قیمت دانه کرچک

قیمت دانه کرچک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/3
قیمت دانه کرچک

دارو‌های گیاهی همواره به دلیل نداشتن یا کم عوارض بودن، این روز‌ها محبوبیت زیادی برای درمان‌های مختلف پیدا کرده‌اند. در این میان دانه کرچک با خواص و کاربرد‌های فراوانی که دارد مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. قیمت دانه کرچک بر اساس ویژگی‌های خاصی در نظر گرفته می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه و خواستگاه دانه کرچک

دانه کرچک یکی از دانه‌های گیاهی پر خاصیت است که بومی مناطق گرم و خشک است و در فصول گرم سال رشد می‌کنند. برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو از فرآورده‌های گیاهی این دانه استفاده می‌شود. این دانه به عنوان یک دانه روغنی است که بیش از ۶۰ درصد آن از روغن تشکیل شده است. این گیاه قدیمی و قدمت دار است و تاریخچه کاشت و استفاده از آن به ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در حال حاضر کشور هند به عنوان بزرگترین تولید‌کننده کرچک در دنیا معرفی می‌شود. سیستان و بلوچستان، یزد، خوزستان، خراسان نیز ره دلیل گرمسیر بودن و شرایط آب و هوایی بخش اعظمی از این گیاه را کاشت و برداشت می‌کنند.

ویژگی‌های دانه کرچک

این گیاه دارویی بیشتر جهت روغن‌گیری کاربرد دارد. کرچک گیاهی گلدار ازخانواده گل‌های تزئینی است که در شرایط آب و هوایی گرم مقاومت بالایی دارد. میوه‌های کرچک به صورت کپسول‌های خاردار است که در داخل هر یک از آن‌ها سه عدد دانه وجود دارد. برای تکثیر دانه کرچک می‌بایست از بذر آن استفاده شود. دانه‌های کرچک به دلیل درشتی که دارند به راحتی در زیر خاک جوانه می‌زند.
توجه داشته باشید، ممکن است دانه‌های کرچک سمی باشند. دلیل سمی بودن آن وجود ریسین است که برای انسان‌ها، حیوانات و حشرات خطرناک خواهد بود. اما وجود این سم، گیاه را از آفات و شته در‌امان نگه می‌دارد.

پرورش دانه کرچک- عطاری آنلاین دیجی عطار

خواص دانه کرچک

یکی از دلایل اصلی کشت و پرورش دانه کرچک، تهیه روغن کرچک است. در پزشکی از این روغن به عنوان یک مسهل قوی یاد می‌شود. دانه‌های این گیاه در دسته‌ی مهمترین دانه‌های روغنی قرار می‌گیرند. لذا جهت مسائل اقتصادی در اکثر نقاط جهان کشت می‌گردد. قیمت دانه کرچک معمولاً در فصول برداشت آن مناسب‌تر است. این گیاه به دلیل سمی بودن به خودی خود قابل استفاده نخواهد بود. در واقع با طی شدن فرآیند تبدیل به روغن پر خاصیت می‌شود که برای رشد مو مفید است. از دیگر خواص خوردن دانه کرچک و روغن آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تسکین درد قاعدگی و درد‌های شکمی شایع در دوران قاعدگی
  • رفع درد‌های مفصلی و استخوانی
  • رفع یبوست
  • رفع جای کبودی و زخم
  • جلوگیری از بارداری
پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
22,00022,000تومان
اضافه
روغن-کرچک
روغن کرچک
0ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک
پوست ریشه کرچک
0ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
دانه-کرچک-عمده
دانه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
22,00022,000تومان
اضافه

عوامل تعیین‌کننده قیمت دانه کرچک

موارد مختلفی می‌تواند در تعیین قیمت دانه کرچک نقش داشته باشند. اما در این میان سه عامل اصلی که در این مورد نقش بیشتری دارد را خواهیم گفت. عرضه و تقاضا به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مورد در تعیین قیمت هستند. زمانی که کشت دانه کرچک کم شود بی‌شک برای کشاورز صرفه‌ی اقتصادی نخواهد داشت که همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت آن می‌شود. میزان تقاضا نسبت به سال گذشته اگر افزایش نداشته باشد از سال قبل پایین‌تر نیامده است. پس میزان کشت کافی نبوده و قیمت دانه کرچک افزایش می‌یابد.
میزان تمیزی بار و سورتینگ بار دومین مورد تأثیر‌گذار در قیمت بذر کرچک است. زیرا وجود ناخالصی‌هایی چون شلخ و برگ و خاک در دانه‌های کرچک باعث جذب روغن به خود خواهد شد و روغندهی به روغنگیر کاهش می‌یابد. به همان اندازه که بار تمیز است قیمت بیشتر می‌شود. بنابراین مشتری بیشتری خواهد داشت. میزان بار خریداری شده عامل تأثیر‌گذار بعدی روی قیمت بذر کرچک خواهد بود. به طور معمول هر ساله قیمت کرچک کیلویی حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بالاتر از قیمت دانه کرچک عمده است. دلیل این تفاوت قیمتی هزینه‌های حمل و نقل و کارگری است. بنابراین خرید عمده دانه کرچک می‌تواند در کاهش قیمت دانه کرچک نقش داشته باشد.

دانه کرچک - دیجی عطار

پیشنهاد ویژه

کرچک به عنوان یک گیاه زراعی یک ساله شناخته می‌شود که با نام‌هایی چون بید انجیر و بزانجیر نیز شناخته می‌شود. میوه‌ی به دست آمده از آن به صورت دانه‌ای خاردار و کروی شکل است که درون خود سه دانه با پوسته منقوش و مغز سفید حفظ کرده است. یکی از دلایل اصلی کشت و پرورش دانه کرچک، تهیه روغن است. قیمت دانه کرچک بر اساس ویژگی‌هایی که دارد تعیین می‌شود. در پزشکی از روغن این گیاه عنوان یک مسهل قوی استفاده می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت دانه‌های این گیاه مهمترین دانه‌های روغنی هستند. به طور معمول در اکثر نقاط جهان برای مسائل اقتصادی به کشت این گیاه می‌پردازند. هندوستان مطرح‌ترین تولید‌کننده دانه کرچک است که ۶۰ درصد از تقاضای روغن کرچک جهان را تأمین می‌کند. خواص دارویی روغن کرچک باعث شده تا در مجموعه‌های مختلفی به فروش برسد. مجموعه دیجی عطار ضمن ارائه انواع دمنوش‌ها، دارو‌های گیاهی، روغن‌ها و... ارائه‌کننده دانه کرچک عمده و روغن آن است. برای خرید روغن کرچک می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۳۷۵۱۵ تماس برقرار نمایید.

قیمت دانه کرچک
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
قیمت دانه کرچک
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
قیمت دانه کرچک
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
قیمت دانه کرچک
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
قیمت دانه کرچک
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن