خواص خوردن دانه کرچک

خواص خوردن دانه کرچک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/29
خواص خوردن دانه کرچک

روغن کرچک نامی آشنا برای ما است. درواقع می‌توان گفت با برخی از خواص کرچک آشنایی داریم. در ادامه قصد داریم این دانه مفید را بیشتر معرفی کنیم تا با خواص خوردن دانه کرچک بیشتر آشنا شوید. رسینوس کامونیس نام علمی دانه کرچک است. میزان تقاضای بالای این گیاه دارویی باعث شده تا این دانه گیاهی در حال حاضر به عنوان محصول گیاهی مفید در ایالات آمریکا کشت شود.

دانه‌های کرچک برای درمان و سلامتی خواص زیادی دارند. افزایش شیر مادر، نرم کردن پوست، مبارزه با روماتیسم، کمک به رفع یبوست، جلوگیری از بارداری، تسکین درد قاعدگی، کمک به رشد مو، درمان عفونت‌های قارچی، کمک به رفع آرتریت، درمان کبودی‌ها و زخم‌ها از جمله خواص درمانی این گیاه به شمار ‌می‌روند.

ترکیبات دانه کرچک

به طور میانگین ۵۰% دانه‌های کرچک را روغن تشکیل می‌دهد. ماده سفیدرنگ که آلبومین است، سمّی موجود در دانه کرچک است که درحقیقت پروتئین سمّی است. این ماده ریسین نامیده می‌شود که نوعی توکسالبومین است. همچنین مقداری ریسینین در این دانه موجود است که باید قبل از خوردن دانه این ماده از آن استخراج شود. برای استخراج ریسین از کرچک روش های مختلفی وجود دارد که بهتر از قبل از انجام آن از آن اطلاع پیدا کنید. دربرگ‌های آن یافت می‌شود. پالمیتیک اسید، اولئیک اسید، لینولئیک اسید، دی هیدروکسی استئاریک اسید دیگر مواد موجود در دانه کرچک است. حدود۸۰ درصد اسید‌های چرب دانه کرچک گلیسیرید است. وجود اسید های چرب به این دانه گیاهی خاصیت مسهلی بخشیده است.

مزیت های خوردن روغن کرچک - عطاری آنلاین دیجی عطار

ویژگی‌های درخت کرچک

مناطق گرمسیر مانند برزیل، مکزیک، چین و مصر به عنوان مناطق گرمسیری پرورش دهنده این گیاه بومی هستند. روغن کرچک حاصل میوه‌های درخت کرچک اسن که مانند مغز گردو است. درخت این گیاه از خانواده فریبون بوده که اغلب ارتفاع ۱۰ متردارند و دارای گل‌هایی به رنگ زرد بوده و خوشه و میوه‌های آن با خار احاطه شده است. برگ‌های درخت کرچک لبه‌هایی دندانه و شیار‌دار دارد.

مزایای خوردن دانه کرچک

مصرف گیاهان دارویی به دلیل خواص درمانی که دارند بر هیچکس پنهان نیست. در این میان خواص خوردن دانه کرچک نیز باعث توجه و استفاده از این گیاه دارویی شده است. خاصیت درمانی این گیاه زیاد است و همین موضوع باعث شده تا از آن در صنایع دارویی نیز استفاده شود. از دیگر خواص درمانی این گیاه پر کاربرد را در ادامه شرح خواهیم داد. توجه داشته باشید که خواص خوردن دانه کرچک شاید با روغن آن یکی باشد اما وجود ماده ای سمی می تواند مانع خوردن دانه آن شود. اگر به دنبال خوردن آن هستید می توانید در خانه روغن آن را به دست آورید. برای این منظور طرز تهیه روغن کرچک خوراکی در خانه، از خواص تا نحوه مصرف آن را آگاه شوید.

درمان یبوست با دانه کرچک

یکی از مشهور‌ترین ویژگی دانه‌های کرچک مسهل بودن آن است. دانه‌های کرچک و یا روغن کرچک به دست آمده از این گیاه به عنوان قوی‌ترین مُسهل گیاهی به شمار می‌رود. روغن کرچک و یا دانه‌های آن جهت رفع یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف بی‌عوارض این گیاه دارویی برای هر فرد بالغ ۱۰ تا ۶۰ گرم از دانه‌های کرچک و در کودکان مصرف ۱۰ گرم است. توجه داشته باشید که مصرف بی‌رویه و زیادتر از دانه‌های کرچک ممکن است باعث ایجاد اسهال شدید شود و در مواردی باعث مسمومیت نیز شود. شایع‌ترین کاربرد و خواص خوردن دانه کرچک درمان بیماری یبوست بیماری‌های پوستی و محصولات زیبایی است.


پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
22,00022,000تومان
اضافه
روغن-کرچک
روغن کرچک
0ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
دانه-کرچک-عمده
دانه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
22,00022,000تومان
اضافه

زیبایی پوست و مو با روغن دانه کرچک

از خواص و نحوه استفاده روغن کرچک برای ابرو چه می‌دانید؟ اگر به دنبال لب‌های زیبا و برجسته هستید می‌توانید هر شب قبل از خوابیدن کمی روغن کرچک به لب‌های خود بزنید تا ضمن آبرسانی به آن ظاهری زیبا ببخشد. اگر به دنبال ابرو‌هایی پرپشت هستید پیشنهاد می‌کنیم کمی روغن کرچک را هر شب قبل از خواب به ابرو‌هایتان بزنید تا در مدت زمانی کوتاه شاهد نتیجه فوق‌العاده‌اش باشید. در کنار این خواص منحصر به فرد خاصیت لایه‌برداری پوست نیز وجود دارد. می‌توانید بهترین پوست را با استفاده از روغن کرچک به دست‌آورید. تنها می‌بایست کمی روغن کرچک را به یک تکه پنبه بزنید و آن را به همه جای صورت‌تان بمالید. به این صورت پوست مرده رفع و پوست‌تان عاری از هر نوع چین و چروک خواهد شد.

درمان لاغری با خوردن دانه کرچک

شاید برایتان سوال باشد که دانه کرچک برای لاغری مفید است؟ + نحوه مصرف، عوارض و میزان کاهش وزن آن به چه صورت است. لازم است بدانید که مصرف دانه کرچک در کاهش اشتها تأثیر زیادی دارد که همین موضوع باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. روغن کرچک با پاکسازی معده و روده به لاغری کمک می‌کند. علاوه بر این نیز مصرف خوراکی روغن کرچک به لاغری کمک می‌کند. برای این منظور یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را می‌بایست گرم نمایید و روی شکم خود ماساژ دهید. به این صورت چربی اضافی دور شکم آب کمتر می‌شود و چاقی شکم کمتر می‌شود.

طریقه استفاده از روغن کرچک

برای استفاده از روغن کرچک باید بر اساس نیاز خود آن را مصرف کنید. برای درمان‌های پوستی و مو می‌بایست روغن کرچک را روی ریشه‌ها و پوست سر مالیده و با نوک انگشت ماساژ دهید. با این روش گردش خون در زیر پوست سر افزایش خواهد یافت و به این صورت فولیکول مو تقویت می‌شود. لازم به ذکر است در زمان مالیدن به هیچ وجه روغن کرچک به تار‌های مو نیابد برخورد کند. بهتر است روغن کرچک را بر روی مو‌های خیس قرار دهید تا نبیجه بهتر باشد. بهتر است به مدت ۶ تا ۸ هفته این کار را یک تا دو بار در هفته تکرار نمایید. برای رشد مژه و ابرو قبل از خواب استفاده نمایید.

کاربرد دانه کرچک - دیجی عطار

مضرات روغن کرچک برای پوست

اغلب مواقع دانه‌های کرچک توسط آفت کش‌ها شدیداً سمپاشی می‌گردد و به شکل شیمیایی فراوری می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود تا کیفیت روغن آن کاهش پیدا کند و عوارض جانبی در مصرف آن دیده شود. در صورت استفاده موضعی از روغن کرچک ممکن است با عوارضی چون خارش و التهاب پوست و قرمزی مواجه شوید.

پیشنهاد ویژه

هزاران سال است که مردم از خواص خوردن دانه کرچک و بخصوص روغن کرچک آگاه هستند. استفاده از این دانه گیاهی در صنعت دارویی بسیار زیاد است. از روغن کرچک در مصر باستان برای روشنایی به عنوان یک سوخت کاربرد داشت. همچنین برای درمان بیماری‌هایی چون بیماری‌های چشم و حتی تحریک زنان باردار به زایمان استفاده می‌شد. همانطور که گفته شده خاصیت مسهل بودن این گیاه باعث شده تا از آن برای رفع یبوست استفاده شود. مجموعه دیجی عطار انواع گیاهان دارویی، روغن های گیاهی و انواع داروهای گیاهی و... را در قیمتی مناسب و کیفیت بالا ارائه می کند. برای خرید آنلاین روغن کرچک خوراکی ویهان و یا سفارش دمنوش ها می توانید با شماره تلفن 02146040451 تماس برقرار نمایید.

خواص خوردن دانه کرچک
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
خواص خوردن دانه کرچک
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
خواص خوردن دانه کرچک
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
خواص خوردن دانه کرچک
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
خواص خوردن دانه کرچک
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن