همه چیز در مورد پنجه مریم عربستان

همه چیز در مورد پنجه مریم

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/22
همه چیز در مورد پنجه مریم عربستان

پنجه مریم عربستان که با نام‌های نگونسار و‌کف مریم هم آن را می‌شناسیم یکی از گیاهان دارویی مناطق مرطوب مانند قفقاز و مدیترانه است. این گیاه دارویی، گل‌های زیبایی دارد. بیشترین قسمت گیاه پنجه مریم که جنبه دارویی دارد، ریشه آن است. اما ساقه و برگ‌های پنجه مریم هم برای درمان‌های طب سنتی استفاده می‌شوند. پنجه مریم عربستان از گذشته تا کنون به دلیل خواص دارویی بی‌نظیرش برای زنان و مشکلات بارداری مورد توجه بوده است.

نام پنجه مریم در کشورهای عربی

نام علمی پنجه مریم یا نامی که کشورهای خارجی آن را می‌شناسند، سیکلامن پرسیکوم است. این گیاه، نام‌های زیادی در خود ایران دارد که به آن‌ها اشاره شد. اما همانطور که گفته شد، سیکلامن در کشورهای عربی و عربستان هم یافت می‌شود. آن‌ها از واژه پنجه مریم برای این گیاه استفاده نمی‌کنند. عراقی‌ها در جزیره ابن عمر این گیاه را با نام عرطنیثا می‌شناسند. مصری‌ها این گیاه را با نام حب الغول می‌شناسند. اهل مغرب این گیاه را با نام کافوریه می‌شناسند و با توجه به اینکه آن‌ها هم عقیده دارند مریم مقدس در زمان زایمانش به آن چنگ انداخته است، این گیاه را با نام کف الاسد می‌شناسند.

گستره رویش پنجه مریم عربستان

پنجه مریم در ایران در مناطق کوهستانی و گیلان و گرگان و حتی مازندران دیده می‌شود. این گیاه به صورت خودرو در کردستان هم دیده شده است. جالب است بدانید با وجود اینکه تکثیر پنجه مریم در مناطق مرطوب و کوهستانی یا مدیترانه‌ای بیشتر است، این گیاه در مناطق دیگری چون عربستان هم می‌روید. تپه‌ها و بعضی بیابان‌های عربستان هم محل رشد این گیاه هستند. البته در این مورد باید بگوییم با وجود طبع پنجه مریم و روند رشد کلی آن، این گیاه به 23 گونه متنوع تقسیم می‌شود. از این رو، هر کدام از 23 گونه تفاوت‌هایی با دیگر گونه‌های پنجه مریم دارند. مشهورترین گونه این گیاه هم در آمریکا یافت می‌شود.

پنجه مریم در عربستان - دیجی عطار

خواص غیردارویی پنجه مریم عربستان

پنجه مریم در عربستان و حتی در مصر هم رشد می‌کند. بعضی از افراد مذهبی و قدیمی اعتقاد دارند، زمانی که حضرت مریم را درد زایمانه گرفته به اطرافش در تنهایی چنگ انداخته است. گیاهی در اطرافش بوده است که بسیاری افراد می‌گویند همان پنجه مریم بوده است. از این رو نام این گیاه با نام مقدس حضرت مریم گره خورده است و امروزه در ایران آن را با نام چنگ مریم، پنجه مریم یا کف مریم می‌شناسیم.

بنابراین ارزش پنجه مریم عربستان، چیزی فراتر از موارد دارویی است. با توجه به پیوند این گیاه با نام مقدس حضرت مریم، عده‌ای می‌گویند این گیاه خواصی فراتر از موارد درمانی و دارویی دارد. همچنین اگر دقت کرده باشید، ریشه این گیاه خود به شکل پنجه است. عدد 5 در عربستان علامت پنجه یا مقاوم بودن در برابر چشم زخم است. به همین دلیل بعضی افراد می‌گویند این گیاه یک عامل دفاعی در برابر چشم زخم است و ارزش و اعتبار جادویی دارد. البته این عقیده از زمان‌های باستان در مناطق مسلمان نشین باقی مانده و امروزه هم در همان مناطق عربستان و کشورهای مذهبی وجود دارد.

خواص دارویی پنجه مریم عربستان

به نظر شما پنجه مریم برای چی خوبه؟ پنجه مریم عربستان به دلیل خواص دارویی فراوانش معروف شده است. این گیاه برای درمان بسیاری از مشکلات که به سختی حل می‌شوند، معجزه می‌کند. در ادامه چند مورد از خواص مهم پنجه مریم عربستان را معرفی می‌کنیم.

• رفع بواسیر یکی از خواص دارویی این گیاه است. اگر ضماد این گیاه را روی بواسیر قرار دهید به سرعت بهبود می‌یابد.

• استفاده از بخور پنجه مریم عربستان برای کاهش تاریکی چشم و رفع آب جمع شده در چشم بسیار خوب است.

• در پزشکی معاصر از این گیاه برای بهبود جای نیش حشرات استفاده می‌شده است.

• پنجه مریم برای از بین بردن لکه‌های سرخ و سیاه پوستی هم بسیار مفید است.

• استفاده از این گیاه برای رفع ریزش موی سر و ابرو هم در کشورهای عربی بسیار رواج دارد.

• در گذشته در طب سنتی برای تسهیل به دنیا آوردن نوزاد، از این گیاه به صورت شیاف استفاده می‌شده است.

خواص پنجه مریم عربستان - فروشگاه عطاری آنلاین دیجی عطار

• پنجه مریم می‌تواند اندام را نرم کند و اعصاب را بگشاید. از این طریق، پنجه مریم برای زایمان راحت و موراد مشابه کاربرد دارد.

• کشیدن ضماد این گیاه دارویی روی پا می‌تواند ورم پا و میخچه پا را برطرف کند.

• ضماد پنجه مریم همچنین برای درمان زگیل و زخم‌های پوستی هم بسیار عالی است و به بهبود سریع‌تر آن‌ها کمک می‌کند

• از بخور پنجه مریم برای سقط جنین مرده و درمان نازایی هم استفاده می‌شود.

• پنجه مریم می‌تواند قاعدگی نامنظم را تنظیم کرده و نازایی را برطرف کند.

• این گیاه برای دفع بلغم و پاکسازی کبد و روده هم عالی است. عده‌ای عقیده دارند، پنجه مریم، مغز را هم پاکسازی می‌کند.

• استفاده از ضماد این گیاه برای زیبایی پوست صورت و رفع چین و چروک‌ها هم عالی است.

• قرار دادن ریشه این گیاه در محل درد، به تسکین درد کمک می‌کند. به عنوان مثال، سردرد با این گیاه به راحیت برطرف می‌شود.

• از این گیاه برای درمان زکام و بهبود علائم سرماخوردگی هم استفاده می‌شود. دمنوش این گیاه همراه سکنجبین یا موارد مشابه مصرف می‌شود. بخور ریشه آن هم برای درمان زکام مفید است.

یک پیشنهاد عالی در مورد مصرف پنجه مریم عربستان

همانطور که گفته شد، پنجه مریم عربستان در بیابان‌های خشک و گرم عربستان هم رشد می‌کند. این گیاه علاوه بر خواص دارویی‌اش، به عقیده بعضی مردم در دفع چشم زخم هم ارزش جادویی دارد. گل‌های پنجه مریم بسیار زیبا هستند و در رنگ‌های قرمز و صورتی و سفید یافت می‌شوند. از این رو، بعضی افراد این گیاه را در خانه و باغچه خود هم می‌کارند تا از زیبایی آن لذت ببرند. پنجه مریم در کنار خواص دارویی‌اش، عوارضی هم دارد. به عنوان مثال، بانوان باردار به هیچ وجه نباید از این گیاه برای درمان بیماری‌های خود استفاده کنند. زیرا این گیاه موجب سقط جنین و آسیب رسیدن به سلامت مادر می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود با خرید گیاهان دارویی، خرید انواع دمنوش‌ها، خرید انواع روغن‌ها از گیاهان دارویی دیگری که در طب سنتی به بانوان باردار توصیه می‌شوند، برای درمان مشکلات خود مانند بواسیر، سردرد، سرماخوردگی و پاکسازی کبد و ... استفاده کنید. همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن 02137515 از کارشناسان دیجی عطار راهنمایی بگیرید.


پنجه-مریم
پنجه مریم
62,50062,500تومان
اضافه
پنجه-مریم-عمده
پنجه مریم - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
همه چیز در مورد پنجه مریم عربستان
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
همه چیز در مورد پنجه مریم عربستان
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
همه چیز در مورد پنجه مریم عربستان
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
همه چیز در مورد پنجه مریم عربستان
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
همه چیز در مورد پنجه مریم عربستان
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن