آشنایی با فواید دانه کرچک

فواید دانه کرچک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/26
آشنایی با فواید دانه کرچک

رسینوس کامونیس یا همان گیاه کرچک از گیاهان پرطرفدار شرق آفریقا و خاورمیانه است. فواید دانه کرچک برای بیشتر افراد پوشیده است، چرا که اغلب کرچک را با روغن آن می‌شناسند و از خود دانه بی خبرند. بنابراین ما در این مقاله، نکات بسیار مهم و جذابی درباره‌ی خود دانه‌ی کرچک می‌گوییم. با ما همراه باشید.

آشنایی با دانه کرچک

قبل از گفتن فواید دانه کرچک خوب است که با خود دانه کرچک هم آشنا شوید. بسیاری از افراد 4000 سال پیش از میلاد مسیح از دانه کرچک بهره می‌بردند. مدت زمانی که این گیاه برای رشد نیاز دارد، به ویژگی‌های جغرافیایی محل کشت بستگی دارد. به عنوان مثال، در مناطق سردسیری به صورت یک گیاه یک‌ساله رشد می‌کند، در حالی که در نواحی گرمسیری به صورت گیاهی چندساله و بزرگتر، شبیه به درخت یا درختچه رونمایی می‌شود. این گیاه فضای زیادی را اشغال می‌کند. باید بدانید که در ایران خرید دمنوش‌ها و همچنین خرید روغن‌ها و سایر محصولات لزوما با نام عامیانه آن‌ها انجام نمی‌شود. برای مثال دیگر نام‌هایی که برای این گیاه استفاده می‌شود عبارتند از بید انجیر، بید انجیل، ترکی کرچک

فواید دانه کرچک

فواید دانه کرچک در یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شود. در ادامه خواص این دانه را بیشتر بازگو می‌کنیم.

 فواید کرچک برای مقابله با روماتیسم

دانه‌های کرچک حاوی مقادیر زیادی از ریسینولئیک اسید، اولئیک اسید، لینولئیک اسید و دیگر اسیدهای چرب می‌باشند. این اسیدها می‌توانند به درمان نقرس و روماتیسم کمک کنند. روغن کرچک دارای ویژگی نفوذپذیری سریع است. بنابراین، وقتی این روغن را روی مناطق آسیب دیده اعمال می‌کنید، درد به سرعت کاهش می‌یابد. در اکثر موارد، برای افزایش اثربخشی دارویی روغن کرچک با گیاهان و روغن‌های عطری دیگر ترکیب می‌شود. برای دستیابی به نتایج بلندمدت، مصرف روزانه توصیه می‌گردد. برخی از روغن‌های خاص مثل روغن کرچک برای پوست و مو و زیبایی مفیداند.

دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری - دیجی عطار

جلوگیری از بارداری

دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری کاربرد دارد. دانه کرچک حاوی یک ماده سمی به نام ریسین - نوعی پروتئین – است. (روغن کرچک هم مقدار کمی از این پروتئین سمی را دارد.) بسیاری از متخصصین بهداشت معتقدند که دز کمی از ریسین برای جلوگیری از بارداری مؤثر است. این ماده به عنوان یک ماده اسپرم‌کش شناخته شده و در ژل‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌های اسپرم‌کش استفاده می‌شود. زنان باردار باید احتیاط کنند زیرا مصرف زیاد آن ممکن است به سقط جنین منجر شود. 

 افزایش شیر مادر

از دیگر فواید دانه کرچک ویژگی شیرافزایی است که می‌تواند ترشح شیر مادر را افزایش دهد. همچنین، جریان شیر را متعادل کرده و مقدار آن را افزایش می‌دهد. مادران شیرده باید فقط از روغن کرچکی استفاده کنند که از طریق فرآیند کمپرس سرد به دست آمده است - در مقادیر متعادل - در غیر این صورت ممکن است تأثیرات منفی داشته باشد. البته برای افزایش شیر مادر می‌توانید خرید انواع داروهای گیاهی را پیش ببرید. برای این کار با یک عطاری معتبر مشورت کنید.

 نرم کردن پوست

فواید دانه کرچک فقط درمانی نیست و در امور زیبایی هم موثر است. دانه کرچک منبعی عالی از اسیدهای چرب است که می‌توانند در پوست نفوذ کرده و خشکی و ترک‌های پوستی را کاهش دهد. برای رفع خشکی پوست و درمان هیدراته شدن آن، می‌توانید از روغن کرچک به عنوان یک مرطوب‌کننده استفاده کنید. این روغن را مقدار کمی استفاده کنید زیرا غنی از اسیدهای چرب است. خوب است بدانید که می‌توانید خواص خوب روغن کرچک را با لمس آن احساس کنید چرا که غلیظ، چرب و نرم است. هر شب مقدار کمی از روغن کرچک را بر روی پوست خود بمالید و صبح روز بعد پوستی نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشید.

پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
روغن-کرچک
روغن کرچک
0ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
دانه-کرچک-عمده
دانه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه

 درمان زخم‌ها و کبودی‌ها

پماد تهیه شده از دانه کرچک برای درمان زخم‌ها و کبودی‌های خارجی و همچنین اسکار جای جوش مفید است. حتی زخم‌ها و کبودی‌های عمیق نیز با پماد روغن کرچک به راحتی درمان می‌شود و تأثیر آن را بعد از استفاده مشاهده می‌کنید. برای دستیابی به نتیجه سریع، پماد را دو بار در روز استفاده کرده و با پنبه خشک پوشانید.
کمک به کاهش آرتریت

آرتریت یک بیماری دردناک مفاصل و استخوان‌هاست و می‌تواند در صورت مزمن شدن توان حرکتی فرد را کاهش دهد. ماساژ با روغن کرچک بر روی نواحی آسیب دیده می‌تواند به کاهش درد آرتریت کمک کند زیرا این روغن دارای خواص ضد التهابی است. برای رفع درد مفاصل، درد عضلات و التهاب‌های عصبی این روغن را روزانه استفاده کنید.

از از دانه کرچک حتی برای بیماری‌های قارچی نیز می‌توانید استفاده کنید - عطاری آنلاین دیجی عطار

 تقویت رشد مو

روغن کرچک به عنوان یکی از راهکارهای درمانی برخی از مشکلات مربوط به سلامتی مو شناخته شده و بخش مهمی از محصولات مراقبت از مو محسوب می‌شود. این روغن، منبعی از اسیدهای چرب ضروری امگا۳ است که برای تقویت رشد مو ضروری هستند. وقتی روغن کرچک گرم را بر روی پوست سرتان مالیدید، گردش خون را افزایش می‌دهد و منافذ فولیکول‌های مو را پاک می‌کند. بنابراین، مواد مغذی را از ریشه دریافت می‌کند. اگر روغن یک شب بر سر بماند، نتایج عالی خواهد داشت. اگرچه این روغن، چسبنده است اما بگذارید ۸-۷ ساعت روی سرتان باقی بماند. این روش، نقش مهمی را در درمان آسیب دیدگی و موخوره ایفا می‌کند.

 کمک به رفع یبوست

از دیگر فوایه دانه کرچک کمک به رفع یبوست است. مطالعات نشان می‌دهند که روغن کرچک مانند یک ماده ملین عالی عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که این کار را بیش از ۳ روز تکرار نکنید، چون اینگونه عوارضش از فوایدش بیشتر می‌شود.

از بین بردن مایعات اضافی بدن

اگر مایع زیادی در کبد یا سیستم لنفاوی شما وجود دارد، استفاده از روغن کرچک می‌تواند به رفع آن کمک کند.
از از دانه کرچک حتی برای بیماری‌های قارچی نیز می‌توانید استفاده کنید.

درمان عفونت‌های ناشی از قارچ

روغن کرچک خواص ضد میکروبی دارد که آن را برای درمان انواع عفونت‌های قارچی، خراش‌ها و بریدگی‌ها مفید می‌کند. بسیاری از افراد از روغن کرچک برای درمان خارش و درد ناشی از بیماری‌های قارچی استفاده می‌کنند. پس این دانه از ضد عفونی کننده‌ها هم محسوب می‌شود.

بهبود ابروه

همه افراد دوست دارند که ابروهایی زیبا و البته پر داشته باشند. برای پهن کردن از فواید روغن کرچک برای ابروها می‌توان به پهن کردن و تقویت ابرو  اشاره کرد. همچنین، می‌توانید از این روغن برای پر کردن مژه‌های خود نیز استفاده کنید. خوب است بدانید که امروزه سفارش محصولات گیاهی مربوط به پوست و مو خیلی راحت‌تر از قبل شده است و شما به راحتی می‌توانید به این محصولات دسترسی داشته باشید.

یک پیشنهاد جالب

در نهایت باید بگوییم که ما در این مقاله درباره تمام فواید دانه کرچک مطالبی نوشتیم. حال نظر شما چیست؟ آیا تا به حال از این گیاه خاص استفاده کرده‌اید؟ اگر تا الآن از مزایای دانه کرچک بهره نبردید، باید بدانید که عطاری آنلاین دیجی عطار همان سایتی است که شما را به سمت خرید گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک سوق می‌دهد. کافیست که همین الان وارد سایت شوید و خرید را با خیال راحت پیش ببرید.

آشنایی با فواید دانه کرچک
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
آشنایی با فواید دانه کرچک
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
آشنایی با فواید دانه کرچک
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
آشنایی با فواید دانه کرچک
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
آشنایی با فواید دانه کرچک
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن