عوارض دانه کرچک

عوارض دانه کرچک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/2/29
عوارض دانه کرچک

شاید برای شما نیز سوال باشد که آیا دانه کرچک سمی و کشنده است؟ کرچک به عنوان یک گیاه بومی شناخته می‌شود که در مناطق آسیای جنوبی، مدیترانه، شرق افریقا و هندوستان رشد می‌کند. شمال، یزد، خوزستان و خراسان ازجمله نقاط مختلف ایران است که این گیاه تکثیر یافته، تکثیر این گیاه در شرایط آب و هوایی مناسب خود به خوبی رخ می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت امروزه تقریباً در همه دنیا گسترش و تکثیر یافته است. اما در کنار کاربردی بودن و فواید دانه کرچک عوارض دانه کرچک نیز وجود دارد که از آن نمی‌توان غافل بود. روغن به دست آمده از دانه کرچک جهت حفظ سلامت پوست و مو کاربرد دارد. در حال حاضر از روغن کرچک در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به عنوان یک عنصر اصلی استفاده می‌کنند.

ظاهر دانه کرچک

کرچک‌ها گیاهانی یک پایه هستند که روی گل‌آذین خوشه، به رنگ سبز و گاها نیزاز یک پایه قرمز بدون گلبرگ برخوردار هستند. گل‌های نر به رنگ زرد مایل به سبز با پرچم خامه‌ای هستند. نمونه های ماده این گیاه دارویی در بالای خوشه به رنگ قرمز هستند و میوه آن به صورت کپسول کروی آن پهن و به شکل دانه‌های لوبیا و دارای پوسته براقی است که یک مغز کرم یا سفید بسیار روغنی در آن وجود دارد. این دانه های قهوه ای سمی هستند. دلیل سمی بودن دانه کرچک وجود یک پروتئین به نام ریسین است که روی پوست دانه کرچک است. این سم کشنده ترین سموم طبیعی دنیا شناخته می شود. دانه‌های کرچک قسمت مورداستفاده‌ی گیاه است که از آن روغن تهیه می شود. به طور معمول مرداد و شهریور این گل ها به صورت خوشه‌ی، به دو صورت گل نر و ماده ظاهر می‌شوند.

مضرات مصرف دانه کرچک - فروشگاه عطاری آنلاین

عوارض و اثرات جانبی روغن کرچک:

اگر چه استفاده درمانی روغن کرچک طبیعی است اما باید در زمان مصرف در مقادیر محدود مصرف گردد. چرا که عوارض دانه کرچک گاها با مرگ همراه خواهد بود. در صورت استفاده بیش‌ازحد یا مدت طولانی از آن گاها نیز ممکن است علائم خفیف تا متوسطی را مشاهده نمایید. بهتر است قبل از مصرف نیز روی پوست، تعیین کنید آیا شما با انجام یک آزمایش حساسیت دارید. برای این منظور کافیست به میزان کمی از روغن کرچک را در ساعد قرار دهید و آن را 24 ساعت بگذارید. هرگونه واکنشی همچون قرمزی یا خارش کوچک ، بنا بر هر دلیلی از روغن کرچک استفاده نکنید.

در صورت مصرف بیش‌ازحد ممکن است منجر به مسمومیت و عواقب جدی‌تر برای سلامتی شود. از دیگر عوارض آن می تواند هنگامی‌که به‌صورت خوراکی استفاده می‌شود، گیجی، اختلال الکترولیتی، فشار خون پایین، گرفتگی شکمی ، جمع شدن خون در لگن، اسهال، حالت تهوع باشد. زمانی که به‌طور موضعی استفاده شود ممکن است فرد با عوارضی چون خارش، التهاب پوست، تورم صورت و گلو، قرمزی ناراحت‌کننده ، احساس سوزش و تنفس دشوار مواجه شوید.

پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
روغن-کرچک
روغن کرچک
0ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
برگ-کرچک-عمده
برگ کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک-عمده
دانه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه

علائم مسمومیت ناشی از کرچک

 ظاهر بسیار زیبای گیاه کرچک در کنار سمی که روی دانه های آن وجود دارد آن را برای کاشت در فضای سبز خطرناک کرده است. به طور کلی تمام اجزای گیاه کرچک سمی است. به طور کلی موارد منع مصرف و مضرات روغن کرچک عبارتند از:

  •  افرادی که از التهابات روده‌ای رنج می برند باید در مصرف روغن کرچک خودداری کنند.
    افرادی که آپاندیسیت دارند بایستی از مصرف روغن کرچک خودداری کنند.
  • دردوران قاعدگی فراورده‌های حاوی روغن کرچک با احتیاط مصرف گردد.
  •  در دوران بارداری استفاده از این روغن و فراورده‌های آن ممنوع است.
  • افراد دارای فشار خون بالا از مصرف روغن کرچک خودداری کنند.
  •  کسانی که از بیماری های روده، داشتن درد شکمی با علت نامشخص و داشتن تهوع و استفراغ رنج می برند از مصرف روغن کرچک پرهیز کنند.
  •  بیماران قلبی از مصرف روغن کرچک خودداری کنند.
  •  به دلیل حجم بالایی که قند در ملین های وجود دارد ، ان را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 منع کرده است.
  •  معمولا علائم مسمومیت ناشی از خوردن دانه‌های کرچک عبارت از دست دادن اشتها، دچار تهوع، استفراغ و اسهال، اسهال خونی و در موارد کشنده دچار زردی خواهد شد. مقدار دز کشنده برای بزرگسالان حدود 20 دانه و در اطفال 5 تا 6 دانه کرچک است. اگر دانه‌های کرچک توسط کودکان و بزرگسالان خورده شوند، تا چند روز علائم عمده‌ای از مسمومیت دیده نمی شود مگر در مواردی که دانه ها جویده شده باشند.

شایع‌ترین عوارض دانه کرچک

در صورتی که متوجه شدید فردی از دانه‌های این گیاه مصرف کرده است، می‌بایست فوراً به اورژانس رسانده شود. تا معده و روده‌ها آن شست‌وشوی داده شود. برای این مسمومیت درمانی اختصاصی وجود ندارد و اغلب علائم (استفراغ، اسهال و…) درمان می‌شود و افراد مبتلا به نارسایی کلیه و کبد تحت نظر قرار می‌گیرند. درصورت نارسایی کلیه بیمار باید دیالیز شود. در صورتی که پس از شش ساعت از جویدن دانه‌های کرچک علائمی دیده نشد، پس سم کم بوده یا دفع شده است. در این صورت فرد مسموم می‌تواند مرخص شود. به طور کلی باید قبل از مصرف اطلاعات جامعی از دانه روغن کرچک چیست؟ موارد مصرف + عوارض آن داشته باشید.

میزان مصرف دانه کرچک برای کودکان و بزرگسالان - دیجی عطار

پیشنهاد ویژه

کرچک از گیاهان محبوب و کاربردی می‌باشد که جهت درمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در کنار مصرف کاربردی که دارد از عوارض دانه کرچک نمی‌توان غافل شد. دانه‌های قهوه‌ای رنگ این گیاه به دلیل وجود ریسین تا حد زیادی سمی هستند. بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کنید. اگر چه میزان مصرف دوز کشندگی سم برای بزرگسالان در حدود ۴ تا ۸ دانه است اما تاکنون موردی برای مسمومیت افراد از این دانه‌ها دیده نشده است. در نهایت می‌توانید انواع گیاهان دارویی را از عطاری آنلاین دیجی عطار تهیه نمایید. این مجموعه به عنوان مرکزی معتبر ارائه‌کننده انواع روغن گیاهی، دمنوش‌ها، دارو‌های گیاهی و... است برای سفارش دانه کرچک – بیدانجیل می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۶۰۴۰۴۵۱ تماس برقرار نمایید.

سوالات یا پیشنهادات
عوارض دانه کرچک
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
عوارض دانه کرچک
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
عوارض دانه کرچک
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
عوارض دانه کرچک
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
عوارض دانه کرچک
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن