انواع نمک و کاربردهای آن

انواع نمک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/27
انواع نمک و کاربردهای آن

نمک‌ها یکی از مهم‌ترین ترکیبات مغذی هستند که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای طبخ غذا استفاده می‌شوند. انواع نمک را می‌توان بر اساس نحوه تولید، معدنی که نمک از آن برداشته شده و بسیاری از این موارد به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. بنابراین، اگر قصد مصرف نمک و خرید آن را از طریق سایت دیجی عطار دارید، می‌توانید با ما در ارتباط باشید تا شما را با انواع نمک و کاربردهای هر کدام آشنا کنیم.

انواع نمک از نظر وجود ید

یکی از مهم‌ترین روش‌های دسته بندی نمک، طبقه بندی نمک‌ها بر اساس وجود یا عدم وجود ید است. نمک‌های یددار، نمک‌هایی‌اند که در کارخانه‌های تولید کننده نمک با ید اضافه تولید شده‌اند و به شکل دانه‌های صدفی می‌باشند. نمک‌های بدون ید، در واقع نمک‌های معدنی هستند که همانطور که از نامشان مشخص است از معادن مختلفی از جمله جهرم، گرمسار، سمنان و ... استخراج می‌شوند.

نمک معمولی چیست؟ - عطاری آنلاین دیجی عطار

انواع نمک از نظر فرآیند تولید

نمک‌ها از نظر فرآیند تولید به دو دسته نمک‌های معدنی و تصفیه شده تقسیم بندی می‌شوند. نمک‌های معدنی در واقع در گروه نمک‌های معدنی قرار می‌گیرند که در کارخانه‌های مختلف آسیاب می‌شوند و هیچ فرآیند تصفیه‌ای در آن‌ها انجام نمی‌شود. اما در مقابل، نمک‌های تصفیه شده در کارخانه تصفیه می‌شوند و در صورت نیاز یک سری افزودنی‌ها به آن‌ها اضافه می‌شود یا یک سری ترکیبات از این نمک‌ها برداشته خواهد شد.

نمک‌های تصفیه نشده

نمک‌های تصفیه نشده نوع خاصی از انواع نمک موجود در بازار هستند. این نمک‌ها در کارخانه‌های تولید نمک تصفیه نمی‌شوند. بلکه خود نمک فقط برای آسیاب به کارخانه ارسال شده و نمک به شکل گرانول، دانه شکری، دانه صدفی و پودر شده در بازار موجود هستند. شکل گرانول نمک‌های تصفیه نشده بزرگ‌ترین فرم از نمک‌های تصفیه نشده است که اندازه آن مشابه با اندازه چند دانه شکر به هم چسبیده شده است. نمک‌های صدفی فرم دیگری از نمک‌های تصفیه شده هستند که دارای سایز بزرگ‌تر از نمک‌های آسیب معمولی‌اند و به درد استفاده در نمکدان می‌خورند. نمک‌های تصفیه نشده آسیاب معمولی به درد استفاده در نمکدان نمی‌خورند، چرا که چسبندگی بسیار بالایی دارند.

نمک تصفیه شده

نمک‌های تصفیه شده نوعی خاص از نمک‌های موجود در بازار هستند که انجام فرآیند تصفیه روی نمک‌های معدنی به دست می‌آیند. فرآیندهای انجام شده روی نمک‌های تصفیه برای تصفیه آن‌ها باعث می‌شود تا این نمک‌ها املاح و یک سری مواد مفید موجود در خود را از دست بدهند. البته مصرف این املاح به اندازه مفید است، اما در صورتی که بیش از اندازه از آن‌ها استفاده کنید؛ احتمال اینکه شاهد مضرات مصرف نمک باشید وجود دارد. با از بین رفتن املاح موجود در انواع نمک تصفیه شده، در نهایت یک نمک شور بدست می‌آید که بدون ید است و خواص نمک‌های طبیعی را ندارد.

لیست املاح مضر در نمک

نمک دارای مواد مغذی بسیار زیادی است که از جمله آن می‌توان به منیزیم، سدیم و پتاسیم اشاره کرد. این املاح می‌توانند به کنترل فشار خون کمک کنند و باعث جلوگیری از بالا رفتن فشار خون شوند. اگرچه مصرف به اندازه این املاح برای بدن مفید است، اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند مضرات زیادی را به همراه داشته باشد. با وجود مفید بودن املاح موجود در نمک، شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا نمک مضر است؟

نمک‌های تصفیه شده موجود در بازار بدون این املاح مفید هستند. یعنی در فرآیند تصفیه پتاسیم، منیزیم، سدیم و سایر املاح موجود در نمک از بین رفته‌اند. علاوه بر این، ید به نمک‌های تصفیه شده اضافه می‌شود که می‌تواند برای سلامت افراد مضر باشد.

آیا نمک یددار تصفیه شده است؟

به طور کلی نمک‌های موجود در معادن هر کدام دارای ترکیبات متفاوتی‌اند که مصرف آن‌ها می‌تواند مفید یا غیر مفید باشد. نمک‌های تصفیه شده خود به دو دسته نمک‌های یددار و بدون ید تقسیم بندی می‌شوند. در واقع در حین فرآیند تصفیه به نمک‌ها ید اضافه می‌شود که این ید می‌تواند برای بیماران مفید باشد، اما افراد عادی مجاز به مصرف ید نیستند. بنابراین، نمک‌های یددار در گروه نمک‌های تصفیه شده قرار می‌گیرند که معمولا یک سری از املاح آن‌ها از بین رفته‌اند و فقط در کارخانه ید به آن‌ها اضافه شده است.

انواع نمک موجود در سایت دیجی عطار

نمک‌های موجود در سایت دیجی عطار تنوع بسیار زیادی دارند. به طوری که اگر به مقایسه آن‌ها بپردازید، متوجه تنوع آن‌ها خواهید شد. در ادامه شما را با انواع نمک‌های موجود در سایت اینترنتی دیجی عطار اشاره می‌کنیم.

دل نمک جهرم چیست- دیجی عطار

دل نمک جهرم

دل نمک جهرم خالص‌ترین نوع نمک موجود در ایران است. دل نمک جهرم مشابه با کریستال و شیشه است و به دلیل شفافیت بالایی که دارد، می‌توان از سنگ دل نمک آن طرف دیگر آن را مشاهده کرد. دل نمک دارای کمترین املاح مضر موجود در نمک است و بیشترین خلوص نمک را دارا است. علاوه بر این، دل نمک جهرم دارای انواع املاح مفید موجود در نمک نیز هست. میزان شوری دل نمک جهرم نسبت به سایر محصولات موجود در بازار بیشتر است. دل نمک در کشور ایران از معادن مختلفی استخراج می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها معدن جهرم است.

دل نمک جهرم در حال حاضر یکی از بهترین نمک‌های موجود در بازار برای مصرف خوراکی است. این نمک به دلیل خلوص بالا، رنگ جذاب و ترکیبات مغذی و مواد معدنی که دارد، می‌تواند برای همه افرادی که به دنبال مصرف یک نمک کم عارضه هستند، مفید باشد. از جمله فواید دل نمک جهرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمک آبی- دیجی عطار
    دل نمک جهرم دارای ترکیبات معدنی و الکترولیت‌های زیادی هستند که همگی می‌توانند به درمان گرفتگی عضلات کمک بسیار زیادی کنند.
  • این نمک دارای سدیم است و می‌تواند برای تامین سدیم مورد نیاز بدن گزینه‌ای بسیار عالی باشد. کمبود سدیم می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جسمی، بی خوابی و همچنین مشکلات روحی مختلف نیز شود.
  •  این نمک می‌تواند به عنوان یک داروی مغذی برای افرادی که مشکلات معده و سیستم گوارش دارد، مورد استفاده قرار گیرد.  دل نمک جهرم دارای ترکیباتی است که می‌توانند به تسکین گلودرد کمک بسیار زیادی کنند و در عین حال باعث کاهش علائم گلودرد و بیماری‌های تنفسی شوند.

نمک آبی

  • نمک آبی از لحاظ خلوص مشابه با دل نمک جهرم است و یا حتی بهتر از آن است. این نمک دارای رنگ آبی بوده و به دلیل داشتن این رنگ، در گروه نمک‌های بسیار گران قرار می‌گیرد. از این رو اگر می‌خواهید بدانید نمک آبی برای چیست؟ باید بگوییم که این نمک چندان مصرف عادی نداشته و بیشتر برای تزئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به وجود یک سری ترکیبات خاص در نمک آبی، این نمک می‌تواند کاربرد درمانی نیز داشته باشد. اما در هر صورت استفاده از این نمک در غذا چندان توصیه نمی‌شود.

سنگ نمک معمولی

  • سنگ نمک معمولی یکی دیگر از انواع نمک‌های موجود در فروشگاه اینترنتی دیجی عطار است. این نمک خلوص کمتری نسبت به نمک آبی و نمک جهرم دارد، اما چون ارزان قیمت است و جنبه خوراکی دارد، می‌تواند انتخاب عالی باشد. سنگ نمک معمولی دارای یک سری ترکیبات مفید و مضر است. به همین خاطر مصرف آن به مقدار زیاد اصلا توصیه نمی‌شود.
نمک-آبی-عمده
نمک آبی - عمده
0ناموجود
اضافه
دلنمک-جهرم
دلنمک جهرم
17,00017,000تومان
اضافه
گرانول-سنگ-نمک-خوراکی
گرانول سنگ نمک خوراکی
45,00045,000تومان
اضافه
پودر-دلنمک-جهرم
پودر دلنمک جهرم
19,00019,000تومان
اضافه
سنگ-نمک-خوراکی
سنگ نمک خوراکی
40,00040,000تومان
اضافه
دلنمک-جهرم-عمده
دلنمک جهرم - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
سنگ-نمک-خوراکی-عمده
سنگ نمک خوراکی - عمده
1,320ناموجود
اضافه
نمک-آبی
نمک آبی
0ناموجود
اضافه
نمک-آبی-عمده
نمک آبی - عمده
0ناموجود
اضافه
دلنمک-جهرم
دلنمک جهرم
17,00017,000تومان
اضافه

نمک صورتی

نمک صورتی یکی از نمک‌های موجود در بازار است که از معادن هیمالیا استخراج می‌شود. این نمک به دلیل خواص بسیار متنوعی که دارد، توانسته به یکی از بهترین نمک‌های موجود در جهان برای کاربردهای درمانی تبدیل شود. سنگ نمک صورتی زیبایی فوق العاده‌ای دارد و حتی کاربردهای تزئینی نیز دارد. این سنگ نمک را می‌توان به همراه سایر نمک‌های موجود در بازار خریدار کرده و مورد استفاده قرار داد.

نمک صورتی چه خواصی دارد؟ - دیجی عطار

نمک صورتی هم کاربردهای درمانی دارد، هم کاربردهای خوراکی و مصرف روزانه. این نمک بدون کالری است و باعث افزایش وزن و چاقی نمی‌شود. میزان سدیم موجود در نمک صورتی بسیار زیاد است. به همین خاطر می‌تواند یک نوع نمک درمانی نیز شناخته شود. از نمک صورتی برای بهره مندی از خواص زیر استفاده می‌کنند.

  •  سنگ نمک صورتی می‌تواند برای بهبود سلامت عمومی بدن و جذب امواج و اشعه‌های مضر مورد استفاده قرار گیرد.
  •  نمک صورتی به دلیل تامین سدیم مورد نیاز بدن، می‌تواند به رفع کم خوابی ناشی از سدیم کمک بسیار زیادی کند. از نمک صورتی می‌توان برای درمان مشکلات روحی نیز کمک گرفت.
  • حمام نمک با نمک صورتی باعث می‌شود تا گرفتگی‌های عضلانی کم کم برطرف شوند. علاوه بر این موضوع، این نمک به کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • نمک صورتی برای حفظ سلامت پوست و رفع خشکی آن مفید است. فقط کافیست که با روغن نارگیل ترکیب شود تا بتواند برای درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گیرد.
  •  نمک‌های صورتی برای درمان آلرژی‌های فصلی و بیماری‌های تنفسی مفید است و البته مصرف آن می‌تواند مزایای زیادی را برای درمان سرماخوردگی داشته باشد.
سنگ-نمک-صورتی-عمده
سنگ نمک صورتی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
گرانول-نمک-صورتی
گرانول نمک صورتی
22,00022,000تومان
اضافه
پودر-نمک-صورتی
پودر نمک صورتی
24,00024,000تومان
اضافه
سنگ-نمک-صورتی
سنگ نمک صورتی
75,00075,000تومان
اضافه
گرانول-نمک-صورتی-عمده
گرانول نمک صورتی - عمده
35,000ناموجود
اضافه
پودر-نمک-صورتی-عمده
پودر نمک صورتی - عمده
35,000ناموجود
اضافه
سنگ-نمک-صورتی-عمده
سنگ نمک صورتی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
گرانول-نمک-صورتی
گرانول نمک صورتی
22,00022,000تومان
اضافه

نمک قرمز

نمک قرمز یکی از انواع نمک رنگی موجود در سایت دیجی عطار است. این نوع نمک به دلیل داشتن ترکیبات معدنی خاص با این رنگ بندی تهیه شده است و توانسته به یکی از نمک‌های تزئینی موجود در بازار تبدیل شود. اگرچه در معادن مختلفی از جهان سنگ نمک قرمز موجود هستند، اما در کشور ایران نیز از معادن نمک گرمسار این نمک استخراج می‌شود.

نمک قرمز مانند سایر نمک‌های رنگی بیشتر کاربرد تزئینی دارد، اما به دلیل خواص متنوعی که برای بدن دارد؛ می‌تواند به عنوان یکی از بهترین نمک‌های موجود در بازار برای بهره مندی از خواص آن تبدیل شود. نمک قرمز به دلیل اینکه خواص درمانی دارد، در حوضچه‌های آب گرم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خواص نمک قرمز موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمک قرمز می‌تواند برای درمان و بهبود سرماخوردگی به همراه آب گرم قرقره شود.
  •  این نوع نمک ترکیبات مغذی برای سلامت عمومی بدن داشته و می‌تواند به درمان درد و کاهش گرفتگی عضلات کمک کند.
  •  از نمک قرمز برای بهبود سلامت گوارشی استفاده می‌کنند.
  •  نمک قرمز می‌تواند برای درمان مشکلات روحی و جسمی نیز مفید باشد.
  •  برای درمان بی خوابی، استفاده از نمک قرمز توصیه می‌شود.
  • نمک قرمز می‌تواند به همراه عسل برای درمان زخم پای دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

نمک نارنجی

  • یکی از انواع نمک‌های موجود در بازار که توانسته فواید زیادی را از آن خود کند، نمک نارنجی است. نمک‌های نارنجی به دلیل داشتن مقداری آهن به این رنگ درآمده‌اند و با سایر نمک‌های معمولی موجود در بازار متفاوت هستند. این نوع نمک بیشتر از رشته کوه‌های هیمالیا استخراج می‌شود و با سایر نمک‌های موجود در بازار متفاوت است. با توجه به املاح معدنی موجود در نمک نارنجی، می‌توان از این نمک برای کاربردهای درمانی نیز استفاده کرد. به طوری که گفته می‌شود نمک نارنجی می‌تواند برای درمان کم خونی و کشتن عفونت‌های تنفسی مورد استفاده قرار گیرد.
  • علاوه بر اینکه نمک نارنجی از رشته کوه‌های هیمالیا استخراج می‌شود، کشور ایران نیز در منطقه گرمسار آن را دارا است. با وجود اینکه این نمک چندان در کشور ایران رایج نیست، اما تهیه و خرید آن امکان پذیر است. می‌توانید نمک نارنجی را با توجه به خواصی که دارد و دارای بیش از 84 درصد املاح و ویتامین‌های مختلف است مورد استفاده قرار دهید. از جمله خواص نمک نارنجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  •  درمان تیروئید کم کار
  •  موثر در کنترل و درمان دیابت
    کاهش علائم کم خونی و درمان مشکل کم خونی
  •  تنظیم اسیدیته بدن
  •  سم زدایی بدن
  • تخلیه سینوس و استخوان
  • موثر در درمان گلودرد
  •  کمک به بهبود هضم غذا
  •  تقویت استخوان‌ها
  •  کمک به کاهش درد در بدن
  •  موثر در تنظیم فشار خون
  •  کمک به کاهش چربی‌های اضافه و درمان چاقی

خرید انواع نمک رنگی از دیجی عطار

  • در این مقاله به معرفی نمک صورتی و آبی و دل نمک و... پرداختیم. نمک‌های موجود در ایران از معادن مختلفی از جمله گرمسار، جهرم و... استخراج می‌شوند که هر کدام دارای رنگ و خواص متنوعی هستند. نمک‌های رنگی مانند نمک آبی، نمک صورتی به اشکال مختلف در سایت دیجی عطار موجود هستند و می‌توانید آن‌ها را سفارش دهید. در صورت نیاز به خرید انواع نمک رنگی از دیجی عطار، کافیست که به سایت دیجی عطار مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش خود را ثبت کنید. این سایت به غیر از اینکه امکان خرید انواع دمنوش‌های گیاهی، خرید گیاهان دارویی، خرید روغن‌های گیاهی و انواع داروهای گیاهی را می‌دهد، امکان خرید انواع نمک را نیز می‌دهد.
انواع نمک و کاربردهای آن
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
انواع نمک و کاربردهای آن
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
انواع نمک و کاربردهای آن
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
انواع نمک و کاربردهای آن
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
انواع نمک و کاربردهای آن
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن