نمک صورتی برای چی خوبه؟ + از کجا بخریم

نمک صورتی برای چی خوبه؟

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/2
نمک صورتی برای چی خوبه؟ + از کجا بخریم

یکی از انواع نمک‌های موجود در بازار که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد، نمک صورتی است. نمک صورتی به دلیل اینکه از مناطق هیمالیا استخراج می‌شود، با نام نمک هیمالیا نیز شناخته می‌شود که ترکیبات معدنی و ویتامینه بسیار زیادی را دارا است. به عقیده بسیاری از مردم این نمک دارای ترکیبات سالم‌تری نسبت به نمک‌های خوراکی معمولی است. به همین خاطر بسیاری از افراد برای کاربردهای خوراکی از پودر نمک صورتی استفاده می‌کنند. تا به حال شده به این موضوع فکر کنید که نمک صورتی برای چی خوبه؟ یا نمک آبی برای چیست؟ معدن نمک آبی و صورتی در ایران کجاست؟ با وجود زیبایی ظاهری سنگ نمک صورتی، باید با خواص و ویژگی‌های آن نیز آشنایی داشته باشید که در ادامه مقاله قصد داریم در مورد آن‌ها با شما صحبت کنیم.

نمک صورتی چیست؟

پودر نمک صورتی یکی از انواع نمک‌های موجود در بازار است که به دلیل داشتن ترکیبات خاص متفاوت از سنگ نمک خوراکی معمولی است و رنگ صورتی دارد. این نوع نمک از مناطق خاصی در جهان مانند هیمالیا، مناطق کوهستانی پاکستان و هند بدست می‌آید. مرغوب‌ترین و اصلی‌ترین معدن تولید کننده این نوع نمک خوراکی در خهورا یا خیرا هیمالیا در پاکستان است. معدن نمک خهورا یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین معادن نمک در جهان است.

نمک‌های صورتی دارای کمترین میزان فرآوری هستند و می‌توانند بدون تصفیه مورد استفاده قرار گیرند. فرآیند برداشت طبیعی این سنگ باعث شده تا خواص آن بسیار بهبود پیدا کند. سنگ نمک صورتی از سدیم کلرید و 84 ماده معدنی کمیاب و متنوع تشکیل شده است که هر کدام فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. وجود رنگ صورتی در این نوع نمک به دلیل وجود ماده معدنی آهن است.

نمک صورتی چیست؟ - عطاری آنلاین دیجی عطار

ترکیبات موجود در نمک صورتی

  • قبل از اینکه بخواهیم به سوال شما در مورد اینکه نمک صورتی برای چی خوبه؟ بپردازیم؛ باید ویژگی‌های نمک صورتی را برای شما بیان کنیم. به طور کلی این نمک دارای ترکیبات زیر و ترکیبات مغذی دیگری است که هر کدام نقش مهمی را در سلامت عمومی بدن ایفا می‌کند.
  •  کلرید سدیم (NaCl)
  •  کلسیم
  •  پتاسیم
  •  منیزیم
  •  آهن
  •  روی
  • مس
  •  سلنیوم

طعم نمک صورتی چگونه است؟

  • به طور کلی، انتظار می‌رود که هر یک از انواع نمک رنگی دارای طعم مشابه باشند، اما معمولا تفاوت‌هایی نیز در طعم نمک‌های مختلف مانند نمک صورتی و نمک آبی وجود دارد. نمک صورتی به دلیل داشتن یک سری مواد معدنی خاص در درون خود دارای طعم متفاوت از نمک‌های سفید معمولی است. معمولا این نوع نمک طعم شوری کمتری نسبت به نمک‌های فرآوری شده و معمولی سفید دارد. به همین خاطر برای طبخ غذا با حجم زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

کاربردهای نمک صورتی

  • نمک صورتی به دلیل داشتن یک سری ترکیبات معدنی مانند کلسیم، آهن و پتاسیم دارای خواص بسیار زیادی است و می‌تواند به عنوان یک گزینه عالی برای افرادی که به دنبال یک نمک کم عارضه هستند، باشد. معمولا از نمک صورتی برای تزئین غذا، تهیه انواع سالاد و نوشیدنی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای طبخ غذا و اضافه کردن نمک به غذا بهتر است که از سایر نمک‌ها به ویژه نمک سفید استفاده کنید.

ارزش غذایی نمک صورتی

  • با بررسی انواع نمک و کاربردهای آن‌ها می‌توانید متوجه تفاوت میان هر یک از این نمک‌ها و ترکیبات موجود در آن‌ها بشوید. ارزش غذایی نمک صورتی به ازای هر 100 گرم از این نمک به شرح زیر است. در نظر گرفتن ارزش غذایی این نوع نمک به شما کمک می‌کند تا به اندازه از آن استفاده کنید و از مصرف بیش از حد نمک صورتی نیز جلوگیری نمایید.
  •  انرژی: ۰ کیلو کالری
  •  کل چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  •  سدیم: ۳۸۰۰ میلی‌گرم

طبع نمک صورتی چیست؟

  • از نظر طب سنتی طبع نمک صورتی گرم و خشک است. این طبع از این ماده مغذی باعث شده تا بتوانیم آن را انتخابی عالی برای جلوگیری از افزایش وزن و افزایش متابولیسم بدن بدانیم. نمک صورتی برای درمان و برطرف کردن انواع عفونت قارچی پا و ناخن نیز مفید است و دلیل این موضوع هم طبع گرم و خشک این نوع نمک است.

نمک صورتی برای چی خوبه؟

  • با وجود اینکه از نظر پزشکان مصرف نمک می‌تواند برای افراد مضر باشد، اما این بدین معنی نیست که مصرف به اندازه آن مفید نیست. نمک صورتی از جمله نمک‌هایی است که می‌تواند به دلیل داشتن بیش از 84 ماده معدنی مختلف فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. این نمک قرن‌ها است در میان افرادی که در مناطق دریایی زندگی می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمک صورتی به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی افراد مدیترانه شناخته می‌شود.
  • این نوع نمک به دلیل داشتن مواد معدنی خاص می‌تواند به سم زدایی بدن کمک بسیار زیادی کند. سم زدایی بدن به صورت طبیعی باعث حذف باکتری‌ها شده و فواید زیادی را به همراه خواهد داشت. نمک هیمالیا سدیم کمتری نسبت به نمک خوراکی فراوری شده دارد و می‌تواند برای افرادی که نباید سدیم زیادی مصرف کنند، گزینه خوبی باشد. به دلیل کاهش سدیم موجود در این نمک، آب کمتری نیز برای دفع سدیم اضافی مورد نیاز می‌باشد. به همین خاطر با مصرف آن احتمال کم آبی بدن به حداقل می‌رسد. در ادامه شما را با خواص نمک صورتی آشنا می‌کنیم.

نمک صورتی برای چی خوبه؟ - دیجی عطار

 پیشگیری از گرمازدگی

  • گرمازدگی در فصول گرم به علت از دست رفتن بخش زیادی از الکترولیت‌های داخل بدن اتفاق می‌افتد. یک نوشیدنی عالی که می‌تواند به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند، با نمک صورتی قابل تهیه است. می‌توانید مقداری نمک صورتی را با آبلیمو به آب اضافه کنید و یک آب طعم دار و مقوی داشته باشید. این ترکیب می‌تواند با تامین مواد معدنی و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن، انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند و باعث بهبود عملکرد بدن شود.

 موثر در تنظیم خواب

  • نمک صورتی برای چی خوبه؟ می‌خواهید بدانید که این نمک چه تاثیری روی خواب شما خواهد گذاشت؟ اگر میزان نمک مصرفی روزانه شما کاهش پیدا کند، احتمال اینکه با اختلالات خواب مواجه شوید وجود دارد. مصرف نمک کم می‌تواند اختلالات خواب را به همراه داشته باشد. چرا که هورمون استرس بیش از اندازه ترشح می‌شود و اجازه نمی‌دهد تا شما خواب مناسبی را تجربه کنید. برای اینکه یک خواب عالی را تجربه کنید، می‌توانید مقداری عسل طبیعی را با نمک هیمالیا ترکیب کنید و قبل از خواب میل کنید. این محصول می‌تواند در کنار انواع دمنوش‌های گیاهی خواب آور به بهبود کیفیت خواب شما کمک بسیار زیادی کند.

 درمان شوره با نمک صورتی

  • یکی از خواص بی نظیر نمک صورتی برای بدن، درمان شوره است. این نوع نمک می‌تواند تاثیر مثبتی روی کاهش شوره و عوامل ایجاد کننده آن داشته باشد. می‌توانید 2 قاشق نمک صورتی را به شامپوی خودتان اضافه کنید و با آن موهای خودتان را شستشو دهید. بعد از چند بار استفاده از این شامپو، شاهد درمان شوره موهای خودتان خواهید بود.

 درمان میگرن

  • نمک صورتی به دلیل ترکیبات ضد التهابی که دارد، نقش موثری را در درمان میگرن ایفا می‌کند. این نوع نمک نه تنها سردرد را کاهش می‌دهد، بلکه از شدت گرفتن آن نیز جلوگیری خواهد کرد. فقط کافیست که روزانه مقدار کمی نمک صورتی میل کنید. همچنین ماساژ نمک صورتی به همراه روغن روی پیشانی می‌تواند به درمان میگرن کمک کند.
سنگ-نمک-صورتی-عمده
سنگ نمک صورتی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
گرانول-نمک-صورتی
گرانول نمک صورتی
22,00022,000تومان
اضافه
پودر-نمک-صورتی
پودر نمک صورتی
24,00024,000تومان
اضافه
سنگ-نمک-صورتی
سنگ نمک صورتی
75,00075,000تومان
اضافه
گرانول-نمک-صورتی-عمده
گرانول نمک صورتی - عمده
35,000ناموجود
اضافه
پودر-نمک-صورتی-عمده
پودر نمک صورتی - عمده
35,000ناموجود
اضافه
سنگ-نمک-صورتی-عمده
سنگ نمک صورتی - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
گرانول-نمک-صورتی
گرانول نمک صورتی
22,00022,000تومان
اضافه

 حفظ سلامتی با سنگ نمک صورتی

قرار گرفتن در معرض نور آبی تلفن همراه و لپ تاپ و سایر اجزای الکترونیکی می‌تواند باعث بی خوابی، سردرد و استرس شود. می‌توان از نمک صورتی برای تصفیه هوا و رفع اشعه‌های مضر ناشی از این اجزای الکترونیکی استفاده کرد. اگر سنگ نمک صورتی به عنوان یک لامپ مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند یون و مولکول‌هایی را از خود آزاد کند که به عقیده بسیاری از افراد برای درمان مشکلات افسردگی و روحی مناسب هستند.

 حفظ سلامت دهان و دندان

یکی از خواص نمک صورتی برای بدن، حفظ سلامت دهان و دندان است. این نوع نمک دارای ترکیباتی است که هر کدام می‌توانند با خاصیت ضد باکتریایی خود تاثیر مثبتی روی سلامت دهان و دندان داشته باشد. برای کاهش خطر عفونت و ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان استفاده از این نوع نمک و قرقره آن توصیه می‌شود.

 حفظ سلامت دهان و دندان - عطاری آنلاین دیجی عطار

 حفظ سلامت پوست

زمانی که صحبت از خواص نمک صورتی می‌شود، باید به سراغ خواص این نوع نمک برای استفاده موضعی نیز بروید. نمک صورتی یک لایه بر دار طبیعی است و می‌تواند به شما این امکان را بدهد تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید. می‌توانید پودر نمک صورتی را با روغن زیتون و نارگیل ترکیب کرده و در حمام مورد استفاده قرار دهید.

کاهش درد و تنش عضلانی

احتمالا تا به حال در مورد تاثیر حمام‌های نمک برای کاهش درد عضلات شنیده‌اید. نمک صورتی نیز مانند حمام نمک عمل می‌کند و می‌تواند برای تسکین درد و گرفتگی عضلات مورد استفاده قرار گیرد. نمک صورتی می‌تواند میزان مواد معدنی مورد نیاز بدن را از جمله منیزیم جذب کند که این موضوع باعث تقویت استخوان‌ها و بافت‌های پیوندی خواهد شد. با کاهش درد و تنش‌های عضلانی کم کم می‌توانید از بروز خستگی جسمی جلوگیری کنید. می‌توانید در منزل یک حمام آب نمک تهیه نمایید. برای این کار کافیست که پودر نمک صورتی را داخل تشت بریزید و از خواص آن بهره مند شوید.

 درمان بیماری‌های تنفسی

بیماری‌های تنفسی به یکی از بیماری‌های رایج در جهان تبدیل شده‌اند. بیماری‌هایی که می‌توانند به دلیل ویروس، عفونت و بسیاری از عوامل دیگر رخ بدهند و عوارض زیادی را برای ریه و سیستم تنفس به همراه داشته باشند. برای اینکه بیماری‌های تنفسی را درمان کنید، کافیست که از نمک صورتی استفاده کنید. این نوع نمک می‌تواند میکروب و ویروس‌های داخل سینوس‌ها را پاکسازی کرده و باعث درمان مشکلات ریوی شود. نمک صورتی می‌تواند به کاهش آلرژی‌های فصلی و گرفتگی قفسه سینه کمک بسیار زیادی کند. می‌توانید مقداری آب نمک با نمک صورتی تهیه کنید و بینی خود را با آب شستشو دهید. این کار می‌تواند میکروب‌های باقی مانده در سیستم تنفسی را به حداقل برساند.

تاثیر نمک صورتی روی کاهش وزن و لاغری

این روزها بسیاری از مردم به دنبال راهی برای کاهش وزن و لاغری هستند. در ادامه بحث نمک صورتی برای چی خوبه؟ باید بگوییم که این نوع نمک در کنار انواع داروهای گیاهی لاغر کننده می‌تواند روی لاغری و کاهش وزن شما موثر باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این نوع نمک می‌تواند از تجمع آب در داخل سلول‌های بدن جلوگیری کند. تجمع مقدار زیادی آب در سلول‌های بدن باعث می‌شود تا سلولیت اتفاق بیفتد و چاقی و اضافی وزن را در بدن شاهد باشیم.

بلورهای نمک هیمالیا برخلاف نمک‌های معمولی موجود در بازار می‌توانند از دفع آب اضافی از سلول‌ها جلوگیری کنند. این نوع نمک می‌تواند میل بدن را به مصرف غذاهای سرشار از قند و کربوهیدرات کاهش دهد. به همین خاطر افرادی که به دنبال یک نوع نمک بدون کالری برای کاهش چربی‌های اضافه در بدن خود هستند تا بتوانند به وزن ایده آل نیز برسند، می‌توانند نمک صورتی را انتخاب کنند.

مضرات نمک صورتی

هر ماده‌ای در کنار داشتن فواید بی شمار دارای یک سری معایب نیز هست. نمک صورتی از جمله نمک‌هایی است که مصرف به اندازه آن مفید است، ولی اگر در مصرف این نوع نمک زیاده روی کنید شاهد مشکلات بسیار زیادی خواهید بود. عوارض مصرف نمک بیش از اندازه نه تنها برای نمک صورتی بلکه برای سایر نمک‌ها مانند نمک آبی و دلنمک جهرم نیز صدق می‌کند. 

مضرات نمک صورتی- فروشگاه آنلاین عطاری

تورم در بدن

یکی از مضرات نمک صورتی این است که تورم در بدن ایجاد می‌کند. این نوع نمک به دلیل تجمع مایعات در بافت‌های بدن می‌تواند احتباس در بدن را به همراه داشته باشد و باعث افزایش حجم آب در بدن و ادم شود. سدیم با احتباس آب بدن به حفظ تعادل مایع در داخل و خارج سلول‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند. ولی مصرف بیش از اندازه آن تورم را به همراه دارد.

 کاهش تراکم استخوان

سطح پتاسیم و سطح سدیم به صورت معکوس عمل می‌کنند. هر زمانی که سطح سدیم در بدن بالا رود، سطح پتاسیم کاهش پیدا می‌کند. چرا که در چنین شرایطی کلیه‌ها در تلاش هستند که سدیم اضافی را از طریق ادرار دفع کنند و این اتفاق می‌افتد باعث دفع پتاسیم نیز شود. وجود پتاسیم برای داشتن استخوان‌های قوی و پرتراکم ضروری است و وقتی مقدار زیادی نمک میل کنید، میزان پتاسیم بدن شما کاهش پیدا می‌کند. به همین خاطر تراکم استخوان نیز پایین خواهد آمد.

افزایش فشار خون

بدون شک هر نوع نمکی که دارای سدیم باشد، می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. اینکه نمک صورتی برای چی خوبه را کنار بگذارید. مصرف بیش از اندازه هر نوع نمک و گیاهان دارویی برای بدن مضر است. در صورت مصرف بیش از اندازه نمک صورتی، توانایی کلیه‌ها برای دفع آب کاهش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند فشار زیادی را به رگ‌های خونی وارد کند. در نهایت فشار خون بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

بهم خوردن تعادل الکترولیت ها

یکی از عوارض مصرف بیش از اندازه نمک صورتی، بهم خوردن تعادل الکترولیت‌ها است. یون‌هایی که در مایعات بدن وجود دارند، بدن را هیدراته نگه می‌شوند و می‌توانند عملکرد طبیعی بدن مانند واکنش عصبی و ضربان قلب را کنترل کنند. مصرف بیش از اندازه سدیم از طریق نمک صورتی می‌تواند باعث کاهش سطح پتاسیم شود و عدم تعادل الکترولیت‌ها را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی احتمال کم آبی بدن، گرفتگی عضلات، افزایش فشار خون و... وجود دارد.

مقدار مصرف نمک صورتی چقدر است؟

با وجود مزایا و معایب مصرف نمک صورتی، شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که چقدر از این نمک را در طول روز مصرف کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر فرد بالغی مجاز به مصرف 2300 میلی گرم سدیم در طور روز است. فردی که فشار خون بالا دارد باید میزان مصرف سدیم را محدود کند و فقط در طول روز 1500 سدیم میل کنند.

همانطور که اشاره کردیم 3800 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم نمک صورتی وجود دارد. یعنی شما مجاز هستید که حدود 50 گرم نمک را در طول روز میل کنید که مقدار بسیار زیادی است. با این حال باز هم اگر شرایط خاصی دارید و از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برید، برای تعیین میزان مصرف نمک صورتی و رژیم غذایی مناسب با پزشک متخصص مشورت کنید.

مقدار مصرف نمک صورتی چقدر است؟ - دیجی عطار

نمک دریا بهتر است یا نمک صورتی؟

حال که در این مقاله به طور کامل در مورد اینکه نمک صورتی برای چی خوبه توضیح دادیم، باید این نکته را هم یادآوری کنیم که نمک دریا در مقایسه با نمک صورتی ارزش غذایی بسیار پایینی دارد. نمک دریا بدون مواد معدنی است، ولی نمک صورتی حاوی مواد معدنی بسیار زیادی است که شامل 84 ماده معدنی می‌شوند. با این حال باز هم بهتر است که در مصرف هیچ نوع نمک خوراکی زیاده روی نکنید.

منع مصرف نمک صورتی برای این افراد

اگرچه سدیم موجود در نمک صورتی یکی از ترکیبات ضروری برای بدن است، اما مصرف مقادیر بالای آن می‌تواند تاثیر منفی روی سلامت بدن به همراه داشته باشد. علاوه بر این برخی از افراد به دلیل شرایط خاص جسمی باید با احتیاط بیشتری از نمک صورتی استفاده کنند:

  •  افراد دارای مشکلات کلیوی
  •  افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی
  •  افراد دارای مشکلات کبدی
  • افرادی که به هر دلیلی محدودیت مصرف سدیم دارند.

نمک صورتی را از کجا بخریم؟

حال که متوجه شدید نمک صورتی برای چی خوبه و چه ترکیبات و ارزش غذایی دارد، باید آن را برای بهره مندی از خواصش مورد استفاده قرار دهید. نمک صورتی در هر فروشگاهی به صورت اصل و باکیفیت به فروش نمی‌رود. اما عطاری آنلاین دیجی عطار با شناسایی بهترین نمک‌های موجود در بازار به شما امکان خرید نمک صورتی اصل و باکیفیت را می‌دهد. می‌توانید در کنار خرید دمنوش‌های گیاهی و خرید اینترنتی روغن‌های گیاهی از نمک‌های مختلف این سایت نیز استفاده کنید و از خواص بی شمار آن‌ها برای بدن بهره مند شوید.

نمک صورتی برای چی خوبه؟ + از کجا بخریم
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
نمک صورتی برای چی خوبه؟ + از کجا بخریم
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
نمک صورتی برای چی خوبه؟ + از کجا بخریم
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
نمک صورتی برای چی خوبه؟ + از کجا بخریم
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
نمک صورتی برای چی خوبه؟ + از کجا بخریم
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن