اندازه دانه کرچک مفید است. با این حال برخی از افراد اعتقادی به خواص روغن کرچک برای مو، پوست و ... ندارند و تصور می‌کنند که حتما باید از دانه‌های کرچک به صورت مستقیم روی بدن خودشان استفاده کنند. طرز استفاده از دانه کرچک روی بدن بسیار ساده است. به ویژه اینکه هر یک از پزشکان طب سنتی، توصیه‌های متفاوتی برای مصرف دانه کرچک روی بدن دارند. در ادامه به نحوه استفاده از دانه کرچک برای بدن اشاره می‌کنیم.

کوبیدن دانه کرچک

یکی از بهترین روش‌های مصرف دانه کرچک روی بدن، کوبیدن دانه کرچک است. دانه‌های کرچک دارای یک پوست بسیار سفت هستند که باید حتما به طور کامل خارج شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند. سپس می‌توان مغز دانه‌های کرچک را به طور کامل کوبید و پودر کرد. ضماد بدست آمده می‌تواند به راحتی روی پوست مورد استفاده قرار گیرد. در صورت نیاز امکان ترکیب کردن دانه‌های کرچک کوبیده شده با روغن‌های مغذی نیز وجود دارد.

 ترکیب دانه کرچک با سرکه

دانه کرچک روی بدن می‌تواند با سرکه نیز ترکیب شود و یک ضماد قوی و پرخاصیت را تهیه کند. برای ترکیب دانه کرچک با سرکه، کافیست که ابتدا مغز دانه کرچک را به طور کامل بکوبید و سپس مقداری سرکه به آن اضافه کنید تا یک ضماد نرم برای استفاده روی بدن شما بدست بیاید.

نحوه مصرف دانه کرچک روی بدن - عطاری آنلاین 

خواص دانه کرچک برای استفاده موضعی روی بدن 

حال با طرز تهیه و استفاده از دانه کرچک روی بدن آشنا شدید، باید به خواص آن نیز توجه داشته باشید. به طور کلی دانه کرچک مانند لوبیا است که تمامی مواد مغذی آن درون لوبیا قرار گرفته‌اند. بنابراین، زمانی که صحبت از خواص دانه کرچک می‌شود، منظور همان عصاره‌ای است که از دانه کرچک و روغن آن گرفته می‌شود. مصرف موضعی دانه کرچک می‌تواند خواص زیر را به همراه داشته باشد.

پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
پوست-ریشه-کرچک
پوست ریشه کرچک
0ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
دانه-کرچک-عمده
دانه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه

 کاهش ورم در بدن

یکی از خواص دانه کرچک روی بدن، کاهش ورم است. ورم می‌تواند به دلیل بیماری‌های التهابی از جمله نقرس در بدن رخ دهد. ورم در ناحیه مفاصل خطرات جدی را به همراه دارد. دانه کرچک به دلیل خواص خاصی که دارد، می‌تواند برای کاهش ورم و نقرس مفاصل مورد استفاده قرار گیرد. از این رو با کاهش تورم، کم کم درد نیز کاهش پیدا می‌کند.

 درمان سنگینی گوش و کری

از قدیم از دانه کرچک برای درمان سنگینی گوش و کری استفاده می‌شد. اینکه این دانه و ضماد آن چقدر روی سنگینی گوش تاثیرگذار است، به طور دقیق مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد که امتحان آن زیر نظر پزشک ضرری را به همراه نداشته باشد. کافیست که مقداری از دانه کرچک کوبیده شده را داخل گوش بگذارید و از خواص آن بهره مند شوید.

 درمان جوش و ناراحتی‌های پوستی

دانه کرچک علاوه بر اینکه می‌تواند روی بدن مورد استفاده قرار گیرد، قابل استفاده روی پوست صورت نیز هست. دانه کرچک برای درمان ناراحتی‌های پوستی، جوش، لک‌های پوستی و همچنین برای تقویت ابرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از ضماد یا روغن دانه کرچک برای بهبود سلامت پوستی استفاده کرد. سایر انواع روغن‌های گیاهی نیز می‌توانند با کاهش التهاب در پوست، از جوش‌های پوستی جلوگیری کنند.

 کاهش سردرد

افرادی که سردردهای مدام و تکرار شونده را تجربه می‌کنند، همواره به دنبال راهی برای کاهش سردرد هستند. مصرف و خرید دمنوش‌های گیاهی کاهنده سردرد، می‌تواند به عنوان بهترین راه برای درمان سردردهای شدید شناخته شود. بعضی از گیاهان دارویی نیز می‌توانند به صورت موضعی به درمان سردرد کمک بسیار زیادی کنند. اگر سردرد کلافه‌تان کرده و نمی‌توانید آن را درمان کنید، از دانه کرچک روی بدن خودتان استفاده نمایید.

درمان عفونت پوستی

یکی از انواع عفونت‌های پوستی حاد که به نام باد سرخ شناخته می‌شود، می‌تواند با کمک دانه کرچک درمان شود. این عفونت معمولا با تب و نشانه‌های عمومی همراه است و با یک نقطه خارش کوچک در بدن شروع شده و کم کم قرمز، متورم و داغ می‌شود. این نوع عفونت پوستی پس از بزرگ شدن می‌ترکد و زرد آب از آن خارج خواهد شد. برای درمان عفونت پوستی خودتان، مغز دانه کرچک را بکوبید و آن را با سرکه مخلوط کنید. ضماد بدست آمده را روی پوست بزنید تا از خواص آن بهره مند شوید.

درمان ورم پستان

ورم پستان یکی از مشکلات شایع است که می‌تواند عوارض جدی را به همراه داشته باشد. یکی از روش‌های درمان موضعی ورم پستان، استفاده از دانه کرچک است. برای استفاده از دانه کرچک، کافیست که مغز آن را بکوبید و با سرکه مخلوط کنید. این ضماد می‌تواند نقش موثری در درمان ورم پستان داشته باشد و باعث درمان عفونت در این ناحیه نیز شود.

دانه کرچک را از کجا بخریم؟

حال که با نحوه مصرف دانه کرچک روی بدن آشنا شدید، شاید سوال بپرسید که دانه کرچک از کجا بخرم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید بگوییم که فروشگاه اینترنتی دیجی عطار، به عنوان یکی از بهترین فروشگاه‌های فروش دانه کرچک شناخته می‌شود که محصولات خود را با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه می‌کند. می‌توانید برای خرید داروهای گیاهی و خرید گیاهان دارویی دیگر نیز از طریق این سایت اقدام کنید و از خواص هر کدام بهره مند شوید. دیجی عطار سفارشات شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رساند.

سوالات یا پیشنهادات
خواص دانه کرچک روی بدن
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
خواص دانه کرچک روی بدن
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
خواص دانه کرچک روی بدن
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
خواص دانه کرچک روی بدن
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
خواص دانه کرچک روی بدن
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن