آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟

آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟

  • ایکونتیم تولید محتوای دیجی عطار
  • ایکون1403/3/6
آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟

بعضی افراد فکر می‌کنند داروهای گیاهی هیچ عوارض و جنبه منفی به دنبال ندارند. در اینجا سوالی پیش می‌آید که آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟ در پاسخ باید بگوییم بله! این مسئله که فکر کنید یک دارو هیچ عارضه‌ای ندارد تنها به این دلیل که از گیاهان تهیه شده، یک طرز فکر غلط است. گیاهان دارویی و دمنوش‌ها می‌توانند عوارض جانبی هم به همراه داشته باشند. اگر چه همیشه در طب سنتی بر این عقیده هستیم که گیاهان دارویی عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند؛ اما اگر همین گیاهان را در جای غلط یا به اندازه و به شکل اشتباه استفاده کنید، با عوارض آن رو به رو خواهید شد.

دلیل بروز عوارض گیاهان دارویی

شما نمی‌توانید از یک گیاه دارویی استفاده کنید و انتظار داشته باشید، بیماری شما را به سرعت و بدون هیچ عوارضی درمان کند. منشا طبیعی گیاهان دارویی هم هیچ دلیلی بر عوارض نداشتن این گیاهان نیست. تداخلات دارویی یکی از مسائلی است که ممکن است به دلیل مصرف همزمان گیاهان دارویی و مکمل‌ها یا داروهای شیمیایی مختلف به وجود آید. استفاده بیش از حد گیاهان دارویی هم یکی دیگر از مسائلی است که موجب بروز عوارض جانبی می‌شود. استفاده نادرست یا مصرف اشتباه یک گیاه دارویی هم ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود. گاهی اوقات هم با پیشنهادات غلط یا توصیه‌های اشتباه، یک گیاه دارویی را مصرف می‌کنیم و عوارض آن را تجربه می‌کنیم.

تداخلات دارویی - فروشگاه اینترنتی دیجی عطار

تداخلات دارویی گیاهان دارویی مختلف

در این بخش به معرفی تداخلات دارویی چندین گیاه محبوب و پرخاصیت می‌پردازیم. این تداخلات دارویی توسط دکتر لوسیندا میلر، پزشک و متخصص دانشگاه فناوری تگزاس بررسی شده و در مجله Archives of Internal Medicine به چاپ رسیده است.

تداخلات دارویی بابونه

استفاده از بابونه برای افرادی که به راگوسیا حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود. چنین افرادی ممکن است با واکنش‌های آلرژیک مواجه شوند. این واکنش‌ها می‌توانند به شکل کهیر، خارش، گرفتگی شکم و تورم گلو ظاهر شوند. اگر از داروهایی مانند وارفارین یا کومادین یا دیگر داروهای ضد لخته شدن خون استفاده می‌کنید، بهتر است در مصرف بانونه دقت کنید و این مسئله که آیا گیاهان دارویی عوارض دارند را با پزشک خود در میان بگذارید.

تداخلات دارویی خار مریم

خار مریم بیشتر برای درمان افسردگی، اختلالات خواب و اضطراب استفاده می‌شود. خار مریم که با نام سنت جانز ورت هم شناخته می‌شود، از حداقل 10 ماده شیمیایی مختلف تشکیل می‌شود. نسبت هر یک از این مواد، از گیاهی به گیاه دیگر متفاوت است. متداول‌ترین عارضه خار مریم، حساسیت به آفتاب و سوزش پوست است. بهتر است این گیاه دارویی را با داروهایی مانند تتراسایکلین و پیروکسیکام استفاده نکنید. خار مریم همچنین ممکن است موجب سردرد و سرگیجه یا بی‌قراری در فرد شود.

تداخلات دارویی جینسینگ

جینسینگ سفید و جینسینگ قرمز یکی از داروهای محبوب چینی است که برای تحریک غده فوق کلیوی و بالا بردن انرژی مصرف می‌شود. معمولا توصیه می‌شود از مصرف جینسینگ در بارداری خودداری شود. در پاسخ به این سوال که آیا گیاهان دارویی عوارض دارند، باید بگوییم، استفاده از جینسینگ می‌توان فشار را تا حد زیادی افزایش دهد. عوارضی مانند خونریزی بینی، تهوع، استفراغ، بی خوابی و سردرد هم در مورد مصرف جینسینگ دیده شده است. بیمارانی که آسپرین یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن مصرف می‌کنند باید از خوردن جینسینگ خودداری کنند.

عوارض مصرف زنجبیل - دیجی عطار

تداخلات دارویی زنجبیل

آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟ زنجبیل یکی از گیاهان دارویی رایجی است که برای درمان دل پیچه با گیاهان دارویی خانگی، درمان اسپاسم روده و تهوع استفاده می‌شود. اما مصرف آن ممکن است عوارضی مانند رقیق شدن خون را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر دارویی مانند وارفارین و کومادین مصرف می‌کنید که ضد انعقاد خون است، از مصرف همزمان با زنجبیل خودداری کنید.

تداخلات دارویی نخل اره‌ای

نخل اره‌ای از دیگر گیاهان دارویی است که باید در مصرفش دقت کنید. اگر بپرسید آیا گیاهان دارویی عوارض دارند، باید نخل اره‌ای را هم نام ببریم که بیشتر برای درمان عفونت مثانه و به عنوان یک ادرارآور طبیعی استفاده می‌شود. این گیاه دارویی ممکن است موجب ناراحتی‌های معده شود. اگرچه هیچ تداخل دارویی در مورد نخل اره‌ای ثبت نشده است اما پزشکان توصیه می‌کنند آن را همراه با داروهای هورمونی مانند داروهای استروژن درمانی و داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده نکنید.

زنجبیل-قلم-چینی-عمده
زنجبیل قلم چینی - عمده
159,500ناموجود
اضافه
بابونه
بابونه
45,00045,000تومان
اضافه
بابونه-شیرازی
بابونه شیرازی
69,00069,000تومان
اضافه
گل-بابونه-گاوی
گل بابونه گاوی
40,00040,000تومان
اضافه
جینسینگ-سفید
جینسینگ سفید
160,000160,000تومان
اضافه
خارمریم
خارمریم
15,00015,000تومان
اضافه
زنجبیل-قلم
زنجبیل قلم
44,00044,000تومان
اضافه
برگ-جینکو
برگ جینکو
55,00055,000تومان
اضافه
دانه-خارمریم
دانه خارمریم
37,00037,000تومان
اضافه
روغن-بابونه-60-سی-سی
روغن بابونه - 60 سی سی
70,00070,000تومان
اضافه
پودر-زنجبیل
پودر زنجبیل
46,00046,000تومان
اضافه
جینسینگ-قرمز
جینسینگ قرمز
160,000160,000تومان
اضافه
عرق-خارمریم-تک-گل-900-سی-سی
عرق خارمریم تک گل - 900 سی سی
48,00048,000تومان
اضافه
عرق-بابونه-تک-گل-900-سی-سی
عرق بابونه تک گل - 900 سی سی
48,00048,000تومان
اضافه
زنجبیل-قلم-چینی-عمده
زنجبیل قلم چینی - عمده
159,500ناموجود
اضافه
بابونه
بابونه
45,00045,000تومان
اضافه

مصرف بیش از حد گیاهان دارویی

گاهی اوقات، اطلاعات غلط و فرضیه‌های اشتباه در مورد مصرف گیاهان دارویی کار دستمان می‌دهد. مصرف گیاهان دارویی هم درست مانند مصرف داروهای شیمیایی تابع سبک و اندازه مشخصی است. اگر بیش از اندازه مصرف کنید حتما با عوارض آن مواجه خواهید شد. در ادامه، عوارض مصرف بیش از حد تجویز شده بعضی گیاهان دارویی متداول را بررسی می‌کنیم.

مصرف بیش از حد گیاهان دارویی - عطاری آنلاین دیجی عطار

مصرف بیش از اندازه چای سیاه

چای یک نوشیدنی متدوال و ساده است. مصرف چای به صورت روزانه برای افراد سالم مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اما با توجه به کافئین و تانن موجود در چای، مصرف زیاد آن به مدت طولانی ممکن است عوارضی چون استرس و اضطراب، کاهش جذب آهن، بد خوابی، حالت تهوع و سوزش سر دل را به همراه داشته باشد. مصرف بیش از اندازه چای سیاه در بارداری یکی دیگر از پاسخ‌های ما برای این سوال است که آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟ نوشیدن زیاد چای سیاه در بارداری موجب سقط جنین یا وزن کم نوزاد می‌شود.

مصرف بیش از اندازه چای سبز

 چای سبز یک دمنوش گیاهی محبوب است که به تازگی چای سبز برای لاغری شکم و پهلو هم استفاده می‌شود. مصرف 8 فنجان چای سبز در روز عوارض چندانی به همراه ندارد اما اگر بیشتر از این مقدار مصرف شود، عوارض جانبی به همراه خواهد داشت. سردرد و ضربان قلب از عوارض جدی نوشیدن زیاد چای سبز هستند که به دلیل وجود کافئین در چای سبز بروز می‌کنند. چای سبز ممکن است به صورت عصاره هم مصرف شود. اگر عصاره چای سبز را بیش از اندازه استفاده کنید ممکن است با آسیب کبدی مواجه شوید.

مصرف بیش از اندازه روغن کرچک

کرچک یک دانه روغنی است که برای درمان یبوست استفاده می‌شود. دانه کرچک روی بدن می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر روغن کرچک را بیش از اندازه استفاده کنید ممکن است با علائمی مانند اسهال و گرفتگی عضلات شکم یا حتی تهوع، کم آبی بدن و سرگیجه مواجه شوید. اگر روغن کرچک را به صورت عصاره کرچک استفاده می‌کنید، بهتر است در اندازه چند قطره باشد.

مصرف بیش از اندازه زنجبیل

زنجبیل برای درمان دردهای قاعدگی یا بهبود گوارش فوق‌العاده است. زنجبیل سرشار از خواص ضدعفونی‌کنندگی و آنتی اکسیدانی است. اگر زنجبیل را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کنید با عوارض جانبی آن رو به رو خواهید شد. خونریزی یکی از عوارض جدی است که به دنبال مصرف زیاد زنجبیل و رقیق شدن خون ایجاد می‌شود. سوزش سر دل هم که به دلیل تحریک معده و تولید بیش از حد اسید معده ایجاد می‌شود، از عوارض خوردن زنجبیل زیاد است. زنجبیل زیاد، می‌تواند روده را تحریک کند و باعث اسهال شود.

عوارض شیرین بیان - دیجی عطار

مصرف بیش از اندازه شیرین بیان

در مورد اینکه آیا گیاهان دارویی عوارض دارند، باید بگوییم مصرف زیاد شیرین بیان می‌تواند منجر به سکته شود! بنابراین بهتر است در مصرف چنین گیاهان دارویی دقت داشته باشید. دردهای عضلانی و افزایش فشار خون از دیگر عوارضی هستند که به دنبال مصرف زیاد شیرین بیان پدید می‌آیند. مصرف بیش از حد این گیاه دارویی حتی می‌تواند وزن شما را بالا ببرد.

مصرف اشتباه گیاهان دارویی

گاهی اوقات هم مصرف اشتباه گیاهان دارویی موجب بروز عوارض می‌شود. به عبارت دیگر اگر طریقه مصرف صحیح گیاهان دارویی را بدانید و به اندازه درست آن را مصرف کنید، از عوارض آن در امان می‌مانید. به عنوان مثال اگر پوست دانه کرچک را جدا نکنید ممکن است مسموم شوید. زیرا پوست دانه کرچک یا برگ و میوه‌های آن دارای سمی به نام ریسین هستند که برای بدن مضر است. استفاده از چای سبز به صورت مداوم می‌تواند برای شما مضر باشد و فشارتان را پایین آورد. بسیاری از موارد دیگر هم در مورد مصرف گیاهان دارویی وجود دارد که موجب بروز عوارض شدید می‌شوند. بعضی از این عوارض به حدی شدید هستند که تا آخر عمر باقی می‌مانند. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از مصرف، حتما با پزشک مشورت کنید و روش مصرف را یاد بگیرید.

یک پیشنهاد جذاب برای مصرف گیاهان دارویی

مصرف گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها، باید اصولی و به اندازه باشد. اگر نگران این هستید که آیا گیاهان دارویی عوارض دارند، باید بدانید، اگر گیاهان دارویی را به اندازه مصرف کنید و تداخلات دارویی آن را رعایت کنید، مطمئنا هیچ عوارضی پیش نمی‌آید. دقت داشته باشید که گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی عوارض کمتری دارند اما اگر آن‌ها را اصولی مصرف نکنید، عوارض به مرور بروز می‌کنند. جهت تهیه و خرید انواع گیاهان دارویی، خرید انواع روغن‌ها و خرید انواع دمنوش‌ها می‌توانید به سایت فروشگاهی دیجی عطار مراجعه کنید یا اینکه از طریق شماره تماس 02137515 با ما در ارتباط باشید.

چای-سبز-عمده
چای سبز - عمده
88,000ناموجود
اضافه
چای-سبز
چای سبز
36,00036,000تومان
اضافه
برگ-چای-سیاه
برگ چای سیاه
0ناموجود
اضافه
گل-چای-سیاه
گل چای سیاه
0ناموجود
اضافه
ریشه-شیرین-بیان
ریشه شیرین بیان
43,50043,500تومان
اضافه
عصاره-شیرین-بیان
عصاره شیرین بیان
42,00042,000تومان
اضافه
برگ-کرچک
برگ کرچک
0ناموجود
اضافه
دانه-کرچک
دانه کرچک - بیدانجیل
28,00028,000تومان
اضافه
روغن-کرچک
روغن کرچک
0ناموجود
اضافه
روغن-کرچک-خوراکی-ویهان
روغن کرچک خوراکی ویهان
15,00015,000تومان
اضافه
پودر-ریشه-شیرین-بیان
پودر ریشه شیرین بیان
43,00043,000تومان
اضافه
چای-سبز-عمده
چای سبز - عمده
88,000ناموجود
اضافه
چای-سبز
چای سبز
36,00036,000تومان
اضافه
سوالات یا پیشنهادات
آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟
خواص و مضرات آویشن برای پوست + نسخه و طریقه استفاده برای پوست
آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟
بهار نارنج چیست؟ خواص، مضرات و موارد مصرف + نسخه | دیجی عطار
آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟
طریقه درمان جوش و آکنه با استفاده از آویشن چگونه است؟
آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟
خواص بابونه آلمانی چیست؟ + نسخه و دستور مصرف
آیا گیاهان دارویی عوارض دارند؟
دارچین: ۲۰خواص دارچین، مضرات، نسخه و نحوه مصرف آن