آموزش روغن‌گیری گیاهان دارویی

آموزش روغن‌گیری گیاهان دارویی

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/3
آموزش روغن‌گیری گیاهان دارویی

روغن‌های گیاهی نوعی عصاره آبگریز هستند که از گیاهان دارویی استخراج می‌شوند. آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی کمک می‌کند در خانه و با کمترین هزینه، عصاره گیاهان دارویی در دسترس را استخراج کنید. عصاره یا روغن گیاهان دارویی به عنوان ضدعفونی‌کننده، ضد التهابی، طعم‌دهنده، دارویی و خوش‌بوکننده استفاده می‌شود. این روغن‌ها همچنین در داروسازی، موارد درمانی در طب سنتی، لوازم آرایشی و غذا و نوشیدنی استفاده می‌شوند.

بخش‌های مختلف یک گیاه برای روغن‌گیری گیاهان دارویی

برای روغن‌گیری گیاهان دارویی بسته به گیاه موردنظر می‌توان از بخش‌های مختلفی مانند ریشه، ساقه، گل، میوه، برگ یا دانه استفاده کرد. در مورد انواع روغن‌های گیاهی هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که بعضی روغن‌های گیاهی فرار هستند و به سرعت در محیط اتاق تبخیر می‌شوند. در حالی که بعضی روغن‌های گیاهی غیرفرار به سختی در دمای اتاق تبخیر می‌شوند.

معرفی روش‌های روغن‌گیری گیاهان دارویی

هزاران سال است که روش‌های مختلفی برای روغن‌گیری از گیاهان دارویی پیشنهاد می‌شود. این روش‌ها به مرور زمان با پیشرفت علم توسعه یافته‌اند. آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی در سنت‌های قدیمی مصریان باستان، چینی‌ها و هندی‌ها و حتی یونانی‌ها وجود داشته است. امروزه هم این روش‌ها توسعه یافته‌اند. روغن‌های گیاهی اغلب برای خواص دارویی، ضد سرطانی، آنتی اکسیدان و ضد التهابی استفاده می‌شوند. روش‌های مختلفی برای آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی پیشنهاد می‌شوند که 4 روش متداول عباتند از: تقطیر، پرس سرد، استخراج با حلال و کربن دی اکسید. در ادامه قصد داریم به آموزش این 4 روش مرسوم بپردازیم.

تقطیر

تقطیر یکی از روش‌های مرسوم برای روغن‌گیری یا عصاره‌گیری از گیاهان دارویی است. آموزش روغن‌گیری از گیاهان دارویی کار دشواری نیست. برای این کار به صورت زیر عمل کنید. البته قبل از هر چیز بهتر است بدانید که این روش برای روغن‌های فرار چندان مناسب نیست. زیرا بعضی از محصولات گیاهی به حرارت حساس هستند. برای آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی
به صورت زیر عمل کنید.

1. ابتدا بهتر است گیاه موردنظر خود را از بوته جدا کنید و آن را بشویید. شستن برگ‌ها و ساقه‌ها باعث می‌شود گرد و خاک و مواد اضافی از چرخه تقظیر خارج شوند و عصاره موردنظر غنی‌تر و خالص‌تر باشد.

2. اگر گیاه موردنظرتان با علف‌های هرز یا دیگر گیاهان اضافی همراه است، آن را جدا کرده و بیرون بیاندازید تا به ترکیبات عصاره آسیبی نرساند.

3. تقطیر با بخار یکی از متدوال‌ترین روش‌هایی است که برای استخراج عصاره یا روغن گیاهان دارویی استفاده می‌شود. در این مرحله، گیاهان دارویی را داخل یک دیگ همراه آب می‌ریزند و به آن حرارت می‌دهند.

4. زمانی که آب به جوش آمد، بخار می‌شود. در داخل دستگاه‌ بخار، بخار تحت فشار تولید می‌شود و این بخار، ساختارهای گیاهی که اسانس‌ها را در خود دارد می‌شکند. در نهایت ترکیبات فرار و غیرفرار از هم جدا می‌شوند.

5. در مرحله آخر بخار حاصل که شامل عصاره گیاه دارویی موردنظر است به مایع تبدیل می‌شود و این کار از طریق میعان یا تبدیل بخار به مایع صورت می‌پذیرد. از این روش بیشتر برای گلاب‌گیری یا عرقیات دیگر استفاده می‌شود. روش تقطیر برای عصاره‌گیری هم کاربرد دارد.

روش پرس سرد برای روغن‌گیری گیاهان دارویی - دیجی عطار

پرس سرد

ممکن است بپرسید پرس سرد برای روغن‌گیری از چه گیاهان دارویی کاربرد دارد؟ بعضی از گیاهان دارویی مانند گریپ فروت، لیمو و پرتقال در معرض گرما و حرارت، اصطلاحا تجزیه می‌شوند و خواص خود را از دست می‌دهند. این روش‌ هم بسیار ساده است. روش پرس سرد، برای روغن‌گیری دانه‌های روغنی مانند دانه کرچک عمده، شاه دانه، زیره، کنجد و دانه‌های روغنی دیگر هم کاربرد دارد.  شاید برایتان سوال پیش آید که چگونه از دانه کرچک روغن بگیریم؟ باید به شما بگوییم که بهترین روش برای گرفتن روغن از دانه‌های کرچک، استفاده از پرس سرد است.

روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
زیره-سبز
زیره سبز
60,00060,000تومان
اضافه
زیره-سیاه
زیره سیاه
72,00072,000تومان
اضافه
دانه-شاه-دانه
دانه شاه دانه
30,00030,000تومان
اضافه
روغن-شاهدانه-60-سی-سی
روغن شاهدانه - 60 سی سی
70,000ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
کنجد-سفید
کنجد سفید
53,00053,000تومان
اضافه
برگ-کنجد
برگ کنجد
20,00020,000تومان
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
شاه-زیره-کراویا
شاه زیره - کراویا
99,000ناموجود
اضافه
چهار-زیره
چهار زیره
90,00090,000تومان
اضافه
روغن-کنجد-1-لیتر
روغن کنجد - 1 لیتر
270,000ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-عمده
روغن کرچک - عمده
بدون تخفیف ناموجود
اضافه
زیره-سبز
زیره سبز
60,00060,000تومان
اضافه

1. برای انجام این کار باید دانه‌های روغنی را از بوته جدا کنید. اگر قرار است روغن دانه‌های کرچک را بگیرید، حتما پوست آن را جدا کنید. زیرا پوست کرچک سمی به نام ریسین دارد. برای استخراج ریسین از کرچک باید از دانه کرچک با کیفیت استفاده شود. برای میوه‌ها یا دانه‌های روغنی دیگر این کار لازم نیست.

2. بسته به نوع دانه‌ یا میوه‌های دارویی شاید لازم باشد خراش کوچکی در هر کدام از دانه‌ها ایجاد کنید.

3. بعضی از دانه‌های روغنی قبل از پرس شدن، حرارت می‌بینند. این کار باعث جدا شدن سریع روغن از آن‌ها می‌شود.

4. معمولا فرآیند پرس سرد برای آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی با آب انجام می‌شود. سپس روغن و آب طی یک مرحله ساده از هم جدا می‌شوند.

5. یکی از مزایای استفاده از روش پرس سرد، حفاظت از خلوص روغن و حفظ طعم و ویتامین‌های طبیعی است. البته این روش برای روغن‌گیری‌های با حجم بالا چندان مناسب نیست.

استخراج با حلال

استخراج هم یکی دیگر از روش‌های آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی است. این روش بیشتر در صنعت و برای عصاره‌گیری یا روغن‌گیری گیاهان دارویی با حجم بالا استفاده می‌شود. برای این روش به صورت زیر عمل می‌شود.

1. با توجه به اینکه استخراج عصاره یا روغن از گیاهان دارویی با حجم بالا کار سختی است، معمولا از یک یا چند حلال هیدروکربنی مبتنی بر نفت استفاده می‌شود حلال‌های مورداستفاده می‌توانند هگزان، اتانول، متانول، پنتان یا استون باشند.

2. حلال‌های انتخاب شده در طی فرآیند استخراج به ساختارهای گیاهان دارویی نفوذ می‌یابد. سپس اسانس‌های گیاه را آزاد می‌کند.

3. در این مرحله، مخلوطی که از حلال، روغن‌های گیاهی و جامدات گیاهی تولید شده است، فیلتر می‌شود. برای فیلتراسیون عصاره یا روغن از حلال‌های اضافه شده از تقطیر در محیط خلا استفاده می‌شود. حلال هم به مرور زمان از مخلوط جدا می‌شود. در نهایت درصد بسیار کمی از حلال‌ها در روغن گیاهان دارویی باقی می‌ماند. عصاره وانیل یکی از روغن‌های گیاهی است که به این روش تهیه می‌شود.

​استخراج روغن گیاهان دارویی - عطاری آنلاین دیجی عطار

استخراج با کربن دی اکسید

استفاده از روش استخراج برای آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی ، با کربن دی اکسید یکی از روش‌های رایج است. این روش، روغن‌ها و عصاره‌های باکیفیتی را تهیه می‌کند. این روش برای آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی در گیاهانی مانند شاهدانه پیشنهاد می‌شود. استخراج عصاره یا روغن با کربن دی اکسید برای حجم بالایی از گیاهان دارویی مناسب‌تر است. به علاوه، هزینه این روش کمتر است و با محیط زیست هم سازگاری بیشتری دارد.

یک توصیه برای روغن‌گیری گیاهان دارویی در خانه

در مورد آموزش روغن ‌گیری گیاهان دارویی در خانه، معمولا پرس سرد، بهترین روش است. بنابراین اگر به عصاره‌ها یا روغن‌های گیاهی بازار اعتماد ندارید و می‌خواهید این کار را در خانه انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم از روش پرس سرد استفاده کنید. این روش به ابزار زیادی نیاز ندارد و کم هزینه است. به علاوه انجام آن در خانه امکان‌پذیر است. روش پرس سرد برای حجم پایین گیاهان یا دانه‌های گیاهی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه روغن‌گیری در خانه معمولا در حجم پایینی انجام می‌شود، بهتر است از این روش نسبتا ساده استفاده کنید. با خرید انواع گیاهان دارویی یا خرید انواع دمنوش‌ها و خرید روغن‌ها می‌توانید سلامتی خودتان را بدون هیچ عارضه جدی تضمین کنید. برای تهیه انواع گیاهان دارویی و تماس با کارشناسان دیجی عطار می‌توانید با شماره تماس 02137515 بگیرید.

سوالات یا پیشنهادات
آموزش روغن‌گیری گیاهان دارویی
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
آموزش روغن‌گیری گیاهان دارویی
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
آموزش روغن‌گیری گیاهان دارویی
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
آموزش روغن‌گیری گیاهان دارویی
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
آموزش روغن‌گیری گیاهان دارویی
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن