کاربرد پوست دانه کرچک

کاربرد پوست دانه کرچک

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/9
کاربرد پوست دانه کرچک

دانه کرچک از گیاهان کاربردی و درمانی محبوب است که به دلیل خواص زیادی که دارد، این روز‌ها جهت مصارف درمانی و زیبایی پر کاربرد‌تر شده است. این گیاه از دانه‌های لوبیایی شکل برخوردار است که از این لوبیا روغن کرچک به دست می‌آید. پوست دانه کرچک به دلیل برخورداری از کشنده‌ترین سم طبیعی جهان، استفاده از آن را با احتیاط‌هایی مواجه می‌کند. آشنایی با فواید دانه کرچک به شما کمک می کند تا از خواص کاربردی این گیاه دارویی بهره مند شوید.

روغن کرچک چیست

روغن کرچک به عنوان یک روغن مفید در سطح جهان شناخته می‌شود. حجم بالایی از این روغن به دلیل کشت بالای این گیاه، در هندوستان تولید می‌شود. روغن کرچک روغنی زرد رنگ است که در طی فرآیند خرد شدن، فشردن و سپس حرارت دادن دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید. به طور کلی می‌توان گفت ۹۰ درصد روغن کرچک از اسید‌های چرب اشباع نشده تشکیل شده است. از ویژگی‌های مشخص این روغن بوی نامطبوع و مزه تلخ آن است که خوردن آن را برای برخی افراد بسیار دشوار می‌کند.

مزایای پوست دانه کرچک - دیجی عطار

تاریخچه استفاده از روغن و پوست دانه کرچک

به طور تقریبی می‌توان گفت که تاریخچه مصرف از دانه کرچک بیش از هزار سال است. گذشتگان از روغن کرچک برای درمان بعضی از بیماری‌ها به عنوان یک درمان‌گر طبیعی استفاده می‌کردند. طب سنتی نشان داد که در طی فرآیند‌های مختلف این روغن کاربرد دارد. با توجه به تحقیقاتی که باستان‌شناسان در یکی از مقبره‌های مصری داشتند، بر اساس یافته‌هایی که از دانه کرچکی که قدمت آن بیش از ۴ هزار سال قبل بود و با توجه به متنهایی که بر روی پاپیروس پیدا شده مشاهده نمودند، به این نتایج دست یافتند که در آن دوره پزشکان مصری از روغن کرچک برای درمان سوزش چشم استفاده می‌کردند.

کاربرد و مصارف پوست دانه کرچک

همانطور که گفته شد به دلیل وجود سم کشنده در پوست دانه کرچک، مصرف آن باید تحت حساسیت‌هایی انجام گیرد. بنابراین بهترین کاربردی که از این دانه گیاهی می‌توان داشت، روغن آن است. توجه داشته باشید که روغن کرچک طی فرآیند‌های صحیح روغن‌گیری شده باشد. عدم توجه به این موضوع می‌تواند خطرناک باشد. به طور کلی تنها یک درصد از روغن کرچک تولید شده در دنیا مصرف دارویی دارد. از این روغن برای درمان یبوست استفاده می‌شود. مصرف زیاد آن برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. مصرف بسیار زیاد آن می تواند کشنده باشد.

به طور کلی از روغن کرچک و مشتقات آن در رنگ، نایلون، عطر، جوهر، پلاستیک‌های مقاوم در برابر سرما، واکس و دیگر مواد براق‌کننده، روغن هیدرولیک و روغن ترمز انواع آستر، تهیهٔ سوپ استفاده می‌شود. از پوست دانه کرچک به دلیل وجود سم کشنده، می‌توان سم ریسین را به دست آورد. عصاره به دست آمده از پوست دانه کرچک خواص حشره کش و کنه کش دارد. بنابراین می‌توان برای تولید محصولات کشنده حشرات و آفات مورد استفاده قرار گیرد.

خواص پوست و دانه کرچک - عطاری آنلاین دیجی عطار

خواص دارویی دانه کرچک

در علم پزشکی از روغن کرچک برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود. بر اساس تحقیقات و آزمایشاتی که از برگ‌های دانه کرچک به روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته، نشان داده که عصاره الکی این برگ‌ها خواص درمانی برای کبد در مقابل آسیب دیدگی از سموم دارد. از کاربرد‌های آنمی توان خاصیت ملین اشاره نمود. روغن کرچک یک ملین طبیعی و قوی بوده و خاصیت ضدمیکروبی در مقابل باکتری‌های بیماری‌زا دارد. پوست دانه کرچک در صورت مصرف در دز‌های پایین‌تر بر روی سیستم اعصاب مرکزی تأثیر خواهند داشت.

 عدم توجه به سم موجود در پوست دانه می‌تواند با خطر مرگ همراه باشد. استفاده از دانه کرچک بر روی پوست می‌تواند به درمان سرطان کمک کند. از دیگر خواص دانه کرچک می‌توان به درمان مشکلات سیستم گوارشی اشاره نمود. همچنین برای درمان بیماری‌های التهابی همچون رماتیسم مورد استفاده قرار میگیرد.

خواص درمانی دانه کرچک

دانه کرچک برای بسیار نافع است و برای رفع یبوست و مشکلات روده مفید می‌باشد. یک ضد التهاب طبیعی شناخته شده و مانند روماتیسم مورد قرار می‌گیرد برای کاهش درد‌های ناشی از این بیماری کمک می‌کند این ماده گیاهی به علت دارا بودن اسید ریسیولین اسید اولئیک اسید لینولئیک و سایر اسید‌های چرب باعث کاهش التهابات در بیماری‌های روماتیسمی و التهاب گوش میانی و درد‌های ناشی از آرتروز بسیار مفید می‌باشد. روغن کرچک آبرسان سریع مو‌ها و پوست بوده، پرپشت‌کننده مژه‌ها و ابرو‌ها است و برای زیبایی پوست و مو بسیار معجزه می‌کند. برای از بین بردن پینه پا میخچه و گوشت اضافی و زگیل روغن کرچک کاربردی است.

پیشنهاد شگفت انگیز

همانطور که می دانید دانه کرچک به عنوان گیاه دارویی خواص درمانی زیادی دارد. به طور کلی می توان گفت از هر بخش این گیاه می توان استفاده مختلفی داشت. پوست دانه کرچک اگر چه از سم کشنده ای برخوردار است، اما می توان طی فرایند های مورد نظر از پوست دانه ی آن سم ریسین طبیعی به دست آورد تا در کشاورزی و جلوگیری از زدن آفات بر محصولات استفاده نمود. در نهایت می توانید این گیاه دارویی با توجه به خواصی که دارد بر اساس نیاز خود از عطاری آنلاین دیجی عطار تهیه نمایید. عطاری آنلاین دیجی عطار در کنار ارائه انواع روغن‌ها، انواع دمنوش گیاهی، گیاهان دارویی و... در بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت، در تمام ساعات آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است. برای سفارش می‌توانید با شماره تلفن 02137515 تماس برقرار نمایید.

پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
پوست-ریشه-کرچک
پوست ریشه کرچک
0ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
برگ-کرچک-عمده
برگ کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
دانه-کرچک-عمده
دانه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
پوست-ریشه-کرچک-عمده
پوست ریشه کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه
سوالات یا پیشنهادات
کاربرد پوست دانه کرچک
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
کاربرد پوست دانه کرچک
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
کاربرد پوست دانه کرچک
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
کاربرد پوست دانه کرچک
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
کاربرد پوست دانه کرچک
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن