نحوه استفاده دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری

دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/26
دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری

در دنیای امروزه، جستجو برای یافتن روش‌های جلوگیری از بارداری که هم امن باشند و هم عوارض مضری نداشته باشند، موضوعی مورد توجه بسیاری از افراد است. در این میان، برخی افراد به دنبال راه‌ حل‌های طبیعی و گیاهی مانند استفاده از دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری هستند که بر خلاف داروهای شیمیایی، ریسک کمتری دارند. یکی از این گیاهان که به ‌عنوان راهکاری جایگزین برای جلوگیری از بارداری مورد توجه قرار گرفته، دانه کرچک است.

متخصصان طب سنتی درباره تاثیرگذاری دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری نظرات زیادی داده‌اند. در این مقاله، به بررسی اینکه آیا خواص دانه کرچک واقعاً می‌توانند به عنوان یک روش موثر و امن برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرند، خواهیم پرداخت. همچنین بهترین نحوه مصرف و دوز مصرفی آن را بررسی می‌کنیم.
بررسی دانه کرچک و تاثیر آن در باروری

گیاه کرچک (Ricinus communis) یک گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه ‌گرمسیری در نواحی آفریقا و آسیا است، اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان به صورت زینتی یا دارویی کشت می‌شود. کرچک گیاهی علفی یا درختچه‌ای است که می‌تواند تا ارتفاع 5 متر یا بیشتر رشد کند. برگ‌های آن بزرگ، پنجه‌ای شکل و با حاشیه دندانه‌ دار هستند. گل‌های کرچک به رنگ سفید یا صورتی هستند و در خوشه‌های انتهایی ساقه قرار دارند. میوه کرچک کپسولی خاردار به رنگ سبز یا قهوه‌ای است که حاوی 3 عدد بذر بیضی‌شکل و براق به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه است. این دانه‌ها که به دانه کرچک معروف هستند، حاوی مقادیر زیادی روغن کرچک هستند.

دانه‌های کرچک حاوی سم بسیار قوی به نام ریسین هستند. این سم به قدری قوی است که بلعیدن بیش از حد مجاز دانه کرچک می‌تواند کشنده باشد. از این ماده در گذشته به عنوان سلاح شیمیایی استفاده شده است. ریسین موجود در دانه‌های کرچک می‌تواند با از بین بردن سلول‌ها شود. به بیان دیگر، عصاره این دانه‌ها باعث کاهش سلول‌های رده اسپرمی می‌شود و میزان هورمون‌های جنسی را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که متخصصان معتقدند استفاده از دانه کرچک برای کاهش بارداری موثر است و جلوی بارداری را می‌گیرد.

بررسی گیاه کرچک و تاثیر دانه‌های آن در پیشگیری از بارداری - دیجی عطار

پیشگیری از بارداری در طب سنتی، دانه کرچک و جایگزین‌های آن

طب سنتی با سابقه‌ای غنی و کهن، در کنار طب مدرن راهکارهای متعددی برای پیشگیری از بارداری ارائه می‌دهد. طب سنتی، بر پایه حفظ تعادل در بدن و تناسب مزاج‌ها استوار است. از دیدگاه این طب، بارداری ناخواسته می‌تواند ناشی از عدم تعادل در هورمون‌ها، سیستم تولید مثل و یا سوء مزاج باشد. در این روش از انواع داروهای گیاهی و محصولات متعدد، مانند دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود تا از بارداری‌های ناخواسته جلوگیری کند.

جایگزین پیشگیری از بارداری در طب سنتی به جای طب مدرن، مزایایی برای افراد به دنبال دارد. روش‌های طب سنتی در مقایسه با روش‌های پیشگیری از بارداری مدرن، عوارض جانبی کمتری دارند. همچنین این روش‌ها می‌توانند به تنظیم قاعدگی و رفع مشکلات مربوط به سیستم تولید مثل کمک کنند. اغلب گیاهان و مواد مورد استفاده در طب سنتی، در دسترس و ارزان هستند.

با توجه به موارد بالا، در ادامه انواع گیاهان دارویی از جمله دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری را نام می‌بریم و هر یک را بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید از دانه کرچک و یا جایگزین‌های آن که در ادامه توضیح داده می‌شوند، برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

پودر-گلپر-عمده
پودر گلپر - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
روغن-کرچک
روغن کرچک
0ناموجود
اضافه
گلپر-پرک
گلپر پرک
26,00026,000تومان
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
پودر-گلپر
پودر گلپر
25,00025,000تومان
اضافه
دانه-کرچک-عمده
دانه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پودر-گلپر-عمده
پودر گلپر - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه

دانه کرچک:

دانه کرچک یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان در طب سنتی برای جلوگیری از بارداری است. دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری هم برای مردان و هم برای بانوان کاربرد دارد. این دانه‌ها همچنین به تسکین درد قاعدگی کمک می‌کنند. ریسین موجود در دانه کرچک می‌تواند با مختل کردن عملکرد تخمدان‌ها و رحم، از بارداری جلوگیری کند. البته توجه داشته باشید که ریسین ماده‌ای سمی است، به همین دلیل دانه کرچک نباید بیشتر از حد مجاز مصرف شود. به طور کلی و طبق شواهد، بلعیدن یک عدد دانه کرچک بعد از دوره قاعدگی، تا مدت‌ها مانع بارداری خواهد شد. هنگام خرید دانه کرچک، آن را از منابع معتبر و امن تهیه کنید.

در ادامه، جایگزین‌های بیشتری برای پیشگیری از بارداری در طب سنتی را می‌خوانید:

پونه:

پونه گیاهی معطر است که از دیرباز برای پیشگیری از بارداری استفاده شده است. پونه می‌تواند با تداخل در تخمک ‌گذاری به پیشگیری از بارداری کمک کند. برای استفاده از پونه به عنوان گیاه ضد بارداری، می‌توانید دم‌کرده پونه را بنوشید یا از پودر آن استفاده کنید. روغن پونه نیز ای انواع روغن‌ها مفید برای درمان مشکلات مختلف در طب سنتی است.

زنجبیل:

زنجبیل گیاهی است که به دلیل خواص ضد التهابی و ضد تهوع آن شناخته شده است. این گیاه دارویی می‌تواند با کاهش سطح پروژسترون (نوعی هورمون زنانه که در زمان تخمک گذاری ترشح می‌شود) به پیشگیری از بارداری کمک کند. به منظور جلوگیری از بارداری می‌توانید چای زنجبیل بنوشید یا از ریشه زنجبیل استفاده کنید.

پودر-زنجبیل-عمده
پودر زنجبیل - عمده
132,000ناموجود
اضافه
پونه-کوهی
پونه کوهی
30,00030,000تومان
اضافه
برگ-پونه-نهری
برگ پونه نهری
6,000ناموجود
اضافه
زنجبیل-قلم
زنجبیل قلم
44,00044,000تومان
اضافه
پودر-زنجبیل
پودر زنجبیل
46,00046,000تومان
اضافه
زنجبیل-قلم-چینی-عمده
زنجبیل قلم چینی - عمده
159,500ناموجود
اضافه
پونه-کوهی-عمده
پونه کوهی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پودر-زنجبیل-عمده
پودر زنجبیل - عمده
132,000ناموجود
اضافه
پونه-کوهی
پونه کوهی
30,00030,000تومان
اضافه

لیست گیاهان دارویی برای پیشگیری از بارداری در طب سنتی

گلپر:

گیاه گلپر به طور سنتی برای مصارف مختلف دارویی از جمله درمان مشکلات گوارشی، تنفسی، قاعدگی و همچنین جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. این گیاه با تاثیر بر هورمون‌های جنسی زنانه در زمان تخمک گذاری، آن را مختل می‌کند و به عنوان یک روش ضد بارداری طبیعی عمل کند. بهترین روش مصرف به این منظور، نوشیدن دمنوش گلپر یک تا دو هفته پیش از نزدیکی است.

لیست گیاهان دارویی برای پیشگیری از بارداری در طب سنتی - عطاری آنلاین دیجی عطار

هویج وحشی:

گیاه وحشی یکی دیگر از گیاهان دارویی است که مانند دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری کاربرد دارد. از ریشه، میوه، دانه و برگ این گیاه استفاده می‌شود. استفاده از دانه‌های این گیاه با مقدار زیادی آب به صورت منظم، می‌تواند از بارداری ناخواسته جلوگیری کند. این دانه‌ها خاصیت اسپرم کشی دارند و در صورت استفاده منظم مانع از بارداری می‌شوند.

جعفری:

جعفری نوعی گیاه علفی و از انواع دمنوش مفید برای جلوگیری از بارداری است. این گیاه با تشدید خونریزی و پاکسازی رحم، از تخمک گذاری آن جلوگیری می‌کند تا از بارداری‌های ناخواسته پیشگیری کرده باشد. در کنار خرید دانه کرچک، خرید جعفری نیز از متداول‌ترین اقدامات مربوط به پیشگیری از بارداری در طب سنتی است. به این منظور باید از دمنوش جعفری به صورت روزانه استفاده شود.

دیگر خواص دانه کرچک و فرآورده‌های آن

گیاه کرچک و روغن مشتق شده از آن، کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی، صنعتی و آرایشی دارند. در کنار تاثیراتی که دانه کرچک برای پیشگیری از بارداری دارد، حاوی خواص دیگری نیز هست که می‌توانند از جهات دیگری به سلامت بدن و پیشگیری از امراض کمک کنند. در ادامه به برخی از خواص دانه کرچک روی بدن و فرآورده‌های آن، و همچنین کاربردهای دیگر آن اشاره می‌کنیم:

  •  ملین: روغن کرچک به عنوان یک ملین قوی شناخته شده و برای درمان یبوست به کار می‌رود. این روغن با تحریک روده بزرگ، حرکات دودی آن را افزایش می‌دهد و به دفع مدفوع کمک می‌کند.
  •  ضد التهاب: خواص ضد التهابی کرچک، آن را برای تسکین درد و التهاب مفاصل، عضلات و پوست مفید می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی: دانه کرچک حاوی اسید ریسینولئیک است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • بهبود سلامت پوست و مو: کرچک به دلیل مرطوب کنندگی بالا، برای رفع خشکی پوست و مو، تقویت موها و تحریک رشد مژه و همچنین روغن کرچک برای ابرو مفید است.
  •  درمان مشکلات قارچی: خواص ضد قارچی دانه کرچک، آن را برای درمان عفونت‌های قارچی مانند پای ورزشکار مفید می‌کند.
  • روان کننده: کرچک به دلیل ویسکوزیته بالا و پایداری حرارتی، به عنوان روان کننده در موتورها، ماشین آلات و ابزار دقیق استفاده می‌شود.

خواص دانه کرچک و فرآورده‌های آن در صنعت سلامت و دارو

  • افزودنی پلاستیک: کرچک به عنوان یک خشک کننده پلاستیک، در ساخت پلاستیک و رزین‌ها به کار می‌رود.
  • تولید سوخت زیستی: کرچک می‌تواند به عنوان ماده اولیه برای تولید سوخت زیستی استفاده شود.
  •  تولید صابون و لوازم آرایشی: کرچک به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و کف کنندگی بالا، در تولید صابون، شامپو و سایر لوازم آرایشی به کار می‌رود.

عوارض احتمالی دانه کرچک

اگرچه استفاده از دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری بسیار متداول است و مزایای خاص خود را دارد، اما مانند هر روش دیگری دارای عوارضی است. پیش از هر چیزی لازم است بدانید دانه کرچک به جنین آسیب می‌رساند و باعث سقط و نقص‌های مادرزادی در آن می‌شود. بنابراین جهت پیشگیری باید قبل از بارداری مصرف شود. به طور کلی، استفاده از این دانه‌ها برای پیشگیری بارداری می‌تواند:

 باعث تحریک گوارشی مانند درد شکم، اسهال و نفخ شود.
باعث سرگیجه، ضعف و خستگی شود.
با مصرف بیش از حد مجاز، باعث مسمومیت و خطرات جدی شود.
 باعث اختلال در تعادل الکترولیت‌ها در بدن شود.
 باعث کم آبی بدن شود.
 باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت شود.
 باعث واکنش‌های آلرژیک از جمله کهیر، تورم و مشکلات تنفسی در برخی افراد شود.

با داروهای دیگر تداخل داشته باشد و اثرات آنها را از بین ببرد یا عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند.

خرید دانه کرچک ارگانیک​

اگر قصد استفاده از دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری را دارید و سوال دانه کرچک از کجا بخرم در ذهنتان نقش بسته است، باید بگوییم مهم است که این دانه را از منبعی معتبر تهیه کنید تا از ارگانیک بودن محصول خود مطمئن باشید.  منظور از منبع معتبر، فروشگاهی است که از قیمت‌های مناسبی برخوردار باشد، محصولات آن ارگانیک باشند، امکان مرجوع کالا داشته باشد، خرید به صورت عمده و خرده در آن امکان پذیر باشد و... .

عطاری آنلاین دیجی عطار، یک فروشگاه اینترنتی با قابلیت‌های مختلف برای آسان کردن کار مشتری است. این مجموعه محصولات خود را از کشاورزان مزارع تهیه می‌کند و بعد از کنترل کیفیت، آنها را به سراسر ایران ارسال می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید دانه کرچک، با شماره تلفن 02137515 تماس حاصل کنید.


دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
دانه کرچک برای جلوگیری از بارداری
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن