پنجه مریم برای بارداری + فواید و مضرات پنجه مریم

پنجه مریم برای بارداری

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/16
پنجه مریم برای بارداری + فواید و مضرات پنجه مریم

گیاه پنجه مریم با نام علمی سیکلامن یا cyclammen europaeum شناخته می‌شود. این گیاه از گروه گیاه پامچال است و بیشتر در مناطق مرطوب و مدیترانه‌ای رشد می‌کند. این گیاه خواص دارویی زیادی دارد. در مورد پنجه مریم برای باداری، عده‌ای عقیده دارند این گیاه به هیچ وجه نباید در بارداری استفاده شود و گروهی می‌گویند این گیاه برای باردار شدن مفید است. پنجه مریم گل‌های زیبایی دارد اما ریشه‌های آن بیشتر برای خواص دارویی استفاده می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی گیاه پنجه مریم و خواص یا مضرات آن برای بارداری بپردازیم.

آشنایی با گیاه پنجه مریم

گیاه پنجه مریم گل‌هایی شبیه به گل‌های کتان دارد و به صورت یک بوته گروهی رشد می‌کند. این گیاه دارای ساقه‌های زیرزمینی هم است. طول ساقه‌های گیاه پنجه مریم به 39 سانتی‌متر می‌رسند. این گیاه در ایران در شهرهای کردستان، مازندان و حتی گرگان رشد می‌کند. پنجه مریم در ایران با نام‌های دست مریم، کف مریم و چنگ مریم هم شناخته می‌شود. یک نکته جالب در مورد علت نامگذاری گیاه پنجه مریم حکایتی است که در این مورد نقل می‌شود. بعضی افراد عقیده دارند زمانی که حضرت مریم در بیابان درد زایمان را حس کرد، به این گیاه چنگ زد. به همین دلیل این گیاه به پنجه مریم یا چنگ مریم معروف شده است.

تاریخچه پنجه مریم

جالب است بدانید که سیکلامن از یک کلمه یونانی برگرفته شده و به غده ریشه دایره‌ای شکل این گیاه اشاره دارد. البته یک نام خارجی دیگر هم به این گیاه نسبت داده می‌شود که به معنای نان بذر است. در گذشته مردم کشورهای مختلف از ریشه این گیاه به عنوان غذایی برای خوک‌ها استفاده می‌کردند. همچنین گرازها از ریشه این گیاه تغذیه می‌کردند و آن را به شدت دوست داشتند.
مصریان باستان هم علاقه زیادی به این گیاه داشتند و از آن برای درمان مشکلات رحم استفاده می‌شد. در کتاب‌های تاریخی داستان‌های بسیاری در مورد مصرف پنجه مریم یا سیکلامن وجود دارد. اما تمام این حکایت‌ها در نقل‌های خود اشاره کردند که زنان باردار باید مراقب باشند زیرا این گیاه موجب زایمان زودرس می‌شود. این گیاه اغلب در کوه‌های آلپ و جنوب شرقی اروپا یافت می‌شود.

معرفی خواص دارویی پنجه مریم و جایگزین‌های آن‌ها

پنجه مریم برای بارداری مضرات زیادی به همراه دارد و علاوه بر خطرناک بودن برای مادر می‌تواند برای جنین هم خطرناک باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی بعضی خواص پنجه مریم می‌پردازیم و سعی می‌کنیم جایگزین‌هایی برای آن معرفی کنیم.

خواص دارویی پنجه مریم - فروشگاه عطاری آنلاین

درمان سردرد

برای درمان سردرد می‌توانید ریشه این گیاه را در روسری یا دستمال گذاشته و روی سرتان قرار دهید. برای درمان سردرد می‌توانید از روغن ریحان، زنجبیل و روغن اسطوخودوس استفاده کنید.

درمان التهاب روده

برای درمان التهاب روده باید مقدار از ریشه این گیاه را با سرکه و نمک جوشانده و بنوشید. درمان التهاب روده با گیاهانی مانند پونه و زنجبیل ممکن است.

درمان بواسیر

برای درمان بواسیر باید مقداری از عصاره آن را روی محل مورد نظر بگذارید و مالش دهید. برای درمان بواسیر می‌توانید از روغن تره، عسل، زردچوبه، روغن زیتون، روغن نارگیل و گیاه بابونه استفاده کنید.

افزایش خون

برای خون‌سازی در بدن باید مقداری از عصاره رقیق این گیاه را نوش جان کنید. ریشه گیاه بابا آدم، گل قاصدک و گیاه ترشک از گیاهان مهم برای افزایش خون هستند.

شادابی پوست

برای شادابی پوست، باید مقداری از عصاره پنجه مریم را روی پوستتان بمالید. برای شادابی پوست می‌توانید از زردچوبه، رزماری، نعنا و چای سبز استفاده کنید.

درمان میخچه و زگیل

برای درمان میخچه می‌توانید مقداری خمیر آن را تهیه کنید و روی میخچه یا زگیل بمالید. برای درمان میخچه می‌توانید از نحوه مصرف دانه کرچک اطلاع یابید و از روغن کرچک استفاده کنید

خواص پنجه مریم برای بارداری

گل پنجه مریم یا سیکلامن بسیار زیبا و صورتی یا قرمز رنگ است. این گیاه پرخاصیت با گل‌های زیبایش خواص فوق‌العاده‌ای دارد. البته جدا از زیبایی گل‌ها و برگ‌های پهن این گیاه، پنجه مریم بیشتر برای درمان سیاتیک، پاکسازی مغز، قاعدگی، درمان نقرص و موراد دیگر استفاده می‌شود. گیاه پنجه مریم هیچ خاصیتی برای بارداری یا باردار شدن ندارد و مصرف آن چه به صورت بخور و چه به شکل قطره و هر شکل دیگری موجب سقط جنین می‌شود. بنابراین به دلیل خطرناک بودن این گیاه دارویی برای بارداری مصرف آن در این دوره و نیز در دوران شیردهی ممنوع است. بنابراین بارداری سریع با گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ممکن است اتفاق بیفتد، پس در مصرف گیاهان دارویی هنگام بارداری احتیاط کنید. 

در صورتی که دچار سرماخوردگی یا هر مشکل دیگری شده‌اید و قصد دارید از این گیاه برای درمان خود استفاده کنید، باید در دوران بارداری یا شیردهی نباشید. در هر صورت در مورد پنجه مریم برای بارداری حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و هرگز آن را در این دوران حساس سرخود مصرف نکنید. توصیه می‌شود در زمان بارداری با خرید انواع گیاهان دارویی یا سفارش آنلاین دمنوش‌ها و خرید روغن‌ها از گیاهان دارویی جایگزین استفاده کنید.

پنجه-مریم
پنجه مریم
62,50062,500تومان
اضافه
پنجه-مریم-عمده
پنجه مریم - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه

خواص پنجه مریم برای نازایی

شاید فکر کنید که اگر پنجه مریم برای بارداری مفید نباشد، پس حتما این گیاه برای نازایی هم مضر است. پنجه مریم می‌تواند به عنوان یک داروی گیاهی قاعده‌آور مصرف شود. این گیاه دارویی از سال‌های طولانی برای درمان مشکلات زنانه و ناباروری استفاده می‌شود. مصرف این گیاه می‌تواند میزان استروژن و پروژسترون را در بدن افزایش دهد. همانطور که حتما می‌دانید این دو هورمون از هورمون‌های اصلی برای بارداری هستند. البته پنجه مریم برای بارداری، دارای این دو ماده حیاتی برای باردار شدن نیست، بلکه زمینه تولید آن‌ها را در بدن فراهم می‌کند. مصرف پنجه مریم می‌تواند التهاب‌ها را در بدن کاهش دهد که در بعضی موارد، دلیل بر نازایی هستند. خاصیت دیگری که پنجه مریم برای بارداری به همراه دارد، تضمین سلامت تخمدان‌ها است. پنجه مریم احتمال لقاح را چند برابر می‌کند.

خواص پنجه مریم برای نازایی - عطاری آنلاین دیجی عطار

خواص پنجه مریم برای زایمان

بر خلاف خواص خطرناک پنجه مریم برای بارداری، می‌توان از آن برای درمان دردهای زایمان یا تسهیل زایمان استفاده کرد. جالب است بدانید که در زمان‌های قدیم از گیاه پنجه مریم دارویی به شکل شیاف درست می‌کردند. سپس این شیاف را داخل واژن بانوان در حال زایمان قرار می‌دادند. این کار باعث می‌شد عضلات رحم زن شل شود. شل شدگی رحم هم کمک زیادی به زایمان می‌کرد. البته در مورد این روش باید بگوییم که در حال حاضر این روش در هیچ درمانگاه یا مرکز درمانی و بیمارستانی استفاده نمی‌شود. دلیل آن هم این است که احتمال آسیب دیدن جنین در زمان استفاده از پنجه مریم برای بارداری وجود دارد.

خواص پنجه مریم برای سقط جنین

همانطور که گفته شد استفاده از پنجه مریم برای بارداری موجب سقط جنین می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از این گیاه در دوران بارداری استفاده نشود. البته در گذشته در بعضی موارد برای سقط جنین از این گیاه استفاده می‌شد. به عنوان مثال، زمانی که فردی قصد سقط جنین داشته است از این گیاه دارویی استفاده می‌شد. همچنین برای سقط جنین مرده‌ در داخل شکم مادر از این گیاه استفاده می‌شود. این گیاه دارویی موجب شل شدن عضلات رحم مادر شده و شرایط سقط و خارج کردن جنین از شکم مادر را فراهم می‌آورد.

خواص پنجه مریم برای قاعدگی

یکی از خواص فوق‌العاده پنجه مریم، قاعده‌آور بودن آن است. این گیاه در طب سنتی برای درمان مشکلات قاعدگی و منظم کردن دوره‌های قاعدگی استفاده می‌شود. البته توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه این گیاه دارویی خودداری کنید. یکی از دلایلی که موجب مشکلات جنسی بانوان و حتی ناباروری می‌شود، مشکلات قاعدگی نامنظم است. گیاه پنجه مریم می‌تواند برای درمان این مسائل مفید باشد.

عوارض مصرف گیاه پنجه مریم

مطالعات زیادی در مورد خواص پنجه مریم برای بارداری انجام شده است. بسیاری از افراد بنا به توصیه کارشناسان طب سنتی از این گیاه برای درمان نازایی و رفع مشکلات قاعدگی نامنظم استفاده می‌کنند. به هر حال مصرف این گیاه دارویی به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد ممکن است موجب بروز عوارضی شود. عوارض مصرف چنگ مریم یا کف مریم ممکن است به صورت زیر باشد.

  •  اسهال
  •  تهوع
  •  استفراغ
  •  خستگی
  •  سردرد

روش مصرف گیاه پنجه مریم برای ناباروری

یک نکته بسیار مهم در مورد روش مصرف گیاه پنجه مریم، کاربرد آن است. به عبارت دیگر این نکته مهم است که چرا از این گیاه استفاده می‌کنید. به عنوان مثال بعضی از مصریان باستان بر این عقیده بودند که پوشاندن گلو و شکم با این گیاه موجب سقط جنین مرده و زایمان زودرس می‌شود. با این حال، امروزه بیشتر از بخور آن برای درمان مشکلات زنانه و ناباروری استفاده می‌شود. نکته دیگری که در مورد روش مصرف پنجه مریم وجود دارد، مالیدن عصاره و خمیر آن روی نقطه مورد نظر است. به عنوان مثال اگر این گیاه را برای درمان بواسیر و خال‌های سیاه و حتی میخچه استفاده کنید، باید خود ریشه یا عصاره آن را روی محل بمالید. در بعضی موارد مانند رفع مسمومیت ناشی از دارو، عصاره این گیاه به اندازه محدود با شیر انگور نوشیده می‌شود.

روش مصرف گیاه پنجه مریم - دیجی عطار

یک پیشنهاد برای مصرف پنجه مریم

پنجه مریم خواص زیادی برای درمان بواسیر، پاکسازی کبد، دفع بلغم، درمان زخم‌ها، روشن شدن پوست و کاهش زردی و یرقان دارد. اما در زمان مصرف پنجه مریم برای بارداری بهتر است دقت کنید. حتما قبل از مصرف پنجه مریم برای بارداری یا درمان مشکلات دیگر با این گیاه دارویی در زمان بارداری با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که پنجه مریم می‌تواند موجب سقط جنین شود. توصیه می‌شود از مصرف جوشانده غلیظ این گیاه خودداری کنید. همچنین بهتر است قبل از مصرف پنجه مریم یک تست کوچک حساسیت انجام دهید. زیرا بعضی افراد نسبت به این گیاه علائم حساسیت نشان می‌دهند. مورد دیگری که باید در مود آن با پزشک متخصص مشورت کنید، تداخل دارویی پنجه مریم با داروهایی است که مصرف می‌کنید. شما عزیزان می‌توانید با شماره تلفن 02137515 تماس گرفته و با کارشناسان دیجی عطار در مورد تهیه پنجه مریم صحبت کنید.

پنجه مریم برای بارداری + فواید و مضرات پنجه مریم
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
پنجه مریم برای بارداری + فواید و مضرات پنجه مریم
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
پنجه مریم برای بارداری + فواید و مضرات پنجه مریم
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
پنجه مریم برای بارداری + فواید و مضرات پنجه مریم
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
پنجه مریم برای بارداری + فواید و مضرات پنجه مریم
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن