خواص نمک آبی در طب سنتی چیست؟ (7 خاصیت مهم)

خواص نمک آبی در طب سنتی چیست؟ (7 خاصیت مهم)

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/6
خواص نمک آبی در طب سنتی چیست؟ (7 خاصیت مهم)

نمک آبی یکی از انواع نمک‌های خوراکی موجود در بازار است که از مواد معدنی خاصی به نام سیلویت، آهن، کلسیم، پتاسیم و... تشکیل شده است. به دلیل وجود مواد معدنی خاص و قرارگیری در معرض رطوبت و فشار، این نمک آبی رنگ زیبایی به خود می‌گیرد. رنگ آبی کریستال‌های نمک کاملا طبیعی است و زیبایی فوق العاده‌ای به آن داده است. خواص نمک آبی در طب سنتی باعث شده تا این نمک ارزش غذایی بسیار زیادی پیدا کند. این در حالی است که نمک آبی یکی از کمیاب‌ترین نمک‌های جهان است و فقط در کشور ایران یافت می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر با فواید نمک آبی در طب سنتی آشنا شوید، همراه ما باشید.

نمک آبی چیست؟

نمک آبی را می‌توان به عنوان کمیاب‌ترین نمک‌های جهان شناخت که معدن نمک آبی در ایران و به ویژه در کوه‌های اطراف شهرستان سمنان و گرمسار یافت می‌شود. نمک آبی به نمک آبی ایرانی معروف است که در سراسر جهان شناخته می‌شود. این نمک مجلل، معجزه آسا و شور می‌تواند با خواص بسیار زیاد خود جایگزین نمک‌های عادی موجود در بازار شود. اگرچه تا چند سال پیش هیچ کس از خواص نمک آبی اطلاعاتی نداشت، اما با پیشرفت تکنولوژی مشخص شد که این نمک یکی از پرفایده‌ترین نمک‌های موجود در بازار است.

این نوع نمک از تجمع و رسوبی از نمک آبی کریستالی است که تقریبا 250 میلیون سال پیش در دریاها و دریاچه‌ها تشکیل شده است. این نمک آبی کمیاب و گرانبها حاصل تبخیر دریاها و دریاچه هاست. اصولا تشخیص نمک آبی اصل از تقلبی بسیار سخت است. نمک آبی سمنان از معادن و کوه‌های استان سمنان در شمال ایران به ویژه از رشته کوه‌های زیبای این منطقه استخراج می‌شود. رنگ آبی نمک آبی کشور ایران برگرفته از ماده معدنی به نام کلرید پتاسیم است که به طور طبیعی در ساختار کریستالی نمک ایجاد شده است. هیچ افزودنی مصنوعی مانند رنگ‌های مصنوعی به این نوع اضافه نمی‌شوند و رنگ آبی در ذات خود نمک است.

نمک آبی چیست؟ - عطاری آنلاین دیجی عطار

نمک آبی ایرانی حاوی چه مواد معدنی است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد خواص نمک آبی در طب سنتی با شما صحبت کنیم، باید مشخص کنیم که نمک آبی ایرانی حاوی چه مواد معدنی است؟ رنگ این نوع نمک به دلیل وجود مواد معدنی موجود در آن است. اگرچه هنوز تمامی مواد معدنی و ترکیبات موجود در نمک آبی ایرانی تشخیص داده نشده‌اند، اما در ادامه به مهم‌ترین مواد موجود در نمک آبی اشاره می‌کنیم.

 منیزیم: منیزیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که می‌تواند طعم ترد و خاص به نمک بدهد. منیزیم برای تنظیم سطح قند خون ضروری است و می‌تواند از استخوان‌ها و ماهیچه‌های سالم حمایت کند. همچنین مصرف منیزیم می‌تواند نقش موثری را در حفظ سلامت کلی قلب به همراه داشته باشد. با هر بار پاشیدن نمک آبی ایرانی روی غذای خودتان، می‌توانید منیزیم بیشتری را دریافت کنید. معمولا یافتن این ماده معدنی در سایر نمک‌های خوراکی سخت است.

 کلسیم: کلسیم یکی از مواد معدنی مفید است که می‌تواند برای افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. کلسیم به تنظیم فشار خون و حمایت از ماهیچه‌ها و اعصاب سالم کمک بسیار زیادی می‌کند. نمک آبی ایرانی منبع عالی از کلسیم است. به همین خاطر افرادی که می‌خواهند مصرف کلسیم خود را افزایش دهند، می‌توانند این نمک را انتخاب کنند.

 پتاسیم: پتاسیم یک ماده معدنی مفید موجود در نمک آبی است که می‌تواند برای حفظ عملکرد سالم قلب مورد استفاده قرار گیرد. پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات و حمایت از عملکرد سالم عضلات و اعصاب کمک بسیار زیادی می‌کند. نمک آبی ایرانی منبع عالی از پتاسیم نیز هست که به حمایت از سلامت عمومی بدن کمک بسیار زیادی می‌کند.

فواید نمک آبی در طب سنتی - فروشگاه اینترنتی دیجی عطار

خواص نمک آبی در طب سنتی

نمک آبی یکی از کمیاب‌ترین و با کیفیت‌ترین نمک‌های موجود در بازار است. این نمک حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی است که مصرف به اندازه آن‌ها برای بدن مفید است. با توجه به بررسی‌های انجام شده روی این نوع نمک و خواص آن، می‌توان گفت که نمک آبی در طب سنتی دارای خواص زیر است.

1. خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی

یکی از خواص نمک آبی در طب سنتی، خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است. این نوع نمک از کریستال‌های آبی معدنی ساخته شده و می‌تواند یک محلول ضد عفونی کننده بسیار قوی را برای بدن ایجاد کند. محلول ساخته شده با نمک کریستال آبی خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی دارد و برای مصارف مختلف قابل استفاده است. از مزایای قابل توجه این محصول می‌توان به ضد عفونی کردن دهان و دندان جلوگیری کرد. همچنین مصرف این نمک در خوراکی‌های مختلف باعث افزایش ماندگاری آن‌ها می‌گردد. برای کنترل و درمان عفونت گلو و درمان سرماخوردگی و همچنین ضد عفونی کردن پوست، مصرف نمک آبی توصیه می‌شود. اگر قبل و بعد از غذا از این نوع نمک استفاده کنید، میکروب‌ها و باکتری‌های مختلف موجود در دهان از بین می‌روند و خنثی خواهند شد.

2. درمان فشار خون

اگرچه بارها به ما گفته شده است که مصرف نمک می‌تواند نقش مهمی در ابتلا به فشار خون بالا داشته باشد و به گفته بسیاری از متخصصان باید مصرف نمک خوراکی را کاهش دهیم، اما تحقیقات اخیر پزشکان آمریکایی در این زمینه متناقض است. پزشکان و دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در گزارش اخیر خود مشخص کرده‌اند که نمک آبی به دلیل داشتن پتاسیم می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. علاوه بر این، پتاسیم موجود در نمک‌ها و غذاها باعث می‌شود تا سدیم اضافی از بدن خارج شود و سطح فشار خون کنترل گردد.

3. تنظیم تعادل در بدن

سطوح پایین سدیم در بدن می‌تواند به دلیل عدم تعادل الکترولیت‌ها رخ دهد. فعالیت الکترییی در بدن برای هماهنگی عضلات، عملکرد بهتر قلب و عروق، جذب مایعات بهتر، دفع مناسب مایعات و عملکرد مناسب سیستم عصبی حیاتی بسیار مهم است. ممکن است افراد به علت تعریق، مصرف دارو و دلایل دیگر الکترولیت‌های بدن خودشان را از دست بدهند. در چنین شرایطی نمک آبی می‌تواند با تنظیم تعادل الکترولیت‌ها در بدن نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

4. کاهش استرس و اضطراب

یکی از خواص نمک آبی در طب سنتی، کاهش استرس و اضطراب است. مصرف مقدار مناسب نمک طبیعی به ویژه نمک آبی می‌تواند به کاهش استرس و تنش کمک بسیار زیادی کند. چرا که این نمک می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون اکسی توسین شود که این هورمون مسئول ایجاد حس شادی و خوشحالی است.

نمک-آبی
نمک آبی
0ناموجود
اضافه
نمک-آبی-عمده
نمک آبی - عمده
0ناموجود
اضافه

5. بهبود هضم غذا

اگر مشکلات گوارشی شما را اذیت می‌کنند و نمی‌توانید غذای خود را به سرعت هضم کنید، وقت آن رسیده که از نمک آبی استفاده نمایید. این نوع نمک می‌تواند باعث تولید بزاق بیشتر شود که این بزاق با غذا مخلوط شده و اجازه می‌دهد تا غذا سریع‌تر از گلو پایین برود و باعث هضم سریع‌تر غذا خواهد شد. مصرف و وارد کردن نمک به دهان می‌تواند باعث تحریک غدد اطراف دهان شود و بزاق بیشتری را تولید کند. به همین خاطر با مصرف نمک آبی می‌توانید سریع تر غذاها را هضم کنید.

6. حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدنی

یکی از خواص نمک آبی در طب سنتی این است که می‌تواند از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت کند. نمک طبیعی آبی به ویژه نمک کریستال آبی یکی از مواد مغذی ضروری و حیاتی است که برای حفظ عملکرد صحیح و متابولیسم مغز و بدن انسان مفید است. مصرف نمک آبی طبیعی که از سنگ‌های نمک معدنی به دست می‌آید، نه تنها مضر نیست، بلکه به عقیده طب سنتی می‌تواند به عنوان یک پادزهر عمل کند. این نمک به عنوان یک محافظ قوی در برابر بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی و پوستی نیز شناخته می‌شود.

7. تسکین مشکلات تنفسی

برخی از انواع نمک رنگی مانند انواع گیاهان دارویی می‌توانند برای تسکین مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار گیرند. شاید جالب باشد اگر بدانید در سراسر جهان اتاق درمانی نمک وجود دارند که می‌توانند برای تسکین مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار گیرند. نمک درمانی یا هالوتراپی با استنشاق ذرات ریز نمک، رطوبت را به مجاری تنفسی و ریه‌ها منتقل می‌کنند. همچنین این ذرات می‌توانند مخاط را رقیق کنند و سرفه‌های خشک بیماران را تسهیل نمایند.

خواص نمک آبی در طب سنتی - عطاری آنلاین دیجی عطار

سایر خواص نمک آبی در طب سنتی

تا به اینجای مقاله شما را با مهم‌ترین خواص نمک آبی در طب سنتی آشنا کردیم. این نمک مملو از مواد معدنی متعدد است که در این مقاله به چند مورد آن‌ها اشاره کردیم. به غیر از این مواد معدنی، این نمک حاوی ترکیبات دیگری نیز هست که از جمله آن‌ها می‌توان به آهن، سدیم و ... اشاره کرد. این مواد معدنی موجود در نمک آبی برای سلامتی و تندرستی ما اهمیت بسیار زیادی دارند. خواص نمک آبی در طب سنتی از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  •  نمک آبی دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است و مصرف خوراکی آن با بیماری‌های عفونی مبارزه می‌کند.
  •  برای تنظیم فشار خون بالا و پایین، استفاده از این نمک توصیه می‌شود. نمک آبی موثر در کنترل فشار خون است.
  •  تعادل الکترولیت‌ها و مواد معدنی در بدن با مصرف نمک آبی بهبود پیدا می‌کند. می‌توانید برای کاهش عوارض ناشی از گرما و ورزش کردن، از نمک آبی در کنار آب استفاده کنید.
  •  نمک آبی اثر ضد استرس بسیار قوی دارد. این نمک می‌تواند با کاهش استرس و اضطراب از شدت گرفتن مشکلات روحی جلوگیری کند.
  • برای درمان افسردگی و استرس ناشی از آن، نمک آبی مفید است. این نوع نمک نقش مهمی را در سلامت عمومی بدن ایفا می‌کند.
  •  برای درمان مشکلات عصبی مصرف نمک آبی در طب سنتی توصیه می‌شود.
  •  برای بهبود هضم غذا و کاهش مشکلات گوارشی مصرف نمک آبی مفید است.
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف نمک آبی امکان پذیر بوده و می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت عمومی بدن شما داشته باشد.
  •  برای تنظیم خواب و کاهش بی خوابی، مصرف نمک آبی در طب سنتی توصیه می‌شود.
  •  مشکلات تنفسی با بخور یا میل کردن نمک آبی بهبود پیدا می‌کند.
  •  درمان گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلانی با مصرف نمک آبی امکان پذیر است.
  •  برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از خرابی آن‌ها از نمک آبی استفاده کنید.
  •  مشکلات کلیوی و کبدی با خاصیت ضد عفونی کنندگی و آنتی اکسیدانی نمک آبی بهبود پیدا می‌کنند.
  •  درمان کلسترول خون و پایین با کمک این نمک امکان پذیر است.
  • کاهش اسپاسم عضلانی با مصرف نمک آبی امکان پذیر بوده و توصیه می‌شود که برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پس از ورزش از مقداری آب نمک آبی استفاده کنید.

نمک رنگی را از کجا بخریم؟

زمانی نمک‌های رنگی می‌توانند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشند که به صورت منظم و اصولی مصرف شوند و البته طبیعی باشند. در صورت نیاز به خرید انواع نمک رنگی مانند پودر نمک صورتی یا نمک آبی، می‌توانید به سایت دیجی عطار که مرجع فروش این نمک‌ها و سایر انواع داروهای گیاهی است مراجعه کنید. طبق توضیحات داده شده در این مقاله در مورد خواص نمک آبی در طب سنتی، این نمک می‌تواند خواص بسیار زیادی برای بدن داشته باشد و قطعا مصرف آن در کنار انواع دمنوش‌های گیاهی مفید است. شما می‌توانید برای خرید نمک‌های رنگی از سایت دیجی عطار که امکان خرید روغن‌های گیاهی ارگانیک و هر محصول ارگانیک و اصل دیگر را فراهم کرده است، کمک بگیرید.

خواص نمک آبی در طب سنتی چیست؟ (7 خاصیت مهم)
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
خواص نمک آبی در طب سنتی چیست؟ (7 خاصیت مهم)
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
خواص نمک آبی در طب سنتی چیست؟ (7 خاصیت مهم)
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
خواص نمک آبی در طب سنتی چیست؟ (7 خاصیت مهم)
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
خواص نمک آبی در طب سنتی چیست؟ (7 خاصیت مهم)
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن