خواص دانه کرچک برای پوست چیست؟

خواص دانه کرچک برای پوست چیست؟

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/7
خواص دانه کرچک برای پوست چیست؟

اگرچه روغن کرچک مانند آلوئه ورا و روغن نارگیل چندان برای پوست شناخته‌شده نیست، اما باید بدانید که خواص دانه کرچک برای پوست دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد. روغن کرچک برای یبوست بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کرچک که قدمت استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد، بیشتر در هند و آفریقا رشد می‌کند. این روغن گیاهی پرخاصیت، فواید زیادی برای پوست دارد که در ادامه بررسی می‌شود.

آشنایی با روغن کرچک

در گذشته‌های دور، روغن کرچک تنها به عنوان یک ملین برای درمان یبوست مصرف می‌شده است. با گذشت زمان و انجام تحقیقات بسیار روی خواص کرچک، این دانه‌های روغنی برای موارد دیگری هم استفاده می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که تنها در سال 2002 روغن کرچک برای تولید بیش از 900 محصول آرایشی و پوستی استفاده شده بود. این روغن از دانه‌های کوچک لوبیا مانندی تهیه می‌شود.

دانه‌های کرچک دارای سمی به نام ریسین هستند. این سم طی فرآیند استخراج و گرمادهی به دانه‌های کرچک از بین می‌برد. این روغن امروزه برای کمک به زایمان بانوان باردار و تولید عطرها و محصولات بهداشتی دیگر استفاده می‌شود. در حال حاضر، عمده کاربرد روغن کرچک مربوط به سلامت موهای طبیعی است.

فواید روغن کرچک برای پوست

چیزی که روغن کرچک را از دیگر انواع گیاهان دارویی و انواع روغن‌ها متمایز می‌کند وجود 85 درصد اسید ریسینولئیک است. این ماده خواص زیادی برای پوست ارائه می‌کند و این موضوع باعث ایجاد خواص بینظیری برای پوست می‌شود. خواص دانه کرچک برای پوست عبارتند از:

حفظ رطوبت پوست

یکی از عواملی که موجب چین و چروک و ترک‌های پوستی می‌شود، خشکی پوست است. اسید ریسینولئیک موجود در دانه‌های کرچک به عنوان یک مرطوب‌کننده، این روغن را به یک معجزه برای پوست‌های خشک تبدیل کرده است. روغن کرچک در بیرونی‌ترین لایه پوست از هدررفت آب جلوگیری می‌کند. بنابراین به عنوان یک آبرسان و نرم‌کننده برای پوست عمل می‌کند. روغن کرچک را می‌توان با روغن رز یا اسید هیالورونیک ترکیب کرد. این کار کمک می‌کند چربی روغن کرچک کم شود. روغن کرچک به پوست می‌چسبد و ماندگاری زیادی برای حفظ رطوبت پوست ایجاد می‌کند.

کاهش تورم پوست با روغن کرچک - عطاری آنلاین دیجی عطار

کاهش تورم پوست

اگر پوست شما دچار سوزش یا تورم شده است، روغن کرچک این مشکل را برطرف خواهد کرد. با استفاده از روغن کرچک می‌توانید تورم پوستتان را آرام کنید و روغن کرچک این را مدیون اسید ریسینولئیک است. شواهد علمی فراوانی هم وجود دارند که خواص دانه کرچک برای پوست و کاهش التهاب‌های پوستی را اثبات می‌کنند.

استفاده در روتین پوستی

روغن کرچک یک روغن خشن نیست که تنها یک بار برای پوستتان استفاده کنید. ماهیت این روغن خیلی ملایم است. شما می‌توانید روغن کرچک را وارد روتین‌ پوستی خود کنید. این کار کمک می‌کند باکتری‌های پوست و لکه‌های پوستی کاهش پیدا کنند. روغن کرچک دارای کمدوژتیک کمی دارد و این موضوع باعث می‌شود کمتر در راستای بسته شدن منافذ صورت عمل کند.

محافظت از بیرونی‌ترین لایه پوست

بیرونی‌ترین لایه پوست نقش یک سد را در برابر حملات بیرونی یا عوامل محرک محیط بیرون ایفا می‌کند. باکتری‌ها و آلودگی‌ها اصلی‌ترین عواملی هستند که سلامت پوست را تهدید می‌کنند. بنابراین سلامت پوست با سلامت سد پوستی یا بیرونی‌ترین لایه پوستی رابطه مستقیم دارد. این سد پوستی زمانی سلامت خود را از دست می‌دهد که خشک و تحریک شود. خشکی پوست می‌تواند راه ورود آلودگی‌ها به پوست را باز کند.روغن کرچک حاوی اسیدهای امگا است که به کمک این سد پوستی می‌آیند و آن را مقاوم می‌کنند. آبرسانی و تقویت سلول‌های ضعیف پوست از دیگر کارهایی است که روغن کرچک برای سد پوستی انجام می‌دهد.

پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
روغن-کرچک
روغن کرچک
0ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک
پوست ریشه کرچک
0ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
دانه-کرچک-عمده
دانه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه

کاهش لک‌های پوستی

لک‌های پوستی می‌توانند ظاهر پوست را تخریب کنند. یکی از خواص دانه کرچک برای پوست این است که با آبرسانی و حفظ رطوبت به کمک پوست می‌آید. آبرسانی به پوست باعث می‌شود لکه‌های پوستی کم رنگ شوند. استفاده طولانی‌مدت و منظم از این روغن، پوست شما را جوان‌تر و صاف‌تر می‌کند. اگر لکه‌های تیره‌ای روی پوستتان به وجود آمده‌اند، هیچ جای نگرانی نیست. کافی است روغن کرچک را وارد روتین پوستی خودتان کنید.

کاهش چین و چرو‌ک‌های ریز پوستی

زمانی که از آبرسانی روغن کرچک برای پوست صحبت می‌کنیم، مزایایی فراتر از رفع خشکی پوست مدنظر است. اگر سنتان بالا رفته و چین و چروک‌های پوستی پدید آمده‌اند، به جای نگرانی و ناراحتی بهتر است دست به کار شوید. برای درمان می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید. آبرسانی به پوست، کمک به استحکام پوست و رفع نشانه‌های پیری از خواص دانه کرچک برای پوست هستند.

روغن کرچک - دیجی عطار

رفع علائم آفتاب سوختگی

اگر دچار آفتاب‌ سوختگی شده‌اید، خواص دانه کرچک برای پوست را نادیده نگیرید. روغن کرچک می‌تواند درد و سوزش پوستتان را کاهش دهد. همچنین با استفاده از این روغن می‌توانید نشانه‌های لایه‌برداری ناشی از آفتاب سوختگی را کم کنید. روغن کرچک همچنین در چنین شرایطی به آبرسانی پوست هم کمک می‌کند.

طرز استفاده روغن کرچک برای پوست صورت

طرز استفاده از روغن کرچک

با توجه به خواص دانه کرچک برای پوست، افراد زیادی از آن برای درمان لکه‌های پوستی یا آبرسانی و حفظ سلامت پوست استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که روغن کرچک غلیظ است و باید آن را با یک روغن دیگر ترکیب کنید. روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون، از اصلی‌ترین روغن‌هایی هستند که شما می‌توانید به عنوان روغن حامل استفاده کنید. اگر پوست شما خشک است و دوست دارید اثر مرطوب‌کنندگی روغن کرچک را چند برابر کنید، پیشنهاد می‌کنیم از کره شیا هم استفاده کنید. شما می‌توانید آن را به مخلوط روغن کرچک و روغن حامل اضافه کنید.

عوارض مصرف روغن کرچک

در مورد خواص دانه کرچک برای پوست همه چیز عالی نیست. مصرف روغن کرچک حد وسطی دارد و شما نمی‌توانید از آن حد تجاوز کنید. در صورت مصرف بیش از حد این روغن شما با عوارضی مانند حالت تهوع و گرفتگی عضلانی رو به رو خواهید شد. اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، بهتر است در مورد مصرف روغن کرچک با پزشک صحبت کنید. توجه داشته باشید که مصرف روغن کرچک برای پوست به صورت استعمال خارجی است و روش مصرف خوراکی متفاوت خواهید بود. افرادی که مبتلا به درماتیت یا بیماری‌های پوستی هستند، بهتر است قبل از مصرف روغن کرچک با پزشک مشورت کنند. استفاده از این روغن در بعضی افراد ممکن است موجب تحریک چشم یا جوش‌های پوستی شود.

استفاده از روغن کرچک برای پوست - دیجی عطار

استفاده از روغن کرچک برای پوست به صورت روزانه

با توجه به اینکه روغن کرچک یک روغن غلیظ است، بسیاری از افراد نگران استفاده روزانه از آن هستند. در این مورد باید بگوییم که شما می‌توانید روغن کرچک را به صورت روزانه استفاده کنید. البته قبل از این کار باید با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که این روغن واقعا برای پوستتان مناسب است. به عنوان مثال، قبل از مصرف می‌توانید به صورت موضعی امتحان کنید. با این حال معمولا توصیه می‌شود این روغن را به صورت شبانه و تنها در بعضی روزها استفاده کنید.

نحوه استفاده از روغن کرچک برای درمان چین و چروک‌های پوستی

همانطور که گفته شد، روغن کرچک حاوی موادی است که موجب از بین بردن چروک‌های پوستی می‌شوند. از این رو، خواص دانه کرچک برای پوست را نمی‌توان نادیده گرفت. برای استفاده از این روغن روی پوست صورت باید یک محصول ارگانیک و خالص تهیه کنید. استفاده از روغن حامل به نسبت 1 به 1 باعث جذب بهتر روغن روی پوست صورت می‌شود. روغن‌های آووکادو دانه انگور هم برای این کار مناسب هستند. مراحل استفاده از این رو برای رفع چروک‌های پوستی به صورت زیر است:

  1. صبح زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، پوستتان را بشویید و تمیز کنید.
  2.  برای مالیدن روغن به پوستتان، انگشتتان را به روغن بزنید و روی نواحی موردنظر بمالید.
  3.  توجه کنید که روغن کرچک به چشمتان نخورد. اما می‌توانید اطراف لب، پیشانی، زیر چشم و حتی دور دهان استفاده کنید.
  4.  حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا روغن به خوبی جذب پوستتان شود. بهتر است این مدت زمان را صبر کنید و به صورتتان دست نزنید.
  5.  پس از گذشت 20 دقیقه می‌توانید پوستتان را به آرامی بشویید. سپس می‌توانید از دیگر کرم‌ها یا مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.
  6.  توصیه می‌شود این مراحل را هرروز یا حداقل هر چند روز یک بار تکرار کنید تا نتایج آن نمایان شوند.

یک پیشنهاد جذاب

روغن کرچک برای درمان بیماری‌های پوستی چندان مناسب نیست. پیشنهاد ما این است که آن را وارد روتین پوستی خود کنید. اما بهتر است این کار را تنها برای مدتی انجام دهید. خواص دانه کرچک برای پوست آن را به یک پیشنهاد جذاب برای حفظ رطوبت پوست در زمان آفتاب سوختگی، حفظ سلامت پوست خشک، کمک به آبرسانی پوست، کم رنگ کردن لکه‌های پوستی و از بین بردن لکه‌های ریز پوست تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید پوستتان را روشن‌تر کنید یا اگر قصد دارید از شر چین و چروک‌های قدیمی پوستتان خلاص شوید، بهتر است از 15 گیاه دارویی برای روشن شدن پوست استفاده کنید. در این موارد خرید انواع روغن، خرید محصولات پوست، مو، زیبایی و خرید انواع گیاهان دارویی دیگر توصیه می‌شود. همچنین شما عزیزان می‌توانید با شماره تلفن 02137515 تماس بگیرید و از کارشناسان دیجی عطار در این زمینه سوال کنید.

سوالات یا پیشنهادات
خواص دانه کرچک برای پوست چیست؟
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
خواص دانه کرچک برای پوست چیست؟
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
خواص دانه کرچک برای پوست چیست؟
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
خواص دانه کرچک برای پوست چیست؟
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
خواص دانه کرچک برای پوست چیست؟
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن